Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• essal
    replied
    Sv: Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Vi skal gjøre det innen nyttår, de har klart å fastsette gradene tydeligvis:
    Lf: OR5-5+
    Nlf: 2-4
    Trass/SB: 2-4
    Sankorp: 1

(dette er for innsats i en vanlig itropp, hva områdene gjør aner jeg ikke og mer spesialiserte tropper er sikkert annerledes)

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Det er under innføring allerede, skal man tro hva som skrives i tråden her: https://milforum.net/showthread.php/...p-%C3%B8velser

Tipper det kommer til å skyte fart i 2020.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Noen som vet når man vil innføre ny ordning på mannskapsnivå i HV (OR 2-4)?

Leave a comment:

• hvlt
    replied

OK, jeg trodde det var krav om å gjennomføre de to siste årene straks de ble tilbake. I motsetning til Air Force, Navy og Marines har jo US Army en blanding av offiserer (som først er offiserer før de tar flyverutdannelse) og OR som helikopterflyvere. De siste har bare krav om High School og ikke bachelorgrad og går rett på helikopterflyverutdannelse med temmelig begrenset militær utdannelse og blir beskikket til warrant officers.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Men de senere årene har jo Luftkrigsskolen og full offisersutdannelse vært obligatorisk for alle flyvere, så da blir det jo litt annerledes.
    Dette er ikke helt riktig. Frem til utdanningsreformen gikk de fleste flygere bare første år på LKSK. Deretter fløy de i noen (mange) år før de etter ønske/søknad/press gikk de to siste årene og fikk en bachelorgrad, og kvalifiserte seg til stabsskole og/eller høyere lederstillinger.

Helt nøyaktig hvordan dette vil se ut etter utdanningsreformen er nok ikke helt klart enda.

Jagerflygere vil ganske fort komme til å ha selvstendig ansvar for å lede formasjoner med en ildkraft som kan sammenlignes med en bataljon. Jeg tror ikke noen vil foreslå å ha OR som bataljonssjefer.

At multi- og helikopterflygere kan ha et innslag av OR kan funke, men som for andre svært tekniske fagfelt bør de også ha OF for å sikre ettervekst av sjefer og stabsoffiserer med relevant bakgrunn. Jeg har lite tro på en ikke-flyger som skvadronsjef..

Leave a comment:

• hvlt
    replied

Før i tiden gikk ikke norske flyelever hele eller deler av LKSK før de var i trening i USA. Hvis du bare gikk flyskolen, var det 6 års plikttjeneste og ingen sikkerhet for å bli i Luftforsvaret. De fleste sluttet etter 6 år for å bli sivile flyvere. Det var bare mindretallet som virkelig ville ha en militær karriere som gikk LKSK etter at de var ferdige med flyverutdannelsen. US Air Force forlangte at alle flyelever skulle være offiserer. Derfor ble de norske flyelevene beskikket til midlertidige fenriker før utdannelsen i USA, og når den var ferdig hadde de en degraderingsseremoni der de ble tilbakeført til sersjanter. Det første året av plikttjenesten var de så sersjanter, før de ble beskikket til fenriker igjen. De fem siste årene av plikttjenesten var de først fenriker og så løytnanter, tror det var 3 + 2 år, men husker ikke sikkert.

Men de senere årene har jo Luftkrigsskolen og full offisersutdannelse vært obligatorisk for alle flyvere, så da blir det jo litt annerledes.
    Last edited by hvlt; DTG 182251A Oct 19, .

Leave a comment:

• hvlt
    replied

Hvorfor ble denne tråden stengt? Nå åpner jeg den igjen.

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

En bekjent av meg foreslo at alle piloter skulle være or'er for noen år siden... jagerflygeren tilstede hadde ikke tatt det så godt. Men altså der står kun flermotorsfly og helikopter, så utifra det så har jagerpiotene fått viljen sin

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Sersjanter som piloter?

Fra Luftforsvarets sjefssersjant:

«USAF, som kanskje er det mest konservative luftforsvaret i NATO, har forstått at det er fagkompetanse, ikke grad eller studiepoeng som avgjør hva du er best til.
    Dette er en tydelig anerkjennelse av sine spesialister.
    Vi har ikke vi Global Hawk, men det er ikke umulig at vi har spesialister i cocpit på helikopter og flermotors fly i fremtiden.
    God helg :-)»

https://www.airforcetimes.com/news/y...hJqToSTBUhbIYA

Leave a comment:

• hvlt
    replied

Britisk instruksjonsfilm fra 2. Verdenskrig om forholdet mellom OF og OR:

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Sakset fra forsvarsbudsjettet:
    Innføring av ordninga for militært tilsette starta i 2016, og vil halde fram dei kommande åra. Om lag 5 500 militært tilsette, som svarer til om lag 46 pst., var ved utgangen av 2018 spesialistar i den nye ordninga. Det er 500 fleire enn i 2017. Arbeidet med å auke prosentdelen spesialiststillingar opp mot målet på om lag 70 pst. vil halde fram i planperioden. I 2018 blei det lagt vekt på vidare innføring av ordninga for militært tilsette. Det er òg utvikla nye utdanningsløp både for offiserar og for spesialistar. Mellom anna innførte alle krigsskulane ny utdanningsmodell sommaren 2018.

