Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Luftforsvarets flygeskole

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Vil du fly F-35?

Fra Forsvaret.no:
    Kvalifiserte søkere blir invitert til å gjennomføre innledende teoretiske tester i blant annet norsk, engelsk, regning, teknisk innsikt og flykunnskap. Testene gjennomføres i løpet av én dag og holdes i de største byene i Norge rundt månedsskiftet januar/februar.

Søkere som kommer videre, vil i månedsskiftet mai/juni bli innkalt til opptak ved Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge. Her gjennomføres blant annet fysiske tester, medisinske undersøkelser, databaserte ferdighetstester, intervju og en avsluttende feltøvelse.
    For den første testen bør man altså kunne en del ting om fly, bla. forstå fysikken bak at et fly kan holde seg i lufta.

Ved testene på Rygge gikk i hvert fall før mye på multitasking, f.eks. sitte på en slags stol som stadig vipper, og som du må holde rett med en spak med høyre hånd som du stadig må justere, samtidig som du må svare på spørsmål ved å sende morsesignaler med en knapp med venstre hånd, og der alt går fortere og fortere inntil du ikke har mulighet til å klare det (og de er ute etter å se hvordan du reagerer når du ikke klarer det).
    Jeg vet ikke om det stadig brukes, men det som før silte ut svært mange på Rygge var en psykologisk prøve som er ment å undersøke om du har (f.eks. etter traumatiske opplevelser i barndommen) opparbeidet psykologiske forsvarsmekanismer som hindrer deg i å oppdage og reagere adekvat på faresignaler (DMT-test)
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Da jeg var ung og lovende var drømmen min å bli helikopter pilot men hadde ikke penger. Det jeg allikavel gjorde var å få A1 helseatest og sykologi testen, i den perioden leste jeg meg opp på alt som var av tilgjengelig litteratur. Det som gikk igjen var evnen til å lære fort, karakterene på skolen viser om du evner å ta til deg læring. Matematiker eller filosof? Ja takk begge deler, med det så mener jeg en person som er midt i mellom en matematiker og filosof i handlinger og tenkemåte. En trafikk flyver har mye å gjøre i en nød situasjon, en strids flyver har krig og fred i tillegg. Å være strukturert og nøyaktig er absolutt nødvendighet for å kunne jobbe inn gode vaner i cockpiten.
      Norge kjøper noen få F35, de koster enormt mye for landet i innkjøp, de er vårt hovedvåpen i krig, da ønsker vi bare de perfekte pilotene.

Jeg er kjempe imponert over de som klarer å bli jager flyver forde må være helt gjennomsnittlig best i alt, jeg ønsker deg lykke til og håper du er en av de som virkelig er gode.
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
        Da jeg var ung og lovende var drømmen min å bli helikopter pilot men hadde ikke penger. Det jeg allikavel gjorde var å få A1 helseatest og sykologi testen, i den perioden leste jeg meg opp på alt som var av tilgjengelig litteratur. Det som gikk igjen var evnen til å lære fort, karakterene på skolen viser om du evner å ta til deg læring. Matematiker eller filosof? Ja takk begge deler, med det så mener jeg en person som er midt i mellom en matematiker og filosof i handlinger og tenkemåte. En trafikk flyver har mye å gjøre i en nød situasjon, en strids flyver har krig og fred i tillegg. Å være strukturert og nøyaktig er absolutt nødvendighet for å kunne jobbe inn gode vaner i cockpiten.
        Norge kjøper noen få F35, de koster enormt mye for landet i innkjøp, de er vårt hovedvåpen i krig, da ønsker vi bare de perfekte pilotene.

Jeg er kjempe imponert over de som klarer å bli jager flyver forde må være helt gjennomsnittlig best i alt, jeg ønsker deg lykke til og håper du er en av de som virkelig er gode.
        Takk. Siden man får bare et forsøk på å søke skal jeg vente litt og heller forberede meg, få opp matte og fysikk kunnskaper og ta en UB befalsutdanning

Kommentér

Opprinnelig skrevet av henkeh Vis post
          Hovedbudskapet mitt derfor er: Ikke søk rett etter VGS, men "bygg CV", altså ta utdanning, tren deg opp, les deg opp på tester etc. Når kanskje hovedkonkurrentene dine har siv.ing grad, befalsutdanning, sivil flyskole etc. gjør at du må være forberedt, for å unngå å ryke rett ut med en gang!
          Av de flyskolekullene jeg har fulgt har dette virket å ha svært lite å si.

