Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Krigsskolen i Hæren

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Krigsskolen i Hæren

Hei! Jeg har akkurat begynt i førstegangstjenesten min og har begynt å tenke på om jeg skal ta utdannelse i Forsvaret. Jeg har alltid vært interessert i militærhistorie, særlig Andre Verdenskrig hvor jeg fra tidlig alder begynte å studere forskjellig kampordener fra spesifikke slag eller større tidsperioder. Med det har jeg jo da blitt mer og mer interessert i strategi på XX, XXX, XXXX og XXXXX Nivå. Fra hva jeg har lest og hørt så blir du utdannet i ledelse på Lag, Tropp og Kompani-nivå men finnes det noe annet som kanskje kunne passet bedre til mine interesser innenfor hva jeg har skrevet? Eller må man regne med å måtte jobbe lenge på Lag, Tropp og Kompani-nivå før man kan noen høyere Stab/Kommanderende stillinger innenfor dette?

Krigsskolen gir "grunnleggende offisersutdanning" og utdanner offiserer til å gå inn i en troppsramme som troppssjef, eller som fagoffiser i en bataljonsstab. Normalt vil man tjenestegjøre to år som troppssjef. Etter det vil man ofte tjenestegjøre som stabs- eller fagoffiser i en bataljonsstab eller annen stab. Etter dette vil man kunne søke seg til stilling som kompani/eskadron/batterisjef (merk at det er færre stillinger enn søkere). Etter tre års tjeneste som avdelingssjef vil man returnere til stabstjeneste som seksjonssjef eller tilsvarende. På sikt vil man kunne søke "viderergående offisersutdanning" på Stabsskolen. På dette tidspunktet vil man allerede ha 15-20 års tjeneste. Etter stabsskole vil man kunne søke stillinger som NK Bataljon og Bataljonssjef, eller fortsette som stabsoffiser i høyere staber.

---
    Oppsummert: du vil jobbe på tropps- til brigadestabsnivå i store deler av karrieren. Har man talent vil du kunne få stillinger på Forsvarets Operative Hovedkvarter eller andre staber på samme nivå. Du kommer nok ikke til å jobbe på noen av de nivåene som du har lest om. Det er realiteten i norge!
    ---

I Norge eksisterer i praksis ikke noen av de nivåene som du skisserer. Brigade Nord er Hærens primære kampsystem. Hærstaben fyller rollen som "divisjonsnivået", men da kun med Brigade Nord og Finnmark Landforsvar. Forsvarets Fellesoperative Hovedkvarter er det nærmeste vi i Norge kommer et Korpsnivå, men er et fellesoperativt kommandonivå.

Et tips, fra en annen som er over norm glad i militærhistorie, les denne historien inn i rammen av den tiden og den situasjonen som da eksisterte. Strategi på Arme og Armegruppenivå er noe som man rett og slett ikke ser i dag. Det nærmeste man kommer det nivået i moderne tid er å se på Operation Desert Storm og Operation Iraqi Freedom. Den andre verdenskrig var også en total krig hvor nasjoners hele økonomiske, industrielle og sosiale produksjonskapasitet ble inkludert i krigføringen. Dette er også et resultat av den samfunnsmessige, økonomiske, teknologiske og militære utviklingen som strakk seg fra napoleonskrigene og frem til 1930-tallet.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Hei, takk for svar. Ja er bevisst at dette er noe man må regne med ikke kan skje med mindre vi allerede hadde vært i krig eller hadde et gigantisk forsvarsbudsjett med veldig veldig mange flere vernepliktige... Men det har blitt en inspirasjon til å ville søke. Kan man selv også velge hvilken avdeling man vil være i? Hadde Norge Armékorps under den kalde krigen? Eventuelt "skyggeformasjoner/forband" (eller planlagt) som skulle realiseres hvis vi var i krig? Var det også noen planlagte navn ETC på armeen/armeer som skulle kjempe i Norge hvis den kalde krigen ble glovarm?

