Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kjørekurs med MB Multi III hos HV-12

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kjørekurs med MB Multi III hos HV-12

HV-12 arrangerte nylig kjørekurs med MB Multi III hos HV-12 i Trøndelag, støttet av instruktører fra Hæren. Multi III vil bli brukt av Innsatsstyrke Rype under øvelse Cold Response i mars og troppeprøver gjennomføres i vinter for å se på mulig bruk i Heimevernet.

Click image for larger version

Name:	hv MB Multi 3.jpg
Views:	1
Size:	56,6 KB
ID:	873109
    Fleire Bilder https://www.facebook.com/media/set/?...4753033&type=3

Noken som kjenner til kjøretøyet?

Sv: Kjørekurs med MB Multi III hos HV-12

Se på mulig bruk i HV? Hvis de trenger eksempler på bruk så kan jeg starte med en liten liste, forutsatt at kjøretøyet får en MMG/LMG på taket.

- Defensiv egenbeskyttelse under marsj. Spesielt viktig om store deler av HV skal kjøres rundt i kassebiler med hengere (grøss).
    - Hurtig og trygg VKP / Sperring av akser. Ved å bare stoppe 2 Multier så har du en relativt tungt bevæpnet VKP med MMGs i "høyden", og ingen egen som løper rundt på en eller annen vei i den hensikt å bli påkjørt.
    - Hurtige og mobile(!!!) ildbaser. Et par Multier med et par MMG skyttere, litt 40mm og et par RFK rør er god stemning. En tropp med 8-10 Multier (forutsatt at det er plass) er enda bedre.
    - Hurtig isolering / sikring av bygg. Trenger kun 2 Multier som utfører diagonal sikring.

Altså, man trenger ikke være noe geni for å skjønne hvor jævla mye bedre det vil være med Multi enn standard 240. "Jammen det blir kaldt"- jammen det er ikke fett å bli skutt opp selv om du har oppvarma seter i en lukket bil...
    Eneste som jeg tror vil bli en utfordring (utenom syting), er last. Jeg mener at HV stort sett er ALT for tungt lastet, så det er vel egentlig bare en positiv sak så lenge man har 2 kjøretøy per lag. Er vel sikkert noen som har overnattet en dag eller 2 i Afghanistan på Multi som har klart seg helt fint, selv i dårlig vær på vinterstid. 2BN har vel også kjørt rundt på Multi i en god stund nå, så de har sikkert også funnet ut at det er mulig å bruke disse på vinteren, selv i Norge.

Så ja takk. Heller Multi enn kassebil (troppstab kan forsåvidt få kassebil som fungerer som troppen tren)..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Multi med et takmontert våpen er cirka én milliard ganger mer matnyttig og relevant for HV enn å bimble rundt i pansrede Landcruisere ihvertfall...
      Men sagt det, så er det ikke videre gøyt eller komfortabelt å sitte på Multi tvert det begynner å skytes mot en, særlig når ildvolumet overstiger sporadisk harassment fra lange hold. Og det er gøyere å stå og se et barnehjem brenne enn å tilbringe noe som helst tid i vinterkulden oppsatt på det kjøretøyet der...
      Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
        Men sagt det, så er det ikke videre gøyt eller komfortabelt å sitte på Multi tvert det begynner å skytes mot en, særlig når ildvolumet overstiger sporadisk harassment fra lange hold.
        Jeg tror alternativet egentlig er om du vil ha en Multi eller et lukket upansret kjøretøy (240, kassebil eller annen upansret SUV). Pansring er for dyrt for hele HV og er nok ikke en gang et alternativ annet enn de som finnes i HV per nå. Er vel opp til 500 mil som er satt av til nye feltvogner.

Når det er sagt, så tar jeg gjerne understellet på en Multi med taket til en 240 så lenge den har våpenmontasje..

Kommentér

Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
          ...Og det er gøyere å stå og se et barnehjem brenne enn å tilbringe noe som helst tid i vinterkulden oppsatt på det kjøretøyet der...
          Dagens!

