Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Uniform ved finere anledninger

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Uniform ved finere anledninger

Helt ærlig så er jeg litt usikker på om dette er riktig underforum å skrive dette I, men jeg regner med noen forteller meg det fort som Fhvis jeg har tatt en feil sving et sted! Anyway, jeg har ikke akkurat noen lang forsvarskarriere: førstegangstjeneste i hæren -> to kontrakter som befal i innsatstyrken i oslo -> og nå fra neste år troppsjef i området/f styrken. Ikke noe spesielt liksom, men akkurat nok til at det fører til et litt merkelig problem.

Jeg tok utdannelsen min i USA og jobbet en del i brannvesenet der borte. Som mange vet er jo det et yrke infisert av veteraner og tidligere tjenestegjørende og nå er aldersgruppen min nådd det punktet der vi gifter oss i alle som en, så jeg skal i ikke mindre enn 4 bryllup til tidligere tjenestegjørende rundtomkring i verden det kommende året. Som kjent er jo amerikanerene litt weird når det gjelder forsvaret sitt og alle innbydelsene har presisert at tidligere og nåværende tjenestegjørende bees møte i uniform. Så da er spørsmålet, har jeg 'rett' til å gå med noen slags pen uniform? Beskikkelsbrevet mitt sier 'HV sersjant' siden det er fra før reformen, og nåværende grad er Troppsersjant hva nå det enn tilsvarer i gamle dager. Og hvis jeg har 'rett' på å gå med en uniform, hvor finner jeg en isåfall et utsalg og hva vil det eventuelt koste? Ser ikke for meg at en sliten ripstop/M04 er helt det de ser etter.

Dett er det reglementet sier, det gjelder vel deg : " 3.2Alt befal og soldater i styrkestrukturenAlt befal og soldater i styrkestrukturen skal følge TJ 12-3-3. På grunn av ulikheter i utlevert personlig bekledning og utrustning (PBU) mellom innsatsstyrkene og områdestrukturen gis følgende tilleggsbestemmelser til TJ 12-3-3 for Heimevernet, begrenset til følgende uniformer:Feltantrekk 1Feltantrekk 2Feltantrekk 3MP-antrekkTjenesteantrekk og mørk uniform infanteri med knapper med HV-symbol kan skaffes tilveie og disponeres av befal for egen kostnad.#

https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...mmelser-HV.pdf

Så da er det vel FUNIF for å 'skaffe det til veie for egen kostnad'

https://forsvaret.no/fakta/uniformer...eraldikk/funif
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Paramedicmannen Vis post
      Helt ærlig så er jeg litt usikker på om dette er riktig underforum å skrive dette I, men jeg regner med noen forteller meg det fort som Fhvis jeg har tatt en feil sving et sted! Anyway, jeg har ikke akkurat noen lang forsvarskarriere: førstegangstjeneste i hæren -> to kontrakter som befal i innsatstyrken i oslo -> og nå fra neste år troppsjef i området/f styrken. Ikke noe spesielt liksom, men akkurat nok til at det fører til et litt merkelig problem.

Jeg tok utdannelsen min i USA og jobbet en del i brannvesenet der borte. Som mange vet er jo det et yrke infisert av veteraner og tidligere tjenestegjørende og nå er aldersgruppen min nådd det punktet der vi gifter oss i alle som en, så jeg skal i ikke mindre enn 4 bryllup til tidligere tjenestegjørende rundtomkring i verden det kommende året. Som kjent er jo amerikanerene litt weird når det gjelder forsvaret sitt og alle innbydelsene har presisert at tidligere og nåværende tjenestegjørende bees møte i uniform. Så da er spørsmålet, har jeg 'rett' til å gå med noen slags pen uniform? Beskikkelsbrevet mitt sier 'HV sersjant' siden det er fra før reformen, og nåværende grad er Troppsersjant hva nå det enn tilsvarer i gamle dager. Og hvis jeg har 'rett' på å gå med en uniform, hvor finner jeg en isåfall et utsalg og hva vil det eventuelt koste? Ser ikke for meg at en sliten ripstop/M04 er helt det de ser etter.
      Elelrs vil jeg vel si at den presiseringen' tidliger og nåværende bes møte i uniform' ikke forplikter deg til noe som helst. Den er nok mer myntet på det amerikanske publikummet, IMHO

