Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Løping/kosthold/pulsur etc

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Løping/kosthold/pulsur etc

Tenkte jeg skulle komme med litt tips ref løping - noe jeg egentlig ikke digger men som jeg har fått sans for etter at jeg gikk litt scientific til verks...

Sikkert flere her som trener løping - er jo en sentral del av opptak og videre tjeneste. Har selv planer om MJK opptak om et par år. Ser mange fokuserer veldig på gåing med sekk + hangups etc. Har snakket med endel folk som har vært både på HJK og MJK opptak hvor de i ettertid innså at de trente ALTFOR lite løping/jogging. Kondisjon var rett og slett for dårlig. Derfor fokuserer jeg veldig på løping og da helst på skogsveier (liker ikke asfalt). Holder meg unna løping med sekk foreløpig. Tror mer på kombinasjon fine fjellturer med tung sekk + aktiv jogging/løping. Orker ikke løpe på meg skader. Ser en bruker på forumet kjører sønnen sin på 15 år igjennom hardt program. Mulig det funker, men jeg ville vært skeptisk til det. Men folk er forskjellige.

Gikk forøvrig til anskaffelse av pulsklokke i fjor høst med storveis resultat. Er nå veldig bevisst på puls og tempo, og merker stor forbedring nå. Har fått endel tips fra "proff"-syklister som trener opp til "terskel" og ikke over - bryter du terskel produseres det melkesyre og beina blir tunge... Så ved hjelp av pulsklokken, holder jeg meg under antatt terskel - og det funker! Det jeg angrer litt på er at jeg kjøpte billigste utgave. En treningskompis la litt mer kroner på bordet og fikk en som kan overføre datene til PC og så kan du se hele løpeturen/sykkelturen/skituren grafisk og de ulike verdiene. Mitt ur viser dessuten ikke tid hele tiden men må switche på menyene for å få frem tid - litt klønete.

Brente også litt vel mye penger på riktig joggesko. Hadde før null peil på viktighet av nettopp riktig sko. Løpelabbet filmet joggingen min og fant riktig sko - STOR forskjell!! "Løp og kjøp!". Koster mye (rundt 2.000kr brukte jeg) men gud som det er verdt hver krone.

Drikker mye vann - mer en før (!) - og føler det er en ren treningssak. Før ****a jeg mye gult - nå er det overvekt blankt luktfritt **** !() og merker stor forskjell på utholdenhet når vannbalansen er iorden. Forsøker også spise minst fire måltider hver dag - og et par mellommåltider under veis. Holder meg unna kreatin, proteintilskudd etc, men kjører fast Møller Dobbel og sunn kost. Skeier jo ut som andre med fest i ny og ne + div digg - men forsøker kjøre "sunn" linje.

Trener jevnt over løping ca fire ganger i uka i tillegg til SATS 3-5 ganger + svømming to ganger i uken. Går mye tid - mye klesvask og styr - men merker stooor fremgang når jeg kjører så disiplinert program.

Andre synspunkter og "historier" på opplegg trening?

RE: Løping/kosthold/pulsur etc

Heisann!

Som du sier så fokuserer mange på gåing med sekk. Dette er jo klart en sentral del av treningen frem mot opptak! Det som kansje gjøres feil er at noen fokuserer på en ting, slik at de er trent godt på et område, men på andre er det lost. Er enig med deg i at en kombinasjon av fjellturer med tung sekk og jogging/løping er bra! Dette vil øke kondisjon og samtidig gjøre kroppen vant med tung sekk.

Pulsklokken som du har anskaffet deg er nok til god hjelp. Kan vere greit å måle pulsen til tid og annen for å se hvordan du ligger an med treningen. Syntest forresten "riflen som synger" kom med et godt tips ang. puls; Ved overtrening eller sykdom vil pulsen stige. Er sykdom på vei, så vil altså pulsen stige. Absoulutt et tips å ha i bakhode!

Har nå begynnt å trene igjen, (fire dager i uken) trener da på treningsstudio, styrke og kondisjon. Planen er å fortsette slik et år fremover og så begynne å løpe/jogge ute på grusvei og i terreng. Vil da også begynne med turer i skog, mark og til fjells med sekk på ryggen. Trening rettet mot opptak med andre ord!

Det med vann, det er noe som jeg passer på å få i meg! Jeg er veldig nøye på dette, går ikke runt og hiver i meg brus og slikt, men kjøper en flaske vann i stedet! En blir og veldig slapp og lei, dersom en ikke får i seg vann under trening, så slikt må en ha lett tilgjengelig under treningsøkter. Selv bruker jeg en del kosttilskudd, som proteinpulver, kreatin og møllers dobbel. Dette er noe jeg gjør for å korte ned på restitusjonstiden, og syntest det virker bra.

Vel vel, det var litt om mine synspukter og min trening..!

Kommentér

Når det gjelder han som trener sønnen sin så hardt, så tror jeg at han har jobbet med å bygge opp belastningen, intensiteten, varigheten, osv over flere år. Altså trent han opp til å tåle så mye som han gjør nå. (f.eks. gå...var det 15km med 25kg sekk?)

