Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Befals- og spesialistutdannelse

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Befals- og spesialistutdannelse

GSU1 er ikke rekrutten.

GSU1 er Grunnlegende Soldatutdanning.
    Det er snakk om godt over 1000, om ikke 1500 arbeidstimer.
    (37,5t uker gir ca 1700 timer)

Skal man ha fagutdanning i tillegg ser man at dette blir knapt med tid til fagutdanning dersom man skal gjennomføre alt i GSU1.
    Det er ikke tillegg for drilling, soldater som trenger oppfølging, øvelser, TMO og annet tjafs.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Mener at GSU1 tar 11 uker å følge programmet innenfor NA (0730-1530).
      Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Hulkinator::

GSU1 er kun rekutten, ikke hele fgjt.
        It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

GSU1 er delt opp i flere perioder, rekrutten er bare en av delene. Den er tiltenkt å dekke enkeltmannsutdanningen for alle Hærsoldater.

GSU2, slik det brukes hos oss i hvert fall, tilsvarer det som før kaltes "grunnkurs for grenaderer" eller tilsvarende.
          "Excellence leads to not being Force-choked"

Kommentér

GSU 1 er et sett med leksjoner som skal gjennomføres ila fgtj.

De fleste av disse gjennomføres ila rekrutten, men også fag- og avdelingsperioden inneholder noen GSU1 leksjoner.
            It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Finnes GSU1 med alle læringsmål på nettet noen plass? Eller er det gradert?
              Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Kommentér

Jeg retter meg selv.
                (Og lurer på hvilket sinnsykt utdanningsdokument jeg ble presentert for GSU1 for to år siden)
                Det er som 93A: sa: GSU1 kan gjennomføres på 11 uker NA.

Opprinnelig skrevet av GSU1
                Timetallet er lavere enn tilgjengelig utdanningstid, dette er lagt inn for å gi handlefrihet og ivareta lokale variasjoner og prioriteringer
                GSU1 er delt opp is
                Innrykk. (1 uke)
                Noen og 20t.
                Rekrutt. (De neste 7 ukene)
                Over 200t.
                Fagperiode. ( Innen 4mnd)
                Rundt 100t
                Avdelingsperiode. (Innen dim)
                Litt over 50t

Totalt nesten 400t med leksjoner.
                GSU1 er ugradert, men ligger ikke på åpent nett.

Skrevet med skrivefeil fra min Sony Xperia Z5

Kommentér

Da har ett nytt kull med grenaderer tredd inn i sersjantenes rekker. GBK 2017 har levert 49 sersjanter til Hæren og FS. Gratulerer til alle!

Fra Hærens Sjefssersjant på facebook
                  HÆREN OG FS FIKK 49 NYE SERSJANTER
                  Da er de erfarne grenaderene som de siste tre månedene har gjennomført Grunnleggende Befalskurs ved Hærens befalsskole beskikket til sersjanter. Dette er hel ved!
                  Flere bestemannspremier ble delt og og de har levert langt over forventet på både praktiske og teoretiske fag. Nå skal de ha en velfortjent middag og fest.

Mine råd til de nye sersjantene var det jeg har erfart de beste militære lederne alltid lykkes med:
                  1. Aldri, aldri gå på akkord med krigens krav. Gjør kun det som vil fungere i krig.
                  2. Vær alltid en rollemodell og et eksempel for under- og overordnede.
                  3. Ha det gøy!

Hæren gratulerer og ønsker dem lykke til i lederrollen.

[ATTACH]5514[/ATTACH][ATTACH]5515[/ATTACH][ATTACH]5516[/ATTACH]
                  Attached Files

Kommentér

Litt flere bilder fra GBK sermonien

Hæren gratulerer 49 nye sersjanter med gjennomført grunnleggende befalskurs (GBK)
                    I tre måneder har Hærens befalsskole holdt GBK for erfarne grenaderer fra Hæren og Forsvarets spesialstyrker. Under avslutningen ble det delt ut flere beste elev-priser:
                    To av dem som fikk pris var Petter Vestre fra Telemark bataljon innenfor beste våpen- og stridsteknisk, og Ida Åvestad fra Artilleribataljonen for beste elev - militær profesjon.

