Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hvordan beholde grenaderene?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Hvordan beholde grenaderene?

Ut i fra det en del brukere her på milforum skriver slutter mange grenaderer før kontraktstiden er ute og få tegner ny kontrakt. Når Afghanistan nå går mot slutten er sjansen for å gå hjemme og øve hele kontraktstiden større. Flere klager også over at goder og variabel lønn ifm øvelser i sum går ned. Er frafallet for stort og hva kan vi evnt gjøre med det?
    Last edited by Rittmester; 2 uker siden.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Tja, for egen del er det plassering og lønn som er det største problemet. Hvorfor skal jeg bo i ingenmannsland, ofre mye av mitt sosiale liv og samtidig tjene dårlig i forhold til hvor mye jeg faktisk arbeider? Når man i tillegg i perioder er på "kurs" og blir tvunget til å jobbe utover normal arbeidstid uten noen form for kompensasjon.

Noen ting som jeg ser at kan gjøre det mer attraktivt:
    -Lønn som gjenspeiler arbeidsmengden. Alt arbeid utover normal arbeidstid skal utløse kompensasjon, kurs eller ikke.
    -Bedre bostandard.
    -Legge til rette for pendling, og da faktisk la folk få status som militær pendler.
    -Sentralisere virksomheten. (Ja, jeg vet at dette er helt uaktuelt.)
    -Flere øvelser utenlands.

Comment

Dette er noen tiltak vi har etterlyst tidligere:

- Mulighet for å jobbe utover de 9 årene som er satt som maksimum ståtid, samt fjerning av aldersgrensen på 34 år. At en grenader må slutte på det tidspunktet han har mest erfaring, er hinsides all logikk.

- Bonus ved ny kontraktsignering, og fullføring av denne. For eksempel 2-300.000,- for hver kontrakt man fullfører etter den første. Dette høres kanskje mye ut, men når man vet at det koster over 1.000.000,- å utdanne en skytter på stridsvogn, i form av ammunisjon, kurs og øvelser, vil Forsvaret tjene økonomisk på dette.

- Bedre betalt. Som omnom skriver, gi oss lønn som gjenspeiler arbeidsmengden. Jeg har opplevd å være på øvelse i utlandet der vi ikke fikk betalt på kveld- og nattestid, siden vi øvde på dagtid. I hvilken andre yrker hadde dette blitt godtatt?

- Flere øvelser i utlandet, med allierte styrker. Dette vil bryte opp den monotone hverdagen med trening og øvelser her hjemme.

- Gratis kost og losji. Dette er et gode vi hadde tidligere, og det skulle egentlig bare mangle, med tanke på boforholdene og kvaliteten på maten vi betaler for.

Jeg kan desverre ikke se for meg at noen av disse tiltakene vil bli gjennomført med det første, og kommer til å gjøre som mange av kollegaene mine neste sommer, og slutte. Det er lite artig å være i et yrke som det satses så lite på.

Comment

Dette gjelder i stor også yngre befal, som slutter av mange av de samme grunnene. Kompetanse forsvinner med sjt/fenr i like stor grad som med grenaderene.

Comment

Skuffende at samfunnet er så gode-fokusert.....ja, man skal leve, men at man skal forvente å få-få-få hele tiden, det skjønner jeg ikke....
          It's not about surviving, it's about winning.

Comment

Hvordan holde på grenaderene?

I Norge er vel også Grenader-lønnen relativt høy i forhold til andre ufaglærte yrker (eksempelvis kassen på Rema). Dersom vi ser på lønnen i tilsvarende yrker i sammenlignbare land, har grenaderer i Norge godt betalt ift. gjennomsnittslønnen.

Det er dog et problem med høy turnover i Forsvaret. Hvordan man kan løse dette er det vel flerfoldige meninger om - jeg tror ikke at løsningen bestandig er å øke statens ytelser. En militær karriere er et såkalt "kall-yrke", alá lærere, prester og sykepleiersker. Økt fedrelandsfølelse hos det gemene hop, vil kanskje føre til at flere føler - og beholder - kallet.

Jeg tror også man kan få flere til å bli, blant annet ved å legge til rette for økte avansementmuligheter (f. eks. et skikkelig underoffiserskorps). Vi kan også tenke oss at et lavere skattetrykk på Forsvarets personell er et godt incentiv.