Vil helt klart tro at Multi gjør mer nytte for seg enn MB240. Samt at dette er et kjøretøy som Forsvaret vet litt om, det er prøvd og funnet i orden. Kjekt å slippe og finne opp hjulet for 4. gang.

En annen god synergieffekt, er jo at dette vil (håper jeg) frigjøre feltvogner til F-styrken. Fordelingsnøkkel for disse er ikke noe jeg har kjennskap til, men har et håp om at URS-troppene stiller først i køen.
          Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
            Når det er sagt, så tar jeg gjerne understellet på en Multi med taket til en 240 så lenge den har våpenmontasje..
            Da begynner ting nesten å se ut som KFOR IV MB'ene som MP-troppen som fulgte Panser i 2013 rattet rundt med. Sikkert ingen dum løsning for HV det.
            Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Kommentér

Med tanke på krav til kursing og sivilt førerkort for å kjøre IVECO, så vet jeg ikke hvor praktisk gjennomførbart det hadde vært å kjørt utvalgte HV-avdelinger igjennom et regime for å tilføre et slikt kjøretøy. Mye slike biler som står og samler støv om dagen ihvertfall... og der har man pansring og bevæpning, i et kjøretøy som er mye mer praktisk anlagt for den jobb lett infanteri skal gjøre enn hva en TLC er - som vel også har påkrevd at man har lappen på lett lastebil for å få utsjekk på denne(?).
              Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Sertifikat er en utfordring i HV; både IVECO og TLC er så tunge at det kreves sivilt C1/C sertifikat. På 80 og 90 tallet var det nok en del ungdom som tok lastebil lappen men nå for tiden er ferdig sertifiserte soldater ganske vanskelig å finne. Og det blir for kostbart for HV å drive å sponse personer for å ta sertifikatet.

Men ja, hadde jo vært rått med en IVECO...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

På 80- og 90-tallet turte Forsvaret enda å bruke dispensasjonsretten sin fra veitrafikkloven.
                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Jeg aner ikke hvor mye ei sånn kjerre vil koste Forsvaret, men la meg gjette på 1 mill pr stk, så får folk heller justere opp eller ned.
                    500 mill gir 500 kjøretøy, men all erfaring tilsier at prosjekter blir kuttet, slik at det blir færre. Med litt godvilje kan man da få utrustet HVI, men om ambisjonsnivået er å gi områdestrukturen mer enn noe overskuddsmateriell, må man finne enklere løsninger.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Tror de multi'ene og IVECO'ene er kjøretøy som i dag står på tørrlager; da er det en annen kalkyle vs. å kjøpe nytt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                        Med litt godvilje kan man da få utrustet HVI, men om ambisjonsnivået er å gi områdestrukturen mer enn noe overskuddsmateriell, må man finne enklere løsninger.
                        Ambisjonen er å utruste HV-I. Områdestrukturen skal bruke innleide/rekvirerte kjøretøy.
                        - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Taktisk er jeg for øvrig enig med essal og MMB, men må si jeg er skeptisk til driftsutgifter og driftssikkerhet om dette handler om å overta "pent brukte" Multi fra forsvarsgrenene. De er vel også bygd på veteranbiler, eller ble det kjøpt inn nye biler for å bygge dem?

Kanskje mer kosteffektivt med nye Hilux med våpenmontasje, selv om innkjøpsprisen blir høyere.
                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                            Taktisk er jeg for øvrig enig med essal og MMB, men må si jeg er skeptisk til driftsutgifter og driftssikkerhet om dette handler om å overta "pent brukte" Multi fra forsvarsgrenene. De er vel også bygd på veteranbiler, eller ble det kjøpt inn nye biler for å bygge dem?

Kanskje mer kosteffektivt med nye Hilux med våpenmontasje, selv om innkjøpsprisen blir høyere.
                            Det er vel bare noen blekkbiter igjen fra veteranbilen etter oppgradering.

Hilux låter bra inntil man ser på kostnaden ved å flå av sivile ting for å gjøre de soldatsikre, seter i skai, mindre fanger foran, uten tepper inni osv.

