Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nye uniformsbestemmelser for Hæren

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Hærens uniformsbestemmelser

Har ikke noe med valg av begrep å gjøre. Du poengterte at HELE orgen var involvert, og det syntes jeg er vesentlig. Siden det stod med store bokstaver forstår jeg at det var nettopp det du mente.
    Har ikke noen grunn til å tro annet enn at folk mener det de skriver

Hvis det ikke var det du mente allikevel så må diskusjonen bare fortsette.

At de fleste har vært involvert i utformelsen? Ja, muligens.
    [I]"The shitter was full" - Eddie[/I]

Kommentér

Er vi der igjen nå?
      Dersom noen ønsker å diskutere Forsvarets prosesser om det ene eller andre, må de gjerne opprette egne tråder om dette. På denne tråden diskuteres Hærens uniformsbestemmelser slik de står nå (dvs gjeldende fra 1/6) og eventuelle forslag til endringer til neste revisjon, som så vidt jeg kan skjønne fra Hærens SM er på høsten en gang.

EDIT: Jeg opprettet en egen tråd for diskusjoner om hvorvidt bestemmelsene er forankret eller ikke.

-Mod
      Last edited by Rittmester; DTG 021103 May 16, .
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av West Vis post
        Har ikke noe med valg av begrep å gjøre. Du poengterte at HELE orgen var involvert, og det syntes jeg er vesentlig. Siden det stod med store bokstaver forstår jeg at det var nettopp det du mente.
        Har ikke noen grunn til å tro annet enn at folk mener det de skriver

Hvis det ikke var det du mente allikevel så må diskusjonen bare fortsette.

At de fleste har vært involvert i utformelsen? Ja, muligens.
        Siden du tydeligvis må ha det inn med teskje:

Mitt poeng er at reglementet gjelder for hele orgen, og at alle nivåer må etterleve det - altså, ingen kan undergrave det som står der - ref det at visse opplever at det ikke ble like mye frislipp som man kanskje ønsket.

Det er den forankringen jeg snakker om. At du velger å trekke inn en definisjon på begrepet som tilsier at absolutt alle skulle vært involvert er stråmannsargumentasjon.
        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Sv: Sidediskusjon: Forankring av uniformsbestemmelser

Vi som driver med endringsledelse som fag jobber mye med forankring, og er nok forsiktige og tydelige når vi definerer hvor beslutninger skal forankres. Definisjonen vist over er riktig - og er svært kostnadsdrivende og tidkrevende når en sier HELE.

Det er imidlertid i en faglig kontekst. I dagligtale som her på forumet opplever jeg det som et noe løsere begrep, feks her at alle ledere på høyere nivå er hørt, har akseptert og fremfor alt anerkjenner hvem som har beslutningsmyndighet. Så det går an å pirke i AGR416: sin bruk av begrepet, men jeg synes det ikke er til å misforstå egentlig.
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Sv: Sidediskusjon: Forankring av uniformsbestemmelser

Det var ikke ment som noe flisespikkeri eller forsøkt på å briljere med noen wikipedia definisjoner.
            Jeg leste det for det som stod der. Og det reagerte jeg på fordi jeg ikke tror noen full forankring vil kunne forekomme. Og det har det heller aldri vært. Hvertfall ikke i nyere tid.
            Og jeg synes det er av ypperste viktighet.
            En full forankring i ordet rette betydning ville bety slutten på f.eks alle HV-I med shamagh og Crye etc. (akkurat den diskusjonen tar vi heller ikke her for det finnes en annen tråd for det).

Men nå som AGR416: har forklart at det er noe annet han mente, så har ikke jeg noe problemer med det. Så må gjerne bare diskusjonen fortsette ut fra den tenkte hensikt.
            [I]"The shitter was full" - Eddie[/I]

Kommentér

Tenker det er bra at man spesifiserer at plagg og effekter skal ha en viss standard mtp. beskyttelse og visuell profil (IR). Tror ikke det er alle som har vært like bevisste på dette til nå, verken på bruker- eller produsentsiden.

