Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål angående utdanning i forsvaret uten fullført førstegangstjeneste (og sesjon)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Spørsmål angående utdanning i forsvaret uten fullført førstegangstjeneste (og sesjon)

Hei, jeg er helt ny til dette forumet, så beklager hvis dette har blitt spurt før, eller hvis jeg bryter noe regler ved forumet.

Kort introduksjon:
    22 år gammal bachelorstudent, kom aldri gjennom sesjon del 1 på grunn av medisinske problemer (er frisk nå).
    Ønsker å utforske muligheter i Forsvaret, men har fått mye motstridende informasjon fra alle kanter.

Forsvaret.no sier at det går an å ta bachelorer uten førstegangstjeneste, men opptakskravene forvirrer meg: flere studier nevner at du må ha bestått sesjon, noe jeg ikke klarte ved innkalling. Betyr dette at hvis jeg søker får jeg ett nytt forsøk på sesjon?
    Det er to studier jeg ser mest på: ledelse og landmakt, og språk- og etterretningsutdanning.

Her er hvor ting blir enda mer forvirrende:
    I fjor sendte jeg en mail til forsvaret, hvor jeg ble fortalt at så lenge jeg var frisk igjen, kunne jeg muligens komme inn på disse studiene. Jeg bestemte meg for at jeg først ville fullføre mine nåværende studier, og sjekke mulighetene når jeg skal ut av studiet. Jeg sendte derfor en ny mail for en uke siden, hvor jeg stilte spørsmål om nærmere detaljer til søknadsprosessen. Denne gangen blir jeg plutselig fortalt at jeg aldri vil komme inn i forsvaret. Det er mulig at det var noe misforståelser her med tanke på de motstridene svarene, men jeg vil først ha litt innspill fra noen andre.

Har dere (eller bekjente) kommet inn i en av disse studiene uten utført førstegangstjeneste? Har kravene endret seg? Hvordan ser sjansene mine ut?

Sv: Spørsmål angående utdanning i forsvaret uten fullført førstegangstjeneste (og sesjon)

Du er klar over at søknadsfristen for i år gikk ut 15. April?

Ingen bachelorstudier har krav til gjennomført førstegangstjeneste lenger ("ledelse og landmakt" er det som før ble kalt krigsskolen). Språk- og etterretningsskolen har aldri hatt krav til fullført førstegangstjeneste. De kommer forresten ikke lenger til å gi bachelorgrad.

Det eneste som forhindrer deg fra å søke på disse er at du ble kjent ikke tjenestedyktig på sesjon. Jeg aner ikke hvor vanskelig det er å få "omkamp" på det. Dessverre er det slik at det er massevis av søkere som er tjenestedyktige, så Forsvaret har ikke noe særlig grunn til å ordne med særordninger for de som av en eller annen grunn vil vurderes på nytt.
    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
    - Dmitrij Boltenkov

Comment

Sv: Spørsmål angående utdanning i forsvaret uten fullført førstegangstjeneste (og sesjon)

Ja, er klar over at fristen gikk ut da. Tenkte å søke til neste år - når min nåværende bachelorgrad er fullført. Så sjansene mine for å en gang få denne "omkampen" er ganske minimale? Antar at det er mange søkere på disse studiene?

Hvis dette er tilfellet, hvilke andre muligheter har jeg? Kan nok si at jeg ikke tar et nei for et nei

Comment

Tidligere var det slik at kjennelse som tjenesteudyktig på medisinsk grunnlag kunne påklages. Jeg er usikker på hvordan dette fungerer med dagens todelte sesjonssystem (hvis kjennelsen kom som resultat av del 1), men dersom det fortsatt er mulig, er dette det første du må gjøre. I så fall må du få tak i dokumentasjon fra fastlege eller spesialist, og sende en formell klage med begrunnelse og dokumentasjon til FPVS. Som nevnt har Forsvaret en enorm rekrutteringsbrønn (dette har ingenting med de nevnte studiene å gjøre, men mannskapsbehovet generelt), så det er ikke sikkert du vil bli vurdert likevel, men det vet du ikke med mindre du prøver.

Dersom du ikke når fram med klage, enten fordi FPVS ikke vil vurdere den i det hele tatt eller fordi du får avslag, er løpet dessverre kjørt.

Comment

Så burde jeg isåfall sende en klage til FPVS før jeg sender inn en søknad for utdanning, eller kanskje jeg skal vedlegge dokumentasjon ved søknad? FPVS slår meg som noe som brukes for førstegangstjeneste, eksklusivt - så det er kanskje ikke vits å sende dokumentasjonen til dem. Eller hva tenker dere?

Comment

Jeg synes at du bør ringe FPVS og forklare situasjonen så får du en avklaring. Hva utfallet blir kan kun de svare på. Det kan være råd om å gjøre noe annet, det kan være innkalling til del 2 osv.

Kontakt

Har du spørsmål om sesjon, førstegangstjeneste, utdanning eller Heimevernet kan du ringe Forsvarets personell- og vernepliktssenter på 915 03 003, eller sende en e-post på fpvs.kontakt@mil.no.
            https://forsvaret.no/organisasjon/fo...nepliktssenter
            Svolten og tyst, samband fyst

Comment

Opprinnelig skrevet av WaffleVictor Vis post
              Så burde jeg isåfall sende en klage til FPVS før jeg sender inn en søknad for utdanning, eller kanskje jeg skal vedlegge dokumentasjon ved søknad? FPVS slår meg som noe som brukes for førstegangstjeneste, eksklusivt - så det er kanskje ikke vits å sende dokumentasjonen til dem. Eller hva tenker dere?
              [MENTION=83510]93A[/MENTION] har riktig svar til deg. Start klageprosessen nå, ikke vent til du leverer søknad! Da har du en mulighet til å ha det avklart før du kan søke neste år. Det skulle ikke forundre meg om en slik prosess kan bli ganske langvarig.

Klagen må til FPVS, det er de som håndterer sesjon, FHS og Etterretningsskolen har ikke noe eget sesjonssystem ved siden av dem. Sender du inn søknad uten å ha kommet gjennom sesjon med tilfredsstillende resultat går nok søknaden rett i søpla, selv om du legger ved egen dokumentasjon på at du er sunn og frisk og smart.
              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
              - Dmitrij Boltenkov

Comment

Det må skje i riktig rekkefølge. Du må først bli tjenestedyktig, deretter kan du eventuelt søke førstegangstjeneste, utdanning eller annen tjeneste. Du vil ikke bli vurdert dersom du ikke er klassifisert som tjenestedyktig. FPVS har ansvar for din "personalmappe" på generell basis, ikke bare i forbindelse med førstegangstjeneste.

Comment

Ok! Takk for hjelpen, folkens! Da skaffer jeg denne dokumentasjonen og kontakter FPVS så snart som mulig!

Comment

Working...
                  X