Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

KJKiddo treningsdagbok KJK 2020

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Søndag 23.02.2020

6-7 timer marsj med kart og kompass. Litt i skogen, på jorder og på vei. Ca 30km. Kun mat og drikke i sekken for å ikke belaste kneet. Glad jeg valgte å bruke joggesko i stedet for m77 ettersom mye snø har smeltet og underlaget har blitt hardere. Litt stive bein etter økta.

Kommentér

Tirsdag 25.02.2020

Oppvarming knebøy:
      3x10 20kg
      2x10 40kg
      1x6 50kg

Knebøy: 5x5 60kg
      Sumo deadlift: 5x5 80kg, Tar sumo og ikke romanian for å trene mere lår. Romanian går mere på hamstrings
      Legpress: 3x10 120kg
      Leg extension:3x10 50kg
      Leg curl:3x10 60kg

Kommentér

Onsdag 26.02.2020

Oppvarming:
        10 min jogging

4x4 intervaller:

4 min 85-95% av makspuls
        3 min aktiv hvile, gå eller jogge rolig

løper på mølle og justerer stigningen for å få opp pulsen fort.

har ikke løpt intervaller siden oktober, og denne økta minnet meg på hvor mye jeg hater det.

Kommentér

Torsdag 27.02.2020

Svømming 90min

25m under vann går fortsatt såvidt.

Kommentér

Fredag 28.02.2020

Oppvarming markløft:
            2x10 30kg
            2x10 40kg
            2x10 60kg
            1x6 80kg

Markløft: 5x5 100kg
            Pulldowns: 3x10 40kg
            Seated cable rows: 3x10 40 eller 50kg, husker ikke
            Hammer curls: 4x10 8kg
            Bicep curls:4x10 8kg

Veide meg til 78,4kg i går. Har gått litt opp, men kan selvfølgelig variere en del.

Kommentér

Søndag 01.03.2020

Startet dagen med ca 6 timer ute i skogen med kart og kompass. Snødde og blåste som f... men det ga seg etterhvert. Fortsatt kun mat og drikke i sekken. Brukte m77 denne gangen med nye såler. Første gangen jeg IKKE fikk gnagsår uten teip. Ble noen push ups og pull ups på denne turen også.

På kvelden styrke:

Military press: 4x10 20kg
              Benkpress: 5x5 65kg
              Incline med dumbbells: 3x10 16kg
              Tricep pushdown: 3x10 10kg
              Overhead tricep extension: 3x10 10kg

Litt mindre vekter denne økta enn vanlig fordi jeg var jævla sliten.

Kommentér

Torsdag 05.03.2020

Jobb mandag og onsdag. Var lat på tirsdag. Ingen unnskyldning.

Fremover tenker jeg å ha 2 marsjøkter i uka og mer fokus på kravene til FOS.

Var hos fysio i dag og satt opp treningsplan for marsjøktene med å gradvis bygge opp kg på sekken igjen.

Oppvarming knebøy:

2x10 20kg
                2x10 40kg
                2x6 50kg

Leg press:3x10 120kg
                Leg curls:3x10 50kg

Kommentér

Tirsdag 25.02.2020

Oppvarming knebøy:
                  3x10 20kg
                  2x10 40kg
                  1x6 50kg

Sumo deadlift: 5x5 80kg, Tar sumo og ikke romanian for å trene mere lår. Romanian går mere på hamstrings
                  Legpress: 3x10 120kg
                  Leg curl:3x10 60kg
                  Etter det jeg skjønte av dette så hadde du fokus på quadriceps(lår), og da vil jeg anbefale at du tar front knebøy isteden for vanlig knebøy ved at det fokuserer mer på quadricepsa.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av tunk Vis post

Etter det jeg skjønte av dette så hadde du fokus på quadriceps(lår), og da vil jeg anbefale at du tar front knebøy isteden for vanlig knebøy ved at det fokuserer mer på quadricepsa.
                    Jeg tenkte faktisk på dette da jeg trente og skal prøve neste gang. Takk for tilbakemelding.

Kommentér

Fredag 06.03.2020

Rygghev: 3x10, tar rygghev hjemme på spisebordet i stedet for den greia på treningssenteret så det blir mest likt som på opptaket.