Kommentér

FUNIF (Forsvarets uniformsutsalg) har i hvert fall kontorer i Oslo, Bergen og Bardufoss: https://forsvaret.no/fakta/uniformer...eraldikk/funif

Du har rett til å gå i uniform som tilsvarer graden din nå, og det kan være beskikkelsesbrevet er utdatert. Troppssersjant er normalt OR-6 oversersjant, og er muligens det du har rett til å bære, men jeg ville ha sjekket med området hva den formelle graden din egentlig er. Fra neste år kan det være du er OF-1 fenrik/løytnant.

EDIT: Ser at andre var raskere...
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Joda, ser jo selvsagt at det ikke er noen forpliktelse involvert, men det har blitt nevnt direkte (jeg skal være forlover i ene bryllupet så det forplikter litt) at det er ønskelig så jeg tenkte å gjøre mitt beste. Kan jeg bare gå inn på FUNIF i Bergen og si hva jeg er ute etter i såfall? Noen ide om pris?

Kommentér

Ring og hør?

https://forsvaret.no/fakta/uniformer...eraldikk/funif
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Hadde håpet å slippe det (er på jobb i utlandet netopp nå) men om ingen vet er vel det eneste utvei, takk for hjelp folkens!

Kommentér

Nå har jeg aldri sjekket personlig, men de prisene varierer ut i fra type og tilbehør. Det lille som ligger på Finn av eldre modeller ligger på en 3000-5000kr, så tenker at du må ut med et minimum av det dobbelte.

I uniformsreglementet til HV mener jeg at det står noe om hva du kan og ikke kan, og jeg tipper at det refererer til Hærens.
                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Googlet litt og fant en brukt uniform til 5k. For ny unform og heraldikk kan du sikkert gange prisen med 3 ihvertfall kanskje.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=103842662
                  Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Om du skal ha noe på FUNIF, må du være helt sikker på hva du skal ha. De har ikke peiling.
                    Dona Ferrea

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
                      Om du skal ha noe på FUNIF, må du være helt sikker på hva du skal ha. De har ikke peiling.
                      Ok det er et sykt bra poeng. Skal til oslo neste gang jeg er hjemme på hvil, så stikker innom der da, tror det er best. Jeg hater å mase men finnes det noe generisk 'befal' stas med navn og nummer man kan gå og spørre etter? Dvs, hærens ditt og datt type ting "uniform x2" med sjante vinkler etc? Må innrømme at det ble litt over hodet mitt å finne reglementer og navn på div ting på nett

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Paramedicmannen Vis post

Ok det er et sykt bra poeng. Skal til oslo neste gang jeg er hjemme på hvil, så stikker innom der da, tror det er best. Jeg hater å mase men finnes det noe generisk 'befal' stas med navn og nummer man kan gå og spørre etter? Dvs, hærens ditt og datt type ting "uniform x2" med sjante vinkler etc? Må innrømme at det ble litt over hodet mitt å finne reglementer og navn på div ting på nett
                        https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...0uniformer.pdf

https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...mmelser-HV.pdf

Kommentér

Viss eg ikkje har misforstått så skal desse bryllaupa vere i USA. Du bør og få undersøkt korleis det er for ein nordmann å stille i norsk uniform i USA. Det er ikkje nødvedigvis noko stort problem, men utan å ha kontroll så meinar eg at sist eg sjekka (anna land) så er det litt papirarbeid innvolvert. Og involverer høgare myndigheit.

Kommentér

I Bestemmelse om uniformer finner du i kap 2.1.5 Utlandet "Under beordret tjeneste, skole eller kurs i utlandet bæres uniform når ikke annet er bestemt. Bruk av uniform skal normalt innskrenkes til selve tjenesten, på skolen, på kurset eller på arrangementet. Ved opphold og reise forøvrig nyttes sivilt antrekk. Under annet arrangement kan uniform bæres etter innhentet skriftlig godkjenning fra egen forsvarsgrens stab. Før godkjenning gis, skal Den norske ambassade eller tilsvarende i det land man skal oppholde seg i, innhente en formell tillatelse for bruk av uniform hos myndighetene i besøkslandet."

