Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jobb som sykepleier i forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jobb som sykepleier i forsvaret

Hei!
    Skal utdannes til sykepleier, og vil jobbe i forsvaret. Gjerne jobbe i forsvaret på en base, gjerne så grønn som mulig. Er jente,har ikke førstegangstjeneste og er påmeldt lotteforbund for å øke mulighetene for å få til dette. Lurer på hvor mye og hva som skal til og om det er realistiskt?
    Les mer om Forsvarets oppgaver, øvelser og aktiviteter.

Fant denne.
    stillingen er jo utløpt, men den sier noe om hva som finnes

https://forsvaret.no/aktuelt/forsvarets-sanitet-søker-personell

Kommentér

No er det begynt å bli nokre år sidan eg var aktiv i forsvarsamanheng så ting kan ha blitt forandra. I forsvaret har ein både sivile og militære stillingar som sjukepleiar. Blant anna er det legekontor på dei største basane/leirane der det jobbar sivile sjukepleiarar. Enda desse er sivile vil dei og kunne bli beordra til teneste i internasjonale operasjonar.

Kommentér

Flyttet tråden til underforumet som handler om "Opptak og utdanning til tjeneste som spesialist, befal eller offiser. Ledige stillinger innen Forsvaret og totalforsvaret."

- Mod
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
          No er det begynt å bli nokre år sidan eg var aktiv i forsvarsamanheng så ting kan ha blitt forandra. I forsvaret har ein både sivile og militære stillingar som sjukepleiar. Blant anna er det legekontor på dei største basane/leirane der det jobbar sivile sjukepleiarar. Enda desse er sivile vil dei og kunne bli beordra til teneste i internasjonale operasjonar.
          Vet du om det går ann å få jobb ved siden av utdannelse eller må du være ferdig utdannet før du søker inn i millitær stilling? Har kjeller millitærbase i nærheten og sykepleie utdannelsen på kjeller høres ut som en god match sånnsett!

ps: Får ikke postet kommentar hvis jeg ikke legger til en URL, så må alltid legge til forsvaret sin side, hvorfor er URL et krav og hvordan kan du fjerne kravet? Med mindre du vil se forsvaret sin nettside, så finner jeg ikke andre mulighterer for å få lov til å poste, er det flere som har det sånn? På forhånd takk for respons!

Kommentér

Vet du noe om hva slags krav som skal til for å gjøre det realistiskt med tanke på millitær bare ved f eks indre troms? Hørt at det er mer grønne tjenester der, og det er der jeg ønsker å være
            PS: beklager for link ved hver post, men jeg får ikke lov til å poste noe, hvis det ikke legges ved en link-Da blir hele posten invalid. Hvordan kan du slippe å legge til en link? Noen flere som har dette problemet? På forhånd takk for respons!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
              Fant denne.
              stillingen er jo utløpt, men den sier noe om hva som finnes

https://forsvaret.no/aktuelt/forsvar...¸ker-personell
              Fikk kun opp "page not found"

Det å finne kravene, var enklere enn hva jeg trodde, men lurer litt på hva som skal til i praksis som kan øke mulighetene? F eks om det er realistsik å tenke at det går ann å få en jobb ved f eks kjeller som er i nærheten gjennom noe som kan være relevant for senere jobb ved en mer grønn base som f eks en base i indre troms, som er mer hva jeg kan tenke meg. Noen gode tips og råd her?

Kommentér

Internasjonale operasjoner var å trekke det litt langt, hehe! Vet ikke hvor populært dette er. Akkurat nå er ønsket bare å kunne jobbe på base som er mer grønn, rett og slett å være mer ute i feltet. Greit å ha rutiner og faste holdepunkter i hverdagen,men er ute etter en jobb som gir litt ekstra trykk!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Jente Vis post
                  Fikk kun opp "page not found"
                  Prøv denne linken Forsvarets sanitet søker personell, det var noe krøll med linken til navara.

Det skal ikke være nødvendig å inkludere en lenke for å kunne poste, jeg antar at Intendanten myser på problemet etterhvert.
                  All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

Trur nok at å jobbe i militære ved sidan av studiane kan vere vanskeleg. Ein moglegheit er å ta A kurs som lotte og så søke deg inn i det lokale HV. På den måten får du ein fot innanfor.