Leave a comment:

• Signal_m
    replied

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Disse kunne vi med fordel fått omskrevet og delt ut i HV også. Setningen "Jeg er en norsk heimevernssoldat som stolt tjener Kongen og fedrelandet" kunne nok være nyttig å ta inn over seg for en og annen middels motivert områdesoldat
    Det hadde nok vært en billig løsning, men jeg tror det for egen del ville hatt samme effekten som HV-bladet som med jevne mellomrom fylles med propagandasvada og sendes hjem til meg. Vil HV ha stolte og ivrige områdesoldater får de finne penger til å trene disse nok til at «vi» har noe å være stolte over..

Leave a comment:

• navara
    replied

Disse kunne vi med fordel fått omskrevet og delt ut i HV også. Setningen "Jeg er en norsk heimevernssoldat som stolt tjener Kongen og fedrelandet" kunne nok være nyttig å ta inn over seg for en og annen middels motivert områdesoldat

Leave a comment:

• LVGRP99
    replied

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    brystlomma på M17 er mindre enn på M04...
    Brystlommene mine (dvs M75 og M04 tilsammen) er snart ikke store nok til alle lommefolderne jeg etterhvert har "pådratt" meg, i alle fall ikke sammen med penn/notisblokk og enkeltmannspakke... Sånn sett kan jeg jo være glad jeg ikke er i Hæren.

Leave a comment:

• 93A
    replied

Bakgrunnen for akkurat det ordet vet jeg ikke.

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Fine greier, og en god ide. Er det en grunn til at det står "konstitusjonen" og ikke "grunnloven"? Konstitusjonen høres ut som noe en 1800-talls beforeigner ville ha sagt. (Og stavet med C )

Leave a comment:

• 93A
    replied

Fungerer fint her.
    Den skal passe i m17 lommen.

Leave a comment:

• EivindM
    replied

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Hæren er i disse dager i ferd med å innføre det nye soldatkortet. Kortet er en del av fokuset på vår profesjon som soldater og beskriver de plikter og verdier vi skal etterleve.

Kortet vil bli trykket opp på plastkort i samme størrelse som brystlommene på uniformen, og har på baksiden trykket opp troskapsformaningen.

https://www.facebook.com/22231410111...1841226164453/
    Linken tar meg til kjøp&salg-seksjonen på Facebook.

For øvrig spent på om man, i militær ånd, har husket at brystlomma på M17 er mindre enn på M04...

Sent fra min Moto Z (2) via Tapatalk

Leave a comment:

• 93A
    replied

Hæren er i disse dager i ferd med å innføre det nye soldatkortet. Kortet er en del av fokuset på vår profesjon som soldater og beskriver de plikter og verdier vi skal etterleve.

Kortet vil bli trykket opp på plastkort i samme størrelse som brystlommene på uniformen, og har på baksiden trykket opp troskapsformaningen.

Å være soldat er å være noe større enn deg selv. Våre plikter og verdier definerer oss og gjør oss i stand til å være de soldatene nasjonen fortjener.
    Dette er våre plikter og verdier.
    Hærens soldatkort skal bæres, brukes og etterleves av alle våre soldater.
    https://www.facebook.com/22231410111...1841226164453/

Last edited by 93A; DTG 141128A Sep 19, .

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Fra Hærens sjefssersjant:

Forrige uke hadde jeg gleden av å overvære uteksamineringen av kommandérserjant Hans Richard Evensen fra US Army Sergeant Major Academy i El Paso. Evensen har de siste tretten månedene studert med 618 medelever fra 46 nasjoner. Dette er en særdeles bra utdanning for våre seniorsersjanter og vi har nå hatt tre studenter gjennom. Hæren planlegger å ha 1-2 studenter i året.

Evensen utmerket seg som en av toppelevene på kurset og flytter nå tilbake til Norge med familien sin som også har hatt en flott opplevelse. Han skal fortsette jobbene sin som mesterserjant på manøverskolen. Vi gratulerer så mye med resultatene og gleder oss til å få deg tilbake.