[ATTACH]5519[/ATTACH]

https://www.facebook.com/Norwegianar...608404511942:0
                    Attached Files

Kommentér

To observasjoner fra Forsvarets årsrapport 2017, omtalt i egen tråd:
                      Opprinnelig skrevet av Sjef Hæren
                      UTDANNINGSREFORMEN
                      Forsvaret står i en omfattende endring av skolene sine. Arbeidet startet i 2017, men det er i 2018 rekrutteringen og oppstarten finner sted. Hæren er ansvarlig for etablering av en egen lagførerskole, mens Befalsskolen og Krigsskolen nå ligger under Forsvarets høgskole
                      Opprinnelig skrevet av Årsrapporten
                      I fremtiden vil veien til befalsutdanning gå via førstegangstjenesten.
                      Det som tidligere var kjent som befalsskolen,
                      er nå delt i en lagfører- og instruktørutdanning og
                      en befalsutdanning. Målgruppen for disse utdanningsløpene
                      er personer som jobber i Forsvaret og som ønsker
                      en lederkarriere som befal i spesialistkorpset.
                      Det er mulig det har vært nevnt før her, men jeg tolker dette slik at denne forsvarsgrenvise lagførerskolen vil gi kvalifiserte korporaler som kan tjenestegjøre som instruktører. Jeg antar, uten å vite, at dette er noe alle som har 10 års erfaring, og dermed kvalifiserer for OR-4, skal gjennom.
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Lagførerskolen skal kvalifisere OR som lagførere, etter eget ønske/søknad (et ønske og en søknad som sikkert ofte oppstår etter anbefaling fra avdelingsjef/sjefssersjant). Kravet til tid i grad/stilling før man kan søke er ikke bestemt, og vil garantert bli fleksibelt. Har man ikke nok OR-3 med 10 års tjeneste, har man ikke nok OR-3 med ti års tjeneste. Jeg tror ikke det blir obligatorisk for opprykk til OR-4, ettersom det fortsatt er slik at det skal finnes OR uten lederansvar/lederoppgaver.

I praksis betyr dette at Forsvaret forlater en 25+ år gammel ambisjon om at alle lagførere skal være befal.
                        "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                        - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Utdanningssystemet for OR for Hæren blir som følger (skissen er fritt laget etter å ha lest anbefalingene fra URE gruppen. Denne er ikke banket 100% igjennom da det mangler å spikre noen detaljer pluss at ingen av forvaltningsdokumentene er endret for å underbygge ordningen ennå.)
                          Click image for larger version

Name:	URE-OR.PNG
Views:	1
Size:	34,1 KB
ID:	868788

Kommentér

To ting jeg biter meg merke i: fgtj, så direkte på lagførerskolen og OR4? Har vi da ikke enda mindre erfarne lagførere enn før? Nr 2: FOS, så inn på Forvarets befalsskole? Min forståelse var man man nå skulle fjerne denne muligheten.

Kommentér

"Fast track" for de beste og smarteste tror jeg er en meget god ide. De vil sannsynligvis ellers falle fra og gå over i det sivile (eller heller gå OF-veien), med et "fast track" sikrer man at man har noen virkelig smarte OR i systemet.
                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
                                To ting jeg biter meg merke i: fgtj, så direkte på lagførerskolen og OR4? Har vi da ikke enda mindre erfarne lagførere enn før? Nr 2: FOS, så inn på Forvarets befalsskole? Min forståelse var man man nå skulle fjerne denne muligheten.
                                Lagførerene vil være en kombinasjon av rett fra fgtj og grenaderer med erfaring som skal inn på lf skolen. Vi har det også i dag gjennom Befalsskolen. Videre så skal man stå i lf/vk stilling i min 2 år eller lengre.

FOS vil ikke brukes av Hæren mot FBS men luft og sjø har denne muligheten hvis de ønsker.

Kommentér

Tja. I dag har vi jo lagførere som er i førstegangstjeneste i enkelte avdelinger, og personell som er sendt rett på GBK etter fullført førstegangstjeneste. Utdanningslengden blir jo i prinsippet lengre enn for dagens (eller er den alt avviklet?) UB-ordning. Det man ønsker seg er selvfølgelig grenaderer/konstabler med masse års erfaring, men det er rett og slett ikke nok å ta av.

Rett fra FOS til FBS stusser jeg også på, den nye befalsskolen vil ikke ha kapasitet til å utdanne befal fra scratch, de skal kun levere et kort leder/instruktørkurs, både generelle soldatferdigheter og spesifikk fagkompetanse må leveres andre steder.
                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

FOS modellen fordrer at man er innom førstegangstjenesten ifl implementeringsplanen til FSJ, og som jeg skrev over så kommer ikke Hæren til å bruke FBS til annet enn kvalifisering til befal fra OR4.

