Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Systemoperatør heis NH90

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Systemoperatør heis NH90

https://forsvaret.no/karriere/ledige...operatoer-nh90

Ser dem lyser ut stilling som systemoperatør på nye NH90.

Jeg bor i bygda, og er utdannet sivilingeniør, har gått trøtt og lei av kontorlivet (33 år gammel). Så jeg lurte litt på å søke.

Stusser litt over noe i annonsen, fast ansettelse fram til 35 år, men kan søke inneværende år man blir 35?

Noen som vet av gode artikler eller har litt informasjon om hvordan jobben er? Turnus antar jeg? Ekstremt fysisk krevende?

Sv: Systemoperatør heis NH90

Dersom du alt er ansatt i Forsvaret frem til 60 år mister du selvfølgelig ikke den rettigheten - trolig derfor du kan søke frem til 35.

Dette er en helt ny stilling, så det er neppe mange som kan fortelle så mye om hvordan det vil være. Primærjobben din vil altså være å operere ubåtjaktsystemer om bord på NH-90, dette er ikke en redningsmannsstilling!

Det er neppe stilling med fast turnus, men du vil selvfølgelig tjene opp mye avspaseringstid når du er embarkert på fregatt.

For å være ærlig så tror jeg du har svært små sjanser til å nå opp i konkurransen om denne stillingen med mindre du har relevant og relativt fersk militær erfaring utover førstegangstjeneste - du er for gammel og sivilt overkvalifisert (siving).
    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
      Dersom du alt er ansatt i Forsvaret frem til 60 år mister du selvfølgelig ikke den rettigheten - trolig derfor du kan søke frem til 35.

Dette er en helt ny stilling, så det er neppe mange som kan fortelle så mye om hvordan det vil være. Primærjobben din vil altså være å operere ubåtjaktsystemer om bord på NH-90, dette er ikke en redningsmannsstilling!

Det er neppe stilling med fast turnus, men du vil selvfølgelig tjene opp mye avspaseringstid når du er embarkert på fregatt.

For å være ærlig så tror jeg du har svært små sjanser til å nå opp i konkurransen om denne stillingen med mindre du har relevant og relativt fersk militær erfaring utover førstegangstjeneste - du er for gammel og sivilt overkvalifisert (siving).
      Var ikke ute etter noe redningsmannstilling bare for åvære tydelig på det.

Godt å få litt ærlige svar, men trodde dette var en stilling som ikke var å knyttet til militær erfaring? Alder og lite militær erfaring er nok riktig som du sier, men hvorfor skal overkvalifisert være en negativ ting?

Kommentér

På rent generelt grunnlag kan overkvalifisering slå negativt ut fordi søkeren kan finne på å etter kort tid forlatte stillingen til fordel for en (ofte) bedre betalt jobb som krever dennes kompetanse. En søker uten denne overkvalifiseringen har ikke den samme muligheten til å bytte oppover. Dette, kombinert med antatt høyere alder enn andre søkere tilsier at du kan ende med å stå kortere i stilling enn en yngre «dårligere» kvalifisert søker og at kroner brukt på kursing/sertifisering/whatnot på deg derfor vil gi færre arbeidstimer tilbake.

Men det er nå bare å søke, ig meld gjerne tilbake her om hvordan det har gått!
        Aldri mer 13

Kommentér

I og med at søknadsfristen var 10. Januar (litt sløvt at annonsen fortsatt ligger ute) så er det vel ikke bare å søke.

Signal_m: har skrevet greit om overkvalifisering: Forsvaret kommer til å tvile på at du vil gidde å sitte i et helikopter og stirre på skjermer og rulle på ratt når du har den utdannelsen. I utdanningsperioden vil du trolig gå kraftig ned i lønn, grunnlønn som or-2 er ikke mye å hoppe i taket over. I operativ tjeneste med sjøtillegg og slikt behøver det ikke bli så ille, kanskje Eeo: kan si noe om det.

Så er det riktig at det ikke er må-krav til militær erfaring utover førstegangstjeneste. Men ser du på "ønskelig"- kravene så spør de etter sonar- og/eller EK-erfaring. Så om en sysop fra Orion eller sonardude fra marinen søker vil de ha en betydelig fordel.

Når det gjelder alder har jeg inntrykk av at det er en halvoffisiell aldersgrense på +/-25 år for å søke t-35-stillinger "rett fra gata"/med bare førstegangstjeneste. Rett og slett for å få en brukbar nytteperiode etter utdanningen.