Tabell 5.2 kan også være grei å sjekke før du eventuelt kjøper noe; er det black tie/smoking, så er det mørk uniform (messeantrekk 3) som gjelder, er det dark suit/mørk dress, er det paradeantrekk ('serviceuniform') man benytter (se TJ 12-3-3).
                            Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                              (...) er det black tie/smoking, så er det mørk uniform (messeantrekk 3) som gjelder.
                              Ut fra tabell 5.1, litt lenger opp, så er M3 tjenesteuniform, mens M2 er mørk uniform...
                              (Både M2 og M3 er gangbart i bryllup, mens M1, som er samme mørke uniform som M2, med diverse ekstra tilbehør, bæres kun av brudgommen. Se tabell 5.3 om religiøse handlinger - bryllup.)

Kommentér

Haha takk for all hjelpen gutter og jenter, men det ble for mye stress tror jeg. Kommer ti å vake litt på finn.no etter en m2 som passer meg, men med mindre det faller seg sånn så tror jeg det blir både litt mye penger og helt ærlig litt pretensiøst å gå i uniform i bryllup. har jo verken tjenestegjort i utlandet eller som yrkesmilitær. Inntil leger uten grenser får en offisiell uniform (refleksvest over scrubs?) så tror jeg ikke det blir annet enn en pen dress.

Kommentér

Viss du jobbar for leger utan grenser så trur eg det er fleire enn meg som håpar du vil dele nokre historier med oss.

Kommentér

Hei!
                                    Jeg tillater meg å dele en e-post jeg fikk fra distriktets sjefssersjant om saken tidligere i år. Se og så vedlagt prisliste fra Funif samt forenklet reglement for HV-gubbs som ønsker uniform.
                                    Hvis du vaker litt på finn så dukker det opp M2 antrekk med jevne mellomrom, som regel brukt 2 ganger ellerno. Det som er litt viktig å følge med på er at du får riktige farger. Som HV-utdannet befal skal du ha infanteriets uniform, dvs sort med høyrøde detaljer. Det dukker fra tid til annen opp uniformer fra hærens våpenkorps eller artilleriet som også er sorte og røde, men de har feil rødfarge.
                                    I tillegg er det muligens noe forskjell på enkelte detaljer mellom OR og OF, det har jeg ikke helt satt meg inn i, isåfall kan det være likegreit å ringe områdesjefen din og høre om du nå er disponert som fenrik eller løytnant, og dermed rigge uniformen utifra det.

Men mailen ja; her kommer den. Jeg får noen spørsmål av og til angående anskaffelse av serviceuniform og/eller mørk uniform for personell som ikke er stadig tjenestegjørende.

Når det gjelder serviceuniform (Tjenesteantrekk) har sjef HV besluttet å anskaffe til alle områdesjefer en minimumssats til såkalt T-2. Det er dog ingen hindring for andre å skaffe seg samme uniform (ref Heimevernets uniformsbestemmelser punkt 3.2). Alle med et ansattnummer kan møte opp på Forsvarets Uniformsutsalg, vise ID kort og gå til anskaffelse. Det koster så klart noen kroner, men det er ikke avskrekkende priser (se vedlegg). Mange selger også uniformer brukt, men vær nøye med at de passer. Det er strengt tatt bedre med en M-04 uniform som passer enn en serviceuniform som ikke passer. Vi er tross alt HV og vi ser bra ut uansett fordi vi bærer det peneste vi har med stolthet.

Når det gjelder messeantrekk (mørk uniform) så er det en ny felles uniform på vei inn. Forventet innfasing av denne er i løpet av neste år. Det vil fremdeles være anledning til å kjøpe og bære den nåværende typen i overskuelig fremtid.

Personell som er OR skal ha stoffdistinksjoner påsydd overarmene, samt årsstriper på underarmene som indikerer antall år man har tjenestegjort i Forsvaret. Årsstriper tilkommer dog stort sett kun fast tilsatte da beregningen er sum antall tjenestegjørende dager delt på 365 delt på 3. Dvs at HV-tjeneste ikke monner særlig i denne akkumuleringen.