Kommentér

Arme eller armekorps er så vidt meg bekjent noe Norge ikke har hatt, men man hadde en rekke divisjoner under den kalde krigen, flertallet av disse var mobiliseringsbasert. Jeg anbefaller deg at du går til innkjøp av denne: https://www.fagbokforlaget.no/Landfo...I9788245010992
        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
          Arme eller armekorps er så vidt meg bekjent noe Norge ikke har hatt, men man hadde en rekke divisjoner under den kalde krigen, flertallet av disse var mobiliseringsbasert. Jeg anbefaller deg at du går til innkjøp av denne: https://www.fagbokforlaget.no/Landfo...I9788245010992
          For å presisere - vi hadde 13 brigader, 12 av dem mobiliserbare. Så hadde vi en skikkelig divisjonskommando og, så vidt jeg vet, to til som kunne settes opp, selv om jeg mistenker at distriktskommandoene ville vært mer hensiktsmessige ledelseselementer på sekundære frontavsnitt. Så med en viss godvilje kan vi si at den norske Hæren tilsvarte ett armékorps.
          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

For å presisere - vi hadde 13 brigader, 12 av dem mobiliserbare. Så hadde vi en skikkelig divisjonskommando og, så vidt jeg vet, to til som kunne settes opp, selv om jeg mistenker at distriktskommandoene ville vært mer hensiktsmessige ledelseselementer på sekundære frontavsnitt. Så med en viss godvilje kan vi si at den norske Hæren tilsvarte ett armékorps.
            Så vidt jeg vet (og det er jeg rimelig sikker på at jeg gjør) så fantes det kun en egentlig divisjonskommando, selv om noen DK'er hadde deler av en slik kapasitet når fullt mobilisert.
            For å utgjøre et fullverdig korps så trengs dessuten også relevante divisjons- og korps-avdelinger - og begrepet armekorps er uansett irrelevant når det hele er spredt ut over et betydelig geografisk område, og ikke kan fokuseres imot et felles oppdrag.

Min konklusjon er at begrepene armekorps og arme har vært irrelevante for den norske hæren, slik som begrepene vanligvis brukes (og har vært brukt de 100+ siste år) - selv om det totale volumet (i antall mann) var tilstede.

Kommentér

Så vidt jeg kan erindre å ha lest (og regner med at hvlt korrigerer meg hvis jeg tar feil) hadde Distriktskommando Østlandet planer for opprettelse av, fått approbert avdelingsmerke, og utpekt personell og materiell til det som skulle betegnes 1. Divisjonskommando i tilfelle mobilisering på seint 80-tall, helt på tampen av den kalde krigen før raderingen av Hæren. Mener og å ha lest en plass at man i Distriktskommando Trøndelag tenkte høyt om å opprette en tredje divisjonskommando, uten at det ble noe mer av dette.

Kommentér

Hva er en divisjonskommando? En fungerende divisjon? Jeg har hørt om eksempel 6. Divisjonskommando men er ikke det bare 6. Divisjon? Eller fungerer det som et slags korps bare i mindre størrelse, hvor brigader er mer selvstendige?

Kommentér

Slik 6. divisjon var før 1995 og slik 1. divisjonskommando var under Øvelse Blue Fox i 1986 (og ble fast deretter), samt kommandoen som ble opprettet i DKT, var det altså et ledelseselement som i felt kunne lede en styrke bestående av flere brigader og støtteavdelinger i et mindre område, uten at det var faste underavdelinger og uten at støtteavdelingene var på divisjonsnivået og ikke på brigadenivået. På siste halvdel av 1990-tallet ble 6. divisjon omgjort til en «ordentlig» divisjon etter konseptet «Divisjon 2000», men det ble aldri fullt ut gjennomført før mobiliseringshæren ble lagt ned tidlig på 2000-tallet.

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                  Working...
                  X