Kommentér

Som du ser av linken til M72 så er ofte krava at ein må ha minst 2 år erfaring.

Kommentér

Jente hadde helt rett i at det var en feil. Det viste seg å være et problem med rettighetene til brukegruppen Rekrutt. Det er nå fikset, og takk for at du sa fra!

Kommentér

Hei!
                          Skal utdannes til sykepleier, og vil jobbe i forsvaret. Gjerne jobbe i forsvaret på en base, gjerne så grønn som mulig. Er jente,har ikke førstegangstjeneste og er påmeldt lotteforbund for å øke mulighetene for å få til dette. Lurer på hvor mye og hva som skal til og om det er realistiskt?
                          Hei Jente velkommen til forumet :-)

Det er overhodet ikke umulig! Om det er realistisk er avhengig av tidsperspektivet ditt og hva du er villig til å prioritere for å få det til.

Dette er kravene som stilles i en stillingsutlysning for spl til TF TMBN https://karrierestart.no/ledig-stilling/1288884

Kvalifikasjoner
                          • Autorisasjon for sykepleier
                          • 1 år relevant klinisk erfaring
                          • Førstegangstjeneste
                          • Norsk statsborgerskap
                          • Førerkort kl B
                          • Tilfredsstille krav til medisinsk seleksjon for tjeneste i internasjonale operasjoner
                          • Tilfredsstille minstekrav til fysiske krav i løpet av første tjenesteår før fast tilsetting
                          • Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig/Nato Secret før tiltredelse
                          • Gjennomført grunnleggende befalsutdanning er ønskelig før tilsetting, alternativt må det gjennomføres før fast tilsetting'

Slik jeg forstår det skal du begynne på sykepleien og har tatt forbindelse med Lotteforbundet? Det er isåfall en god start!

Via Lotteforbundet vil du kunne kvalifisere deg som A-lotte og til tjeneste i HV https://lottene.no/om-nlf/lottenes-a...d-heimevernet/
                          Om du kvalifiserer deg til tjeneste i HV så får du muligheten til å søke på sanitetskurs i HV og kanskje du kan få en stilling som sanitetssoldat.

Så vidt jeg vet kommer du ikke unna å gjennomføre førstegangstjenesten om du ønsker en jobb i Forsvaret. Det du kan gjøre da er å gjennomføre studiet og deretter søke førstegangstjeneste. Forhåpentligvis vil du kunne få utnyttet sykepleierutdanningen din i en relevant førstegangstjeneste.

Jeg vil anbefale deg å ta forbindelse med FPVS . Du kan ringe eller sende en epost med spørsmål.

For andre spørsmål om verneplikt, utdanning eller Heimevernet kan du ringe Forsvarets personell- og vernepliktssenter på 915 03 003, eller sende en e-post på fpvs.kontakt@mil.no.

Som litt motivasjon legger jeg ved et klipp som omhandler evakueringskjeden i Brigade Nord

Lykke til!
                          Godkjent sansoldat

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post

Hei Jente velkommen til forumet :-)

Det er overhodet ikke umulig! Om det er realistisk er avhengig av tidsperspektivet ditt og hva du er villig til å prioritere for å få det til.

Dette er kravene som stilles i en stillingsutlysning for spl til TF TMBN https://karrierestart.no/ledig-stilling/1288884

Kvalifikasjoner
                            • Autorisasjon for sykepleier
                            • 1 år relevant klinisk erfaring
                            • Førstegangstjeneste
                            • Norsk statsborgerskap
                            • Førerkort kl B
                            • Tilfredsstille krav til medisinsk seleksjon for tjeneste i internasjonale operasjoner
                            • Tilfredsstille minstekrav til fysiske krav i løpet av første tjenesteår før fast tilsetting
                            • Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig/Nato Secret før tiltredelse
                            • Gjennomført grunnleggende befalsutdanning er ønskelig før tilsetting, alternativt må det gjennomføres før fast tilsetting'

Slik jeg forstår det skal du begynne på sykepleien og har tatt forbindelse med Lotteforbundet? Det er isåfall en god start!