Stafettpinnen i Texas overtas av kommandérsersjant Jon Rune Rønneberg fra sambandsbataljonen.
    Mens jeg var i USA hadde vi også møter med US Marines for å diskutere utdanning og besøke våre studenter i Quantico. I tillegg hadde vi samtaler med US Army for å lære mer om hvordan de gjennomfører sin rekruttutdanning.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Fra oblt Terje Bruøygard på FB:

«Kommandersersjant Kjell-Åge Fossland har i dag gjennomført en høytidelig graduation fra USMC Senior Enlisted Primary Military Education (SEPME) Course. I løpet av de siste 5 ukene har elevene gjennomgått over 200 timer undervisning med fokus på lederskap, etikk, fellesoperativ planlegging, skriftlig og verbal kommunikasjon og ikke minst grunnbjelken i Marinekorpset - Warfighting. I tillegg har elevene vært på Civil War Battle Staff Rides og besøkt det hvite hus og Capitol. Kurset er intenst og krevende og det er tydelig at elevene har knyttet sterke bånd. Sjefen for kurset, SgtMaj Eric Cayson, vektla at disse båndene kommer til å være nyttig for fremtidig samarbeid. Jeg hadde en liten samtale med sjefene etterpå og de skryter uhemmet av Fossland. Spesielt vektlegger de hvor viktig det har vært for de amerikanske studentene å ha en norsk medelev, spesielt innenfor holdninger, kunnskap og modenhet. Norge er eneste nasjon som for tiden har tilgang på disse kursene, og de ønsker at vi deltar på fler.»

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Fra NATO Non-commisioned Officers:

Today we started the NCO Staff Program for the Norwegian Armed Forces. Nine Norwegian NCOs from different backgrounds will spend the next two weeks at SHAPE learning first hand the inns and outs of staff work. Another great tool available for our NCO Corps professional development provided by Allied Command Operations. — CSM Petek

6BE19121-7A9C-4156-A074-52889C004824.jpeg

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Også fra Hærens sjefssersjant på Facebook:

HÆRENS LAGFØRERSKOLE
    I dag fulgte jeg våre unge ledertalenter og erfarne i instruktører ved LFS. Denne nye utdannelsen hos våpenskolen utdanner hærens lagførere og fremtidige ledere. Første kull uteksamineres i mai og vil beskikkes til korporaler. Alle elever har minimum gjennomført førstegangstjeneste og er rekruttert og selektert for å bli leder i Hæren.
    Jeg gleder meg til å få disse på plass i Hærens avdelinger. Vi mangler ikke talenter. I dag var de i sitt store klasserom og hadde caser og føring i lagførerrollen.
    Takk til LFS sin ledelse. Dere vet hva dere driver med!!

3071DF56-27AD-4773-9DCD-B9C3E55701CB.jpeg

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Fra Hærens sjefssersjant på Facebook:

GOD STEMNING!
    Første kull uteksaminert fra den nye befalsskolen i dag.
    Som et resultat av utdanningsreformen har Forsvaret nå felles befalsskole med elever fra alle forsvarsgrener. Elevene har over fem års tjeneste i snitt og har nå bygget fundamentet for å bli befal med et godt nettverk fra alle grener. Takk til Befalskolen, dette blir bra og dere har levert!
    De beskikkes til sersjanter når de starter i en lederstilling i hjemmeavdelingen sin.
    Jeg fikk æren av å snakke om lederskap til kullet og dele ut premie for beste elev. Hærens elever leverte!
    Bildet viser beste medelev og beste elev (til høyre) som var John-Inge Neverdahl fra Stridstrenbataljonen/ BrigN.
    Vi gratulerer prisvinnerne og de dyktige nye lederne i blått, lyseblått og grønt.

https://forsvaret.no/befalsutdanning

C967AEC9-1EE9-481D-A3F4-B0803236EDC0.jpeg

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Lærer opp fremtidens offiserer

Lærer opp fremtidens offiserer

– Jeg følger et lag 24 timer i døgnet. Sover med dem, spiser med dem ute i felt og går med dem. Jeg er med hele tiden og gir tilbakemeldinger.

80 kadetter fra Krigsskolen sniker seg lydløst fremover fremover i den dype snøen ved Rødsmoen skytefelt en kort kjøretur fra Rena leir.

De er iført vinterkamuflasje, har tunge storsekker på ryggen og hver sin HK416 rifle i et godt grep med vindvottene.