F.eks. flere som hadde kommersielle sertifikater for fly eller helikopter fra før, men som likevel ikke kom gjennom seleksjonflygingen. Uten at jeg var dem opp i flyet noen gang, vil jeg anta at de gjorde en "bedre" jobb der oppe enn de andre aspirantene, men det er ikke det de selekterer på. Alt handler om progresjon.
          Det er også eksempler på dem som har mange timer i både seilfly og småfly før de kommer, men som må se jagerflyplassen de ønsket seg gå til den aspiranten som aldri hadde tatt i ei flystikke før han/hun kom dit, fordi de ikke har vist god nok progresjon til å nå opp i konkurransen eller fordi de har personlighetstrekk som gjør seg bedre i et crew.
          Den ene som ble jagerflyger fra mitt kull hadde forresten kun hatt enkleste type matte (og kunne likevel ikke briljere med gode mattekarakterer) og null realfag på videregående...

De forsøker nok å selektere på egenskaper, ikke ferdigheter.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Titan Vis post
            mine ferdigheter i matte er ganske basic, og fysikk har jeg aldri hatt på skolen, er det sånn at nivået på teorien i flyskolen er ganske høyt (må man ha 4 eller 5 i R matte for å ha sjangs i å komme igjennom opptaket og fullføre?
            Kjenner en som fik 3 i P-matte, begynte rett på LFS etter VGS og flyr jagerfly i dag.
            Last edited by krsvgr; DTG 131832A Jul 16, . Begrunnelse: La inn quote

Kommentér

Evne og vilje til læring under relativt krevende omstendigheter over tid betyr en del, slik jeg ser det.

Folk er forskjellige og det er kanskje litt vanskelig å definere en optimal profil / "fasit" for hvilken bakgrunn man "bør" ha ved oppstart. De fleste jeg kjenner til som flyr eller har fløyet i Luftforsvaret fremstår som stabile personer med god mental kapasitet. Noen hadde greie karakterer, andre ikke. Noen hadde flyerfaring fra før (fra seilflybevis til kommersielt sertifikat), andre ikke. Noen er mer utadvente, andre mer innadvente. Noen er gode i ballspill, andre ikke. Noen har grei kondis, andre ikke. And the list goes on...

Selv om man skal fly relativt komplekse maskiner som del av en kompleks operasjon er flyging fortsatt et håndverk som ikke krever høyere akademisk kompetanse i seg selv. Etter det jeg vet har ikke forskning på området (både militær og sivil luftfart?) vist noen større sammenheng mellom karakterer og sjanse for å lykkes under en flygerutdanning. Man kommer gjerne langt med en god evne og vilje til læring, god selvinnsikt, noe ydmykhet, litt lederpotensial, gode evner til samarbeid og kommunikasjon, og motivasjon til å utvikle seg og bli stadig bedre i det man driver med. Egenskaper som etter min mening er relevante i mange sammenhenger i livet.

Selv synes jeg det kanskje blir en del uinformert kjas og mas om at man må stresse seg ihjel med karakterer og andre forberedelser og være generelt übermensch, gjerne fra folk som ikke har personlig erfaring med opptak, utdanning og tjeneste. Dette har vært en gjenganger i div. kameratgjenger (og etter hvert på nettet) siden nittenhundreogbrødmangel. "Dæven Jens-Petter, har du ikke en sekser i nynorsk diktanalyse, supersyn og tar 100 armhevinger på rappen kan du bare GLEMME å fly F-16, ass!"

Det å legge en masse press på seg selv med tilhørende forventninger og fallhøyde er ikke nødvendigvis en god strategi i mitt hode, men igjen, folk er forskjellige.

Jeg regner likevel med de fleste forstår at gode karakterer fra VGS som regel vil være en fordel uansett, ikke minst om man ikke består uttaket og må søke andre muligheter. God læringsevne, gode studievaner, god arbeidskapasitet og utholdenhet til å jobbe med/lære/anvende kjedelig fagstoff er gjerne et bra utgangspunkt for de fleste utdanninger. Meg bekjent finnes det også flygere som ikke engasjerte seg så voldsomt på skolen den fasen av livet, men som modnet / "kviknet til" ved uttaket og presterte godt nok.

