Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nye grader i ny ordning for militært personell

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Nye grader i ny ordning for militært personell

Tja, at man har vært vervet i x antall år sier ikke noe om hvor egnet man er til å lede, og det var egentlig det jeg forsøkte å få frem på nivåene OR-3 og 4 over. Men enig i OR-gradene skal gjenspeile både erfaring og kompetanse.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Nå er jo ikke ledelse et tema før OR5 per i dag.
      Dona Ferrea

Kommentér

Det er det ting som tyder på at ikke vil vare, jfr. Rekruttering av rekruttskoleinstruktører til Madla. Jeg mener det også stod noe i et av de to fagforeningsbladene om at or-4 kom til å kunne være lagførere fremover.
        "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
        - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Er det ikkje snakk om at OR-4 skal være Nestlagfører?

Kommentér

Det er ikke mye mer enn en måned siden jeg først hørte om at man har slått kontra på at lagførere skal/må være OR-5, det er en helt ny utvikling.
            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Da kunne det vært interessant å vite om det er økonomi eller fornuftigere grunner som ligger bak.

Kommentér

Hvis jeg leser deg rett er planen i hæren at fagspesialist på troppsnivå skal være OR3? Holder det for dem, holder det vel for HV.

(Og jeg som har blitt bortskjemt med 20,- ekstra i døgnet)
                Aldri mer 13

Kommentér

Diskusjonen om HV er flyttet til rett tråd (Innføring av OR i HV og reserven)
                  https://milforum.net/showthread.php/...eserven/page10

-Mod
                  Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                    Da kunne det vært interessant å vite om det er økonomi eller fornuftigere grunner som ligger bak.
                    Kan det ha noke med at det ikkje finst erfarne OR-3/4 i strukturen endå? ein NLF bør vere ein person med 5-6 års erfaring. Så dei ønsker å vente med å sette desse inn på dette nivået?

Kommentér

Jo, det er i så fall legitimt. Som nevnt (mange) andre plasser er jeg ikke synderlig begeistret for at vi på død og liv ha faste grader for alt mulig. Heller bruke flytende grader for å gjenspeile den enkelte persons realkompetanse, eventuelt bruke midlertidig grad dersom man må, f eks fordi en sjef ellers ville fått lavere grad enn sine undergitte.

Kommentér

Jo, det er i så fall legitimt. Som nevnt (mange) andre plasser er jeg ikke synderlig begeistret for at vi på død og liv ha faste grader for alt mulig. Heller bruke flytende grader for å gjenspeile den enkelte persons realkompetanse, eventuelt bruke midlertidig grad dersom man må, f eks fordi en sjef ellers ville fått lavere grad enn sine undergitte.
                        Støttes 100%!

Kommentér

Siden jeg oppfatter fra andre kilder at det kanskje fortsatt er rom for noen endringer innenfor OMT, kommer jeg her med noen innspill, delvis repetert og sammenfattet fra tidligere innlegg. I forsøksvis prioritert rekkefølge:

1. Grad og distinksjon for rene spesialister som kan få T60. Dette har vært mest aktuelt for teknikere i Luftforsvaret, som i det nye systemet kan få en teknisk utdannelse uten befalsutdannelse. Det er nok aktuelt andre steder også. Tidligere ble teknikere typisk kaptein i løpet av karrieren, mens det i dagens opplegg er lagt opp til at disse skal kunne nå OR-4+. Fordi man mener at tittelen korporal gir assosiasjoner til unge soldater i førstegangstjeneste, har man da i Luftforsvaret valgt å kalle gradene OR-2 til OR-4+ for ´*spesialist´i stedet, men beholde samme distinksjoner som Hæren.

Dette mener jeg er en dårlig løsning, og skal skissere to alternativer. Løsningen jeg foretrekker er å i stedet si at ikke alle befalsgrader nødvendigvis innebærer ledelse, men åpne for at rene spesialister også kan få dem. Siden man typisk ble kaptein tidligere, kunne opprykk til stabssersjant i løpet av karrieren vært passende. Dette systemet vil man finne igjen hos flere av våre allierte. Dette alternativet kunne også innebære at man fjernet hele OR-4+, som virker noe unødvendig. Det andre alternativet er å beholde distinksjoner og gradsbetegnelser på OR-2, 3 og 4 og la disse være gyldige innenfor T-35, men så innføre en helt egen distinksjon uten noen vinkler for OR-4+, og kalle denne for Spesialist. (Dette ville kanskje ligne mest på en Warrant Officer i US Army, selv om disse i rang ligger mellom sersjanter og offiserer.)