Merk også at det fremdeles er tillatt å bruke den gamle typen serviceuniform for ikke stadig tjenestegjørende personell.

Personell tilhørende luftforsvaret eller sjøforsvaret skal i utgangspunktet benytte antrekk fra respektive forsvarsgren. Dersom man føler en sterkere tilknytning til Heimevernet fremfor opprinnelig forsvarsgren kan man likevel tillate seg å anskaffe Hæruniformer (som er Heimevernets offisielle uniformer), men det fordrer naturlig nok at man bærer Heimevernets våpengrenmerker (på T-2).

Se vedlegg for diverse relevante utdrag om uniformer.
                                    Håper kanskje dette gjorde deg noe klokere.
                                    Husk også at på disse unformene M2 og T2 så er det et skille ved OR5, der man under det har skulderklaffer på jakka, mens over har man ikke det. ( I tilfelle du finner en fin en på finn med skulderklaffer...)

Evt kan du jo sjekke om du kjenner noen du kunne lånt en av da. Men blir det 4 bryllup på rappen begynner det jo å bli såpass mye bruk at det kan gå an å vurdere å kjøpe
                                    Attached Files

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                      Se og så vedlagt prisliste fra Funif samt forenklet reglement for HV-gubbs som ønsker uniform.
                                      Prisen på en serviceuniform (T2, som blir til T1 med tillegg av sorte hansker og bandolær) var jo egentlig ikke voldsomt avskrekkende, nei.
                                      (kjapp summering endte på ca. 5500-6000 uten bandolær og hansker, avhengig av type lue; beret for OR er billigere enn skyggelua for OF, og kanskje har man jo HV-bereten fra før. Bandolær og hansker legger på prisen med ca 2000 til...)

Messeuniform, derimot, var en del dyrere -forhåpentligvis greier man seg uten sabel...

Angående messeuniform; hva er forskjellen på "kledestoff" og "drapèstoff"? (bortsett fra noen kr i prisforskjell på jakken...)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post

Angående messeuniform; hva er forskjellen på "kledestoff" og "drapèstoff"? (bortsett fra noen kr i prisforskjell på jakken...)
                                        Utan å heilt hugse kva som er kva, så er den eine stofftypen "fin" (Tilsvarande ein sivil dress) medan det andre stoffet er tjukkare og er grovare (Trur dette er drapestoff). Då eg bestillte meg Ingeniørvåpnets messeantrekk på FUNIF kunne eg velje mellom grov og fin type stoff, og gjekk for sistnevnte. Eg sitt med intrykket at den er mest utbredt, og eg vil påstå mest praktisk også. Er det kaldt ute kan ein alltids kle på seg meir, men spør kollegaen min med drapestoff om han var varm på 17. mai.
                                        Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Et kjapt googelsøk på drapé gir primært stikkord som bunad, og ull. Det er nok å anta at det blir nogle mildt en pen 17.mai ja
                                          T2 finnes det forholdsvis mange av på Finn hvis man leter litt og har litt tålmodighet. Prisene varierer veldig, men fra 2-4000 ligger vel de fleste, litt avhengig av utstyr osv. Det er ofte bedre tilgang på de med skulderklaffer siden endel har de på befalsskole osv.
                                          Jeg har dog hatt nok annet å bruke pengene mine på, så jeg har ikke hatt 4000kr å bruke på noe jeg antaglig bare kommer til å bruke 1-2ganger i året. Dessuten synes jeg HV burde spandert en T2 på områdesersjantene også...

Kommentér

Prisene ser vel egentlig helt kurante ut hvis en ikke eier smoking/galla fra før og må uansett kjøpe det ene eller andre. Det er jo ikke snakk om en Dressmann spessial...

Og HV burde da virkelig ikke spandere noe som helst av bekledning som ikke er relevant for stridsevnen uansett hvilken grad eller stilling en har.

Om jeg hadde fått valget, så hadde jeg gått for den tynneste av de. Det er lettere å lure på seg ull under eller en frakk hvis det skulle være kaldt enn å korrekt kle av seg hvis en er varm.
                                            - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                            Working...
                                            X