Førsteårskadettene er på vinterøvelse for å gjennomføre troppsjef-grunnkurs i regi av Hærens våpenskole. Der læres de opp av erfarne instruktører: En god blanding av offiserer og spesialister - flere med operativ bakgrunn fra avdelinger som Telemark bataljon.

https://forsvaret.no/aktuelt/sersjan..._lBOLFV57osMxk

Leave a comment:

• 93A
    replied

Fra Hærens sjefssersjants Facebookside

Under øvelsen har vi i to dager hatt en delegasjon på seks fra Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben for å snakke direkte med våre sersjanter og grenaderer i sitt naturlige element; felt. Ekspedisjonssjef Kjersti Klæboe og personaldirektør i Forsvaret Tom Simonsen var oppriktig interessert i å ufiltrert høre hvilken utdanning soldatene våre ønsker og trenger, og hva som skal til for å beholde dem lengre. De fikk samme tilgang på enkelte av våre allierte.
    De vil som en del av «prosjekt spesialisten» anbefale endringer i OMT for våre grenader og sersjanter. Vi gleder oss til å utvikle ordningen til noe enda bedre.
    Takk til HVS, SBBn, STRBn og USMC.
    Ellers går øvelsen mot slutten og som vanlig leverer soldatene våre til gull! Etter 15 dager i felt var de like blid og happy [emoji106][emoji1189]
    https://m.facebook.com/story.php?sto...22314101117193

Leave a comment:

• 93A
    replied

Da er årets VBU1 kurs ferdig etter 7 uker utdanning og Hæren har fått 33 sersjanter klare for nye utfordringer i egen avdeling.

Fra Hærens Sjefssersjant
    Uteksaminering av nytt Videregående Befalskurs 1 på Krigsskolen.
    Best job ever! Hadde gleden av å delta på uteksamineringen av årets VBU1 kull. Dette er i hovedsak våre troppsersjanter som nå har fått en relevant, viktig og god utdanning. Ja jeg er inhabil, men for en flott bukett ledere! De skal nå tilbake og gjøre en stor forskjell.
    VBU utvikler seg hele tiden og denne gangen har blant annet prestasjonsutvikling vært et nytt, etterspurt og viktig tema. Det er et verktøy som vi har savnet i Hærens verktøykasse.
    Gratulerer til alle og takk til Krigsskolen og stabssersjant Ytterbøl for flott jobb. Dere gjør Hæren bedre!

https://www.facebook.com/22231410111...1192302562685/

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Det kommer men er nok litt unna i tid. De som tidligere har vært avdelingsbefal trenger noen år med erfaring og utdanning for å gå inn på disse stillingene.
    Jeg er forsåvidt enig med deg, men jeg snakker ikke om avdelingsbefal. Det finnes mange erfarne OR'er nå, uten KS som måtte konvertere fra lt-kapt (noen ganger major nivå) og som har vel så mye erfaring og faglig tyngde etter å ha drevet lenge innenfor et fagfelt. Jeg sier ikke at alle skal eller kan avansere rett opp til sjefssersjant, men vi må snart få personell i linja fra OR siden. Gjerne gjennom et planlagt karriereløp via VBU-utdanning. Selv om man har gått som OF (uten KS), så er min personlige erfaring og oppfatning at den der 'offisersrollen' er det ikke alle fagspsialister som har funnet seg hjemme i.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Mer fra Hærens sjefssersjant:

Back on the road again!

Etter en lang og flott ferie er vi i full gang.

I dag hadde jeg gleden av å besøke de nye kadettene som gjennomfører sin grunnleggende soldatutdanning på Heistadmoen. Etter høyskolereformen er utdanningssystemet noe annerledes enn tidligere, og dagens kadetter har mindre erfaring enn før. Annerledes er IKKE dårligere. Tvert i mot. De skal nå gå en meget spennende treårig grunnleggende offisersutdanning og i 2021 kommer den nye generasjonen offiserer ut som ledere i Hæren. Dette er offiserer som er tilpasset sersjantkorpset og den nye offisersrollen. De første ukene møter de svært erfarne hærsersjanter som lærer dem grunnleggende soldatferdigheter. Flotte rollemodeller for kadettene!

Gleder meg til å følge utdannelsen deres. I dag snakket jeg med dem om viktigheten av at også fremtidens offiserer må være gode soldatrollemodeller og at de må opprettholde en god nok standard innenfor stridsteknikk og skyting. Dette er første gang kadetter fra alle forsvarsgrener har deler av utdanningen sammen. Det bygger gode fellesoperative team.

Leave a comment:

• 93A
    replied

Det kommer men er nok litt unna i tid. De som tidligere har vært avdelingsbefal trenger noen år med erfaring og utdanning for å gå inn på disse stillingene.

Leave a comment:

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
Working...
X