Til tross for at jeg er i mot akademiseringen av soldatyrket, er det viktig at man nå har større fokus på å gjøre gjerningen ettertrakret sivilt. Hvordan dette best kan gjøres, er jeg sterkt i tvil. Vi lever i en verden det formalkompetansen blir høyt verdsatt. Kanskje kunne rause stipendordninger, ekstrapoeng ved opptak til utdanning eller en slags formalisering av de facto kompetanse man tilegner seg (handlekraftig, snarrådig, selvstendig osv.), være gunstig.
            "Kjøp en boks med general, og bli me mæ på Lerkendal"

Comment

Opprinnelig skrevet av Scott Vis post
              I Norge er vel også Grenader-lønnen relativt høy i forhold til andre ufaglærte yrker (eksempelvis kassen på Rema).
              Er man ufaglært hvis man har jobbet som SKSK eller STING i 7 år?
              Og lønn er relatert til BMI, så hva USMC, RMC eller milits i Kongo får betalt, har 0 og si for den norske soldaten.

Jeg tror soldaten trenger bonuser i form av tjenestetid. F.eks. 3 år kontrakt = 3 år betalt utdanning (osv. el.) Spesielt med dagens ordning hvor maks er 9 (?) år, så betyr det at det krever en eller annen etterutdanning, da ingen går av med pensjon i en alder av 28 år+.
              - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Er man ufaglært hvis man har jobbet som SKSK eller STING i 7 år?
                Jeg vil si at man utenfor den militære sfære er ufaglært ja. Man får intern kompetanseheving og kursing, ja, men denne kompetansen er i liten grad overførbar til sivile yrker.

Og lønn er relatert til BMI, så hva USMC, RMC eller milits i Kongo får betalt, har 0 og si for den norske soldaten.
                BMI?

3 års utdanningsbonus (betalt utdanning) etter 3 år som grenader? Det er urealistisk. Som avdelingsbefal så har man maks 2 års bonus etter 14 år i tjeneste. Ved å gå 3-årig KS så har man 3 års plikttjeneste etter 3 års betalt bachelor. Grenaderen er ikke sentrum av militæruniverset.

Aldergrensen må bort, det er det ingen tvil om.
                Utdanningsbonusordningen kan godt endres, men det må være enten eller. Enten så får man en bonus, basert på antall år i tjeneste (penger eller betalt utdanning på bachelor nivå, tilsvarende), eller så burde man ha en pensjonsordning a la det de har i UK.

Utdanningsbonusordningen i USA, GI Bill, er ikke gratis pr def, og gir en viss sum penger i måneden som kan gå til spesifikke utdanningsretninger.

Et yrke som soldat er krevende, men det er også frivillig, så man kan ikke forlange bonuser/goder som er langt utenfor det man i sivile yrker opplever.

Comment

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                  Og lønn er relatert til BMI, (...)
                  Ikke rart major Stappmett tjener så bra.

Eller mente du BNP?
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

For øvrig er jeg enig med AGR at det trengs en viss edruelighet i lønns- og bonuskravene. En forholdsvis fersk grenader er nok ufaglært, men jeg er ikke fremmed for at han etter et par år og noe kompetanseheving kan anses som faglært i militære fag, og avlønnes deretter. Vi snakker likevel ikke om noen millionlønner. I følge denne statistikken fra SSB er gjennomsnittlig avtalt lønn for "operatører, sjåfører mv" (ufaglærte) 30 100 og for "håndverkere" (faglærte) 32 200, altså hhv 361 200 og 386 400. Er det omtrent der grenaderer burde ligge i grunnlønn? Så kommer det selvsagt en del tillegg på toppen, men ikke så mye at tilleggene utgjør mer enn grunnlønnen. Soldatyrket er spesielt, men ikke så spesielt at man kan definere seg ut av virkelighetens verden.

Enig i at dette bør sees i sammenheng med innføring av et skikkelig underoffiserskorps. Hvis du er misfornøyd med tingenes tilstand etter en 3-4 år, og ellers skikket, har du mulighet til å skaffe deg kompetanse for å avansere til OR-5 og høyere innen operativ-, teknisk- eller forvaltingsbransje, og få bedre lønn.