Kommentér

Er det tenkt å fjerne OR5+ graden, ettersom den ikkje er på skissa?
                                      Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Den blir anbefalt fjernet på lik linje som opptjening i tid som OR2-4 anbefales 1 til 1 mot befalsgradene.
                                        Last edited by 93A; DTG 052024A Apr 18, . Begrunnelse: la inn et tall som glapp først

Kommentér

Dersom du tenker at de dyktigste i førstegangstjenesten får mulighet til å gå rett på lagførerkurs og deretter bli LF/NLF, så skal du se at det ikke er så dumt.
                                          Svært mange dyktige sersjanter i dag har jo kommet rett fra det sivile og med et års tjeneste blitt dyktige sersjanter! (Og så er det noen som trenger modning, flere kurs for å være kvalifisert, tyngre fagutdanning osv.)
                                          Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                                          Den blir anbefalt fjernet på lik linje som opptjening i tid som OR2-4 anbefales 1 til mot befalsgradene.
                                          Er dette ute på åpent nett? Har ikke hørt noe om dette i min teig. (Gjelder det samme for OR4+?)

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Kommentér

Gjenstår saksbehandling og beslutning. Anbefalingen er sendt frem. Nå som alle starter med Fgtj i bunn så gir ikke OR4+ og OR5+ like mye mening som grader.

Fgtj
                                            LF skole
                                            3-5 år som LF
                                            FBS
                                            3-5 år som OR5 i gr sjef, instruktør, seksjonssjef, befal i kpstab osv. vips så har man 10 år tjenestetid siden det er 1 til 1 som på OR2-4 og får normalopprykk til OR6 og er i rett alder for trsjt.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                                              Dersom du tenker at de dyktigste i førstegangstjenesten får mulighet til å gå rett på lagførerkurs og deretter bli LF/NLF, så skal du se at det ikke er så dumt.
                                              Svært mange dyktige sersjanter i dag har jo kommet rett fra det sivile og med et års tjeneste blitt dyktige sersjanter!
                                              Joda, har hatt mine soldater som jeg mener bare burde fått befalsgraden og fortsatt fordi de var flinkere i faget sitt enn befal rundt dem.
                                              Men det som får det til å skurre litt for meg er at med dagens BS-modell har man i hvert fall en viss standardisering i hva den unge sersjanten kan når han kommer ut i avdeling. Det fjerner man hvis man i utgangspunktet kan gå fra en hvilken som helst stilling i fgtj og så gå et kurs før man hopper inn som lagfører. Det er en viss forskjell på hva en TT-vognfører kan og hva en stormer kan. Man risikerer, i mitt hode, å få «det verste fra to verdener». Med mindre man i større grad styrer den enkelte tilbake inn i «sitt» fagfelt?
                                              Stort forbehold: har ikke klart å holde meg oppdatert på endringene det siste året eller så. Ikke stø på hva kursrekkene inneholder sånn spesifikt, f.eks. Så her får noen gi meg litt inputs hvis jeg er helt ute og kjøre.

Kommentér

Ok, som en dinosaur så må jeg innrømme at jeg ikke har særlig kontroll på utdanningsløpet lenger. Jeg var ferdig med slikt selv nesten 100 år siden.
                                                Men i morgen så får jeg besøk av en nevø som ville spørre meg om råd. Han er i gang med førstegangstjenesten (innrykk nå i januar) i panser, og stortrives.
                                                Han vurderer videre karriere i Forsvaret. I og for seg ikke noe nytt, for jeg kan huske at han har sagt dette siden han var i 13-14 års alderen.
                                                Selvfølgelig endrer mange sine fremtidsplaner fra den alderen, men de 3 månedene han har hatt inne nå har vel bare bekreftet at dette er noe han trives med.

Uansett, jeg merker jeg er på syltynn grunn her når jeg skal rådgive denne unge fremadstormede.

KS har jeg god kontroll på.

Og skissen ovenfor var virkelig nyttig.

Men forstår jeg det nå slik at man ikke lenger kan søke befalsskole direkte?
                                                Må man også da ha enten bagrunn som grenader eller denne lagførerskolen for å kunne søke GBK, eller kan det søkes direkte fra førstegangstjeneste?
                                                I så fall, må hele førstegangstjenesten være fullført først?
                                                Og hvordan søkes denne lagførerskolen?
                                                Har GBK kun opptakk i januar?