Fysisk er neppe selve tjenesten knallhard, men du må være i ok form når de stiller krav til 6 i styrke og utholdenhet. Kravene finner du her: (aner ikke om de aldersdifferensierer) http://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav
          "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
          - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Nå er det vel Luftforsvaret som drifter helikopterne i det norske Forsvaret, og jeg er noe usikker på hvilke lønnstillegg som gis flyvende personell i Luft. Men på generelt grunnlag har vi den evig relevante lønnstabellen.

Her kan vi se at OR2 innplasseres i LR32 alt 3, dvs lønnstrinn 21, eller kr 303500 brutto i året. Det er utgangspunktet. Så kommer tilleggene. For fartøystjeneste (her formoder jeg at embarkert personell får FA1 når de er ombord, ref ATF jf HTA) får man FA1 tillegg for hvert døgn man er ombord på fregatten på sjøen (mer enn 6 timer utover arbeidsdag tilsvarer døgn, mindre enn det utgjør timesbetalt FA1). På en ukedag for lønnstrinn 21 utgjør dette kr 1882 + 2 timer tidbank, mens i helg blir det kr 4472 + 2 timer tidbank per døgn. Bevegelig helligdag gir noe mer peng på bok, ref lønnstabell. Videre formoder jeg at det er egne flyvertillegg, risikotillegg og diverse andre tillegg fra B-tabellen som bidrar til å fylle lønningsposen.

For unge fremadstormende konstabler rett ut fra førstegangstjeneste og/eller studier uten andre forpliktelser er det svært innbringende å ta noen år på sjøen og seile/vakte mye, spesielt om man bor på forlegning og ikke har andre større utgifter så som hus, lån, barn, ektefelle/samboer, et cetera. Ulempen er at man må arbeide for penga. Seilas, vakter, pliktig deltakelse på diverse aktiviteter, kursing, reising. Det er tidvis svært høy belastning på personellet, avhengig av plattformen man tjenestegjør på. En OR2 på en KK-2-mønstret fregatt for eksempel vil tjene betydelig mer enn en enn en OR2 som tjenestegjør i en landstilling på Haakonsvern, men vil også være betydelig mye mer borte fra hjemmet.

Som en tidligere sjef av meg sa: "There is no such thing as a free lunch!"

Kommentér

edit: dobbelsvar

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
                I og med at søknadsfristen var 10. Januar (litt sløvt at annonsen fortsatt ligger ute) så er det vel ikke bare å søke.

@Signal_m har skrevet greit om overkvalifisering: Forsvaret kommer til å tvile på at du vil gidde å sitte i et helikopter og stirre på skjermer og rulle på ratt når du har den utdannelsen. I utdanningsperioden vil du trolig gå kraftig ned i lønn, grunnlønn som or-2 er ikke mye å hoppe i taket over. I operativ tjeneste med sjøtillegg og slikt behøver det ikke bli så ille, kanskje @Eeo kan si noe om det.

Så er det riktig at det ikke er må-krav til militær erfaring utover førstegangstjeneste. Men ser du på "ønskelig"- kravene så spør de etter sonar- og/eller EK-erfaring. Så om en sysop fra Orion eller sonardude fra marinen søker vil de ha en betydelig fordel.

Når det gjelder alder har jeg inntrykk av at det er en halvoffisiell aldersgrense på +/-25 år for å søke t-35-stillinger "rett fra gata"/med bare førstegangstjeneste. Rett og slett for å få en brukbar nytteperiode etter utdanningen.

Fysisk er neppe selve tjenesten knallhard, men du må være i ok form når de stiller krav til 6 i styrke og utholdenhet. Kravene finner du her: (aner ikke om de aldersdifferensierer) http://forsvaret.no/karriere/krav/fysiske-krav
                Forstår hva som menes med motivasjon, lønn osv. Hele poenget til at jeg vil bort er at jeg har klart meg greit økonomisk sett, og er ute etter å finne noe jeg blir lidenskapelig om. Personlig synes jeg det høres veldig spennende ut, og ikke bare det å se på en skjerm døgnet rundt. Det er ikke akkurat super spennende å jobbe som ingeniør, i praksis flytte papir og legge på en strek her og der (overbetalt?).

Helga dro tankene til å kanskje heller spare opp til å ta kurs for å fly helikopter privat. Det er nok rimelig riktig om det med alder

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X