Comment

Visst er det frivillig. Men når en må ofre så mye for jobben, så er det i mitt hode rimelig å forvente en tilsvarende belønning. Slik det er nå står man igjen på bar bakke (med de midlene en har klart å spare), med arbeidserfaring som er lite relevant utenfor Forsvaret.

Et klapp på skulderen og "flott at du kjemper for fedrelandet" holder ikke.

Comment

Opprinnelig skrevet av Scott Vis post
                        Det er dog et problem med høy turnover i Forsvaret. Hvordan man kan løse dette er det vel flerfoldige meninger om - jeg tror ikke at løsningen bestandig er å øke statens ytelser. En militær karriere er et såkalt "kall-yrke", alá lærere, prester og sykepleiersker. Økt fedrelandsfølelse hos det gemene hop, vil kanskje føre til at flere føler - og beholder - kallet.
                        Ja vel? Og hvordan ser du for deg at man skal få til dette, sånn praktisk sett?

Alle er altså enige i at det er for mye gjennomtrekk, men ingen ønsker å gjøre noe med det.

Comment

Opprinnelig skrevet av omnom Vis post
                          Slik det er nå står man igjen på bar bakke (med de midlene en har klart å spare), med arbeidserfaring som er lite relevant utenfor Forsvaret.
                          Der tror jeg du er ved kjernen. Hvis jeg valgte et yrke hvor jeg visste at jeg ville bli sparket ut om 3-6 år, og måtte begynne med noe helt annet, ville jeg i det minste krevd en skikkelig kompensasjon for ulempen. Noe helt annet er om man har mulighet til en livslang karriere. Det du jobber med som MG-skytter i dag vil være høyst relevant når du om 15 år blir kompanisersjant, og det er letter å akseptere litt lavere lønn i en begynnerstilling når du vet at du senere har mulighet til å tjene svært godt.
                          Last edited by Rittmester; DTG 281235A Apr 13, .

Comment

En kollega av meg har vært grenader siden 2008, og har lønnstrinn 27:

305 400,- i grunnlønn

Så har man tillegg ved øvelse og OT.

Comment

Opprinnelig skrevet av Molon Labe Vis post
                              Ja vel? Og hvordan ser du for deg at man skal få til dette, sånn praktisk sett?

Alle er altså enige i at det er for mye gjennomtrekk, men ingen ønsker å gjøre noe med det.
                              Du ser vel at visse krav som er listet opp her er heeeelt på viddene urimelig...?

2-300k for fullføring av hver kontrakt etter den første? Hvor er midlene til det da, hvis 400 grenaderer i Brig N skal ha det? Det er 80-120 mill i bonusutbetaling, hvis alle skal ha det samtidig hvert 3 år? Nei, ærlig talt.

Hvor skal man hente midlene til å drive utenlands øving, hvis man skal ha 400k+ i grunnlønn, tillegg samt bonuser i hue og ræva?

Og hvorfor skal grenaderene ha så mye bedre forhold enn pliktbefal og avdelingsbefal? Jeg har betalt for egen mat og bolig i alle år.

Mye av det som kommer frem nå tolker jeg som direkte syting, rett og slett. Hvis dere vil ha millionlønn, så får dere studere på BI eller noe og bli adm. dir. i et stort internasjonalt firma.

Prøv å komme med noen saklige forslag til forbedring, som faktisk har rot i virkeligheten. Dere er nødt til å skjønne at potten kun er så stor. Skal man ha mer lønn, bonus, bo- og kostfordeler så blir det mindre penger til ammunisjon, øving etc. Dette er enkel matte.

Noe profesjonalitet må man da vitterlig kunne forlange.

Comment

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                Du ser vel at visse krav som er listet opp her er heeeelt på viddene urimelig...?

2-300k for fullføring av hver kontrakt etter den første? Hvor er midlene til det da, hvis 400 grenaderer i Brig N skal ha det? Det er 80-120 mill i bonusutbetaling, hvis alle skal ha det samtidig hvert 3 år? Nei, ærlig talt.

Hvor skal man hente midlene til å drive utenlands øving, hvis man skal ha 400k+ i grunnlønn, tillegg samt bonuser i hue og ræva?