En 4 seters bil er også ganske dyr per soldat, så da er det kanskje best å ha en med våpenmontasje som kan bli med på oppdrag?
                            Død ved Kølle!
                            Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Forsvaret hadde jo 48-seters busser på avdelingene før, kanskje man skulle bytte standardrutene der til vinduer med skyveluker slik at en kunne stikke AG-3n ut der ?

Nei, hva sier jeg - de bussene er vel borte nå. Ligger på samme lager som AG-3ene.
                              Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

HV og NSB:

Click image for larger version

Name:	Polish_troops_in_armoured_train_UK_1941_IWM_H_7033.jpg
Views:	1
Size:	55,5 KB
ID:	865604
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Da blir det i hvert fall endelig jernbane til Troms og Finnmark...

Kommentér

Det er sikkert småkjipt med åpen multi på Vestlandet.

Sendt fra min TLC 200
                                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                      Det er sikkert småkjipt med åpen multi på Vestlandet.

Sendt fra min TLC 200
                                      Enig!

Blir slapp av alle de som på død og liv MÅ rakke ned på etthvert innslag av komfort. En komfortabel, varm og tørr soldat er alltid bedre enn en låk, kald og våt en.

Så skal man selvfølgelig TÅLE å hate, til tider ofte og mye, men det er bare tull å gå inn for det. Fritt sitert fra et av de største feltsvina Senja har oppfostret!
                                      Artillery is the God of War

Kommentér

Det er ikke sjelden at oppdrag i HV innebærer akseoppklaring/show of force langs en akse.

Da er det greit å ha tak, når oppdraget drar ut i tid og været er som det er på Vestlandet.

Sendt fra min TLC 200
                                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

På Vestlandet er det behov for tak 365 dager i år (minner om at det er skuddår i år). Først ikke være topcover på Vestlandet i dag.
                                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                                            Blir slapp av alle de som på død og liv MÅ rakke ned på etthvert innslag av komfort. En komfortabel, varm og tørr soldat er alltid bedre enn en låk, kald og våt en.
                                            Hva påvirker stridsutholdenheten mest; Vekten av all den snivelkit - utover det som står på pakningsplanen - en soldat drar med seg i felt "for komfortens skyld" for å holde seg tørr og god, eller det å være såpass kald og våt - men innenfor vektmessig ift pakningsplanen - at man går litt i kjelleren og hater der man står?

Dette er en hårfin balanse, selv om enkelte folk har det for seg at det bare er å fortsette å stappe kilovis med ekstra superundertøy, eget regntøy, ostepop og en beautybag full av "Elizabeth Arden Eight Hour Hand Cream" (true story, et forfengelig mannfolk jeg jobbet med i 2008/2009, no homo) i sekken sin etter at man har pakket ihht planen.

Ja, er man kjøretøyoppsatt, så kan man gjerne tillate seg å ha med seg et par komfortartikler, men er man fotoppsatt, så har de der 5 kiloene ekstra - som man insjet på å ta med seg uten å spørre - faktisk en god del å si når man har gått en del kilometer og fortsatt har mange å gå. Selv om det ikke virket så fryktelig tungt når man god og uthvilt prøvde pakningen på seg før man satte i marsj.
                                            Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Jeg skjønner at det er en del utfordringer i å kle seg, men vi har da f.eks. regntøy som er vindtett, jib som varmer og jerven når du bor på vestlandet. Jeg tror at det skal være mulig å holde seg komfortabel i en Multi så lenge man bruker hodet når man kler seg.

Noen som har laget webasto tunnel på en Multi? Er vel ikke helt samme effekt som i en 240 men jeg tror du fint skulle klart å finne en billig løsning som gjør at folka bak hvertfall koker fra livet og ned.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                                Jeg skjønner at det er en del utfordringer i å kle seg, men vi har da f.eks. regntøy som er vindtett, jib som varmer og jerven når du bor på vestlandet. Jeg tror at det skal være mulig å holde seg komfortabel i en Multi så lenge man bruker hodet når man kler seg.

