Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Utnevnelser i Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Utnevnelser i Forsvaret

Utnevnelser, beordringer, beskikkelser og tilsettinger i Forsvaret som ikke er på så høyt nivå som det som dekkes av tråden Offisielt fra Statsråd.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sv: Utnevnelser i Forsvaret

21.august tok major Carina-Therese Vinterdal over som sjef for Forsvarets hundeskole. Vinterdal har tidligere erfaringer fra Forsvarets spesialkommando og har til nylig vært kompanisjef for Jarfjordkompaniet ved Grensevakten.

— Hundeskolen har motiverte og engasjerte soldater og ansatte som jobber hardt for å utvikle fagfeltet videre. Jeg er stolt over å kunne lede en avdeling som leverer på et så høyt nivå, sier Vinterdal.

(Kilde: Hærens FB-side)

Kommentér

Norsk sjef for maritim Nato-styrke

Norge har overtatt kommandoen for Natos stående maritime styrke SNMG1.

Flaggkommandør Yngve Skoglund overtok kommandoen fra den amerikanske kontreadmiralen Edward Cashman. Amerikaneren reiser tilbake til USA etter ett år under Nato-kommando.

Det ble klart under en seremoni i Haakonshallen i Bergen mandag 9. desember.

Skoglund og hans stab skal de neste månedene lede styrken fra flaggskipet KNM Otto Sverdrup, og vil først og fremst seile i Nord-Europa og Østersjøen.

I januar overtar Norge kommandoen over nok en maritim Nato-styrke, den stående minerydderstyrken SNMCMG1. Det innebærer at norske offiserer leder halvparten av de stående maritime styrkene i Nato i første halvår 2020.

https://forsvaretsforum.no/norsk-sje...98QhADATrrZtAo

Kommentér

Kystjegerkommandoen har fått ny sjef

I dag var det sjefsskifte i kystjegerkommandoen på Trondenes. Sten Richard Larsen tok over for Tommy Bakkehaug.

KJK skal bli meir integrert i den maritime operasjonen, og marinen generelt, og det er noko Larsen synest er positivt.

- Det er bestemt frå politisk hald at kystjegerkommandoen skal vidareførast. Det er ein prioritet og ei satsing på KJK, og det er positivt. Eg gler meg til å ta fatt på denne jobben, seier han.

Click image for larger version

Name:	6279C446-7699-4716-A8C1-0091077D2E88.jpeg
Views:	103
Size:	379,7 KB
ID:	1024729

Tidlegare sjef, Tommy Bakkehaug, saman med Sjef Marinen, Rune Andersen, påtroppande sjef for Kystjegerkommandoen, Sten Richard Larsen.

Foto: Oda Linnea Iden / Sjøforsvaret

Kommentér

Når Henning Knudsen-Hauge overtar kommandoen for Standing Nato Mine Countermeasures Group One (SNMCMG1), blir det fra et tysk fartøy.

– Jeg har tre års fartstid fra tidligere i mineryddestyrken, så jeg har et godt innblikk i hva styrken gjør. Men dette er første gang jeg har et overordnet ansvar, og det blir spennende å se tingene i et større perspektiv, sier Knudsen-Hauge.

15. januar vil det blir en markering i Oslo hvor både SNMG1 og SNMCMG1 stiller med begge sine kommandofartøy. Samme dag overtar Knudsen-Hauge formelt kommandoen for sin styrke.

– Jeg er kjempemotivert og ydmyk for jobben som venter. Det betyr mye for meg å være Norges representant i Nato på denne måten, sier Knudsen-Hauge, som er sikker på at det ikke byr på problemer at han skal lede den maritime mineryddergruppen fra et tysk fartøy.

– Jeg skal ikke være sjef over det tyske fartøyet som vil ha en egen kaptein. Jeg skal ha det overordnede ansvaret for hele styrken med det tyske fartøyet som arbeidssted. I tillegg vil all kommunikasjon foregå på engelsk. Jeg har allerede vært om bord og hilst på mannskapet og mener dette skal gå kjempebra.

Vi nordmenn går tradisjonelt sett godt overens med tyskerne, sier 41-åringen, som har 16 års sjøtjeneste hovedsakelig på minerydder-fartøy.

Knudsen-Hauge vil ha med seg en norsk stab, og selve jobben går ut på å styre styrken på vegne av sjef for Allied Maritime Command.

– Vi skal gjennomføre en sikker deployering og være klar til en hver tid til mineryddeoperasjoner i tilfelle krise eller krig. Deployeringen inneholder også operasjoner hvor man lokaliserer og fjerner sjøminer fra hovedsakelig 2. verdenskrig. I tillegg gjennomføres farvannsundersøkelser som vil gjøre en eventuell fremtidig mineryddingsoperasjon mer effektiv.

– Vårt ansvarsområde er havene utenfor Nord-Europa. Det finnes en tilsvarende styrke for Sør-Europa, forklarer Knudsen-Hauge, som vil ha kommandoen fram til i slutten av juli 2020.

Kommandørkapteinen synes det er kjempepositivt at Norge nå vil ha kommandoen over to av de fire maritime Nato-styrkene.

– Vi to norske styrkesjefene kjenner hverandre godt og kan derfor spille hverandre gode. Dessuten er det alltid godt for oss i minerydderstyrken å ha storebror i fregattstyrken i nærheten når vi er på havet, sier Knudsen-Hauge.
          https://forsvaretsforum.no/norske-sj...XvtEnUmrkEpjz8

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
          https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
          NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
          http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
          Kode:
              Globale utviklingstrekk
              Nordområdene / Arktis
              Russland
              Afghanistan
              Pakistan
              Kina
              Midtøsten og Nord-Afrika
              Iran
              Sudan
              Somalia
              Terrorisme
              Spredning av
          ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
          Working...
          X