Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Fungerer fint her.
    Den skal passe i m17 lommen.
    Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Fine greier, og en god ide. Er det en grunn til at det står "konstitusjonen" og ikke "grunnloven"? Konstitusjonen høres ut som noe en 1800-talls beforeigner ville ha sagt. (Og stavet med C )
      "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
      - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Bakgrunnen for akkurat det ordet vet jeg ikke.
        Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
          brystlomma på M17 er mindre enn på M04...
          Brystlommene mine (dvs M75 og M04 tilsammen) er snart ikke store nok til alle lommefolderne jeg etterhvert har "pådratt" meg, i alle fall ikke sammen med penn/notisblokk og enkeltmannspakke... Sånn sett kan jeg jo være glad jeg ikke er i Hæren.

Kommentér

Disse kunne vi med fordel fått omskrevet og delt ut i HV også. Setningen "Jeg er en norsk heimevernssoldat som stolt tjener Kongen og fedrelandet" kunne nok være nyttig å ta inn over seg for en og annen middels motivert områdesoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
              Disse kunne vi med fordel fått omskrevet og delt ut i HV også. Setningen "Jeg er en norsk heimevernssoldat som stolt tjener Kongen og fedrelandet" kunne nok være nyttig å ta inn over seg for en og annen middels motivert områdesoldat
              Det hadde nok vært en billig løsning, men jeg tror det for egen del ville hatt samme effekten som HV-bladet som med jevne mellomrom fylles med propagandasvada og sendes hjem til meg. Vil HV ha stolte og ivrige områdesoldater får de finne penger til å trene disse nok til at «vi» har noe å være stolte over..
              Aldri mer 13

Kommentér

Sakset fra forsvarsbudsjettet:
                Innføring av ordninga for militært tilsette starta i 2016, og vil halde fram dei kommande åra. Om lag 5 500 militært tilsette, som svarer til om lag 46 pst., var ved utgangen av 2018 spesialistar i den nye ordninga. Det er 500 fleire enn i 2017. Arbeidet med å auke prosentdelen spesialiststillingar opp mot målet på om lag 70 pst. vil halde fram i planperioden. I 2018 blei det lagt vekt på vidare innføring av ordninga for militært tilsette. Det er òg utvikla nye utdanningsløp både for offiserar og for spesialistar. Mellom anna innførte alle krigsskulane ny utdanningsmodell sommaren 2018.
                Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Britisk instruksjonsfilm fra 2. Verdenskrig om forholdet mellom OF og OR:
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Sersjanter som piloter?

Fra Luftforsvarets sjefssersjant:

«USAF, som kanskje er det mest konservative luftforsvaret i NATO, har forstått at det er fagkompetanse, ikke grad eller studiepoeng som avgjør hva du er best til.
                    Dette er en tydelig anerkjennelse av sine spesialister.
                    Vi har ikke vi Global Hawk, men det er ikke umulig at vi har spesialister i cocpit på helikopter og flermotors fly i fremtiden.
                    God helg :-)»

https://www.airforcetimes.com/news/y...hJqToSTBUhbIYA
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

En bekjent av meg foreslo at alle piloter skulle være or'er for noen år siden... jagerflygeren tilstede hadde ikke tatt det så godt. Men altså der står kun flermotorsfly og helikopter, så utifra det så har jagerpiotene fått viljen sin
                      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Hvorfor ble denne tråden stengt? Nå åpner jeg den igjen.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Før i tiden gikk ikke norske flyelever hele eller deler av LKSK før de var i trening i USA. Hvis du bare gikk flyskolen, var det 6 års plikttjeneste og ingen sikkerhet for å bli i Luftforsvaret. De fleste sluttet etter 6 år for å bli sivile flyvere. Det var bare mindretallet som virkelig ville ha en militær karriere som gikk LKSK etter at de var ferdige med flyverutdannelsen. US Air Force forlangte at alle flyelever skulle være offiserer. Derfor ble de norske flyelevene beskikket til midlertidige fenriker før utdannelsen i USA, og når den var ferdig hadde de en degraderingsseremoni der de ble tilbakeført til sersjanter. Det første året av plikttjenesten var de så sersjanter, før de ble beskikket til fenriker igjen. De fem siste årene av plikttjenesten var de først fenriker og så løytnanter, tror det var 3 + 2 år, men husker ikke sikkert.

Men de senere årene har jo Luftkrigsskolen og full offisersutdannelse vært obligatorisk for alle flyvere, så da blir det jo litt annerledes.
                          Last edited by hvlt; DTG 182251A Oct 19, .

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                            Men de senere årene har jo Luftkrigsskolen og full offisersutdannelse vært obligatorisk for alle flyvere, så da blir det jo litt annerledes.
                            Dette er ikke helt riktig. Frem til utdanningsreformen gikk de fleste flygere bare første år på LKSK. Deretter fløy de i noen (mange) år før de etter ønske/søknad/press gikk de to siste årene og fikk en bachelorgrad, og kvalifiserte seg til stabsskole og/eller høyere lederstillinger.

Helt nøyaktig hvordan dette vil se ut etter utdanningsreformen er nok ikke helt klart enda.

Jagerflygere vil ganske fort komme til å ha selvstendig ansvar for å lede formasjoner med en ildkraft som kan sammenlignes med en bataljon. Jeg tror ikke noen vil foreslå å ha OR som bataljonssjefer.

At multi- og helikopterflygere kan ha et innslag av OR kan funke, men som for andre svært tekniske fagfelt bør de også ha OF for å sikre ettervekst av sjefer og stabsoffiserer med relevant bakgrunn. Jeg har lite tro på en ikke-flyger som skvadronsjef..
                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

OK, jeg trodde det var krav om å gjennomføre de to siste årene straks de ble tilbake. I motsetning til Air Force, Navy og Marines har jo US Army en blanding av offiserer (som først er offiserer før de tar flyverutdannelse) og OR som helikopterflyvere. De siste har bare krav om High School og ikke bachelorgrad og går rett på helikopterflyverutdannelse med temmelig begrenset militær utdannelse og blir beskikket til warrant officers.

Kommentér

Noen som vet når man vil innføre ny ordning på mannskapsnivå i HV (OR 2-4)?
                                Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Det er under innføring allerede, skal man tro hva som skrives i tråden her: https://milforum.net/showthread.php/...p-%C3%B8velser

Tipper det kommer til å skyte fart i 2020.
                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Vi skal gjøre det innen nyttår, de har klart å fastsette gradene tydeligvis:
                                    Lf: OR5-5+
                                    Nlf: 2-4
                                    Trass/SB: 2-4
                                    Sankorp: 1

(dette er for innsats i en vanlig itropp, hva områdene gjør aner jeg ikke og mer spesialiserte tropper er sikkert annerledes)
                                    - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                    Working...
                                    X