Noen som har laget webasto tunnel på en Multi? Er vel ikke helt samme effekt som i en 240 men jeg tror du fint skulle klart å finne en billig løsning som gjør at folka bak hvertfall koker fra livet og ned.
                                                Slange fra utblåsning og inn i bunnen av jerven, burde ta 3 minutter å få i orden.
                                                Død ved Kølle!

Kommentér

Hmmm. Jeg antar ut fra de ugraderte beskrivelsene som har blitt lagt ut her at oppsittet strid ikke inngår blant HVs oppdrag. Altså er det bare motorisert oppklaring som kan fordre denne typen kjøretøy. Kanskje er det noen tropper som trenger det, men det aner meg at brorparten av HVI vil være tjent med enklere og billigere kjøretøy.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                                    Det er ikke sjelden at oppdrag i HV innebærer akseoppklaring/show of force langs en akse.

Da er det greit å ha tak, når oppdraget drar ut i tid og været er som det er på Vestlandet.

Sendt fra min TLC 200
                                                    Det er den sannsynlige rollen kjøretøyet får. Og det blir neppe mer enn enn noen enheter som får slike, en til to tropper pr. I-styrke kan jeg tenke meg.
                                                    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Heimevernet burde jo for enkelhets skyld holde seg til færrest mulig forskjellige typer kjøretøy. Hvis I-styrken plutselig begynner å skal ha både multi, TLC, scania, MB240, MB300, LTK-S og LTK-V, så må det jo bli et rent helvete å vedlikeholde alt dette i en krigssituasjon. Er jo ikke akkurat som om stridstrenbataljonen følger manøveren til I-sty Archery.

For F-styrken sin del er jo dette meget enkelt. Haie inn noen sivile 4X4, om noe går ad undas, så er det jo et hav av sivile verksted å velge mellom.

Kommentér

Siden det er fredag.
                                                        Ikke si show of force i samme settning som HV, det blir som MGP og macho.

Ikke si JIB, bare ikke si det!
                                                        Død ved Kølle!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
                                                          Heimevernet burde jo for enkelhets skyld holde seg til færrest mulig forskjellige typer kjøretøy. Hvis I-styrken plutselig begynner å skal ha både multi, TLC, scania, MB240, MB300, LTK-S og LTK-V, så må det jo bli et rent helvete å vedlikeholde alt dette i en krigssituasjon. Er jo ikke akkurat som om stridstrenbataljonen følger manøveren til I-sty Archery.

For F-styrken sin del er jo dette meget enkelt. Haie inn noen sivile 4X4, om noe går ad undas, så er det jo et hav av sivile verksted å velge mellom.
                                                          Jeg kan si som så, at når det øves i større forband, så leveres reparasjoner av de samme avdelinger som leverer reparasjoner til alle avdelinger. Ække det fint á?
                                                          Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                                            Hmmm. Jeg antar ut fra de ugraderte beskrivelsene som har blitt lagt ut her at oppsittet strid ikke inngår blant HVs oppdrag. Altså er det bare motorisert oppklaring som kan fordre denne typen kjøretøy. Kanskje er det noen tropper som trenger det, men det aner meg at brorparten av HVI vil være tjent med enklere og billigere kjøretøy.
                                                            Enig i at beste ville vært en enkel flåte av helt greie sivile kjøretøy med 4x4 og litt over sport akselklaring. Pickuper kunne funket ideelt.

Men tror grunnen til slike mellomløsninger dukker opp nå er at en ser at 1) dagens MB park som HV disponere er livsfarlig og faller fra hverandre og 2) kostnadene for leiebiler og busser kveler øvelses budsjettene.

Så når Hæren har en park med kjøretøyer som stå på lager uten brukere så har nok noen prøvd å være kreativ for å få til en løsning som kan avlaste noe inntil 2025, som er sikkert tiden det vil ta for å klare å få de nye kjøretøyene på plass.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                                            Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X