Oppvarming markløft:
                      2x10 30kg
                      2x10 40kg
                      1x6 50kg
                      1x6 70kg

Markløft: 3 set 100kg, gikk ned til 80 når jeg så jeg bøyde ryggen litt, 3 set 80kg
                      Pull ups: 5 set til failure, Rekorden min er 10 og i dag klarte jeg kun 6 på det meste Måtte bruke strikk de siste setta
                      Barbell rows: 3x10 40kg
                      Seated cable rows: 3x10 40kg
                      Hammer curl: 3x10 8kg
                      Bicep curl:3x10 8kg

Kommentér

Lørdag 07.03.2020

10 min jogging som oppvarming

Push ups: 4x15
                        Sit ups:4x20
                        Dips: 4x6
                        Planken: 2x60sek
                        Diagonalløft:2x10

Tøying 15 min

Kommentér

Hvordan er kostholdet?
                          Får du i deg nok kalorier?
                          Er det lenge siden du har testet deg opp mot kravene?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
                            Hvordan er kostholdet?
                            Får du i deg nok kalorier?
                            Er det lenge siden du har testet deg opp mot kravene?
                            Kostholdet er bra. Mye som tyder på det ihvertfall. Legger sakte, men sikkert på meg. Jeg teller ikke kalorier, men jeg spiser så mye som jeg klarer. Jeg er aldri sulten lenger, for å si det sånn, og det er ikke plass til godteri. Går mye brødskiver med gulost, helmelk,egg, kylling, ris osv. Jeg bruker ingen kosttilskudd.

Jeg kan ta alle styrketestene igjen i slutten av mars.

Kommentér

Søndag 08.03.2020

7 timer ute med kart og kompass. Ca 24 km. Mye tung og bløt snø å gå i. 10kg sekk. 2-3 uker til med 10kg også opp til 15kg.

Kommentér

Tirsdag 10.03.2020

Oppvarming brukte jeg til å prøve meg på front knebøy. Ikke mere enn 40kg der

Sumo markløft: 5x5 90kg
                                Leg press: 3x10140kg
                                Leg extensions: 3x10 50kg
                                Leg curl: 3x10 50kg

Burde få noen øvelser på ett bein, men må vente med dette med kneet.

Onsdag 11.03.2020

Marsjøkt. Gikk så fort jeg kunne i 2 timer med 10kg sekk. Drikkepause halvveis. Ble over 12km.

Torsdag 12.03.2020

Svømming med fokus på under vann. 5-6 lengder med så langt jeg kom. ca 90 min i vannet med vanlig svømming.

Får se hva som skjer fremover når treningssenter og svømmehall er stengt pga korona.

Kommentér

Jeg håper du har en makker som følger med når du svømmer undervann eller hvertfall sier fra til badevaktene at du skal øve på undervannssvømming.
                                  Dette sier jeg fordi jeg vet om folk som har druknet og omkommet i basseng når de skulle trene til opptak.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
                                    Jeg håper du har en makker som følger med når du svømmer undervann eller hvertfall sier fra til badevaktene at du skal øve på undervannssvømming.
                                    Dette sier jeg fordi jeg vet om folk som har druknet og omkommet i basseng når de skulle trene til opptak.
                                    Sier ifra til badevaktene. Veldig glad for at du og Hulkinator sier ifra om sånt. Jeg hadde nok aldri fått noen til å følge med av meg selv.

Kommentér

Søndag 15.03.2020

4 timer ute med kart og kompass. 10kg i sekken. Mye snø som har smeltet så fikk gå i ulendt terreng.

Jeg kommer ikke til å skrive styrkeøktene fremover siden det blir bare push ups osv. Må helst holde meg hjemme grunnet korona situasjonen.

Kommer også til å bruke MJK programmet til bevegelighet og stabilitet så langt det lar seg gjøre.

Kommentér

Nå gjelder å være kreativ så du ikke mister uker med effektiv styrketrening! Husk, du er ikke nødt til å ha manualer og kettlebells for å gjøre øvelser hjemme. F.eks. russian twist kan du jo pakke en liten sekk istedet for kettlebell. Nå har du en gylden sjanse til å finne ut hvordan du kan trene hjemme.

Jeg vil gjerne lese hva slags styrke du trener så det er bare å skrive!