Og hvorfor skal grenaderene ha så mye bedre forhold enn pliktbefal og avdelingsbefal? Jeg har betalt for egen mat og bolig i alle år.

Mye av det som kommer frem nå tolker jeg som direkte syting, rett og slett. Hvis dere vil ha millionlønn, så får dere studere på BI eller noe og bli adm. dir. i et stort internasjonalt firma.

Prøv å komme med noen saklige forslag til forbedring, som faktisk har rot i virkeligheten. Dere er nødt til å skjønne at potten kun er så stor. Skal man ha mer lønn, bonus, bo- og kostfordeler så blir det mindre penger til ammunisjon, øving etc. Dette er enkel matte.

Noe profesjonalitet må man da vitterlig kunne forlange.
                                Usaklig? Forslaget om bonusutbetaling (400.000,- var summen som ble nevnt) kommer fra fungerende sjef TMBN...

Comment

400.000 utbetalt når da? Etter at kontrakt nr 2 er ferdig? I så fall mener jeg at det er usaklig.

Et avdelingsbefal som har jobbet 10 år får 5.5G i bonus, som i fjor tilsvarte 451000,-. Så får han 1/4G ekstra pr år han jobber frem til 14 år, total 2 x 5.5G.

Tror man vil slite med å argumentere for at grenaderer skal få 400k etter å ha jobbet mindre enn et avdelingsbefal.

Hadde du endret mening hvis 35 års regelen var borte?

Comment

Hvordan holde på grenaderene?

Hvis man fjerner 35-årsregelen og det kunstige skillet mellom grenaderer og befal ved å innføre et underoffiserskorps, med felles regler for lønn, tror jeg mye ville være løst.

Comment

En ting jeg som grenader føler meg litt bitter for er offiserene som har stor, ny, fin bolig OG over 20 gratis hjemreiser i året, samt betalt kost! Mens jeg som grenader har 20 m2, en gratis hjemreise og et te-kjøkken jeg deler med 30 andre... Jeg skjønner veldig godt at de med etablert familie sørpå skal kunne reise hjem ofte, men da burde de klare seg med en liten hybel fra mandag til torsdag mens de er på jobb.

Comment

Er man pendler så skal man ha pendlerleilighet. Det har vært vanlig her oppe, selv om tilgjengelighet ofte kan være en faktor.

Comment

Å jobbe for forsvaret er, i mine øyne, et privilegium.
                                          Et unikt yrke, med unike muligheter og opplevelser.

Hvis man higer etter penger er det vel nok av andre valg.

Som andre sier, kutt ut aldersgrense og maks ståtid, utvid karrieremuligheter, kanskje med et underoffiserskorps.

Det eneste jeg frykter med det, er om man da får bort det kunstige skillet mellom grenader og befal, men får et nytt kunstig skille mellom underoffiser og offiser.

Noen innspill på det fra noen med mer innsikt enn meg kanskje?

Comment

Opprinnelig skrevet av ThorU Vis post
                                            En ting jeg som grenader føler meg litt bitter for er offiserene som har stor, ny, fin bolig OG over 20 gratis hjemreiser i året, samt betalt kost! Mens jeg som grenader har 20 m2, en gratis hjemreise og et te-kjøkken jeg deler med 30 andre... Jeg skjønner veldig godt at de med etablert familie sørpå skal kunne reise hjem ofte, men da burde de klare seg med en liten hybel fra mandag til torsdag mens de er på jobb.
                                            Jeg håper du er klar over at det er en ganske stor forskjell på en grenader og en offiser, uansett hvor mye du vrir og vender på det.

Comment

Jo, er veldig klar over at en offiser med BS, KS, og lang fartstid "står høyt" over meg som er rimelig fersk grenader. Jeg er også klar over at dette kanskje virker som syting for dere med stjerner på brystet, men prøver likevel å få frem min synsvinkel på saken. Det jeg mener er at de fleste grenaderer i praksis flytter bosted til den andre enden av landet for jobben sin og blir møtt med små hybler der det er tilnærmet umulig å lage mat eller vaske tøy. En offiser derimot som kjøpte hus/stiftet familie mens han gikk krigsskolen sørpå får bolig/leilighet fullt utstyrt med kjøkken, vaskemaskin og det som hører med. Dette til tross for at de fleste bruker flybilletter dekket av jobben på å reise hjem torsdag til mandag og spiser gratis i messen.