Og mange "dumme" spørsmål jeg burde ha vist, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke trodde befalsskole-løpet skulle berører meg igjen. Ingen tar mine stjerner, så jeg skal ikke den veien selv uansett :-)
                                                [I]"The shitter was full" - Eddie[/I]

Kommentér

...
                                                  Men det som får det til å skurre litt for meg er at med dagens BS-modell har man i hvert fall en viss standardisering i hva den unge sersjanten kan når han kommer ut i avdeling. Det fjerner man hvis man i utgangspunktet kan gå fra en hvilken som helst stilling i fgtj og så gå et kurs før man hopper inn som lagfører. Det er en viss forskjell på hva en TT-vognfører kan og hva en stormer kan. Man risikerer, i mitt hode, å få «det verste fra to verdener». Med mindre man i større grad styrer den enkelte tilbake inn i «sitt» fagfelt?
                                                  Slik jeg har forstått det skal man rekrutteres som lagfører inn i eget fagfelt fra førstegangstjeneste eller verving. Det er nesten en forutsetning for at dette skal fungere, om jeg husker rett er lagførerskolen på ca 12 uker, den inneholder ikke fagspesifikk utdanning. Dersom et fagfelt/forsvarsgren mangler kvalifiserte kandidater til lagførere og vil rekruttere den veien, må de eventuelt gi fagutdanning før eller etter lagførerskolen før OR-4en kan begynne å virke som lagfører.
                                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Opprinnelig skrevet av West Vis post
                                                    Men forstår jeg det nå slik at man ikke lenger kan søke befalsskole direkte?
                                                    Må man også da ha enten bagrunn som grenader eller denne lagførerskolen for å kunne søke GBK, eller kan det søkes direkte fra førstegangstjeneste?
                                                    I så fall, må hele førstegangstjenesten være fullført først?
                                                    Og hvordan søkes denne lagførerskolen?
                                                    Har GBK kun opptakk i januar?
                                                    Det vil ikke lenger gå an å søke befalsskole direkte. Befalsskolen er et 12 ukers kurs, som sammen med lagførerskolen erstatter GBK. (Jeg har det for meg at GBK alt er avviklet, men det er mulig det skal kjøres et kurs eller to til? 93A:?)

Det skal så vidt jeg vet ikke gå an å søke befalsskolen direkte etter førstegangstjeneste, i hvert fall ikke for stillinger i Hæren. (Jfr. innlegget til 93A: over.) Hvordan sjø og luft tenker vet jeg ikke, om det blir mulig å søke rett fra førstegangstjeneste der vil jeg tro det blir som en del av en større "pakke" med forsvarsgrensvis fagutdanning inkludert.

Jeg vet ikke hvordan man søker lagførerskole, jeg vil tro at det blir mulig å søke alt mot slutten av førstegangstjenesten.
                                                    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Litt info fra Forsvaret:

https://forsvaret.no/dine-karrieremu...er-i-forsvaret

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Det er ikke mulig å søke seg direkte til en skoleplass på befalsskolen, da denne muligheten er forbeholdt de som velger en karriere som spesialist gjennom førstegangstjenesten.

https://forsvaret.no/utdanning

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Den nye ordningen gjør at det bør være to grenaderopptak i året, eller utvidet førstegangstjenestr for de som har innrykk i januar, så de slipper å bli sivile før de får fortsette.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Kommentér

Takk for input der gutter. Har jammen endret seg dette, så greit å få det sjekket. Må være enig med min nevø her at informasjonen på forsvaret.no er mildt sagt tynn. Det står ikke engang hva kravene er.
                                                            Jeg ser også dette med at det er en liten utfordring for disse i januaropptaket som blir gående å surre ett halv år.
                                                            Jeg tror han har fått inntrykk fra sitt troppsbefal at det er muligheter for noen av de ivrigste/flinkeste som er interessert i å fortsette til å få 6 mnd kontrakt frem til sommeren for å holde seg innenfor organisasjonen, men det er neppe noen garanti for dette.
                                                            Alt var bedre i gamledager....
                                                            [I]"The shitter was full" - Eddie[/I]

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
                                                              Gjenstår saksbehandling og beslutning. Anbefalingen er sendt frem. Nå som alle starter med Fgtj i bunn så gir ikke OR4+ og OR5+ like mye mening som grader.
                                                              Ja, det synes jeg høres fornuftig ut. Så får man en grad pr OR-nivå, og ikke disse mellomnivåene.

Det eneste jeg da lurer på er hvordan tekniske spesialister uten befalsutdannelse, men på T-60, som i hvert fall Luftforsvaret skal ha, vil passe inn. For folk på T-35 er det vel ikke noe stort problem å bli korporal i en alder av 30 og slutte fem år senere, men jeg forsto det slik at man tenkte seg å gi OR-4+ til de som fortsetter til de er 60. Mitt forslag, som jeg har kommet med før, ville vært at Luftforsvaret gikk tilbake til å kalle OR-4 korporal, men at alle forsvarsgrenene innførte en egen grad 'Spesialist' på OR-4+, med helt egne distinksjoner, og som var reservert de på T-60.
                                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X