Kommentér

Her er noen gode muligheter i koronatider: https://tv.nrk.no/serie/sprett-med-v...1274/avspiller
                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Søndag 22.03.2020

7,5 timer ute med kart og kompass. Underkant av 3 mil med 10kg sekk. Håper dette ble siste gangen med 10kg. 15 kg de neste 2 ukene også over 20 etter det

Kommentér

Ikke bekymre deg for vekten i sekken. Det er STOR forskjell på 10kg, 15kg og 20kg!
                                              Dersom du har greid å legge på deg siden du startet denne tråden og nå veier 80kg så får du følgende faktorer:
                                              10kg er 12,5% av kroppsvekten din.
                                              15kg er 18,7% av kroppsvekten din.
                                              20kg er 25,0% av kroppsvekten din.

Har du derimot holdt deg på 75kg så:
                                              10kg er 13,3% av kroppsvekten din.
                                              15kg er 20,0% av kroppsvekten din.
                                              20kg er 26,6% av kroppsvekten din.

Når du er ute i 7t, så er påkjenningen ganske stor for kroppen (les: knærne dine) om du øker vekten av sekken for fort. Det går fint å trene med 10kg frem til påske, så øke til 15kg i påsken og frem til midten av mai og så 20kg fra der og opp mot opptaket.

Husk mobilitetsøkter! Om du ikke har en god plan for det så gi meg en shoutout, så skal jeg se om jeg finner noen gode øvelser.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

25.03.2020

4 timer ute med kart og kompass. 15kg sekk. Rundt 20km.

Merker jeg har veldig stive hofter. Spesielt høyre utside. Noen som har noen tips her? Kneet går det fortsatt bra med.

Tenkte å gi en liten forklaring på hvorfor jeg brukte så lang tid på forrige økt. Gikk med en kompis som hadde 22kg i sin sekk. Dette var hans andre tur og han insisterte på 22kg. Han sakket tempoet veldig og måtte kutte vekten underveis. Noen pauser var det også og selvfølgelig kåling med kartet

Kommentér

Hoftemobilitet:
                                                  https://www.instagram.com/p/B9pduRsJ...d=s2jung3hwn8q

For smerter på utsiden av låret (stølhet og lignende), kan jeg bare gi en ukvalifisert gjetning ut over det jeg har slitt med selv:
                                                  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ilio..._band_syndrome

Det er en stor sene som går fra hoften til kneet. Gitt ditt utgangspunkt med kneproblemer, er det ikke utenkelig at denne senen hadde en "finger med i spillet".
                                                  Jeg tror at denne senen er for stram, hos deg, og at du må tøye den oftere.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Torsdag 26.03.2020

Løping. Litt over 6km. Prøvde å holde tempo på rundt 5min per km.

Tøying av alt mulig rart etterpå. Spesielt hofter.

Kommentér

Søndag 29.03.2020

8,5 timer ute med kart og kompass. 15kg sekk.

Så var det dette kneet igjen da. Vondt i dag på utsiden av kneet, men veldig overkommelig. Tror Hulkinator har ganske rett her med Ilitotibial Band Syndrome. Beskrivelsen passer jævla bra og det har nok ikke noe med forrige skaden å gjøre. Hvis det fortsetter å være vondt så må jeg nok få sjekket det ut hos lege.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ilio..._band_syndrome

Vondt akkurat som på bildet her.

Kjente ikke noe særlig til hoftene i dag, men i følge fysio så var det sannsynligvis muskler/sener som sitter stramt over slimposen som sitter ytterst på hofta.

Kommentér

Lørdag 04.04.2020

11 timer ute med kart og kompass. Mye kompasskurs i dag igjennom hogstfelt og skog. 15kg sekk. Etter ca 4 timer begynte jeg å kjenne det på utsiden av kneet. Jeg var forberedt med en ibux og droppet 5kg av sekken. De siste 4 timene drasset jeg og kompisen min med oss en 20L kanne (fylt med vann) festet på en stokk som vi bar mellom oss. En av de tyngste øktene så langt. Hadde kun 2-3 timer med søvn også.

Styrketester i morgen eller tirsdag.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                                                        Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                                                        Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                                                        - Marineingeniør maskin
                                                        - Marineingeniør elektro
                                                        - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                                                        -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                                                        Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                                                        Working...
                                                        X