For min del er hvertfall boligsituasjonen en faktor som trekker kraftig ned på det å jobbe som grenader. Det er surt å vite at det står en del boliger med ubrukt kjøkken tomme i helgene mens jeg står i kø for både komfyr og vaskemaskin. I en perfekt verden kunne alle fått hver sin leilighet, men slik det er nå burde det vært omfordelt litt på boliger spør du meg.

Comment

Re: Hvordan holde på grenaderene?

Dette er jo rimelig enkelt. Dersom forsvaret ikke klarer å holde på (nok) grenaderer så må de øke kompensasjonen slik at de holder på tilstrekkelig i forhold til sine behov. Om man øker lønn, bedrer boforhold, eller andre forhold må bero på en vurdering av hva som gir best effekt i forhold til kronene man bruker.

Når man ikke klarer å holde på folk så er det så enkelt at fordelene for den enkelte grenader er mindre enn ulempene. Da må fordelene økes. At offiserene ikke mener grenaderene fortjener like mye lønn og like bra boforhold som dem er egentlig forferdelig lite interessant, dette er tilbud og etterspørsel...

Comment

Motivasjonsproblemer kan i de færreste tilfeller løses med økonomi alene, det er mer komplekst enn som så. Prøv å gi eventyrlystne grenaderer med IntOps som hovedmotivasjon for tjeneste i TMBN mer penger, og det spørs om du ser så mye mer motivasjon i gutta. Det handler om intern motivasjon, og det er forferdelig mye mer enn tilbud, etterspørsel og finansielle kompensasjonsløsninger.

ThorU:
                                                  Jeg har selv bodd med en sånn løsning, og umulig er det ikke, tvert imot. Derimot handler det mye om internjustis, og ta fatt på problemene. Vedkommende AGR416 nevnte angående grunnlønn tidligere var flink til å ta tak i problemene på messa, og det hjalp noe. Som grenader har du ikke ansiennitet tilsvarende en offiser, du har ingen plikttjeneste, du har ingen militærakademisk utdanning. Du spiller i mindre grad en nøkkelrolle i avdelingen enn en offiser, og dermed har du ikke samme hjemmel for å kreve kompensasjon all den tid du selv har mulighet til å ta offisersutdanning.

Comment

Re: Hvordan holde på grenaderene?

Motivasjonsproblemer kan ikke repareres med økonomiske insentiver, men manglende økonomiske insentiver kan utmerket være skyld i manglende motivasjon. Det er litt hønen og egget diskusjon, men det man har i dag er åpenbart ikke ideelt..

Comment

Nå er ikke grenaderer den eneste kategorien Forsvaret sliter med å beholde. Det er også for stor gjennomtrekk blant avdelingsbefal, sannsynligvis fordi 35-årsregelen gir usikre fremtidsutsikter, muligens også litt av de grunnene som anføres for grenaderer over. Enkelte kategorier yrkesoffiserer, spesielt i teknisk bransje, er attraktive i det sivile arbeidsmarkedet, og her er Forsvaret uten mulighet til å konkurrere med lønn.

Comment

For mange så er nok INTOPS en viktig motivasjonsfaktor når det gjelder grenader yrket.
                                                        Når mulighetene for det blir mindre, så vil man miste folk.

Mye av det samme ligger nok til grunn for gjennomtrekket som er i dag.
                                                        Når man først har fått seg en tur, så er for mange en milepæl nådd, og så lenge lønna er som den er, framtidsutsiktene dårlige, samt at man bor som man bor langt unna sentrale strøk og gode muligheter for et sivilt liv utenom jobben.
                                                        Så er det ikke rart at gjennomtrekken er slik den er i dag.

Løsningen på dette er flere som har nevnt tidligere i tråden, men det er nok ikke politisk vilje til å gjøre de store forandringene som må til for å gjøre grenader yrket mere attraktivt over lengre tid.

Comment

1 - Fjern aldersbegrensningen og kontraktstiden på 3x3 år - gi grenaderer mulighet til å bygge seg en kariere.