2. Den andre graden som virker unødvendig på meg er OR-5+, som tillike har en disharmonisk distinksjon som ikke ligner på noe annet. Jeg er enig i at man kan ha en måte å skille mellom en uerfaren og en erfaren lagfører, f eks, men mener det heller kunne vært gjort ved å la vedkommende gå som OR-4 (eller OR-4+, dersom man på død og liv skal ha den graden) det første året etter GBK/GBU, og deretter blitt OR-5. Og at alt videre opprykk til OR-6 og høyere skjer ved konkurranse.

3. Det tredje jeg vil kritisere er at man henger seg sånn opp i x antall års tjeneste gir ny grad (i dag for OR-3, 4, 5+ og 6, i hvert fall). Jeg ville mye heller hatt et system for man ser på kompetanse og egnethet, selv om det er noe mer jobb og noe mindre forutsigbarhet.

4. OR-9 har fire tverrbuer, som er veldig USMC. Og vi mangler helt noe som ligner på den historiske norske stabssersjanten, med en krone. Mitt forslag er å ganske enkelt erstatte distinksjonen for sersjantmajorer med en av tre alternativer: a) tre vinkler og tre buer (som dagens kommandersersjant) med en liten krone over, b) tre vinkler med en større krone over, eller c) noe som ligner på en britisk WO1 eller WO2, f eks kun en krone med noe krimskrams rundt.

5. Og så vil jeg gjerne at alle deler av Forsvaret, inkludert reserven (les HV) benytter det nye systemet for å vise kompetanse, og f eks ikke bare gir noen korporalsvinkler etter et første lagførerkurs, fordi det er det man alltid har gjort. Større bruk av flytende grader kan synliggjøre individuell kompetanse, så får man heller akseptere at en uerfaren NLF starter som visekorporal. Med unntak av sjefssersjanter mener jeg alle OR-stillinger kan ha flytende grad, fordi noe overlapp i grader ikke skader.
                          For å gnage litt videre på dette:

Til 2) og 3) over, dersom man på død og liv skal gi enkelte opprykk kun basert på år i tjeneste, så vil jeg påstå at forskjellen på en som er helt fersk på et nivå og en som har ett års tjeneste på dette nivået er betydelig større enn den er mellom en som har tre års og en som har fire års tjeneste. Eller litt enklere: læringskurven er mye brattere i starten. Dette synes jeg er et argument for å gi slike eventuelle avansement etter rundt ett år etter fullført gradsutdannelse (for så vidt for offiserer også; fenriker i USA og UK blir løytnanter etter et drøyt år.) Tjenestestillinger kan være de samme, men man synliggjør hvem som er noenlunde erfaren og hvem som fortsatt er under opplæring.

Videre kan det (også i sivil sammenheng) være hensiktsmessig å bruke prefikset 'senior' for å vise at man har med en erfaren person å gjøre, men ikke nødvendigvis en som har en mer ledende stilling. Sjt.1.kl. omtales allerede i noen sammenhenger som seniorsersjant. Man kunne også døpt om korp.1.kl til seniorkorporal, dersom dette kun er en grad som skal gis etter en viss tids tjeneste.

Kommentér

Ang pkt 3

Vil det være mulig å innføre noe såpass vagt og svevende som "kompetanse og egnethet" som kriterier for opprykk i et system såpass hierarkisk og tradisjonstungt som det militære? I så fall må jo det være et mye bedre kriteria enn tid..
                            Aldri mer 13

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                            Kode:
                                Globale utviklingstrekk
                                Nordområdene / Arktis
                                Russland
                                Afghanistan
                                Pakistan
                                Kina
                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                Iran
                                Sudan
                                Somalia
                                Terrorisme
                                Spredning av
                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                            Working...
                            X