Kommentér

Tenkte bare å følge opp med denne:

Fofo: "Doktor G-kraft - Visste du at de første norske F-35 pilotene har med egen lege til USA?"
                https://forsvaretsforum.no/aktuelt-f-35-legen

Kommentér

Tenkte å legge ved denne til fremtidige søkere flyskolen:

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstr...pdf?sequence=5

Seleksjon flygere F-35
                  Neste generasjon jagerfly, en ny generasjon flygere?
                  Major Thomas Orud Harlem
                  Masteroppgave Forsvarets høgskole Høst 2016

Sammendrag
                  I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke egenskaper som er viktig for å bli en god jagerflyger på F-35, og i hvilken grad det er mulig å predikere dette ved seleksjon. For å undersøke dette er det gjennomført to undersøkelser. Den første har sett på dagens testbatteri for seleksjon av jagerflygere og dens prediktive validitet opp mot resultater fra utdanningsinstitusjonene for jagerflygere. Den andre undersøkelsen gjorde en arbeidsanalyse av hvilke egenskaper som vil være viktige for å oppnå gode arbeidsprestasjoner som flyger i F-35.
                  Datagrunnlaget for den første undersøkelsen er resultater fra samtlige norske jagerflygere som har gjennomført jagerflyutdannelse i perioden 2005-2016. Dataen består av resultater fra seleksjon, og resultater fra grunnleggende flygertrening til endt konvertering på F-16 i USA.
                  Datagrunnlaget for den andre undersøkelsen er hentet inn fra flygere på amerikanske F-35 skvadroner, hvor blant annet norske F-35 flygere holder til.
                  Resultatene fra undersøkelsene viser at evner som er nødvendig for å oppnå gode resultater forandrer seg med skolene og arbeidsoppgavene, og likeledes med innføring av nytt jagerfly. Innføring av avanserte sensorer gjør at kognitive evner som informasjonsprosessering og analyse blir viktigere, og disse egenskapene vil derfor ha prediktiv validitet i fremtidig seleksjon. Mer tradisjonelle egenskaper som psykomotorisk kapasitet blir mindre viktig som en konsekvens av at flyene blir mer avanserte og lettere å fly, i tillegg til at kognitive evner har økt betydning for gode arbeidsprestasjoner.
                  Mange av dagens psykologiske enkelttester viste god prediktiv validitet mot de identifiserte egenskapene. Dette gjaldt spesielt enkelttester innenfor informasjonsprosessering og spatiale evner.

Kommentér

Her er også en masteroppgave (dog noe eldre), men alikevel høyest aktuell:

"Flygarseleksjon i Forsvaret - Ein studie av seleksjonssystemet sin prediktive validitet"
                    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstr...pdf?sequence=1

Kommentér

Luftforsvarets flygeskole har søknadsfrist 1.desember 2019.
                      https://forsvaret.no/lfs

Du må:
                      • Ha bestått sesjon. Har du fylt ut egenerklæring på nett, men enda ikke blitt kalt inn til sesjon, kan du fortsatt søke. Da sørger vi for å kalle deg inn hvis du er kvalifisert. Du trenger ikke å ha fullført førstegangstjeneste for å kunne søke.
                      • Ha minimum karakter 5 på teoritesten (allment evnenivå) fra sesjon
                      • Ha god helse, godt syn og god hørsel (bruk av kontaktlinser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)
                      • Ha generell studiekompetanse innen sommeren i opptaksåret (2018)
                      • Ha plettfri vandel​
                      • Være mellom 18 og 24 år i opptaksåret (2018)
                      • Være minst 163 centimeter høy
                      • Kunne sikkerhetsklareres
                      • Beherske norsk og engelsk godt, både skriftlig og muntlig
                      • Bestå fysi​ske minstekrav for lederutdanning​ i Forsvaret
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Her er en serie med 7 filmer som følger flyverutdanningen ved ENJJPT, Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program: Experience ENJJPT.

De norske flyelevene som blir tatt ut til å bli jagerpiloter får sin grunnleggende og første videregående flyverutdannelse gjennom 16 månder her, sammen med flyelever fra U.S. Air Force og en rekke europeiske land.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X