2 - Lønn med litt øv. tillegg kommer fort opp i rundt 450 - 500 tusen pr år, og det er jo ikke dårlig, men hva med å fjerne øua og øia og gi større andel fastlønn? Minsker usikkerheten rundt årslønn og gir sikrere inntekt å vise til ved feks boliglån?

3 - Slutt å flytte grenaderene fra stillign til stilling han ikke vil ha, hvertfall innenfor rimelighetens grenser. Er ikke så gøy å ha vært innom 4 forskjellige lag, hoppet fra MG, til marksman, så til RFK før du ender opp som VF-CV90 fordi du måtte ta et VF res kurs for 2 år siden med lovnaden "neida du brukes bare unntaksvis hvis det er sykdom før øvelse (*jugekors*)" og alt innefor et år. Prøv å få motiverte folk i rett stillig, og hvis man må omrokere, sørg for å kurse grenaderen for så å ha han i samme stilling litt lengere enn et pr mnd.

4 - Ha lengere utdanning for grenaderer. Å ha et utdanningsår der man bygger opp en viss yrkesstolthet og gis mere "formell" kompetanse tror jeg hadde vært en god ide. Da unngår man at unge, motiverte grenaderer plasseres for tidlig i avdeling med sure, grinete, gamle grenaderer som kun prater om hvor jævelig alt er, og hvordan systemet "buttfucker" en. Grenaderene kommer ut etter et år på "grenader" skolen med masse pågangsmot og en viss stolhet over å ha klart en utdanning litt lengere enn 3 uker i skogen på Rena.

Comment

Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
                                                            ThorU:
                                                            Jeg har selv bodd med en sånn løsning, og umulig er det ikke, tvert imot. Derimot handler det mye om internjustis, og ta fatt på problemene. Vedkommende AGR416 nevnte angående grunnlønn tidligere var flink til å ta tak i problemene på messa, og det hjalp noe. Som grenader har du ikke ansiennitet tilsvarende en offiser, du har ingen plikttjeneste, du har ingen militærakademisk utdanning. Du spiller i mindre grad en nøkkelrolle i avdelingen enn en offiser, og dermed har du ikke samme hjemmel for å kreve kompensasjon all den tid du selv har mulighet til å ta offisersutdanning.
                                                            Hvis jeg forstår deg riktig er du offiser? Du støtter isåfall teorien min om at befal/offiserer flest ikke helt skjønner hva jeg, mine kolleger og sikkert mange andre grenaderer tenker om jobben vår og fremtidsutsiktene våre i forsvaret. (Ikke noe direkte galt i det, tror det ligger i hva de to yrkesgruppene finner interessant og utfordrende ved jobben sin.) I troppen min er det ingen som ønsker å bli offiser, selv GBK er utenkelig innen de neste fem årene. Vi ønsker å bli gode på jobben vår som enkeltmann på lavt nivå og drive avdelingen fremover på dem måten. Hvis hele troppen min hadde sagt opp i morgen er det noe som brigaden hadde merket kraftig! Skjønner at det ikke var denne typen nøkkelrolle du nødvendigvis tenkte på, men det er en liten tankevekker. Jeg skal ikke dra diskusjonen videre, så vi får agree to disagree.

Opprinnelig skrevet av armyduden Vis post
                                                            4 - Ha lengere utdanning for grenaderer. Å ha et utdanningsår der man bygger opp en viss yrkesstolthet og gis mere "formell" kompetanse tror jeg hadde vært en god ide. Da unngår man at unge, motiverte grenaderer plasseres for tidlig i avdeling med sure, grinete, gamle grenaderer som kun prater om hvor jævelig alt er, og hvordan systemet "buttfucker" en. Grenaderene kommer ut etter et år på "grenader" skolen med masse pågangsmot og en viss stolhet over å ha klart en utdanning litt lengere enn 3 uker i skogen på Rena.
                                                            Som jeg var inne på lengre oppe i innlegget mitt er jeg uenig i dette. Jeg tror ikke grenaderer flest ønsker et år som dette. De fleste vil nok bygge yrkesstolthet ved å gjennom flere år bli en god soldat i samme stilling på lavt nivå, fremfor å bruke tid på skoler og lang utdanning.