Via Lotteforbundet vil du kunne kvalifisere deg som A-lotte og til tjeneste i HV https://lottene.no/om-nlf/lottenes-a...d-heimevernet/
                            Om du kvalifiserer deg til tjeneste i HV så får du muligheten til å søke på sanitetskurs i HV og kanskje du kan få en stilling som sanitetssoldat.

Så vidt jeg vet kommer du ikke unna å gjennomføre førstegangstjenesten om du ønsker en jobb i Forsvaret. Det du kan gjøre da er å gjennomføre studiet og deretter søke førstegangstjeneste. Forhåpentligvis vil du kunne få utnyttet sykepleierutdanningen din i en relevant førstegangstjeneste.

Jeg vil anbefale deg å ta forbindelse med FPVS . Du kan ringe eller sende en epost med spørsmål.

Som litt motivasjon legger jeg ved et klipp som omhandler evakueringskjeden i Brigade Nord

Lykke til!
                            Hei!
                            Tusen takk for utfyllende respons! Helt fantastiskt!

VI snakker om at dette er starten av sykepleiestudiet. Er i starten av 30 årene, og har tidspresset på meg, desverre! Men kan livserfaring og praksiserfaring som lotte bidra til at du kan være en god sanitetssoldat uansett?

Kommentér

Trur nok at å jobbe i militære ved sidan av studiane kan vere vanskeleg. Ein moglegheit er å ta A kurs som lotte og så søke deg inn i det lokale HV. På den måten får du ein fot innanfor.
                              Hva er A kurs?
                              Har snakket med lotteforbundet og meldt i fra om at jeg er ivrig på å få igang noe, på arenaer hvor jeg kan bidra! Greia er at vi har corona situasjonen som jobber mot oss alle, emn egentlig så er det vel heller bare enda en mulighet til å kunne bidra litt ekstra. Noen med tips og råd til hva du kan gjøre som vil øke mulighetene her?

Kommentér

Som du ser av linken til M72 så er ofte krava at ein må ha minst 2 år erfaring.
                                2 års erfaring med hva?
                                Kan dette være på komprimiss med f eks alder og erfaring fra liknende?

Kommentér

2 års erfaring med hva?
                                  Kan dette være på komprimiss med f eks alder og erfaring fra liknende?
                                  I dette tilfelle står det klinisk erfaring. Det vil sei erfaring med å jobbe direkte med pasientar, og i dette tilfelle vil det nok sei sjukehuserfaring.

Kommentér

Hva er A kurs?
                                    Har snakket med lotteforbundet og meldt i fra om at jeg er ivrig på å få igang noe, på arenaer hvor jeg kan bidra! Greia er at vi har corona situasjonen som jobber mot oss alle, emn egentlig så er det vel heller bare enda en mulighet til å kunne bidra litt ekstra. Noen med tips og råd til hva du kan gjøre som vil øke mulighetene her?
                                    A-kurs er eit kurs som vil gjere deg kvalifisert til å vere i HV.

Kommentér

AVTALE-LOTTE TIL HEIMEVERNET

Lotter kan inngår avtale om tjeneste med Forsvaret.
                                      For å kunne gjøre dette må man gå følgende kurs
                                      • Basiskurs – en helg med grønn tjeneste, hvor man går inn på bekledning, etablere leir, fyring av primus, CBRNE og noe skyting
                                      • Grunnkurs Lotter- 2 uker på Heimevernets skole- og kompetansesenter (HVSKS) på Dombås.
                                        Hvor man vil få praktisk opplæring i grunnleggende soldatferdigheter.

Som lotte kan man etter endt kursing få avtale med Forsvaret og tjenestegjør ut i fra egen kompetanse og tildelt stilling i Heimevernet.
                                      Det er også mulighet etter en tid i områdestrukturen å søke opptak i innsatsstyrkene i HV-distriktene.

Heimevernet ønsker flere ønsker flere lotter i sin styrkestruktur, spesielt lotter med Avtale.
                                      https://lottene.no/
                                      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                      Kode:
                                          Globale utviklingstrekk
                                          Nordområdene / Arktis
                                          Russland
                                          Afghanistan
                                          Pakistan
                                          Kina
                                          Midtøsten og Nord-Afrika
                                          Iran
                                          Sudan
                                          Somalia
                                          Terrorisme
                                          Spredning av
                                      ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X