Dermed tar han neppe skade av det, men det må jobbes mye for å komme så langt, og viktigst av alt: Ikke start for hardt, ikke øk for fort, og ikke tren for mye.

Selv varierer jeg kondistreningen min med vanlig løping, løping med lett sekk (startet for 1 måned siden med 5kg, prøver meg nå oppe på 7,5...Jobber meg langsomt oppover.) Og gåing med tung sekk som jeg får gratis når jeg er på tur.

I forhold til opptak ved MJK/HJK så vil jeg tro etter det jeg har lest her på forumet og andre plasser, at det viktigste å ta med seg, er verken kondis elller styrke (selv om du bør ha ganske bra begge deler), men en seighet av en annen verden, vilje til å stå på og nekte å gi opp, samt gode holdninger i forhold til deg selv, og de andre som du etterhvert blir nødt til å samarbeide med for å lykkes.

-- Edited by Crazy_K at 10:10, 2004-09-12

Kommentér

quote:

Originally posted by: rolfen

"Ser en bruker på forumet kjører sønnen sin på 15 år igjennom hardt program. Mulig det funker, men jeg ville vært skeptisk til det. Men folk er forskjellige."

NB: Ikke ment som personangrep etc på vedkommende. Jeg personlig ville ikke gjort det i en alder av 15 år - hadde ventet med det et par år - basert på min helse som 15 år og hvilken grunntrening jeg hadde på den tiden.

Kommentér

Kan jo selfølgelig diskuteres hvorvidt det er bra for en 15åring å trene så hardt...

Hard styrketrening i ung alder f.eks, hemmer veksten bl.a.

Men det gjør jo all trening...Det er jo en grunn til at jeg har flere kompiser som er 190+ (17 år gamle) Og det er jo at vi ikke jobber så mye lenger som barn..Sitter for det meste inne og leker med datamaskinen eller noe:P

Så hva er egentlig normal høyde? Mine foreldre/besteforeldre er mye lavere enn meg, men det er jo ikke noe galt med dem helsemessig.

Sier ikke at små barn skal jobbe steinhardt, men litt praktisk arbeid, f.eks hugge/bære ved, plukke/sette potet, osv. er bare bra for kropp og sjel

Har gjort mye av den type arbeid i mitt liv, og har ikke tatt nevneverdig skade av det.

Kommentér

Vel, det med høyde er jo vidt forskjellig fra person til person, er som du sier noen som er veldig høy. Trenger heller ikke vere noe galt med en person som er lav, men det kan vere det! Som sagt så hemmer hard trening i ung alder veksten. Dette fordi kroppen da er langt fra ferdig utvokst, og en hemmer den normale utviklingen i veksten.

Forresten godt poeng med at små barn kan gjøre litt praktisk arbeid! Da lærer en seg å jobbe og.

Tilbake til det med kosthold, dere holder dere vel innenfor en ramme når det gjelder usunn mat? Syntest det er alt for mangen som driter i hva de putter i seg!

Kommentér

quote:

Originally posted by: Vidis

"Tilbake til det med kosthold, dere holder dere vel innenfor en ramme når det gjelder usunn mat? Syntest det er alt for mangen som driter i hva de putter i seg!"

Driter ikke i kosthold... Er overall veldig nøye med kosthold og trening. Men lar det ikke gå til hodet på meg. Kan lekende lett tømme en potetgull-pose av den store typen og en liter brus en fredag kveld...

Kjører mye pasta/ris/poteter sammen med fisk/kylling/kjøttdeig igjennom uken. Har også som regel 4 basismåltider med div kjeks etc imellom. Ved høy-aktive dager blir det fort 5 måltider. Drikker mye vann og sportsdrikker ved trening. I perioder bruker jeg kreatin og ved ekstra harde perioder, kjører jeg på med litt proteinshake.

Bruker pulsklokke jeg også - og gikk vel på samme blemme som en over ref kjøpte litt for basic klokke... ;-) Blir nok avsviing av 1500kr på Pulsar S610 fra Amazon.com tror jeg... Må bare finne ut hvem som kan ta den med over fra Statene...

Kommentér

AH...kosthold! Vel..jeg prøver å spise sunn mat. Men det blir jo selfølgelig en pizza og litt brus i helgene gjerne, og kanskje litt potetgull hvis det er Champions-Leauge og ManU spiller, men jeg stopper ikke på Burger King på vei hjem fra skolen hver dag heller

Spiser brødskiver til frokost og på skolen, prøver å holde meg unna langang og brus, det går som regel greit Hjemme blir det litt for ofte synes jeg, men egentlig bare bra, en god del fisk...Det ganske greit å bli påtvunget et sunt kostholde hjemme synes jeg.

Kommentér

RE: RE: Løping/kosthold/pulsur etc

quote:

Originally posted by: newbee1

" Kan lekende lett tømme en potetgull-pose av den store typen og en liter brus en fredag kveld...

He he!

Forresten fornuftig å ta protein og kreatin i harde perioder, det vil korte ned restitusjonsfasen, slik at du kjappt tar deg inn igjen! Og fornuftig med så pass magen måltider om dagen, (minst fire) er viktig å hele tiden ha noe å gå på!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                  Working...
                  X