Enig med essal i at man burde åpnet for bruk av andre t-skjorter, i det minste i felt. Utlevert bomull som innerste plagg under feltmessige forhold er ikke noe særlig, og denne bestemmelsen fremstår som veldig sær når man holder de opp mot de feltmessige tilpasningene man åpner for ellers i reglementet. Får farge ull-skjortene mine...

Jeg vet dog ikke om jeg er enig i at det burde være frislipp for modifisering av uniformer. Nå vet jeg ikke hvordan det er i US Army, men her hjemme sirkuleres jo størsteparten av uniformene hyppig som følge av den høye andelen vernepliktige. Synes ofte nok jeg opplever å få utlevert defekte effekter fra depot som det er, og vet ikke om det ville blitt bedre akkurat hvis det var fritt frem for Einar Enkeltmann å fjerne/flytte lommer o.l.

Når man for garnisonsantrekk er såpass fokusert på utseende som man er (noe jeg i grunnen ikke er uenig i), synes jeg det er merkelig at man tillater JI...*kremt* jakke, kaldt vær som ytterste plagg.

Siden det nevnes i avsporingen; Kan ikke se at det står noe om skjerf, utover at: "Det skal aldri nyttes synlig ikke-utlevert materiell med farger som avviker fra kamuflasjefager (...) sammen med uniform."

Godt å høre at ny M04 kommer med noen etterlengtede oppgraderinger.

Så mye snakk det er om "ikke-utlevert hjelmlue" tilsier kanskje at man burde begynne å levere ut dette igjen...?

Ellers er det jo noen småting som får en til å smile litt da, f.eks. at: "Hovedregelen er at det innen en avdeling/enhet skal nyttes utstyr som er utlevert fra lokalt forsyningslager/depot, slik at alt personell har tilgang til/bruker likt utstyr." Tror du skal lete godt for å finne to stykker som har utlevert samme sats i min I-styrke. Nå er det riktignok blitt vesentlig bedre siste tiden etter en stor runde med komplementering(?) av satser, men gjennomgående har det vært preget av stadige endringer av satser, depot som er tomt for div., folk som har satser fra tidligere, osv.
              Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Har det blitt utlevert hjelmlue? I så fall; når og hvilken er det?
                Dona Ferrea

Kommentér

Sv: Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Gamle jegerlua var vel egentlig en hjelmlue, tiltenkt brukt under stålpotta
                  Ved kølle skal ondt fordrives!

Kommentér

Ny feltlue. er det noen som har fått den

Kommentér

Fortsatt skriveleif ang "3.9 Feltantrekk 4 (M02 ørken), (M/K)" ?
                      AGR416: SKulle ikke dette hete M04?

Kommentér

Det er nok bare en copy paste fra den forrige revisjonen.
                        Typebetegnelsen er nok ikke så fryktelig viktig i så måte.

Du får kontakte Hærens Sersjantmajor på Face, og gjøre han oppmerksom på det. Kanskje det blir endret ifm neste revisjon.
                        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Sv: Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                          Jeg finner ikke noe spesifikt for reservister i tjeneste, repøvelser, intops, eventuell mobilisering. Hva med den berømte Hærreserven som alle har hørt om men ingen har sett? Og selvfølgelig Host Nation Support Battalion for USMC (som jeg tror nå settes opp av FLO, men vel stadig skal følge Hæren uniformsmessig), samt andre med beredskapskontrakt? Ikke er de i førstegangstjeneste (som en del henviser til i reglementet) og ikke er de tilsatte som grenaderer, befal eller offiserer, eller er de det når de er i tjeneste?

Kopierte dette over fra annen tråd
                          Tjah. Det som mangler er da i grunnen et regelverk for tildeling av gradene OR 2-4 til reservister. Og det hører vel til i et annet reglement? Tjenestestriper må man kanskje ha egne regler for, men det blir nå temmelig teoretisk all den tid de bare bæres til tjeneste- og mørk uniform, og det er vel ikke noe særlig mange vernepliktige mannskaper går rundt i.
                          Hvis det nå blir noe dreis på Hærreserven, som det trues med i FMR, så må man jo ta tak i de detaljene.
                          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                          Working...
                          X