Til slutt ønsker jeg å poengtere at jo, 500 000,- isolert sett er en god årslønn, men hvis man deler det på antall timer jobbet (både betalte og gratisarbeid fordi man liker jobben sin) så blir det fort ikke så veldig godt betalt alikevel.

Comment

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            No content found
                                                            Show More

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                            Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                            Oppstillingsplassen
                                                            Tekniske driftsmeldinger
                                                            Tekniske driftsmeldinger.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 661
                                                            Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                            8 661
                                                            Kunngjøringer fra ledelsen
                                                            Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                            Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                            Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                            15 1.086
                                                            Kommentarer fra rekkene
                                                            Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 461
                                                            Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                            3 461
                                                            93A
                                                            NYE BRUKERE - POST HER!
                                                            av 93A
                                                            Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                            S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                            Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                            Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                            Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                            2.453 41.955
                                                            Rittmester
                                                            Livet i tjeneste
                                                            Underforum:
                                                            Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                            S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                            Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                            Tråder: 67 Innlegg: 2.914
                                                            67 2.914
                                                            Underforum:
                                                            S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                            Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                            Tråder: 30 Innlegg: 492
                                                            30 492
                                                            S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                            Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                            8 283
                                                            Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                            S-2 1. Generelle nyheter.
                                                            Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                            Tråder: 1.054 Innlegg: 33.845
                                                            Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                                                            1.054 33.845
                                                            Znuddel
                                                            Interessante nyhetslinker
                                                            av Znuddel
                                                            S-2 2. Etterretning
                                                            Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                            Tråder: 395 Innlegg: 28.355
                                                            Nyeste innlegg: Fokus: Mali
                                                            395 28.355
                                                            Znuddel
                                                            Fokus: Mali
                                                            av Znuddel
                                                            Underforum:
                                                            Tema: Russland (58/6.884)
                                                            Tema: Asia (102/4.214)
                                                            S-2 3. Sikkerhet
                                                            Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                            Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                            59 5.302
                                                            Underforum:
                                                            22.juli 2011 (32/4.562)
                                                            S-2 4. Nyhetsfeed
                                                            Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                            Tråder: 210 Innlegg: 265
                                                            210 265
                                                            Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                            S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                            Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                            Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                            Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                            2.549 62.550
                                                            Underforum:
                                                            Hæren (41/1.518)
                                                            Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                            Luftforsvaret (62/1.285)
                                                            Heimevernet (564/17.509)
                                                            S-3 2. Totalforsvaret
                                                            Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                            Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                            Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                            584 19.529
                                                            Underforum:
                                                            Politiet (235/12.996)
                                                            S-3 3. Ledelse
                                                            Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                            Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                            Nyeste innlegg:
                                                            9 179
                                                            Blåfugl
                                                            S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                            Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                            Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                            Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                            21 2.271
                                                            pioff
                                                            Den store PI-tråden
                                                            av pioff
                                                            Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                            S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                            Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                            Tråder: 109 Innlegg: 10.281
                                                            109 10.281
                                                            S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                            Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                            Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                            65 827
                                                            Underforum:
                                                            Landsystemer (28/624)
                                                            Sjøsystemer (4/5)
                                                            Luftsystemer (6/41)
                                                            INI-systemer (23/128)
                                                            Fagforum S-5: Planer & policy
                                                            S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                            Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                            Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                                                            Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                                                            93 6.071
                                                            S-5 3. Militærhistorie
                                                            Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                            Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                            411 10.512
                                                            Underforum:
                                                            S-5 4. Veteranforum
                                                            Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                            Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                            Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                            89 1.564
                                                            magskor
                                                            Team Rubicon.
                                                            av magskor
                                                            Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                            S-6 1. Fagforum Samband
                                                            Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                            Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                            Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                            119 1.706
                                                            Underforum:
                                                            01 Fagområder (16/297)
                                                            02 Felttriks (23/301)
                                                            S-6 2. Tekniske forum
                                                            Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                            Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                            170 3.017
                                                            Markedsplassen
                                                            Kjøp og salg
                                                            Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                            Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                            Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                            537 2.182
                                                            Milforums testarena
                                                            Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                            3 16
                                                            Bedriftspresentasjoner
                                                            Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                            Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                            2 2
                                                            Working...
                                                            X