Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tøyer dere ut etter tur?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Tøyer dere ut etter tur?

Da jeg kom igjen etter en oppsynstur i dag, begynte jeg å tenke litt på om jeg kanskje skal begynne å tøye ut etter å ha vært til fjells.

Situasjonen per i dag er den at je g tøyer ut etter "vanlig" trening som løpeturer, sykling o.l, men jeg er ganske sløv med å tøye ut etter at jeg har vært på turer. Tror kanskje det har noe med at når jeg kommer tilbake er jeg i såpass form at det første jeg tenker på, er å lage mat, ta en god varm dusj og hvile. Derfor blir det sånn at jeg sløyfer uttøyninga. Ifm med et idrettskadekurs så lærte jeg det at uttøyning IKKE forebygger stivhet, stiv blir du uansett, men det forebygger kramper.

Leser i Børge Ousland sin bok at han brukte 15 min hver dag under turen over Nordpolhavet til uttøyning. Tror jeg må skjerpe inn på uttøyning etter hvert, har vært forskånet for kramper foreløpig, men plutselig kan de komme.

Hva mener dere?

RE: Tøyer dere ut etter tur?

Glemte å tilføye at rutinene ifb med overnatting ute hitill ikke har tillat uttøyning. Det har blitt til at jeg har prioritert leir, bål, mat og hvile framfor utøyning. Det kan bli vanskelig å endre rutinene, men det må nok gjøres.

Comment

Hmm nei det gjør ikke jeg heller - samme som deg - bare etter jogging/sykling osv.

Comment

Svar skyldig på meg også - tøyer ikke ut etter fjellturer i utgangspunktet. Men etter "speedmarsj" er jeg flink gutt.

Comment

Det er nok ganske induviduelt dette, men jeg tøyer alltid ut på tur. Hvis ikke får jeg garantert ei jævlig krampe i soveposen.

Comment

Følger Marius Bakkens gode råd. Han har aldri tøyd ut.

Tøyde ut før og da var jeg faktisk mer plaget med skader som strekk osv. (Kanskj ikke rett uttøyning men allikevel). Nå tøyer jeg ikke og har holdt meg skade fri i lang tid. Når jeg tøyde så følte jeg at jeg ble mykere( stå og ta i bakken med fingrene), men når du glømte å tøye ut så ble en fort stiv og støl og bevegeligheten sank fortere. Nå klarer jeg å ta håndflatene i bakken uten å ha tøyd på god stund. Lurer på om kroppen min er helt normal men

Så min filosofi er: Ikke tøy ut, da blir en til slutt så stiv at en føler seg myk

Comment

Jeg tøyer så godt som aldri ut. Det hender jeg tøyer litt for bevegelighet, men veldig lite. Derimot er jeg veldig obs på å drikke mye (camel back revolusjonerte skogturen for min del) og å spise jevnt, men det er jeg vel ikke alene om.

Jeg har aldri opplevd noen gevinst ved å tøye ut etter løping eller gåing. Første gang jeg gikk Nijmegen tøyet jeg en del, men sluttet med det og har ikke merket stor forskjell.

Comment

Det er blitt konkludert for lenge siden av eksperter at uttøyning ikke gir annet en bevegelighet (altså at man får evnen til å f.eks ta i bakken med strake ben).

Uttøyning forebygger absolutt ikke mot skader og smerter i musklene dagen derpå. Uansett hvor mye du tøyer vil det ikke føre til at det verker mindre i musklene dagen etter. Tøying kan til og med virke negativt på muskler som allerede har vært utsatt for nok påkjenning under den aktuelle treningen.

På grunn av dette er det fler og fler idrettsutøvere som har sluttet med å tøye ut, men det er fortsatt folk som gjør dette aktivt, uten å egentlig få noe ut av det.

Comment

Jeg tøyer alltid GODT ut etter en treningsøkt, bruker som regel 30- 60 min. på tøying etter trening. Jeg føler fremgang jeg, tøying er en prosess som tar laaaaang tid hvis man er ute etter å bli ¨ut i spagaten¨- myk.

Nå trener jo jeg kampsport der tøying er viktig, og jeg har der blitt lært opp til over flere år at tøying er BRA! Under selve skoleåret så trener jeg omtrent hver dag i uken (planlegger nå å begynne med klatring også, drev på med det før) og jeg har aldri hatt no skade fordi jeg trener veldig variert og tøyer GODT ut der jeg tøyer i 1- 2 min. på hver muskelgruppe.

Men så varierer det jo litt fra person til person osså da.

Comment

tøying gjør også at restitusjonstiden går opp, og du må hvile lengre.

beste måten å holde deg mjuk på er å drive med trening som krever god bevegelighet.

Comment

På et 016 opptak ble jeg stokk stiv etter noe som føltes som ørten timer. Vi prater full system shutdown.

Når jeg leste denne tråden så kom jeg til å lure på om jeg missa en gylden sjangse til å tøye ut og om det gjorde utslaget. Vi fikk beskjed om å foreta en kontroll av hverandres føtter, men pga at joggeskoa hadde laget gnagsår under 5km testen så måtte jeg bruke tid på å tape dette. Jeg mener å huske at de fleste strakk ut forsiden av låra, men jeg rakk det ikke.

Vet ikke om å strekke de store knestrekkerne (lårene) hadde hjulpet, men hvis noen med erfaring kan bekrefte at dette hadde hjulpet så er det et tips om dere får noen minutter til drikking etc. under opptakene

Comment

Jeg tøyer alltid ut etter tur i fjellet. Hater å få krampe på kvelden. Det er godt mulig ikke uttøying har stor innvirkning, men jeg merker at jeg får bedre bevegelighet og det er jo et pluss.

Jeg har jo siden jeg var guttunge blitt lært opp til å tøye og bøye. Spesielt av gymlærere. Men det siste jeg har hørt er at det ikke har særlig effekt mot skader ja. Men jeg tror at det kan øke bevegeligheten, og gjøre musklene mer fleksible.

Comment

Enig med ugress her, jeg tøyer ut etter tur på fjellet/skauen. Har alltid hørt at tøying etter trening gir økt bevegelighet og bedre blodgjennomgang i muskelen. En kamerat sa at det ikke var noen vits å tøye etter trening, men jeg kommer alikevel til å fortsette med det, enten det er etter tur på fjellet eller joggetur!

Comment

tøying etter trening har ikke effekt er min oppfatning, unntaket er lett tøying, ved teknisk, for så å gå videre for å unngå kramper.

Comment

• Filter
                            • Tid
                            • Show
                            • New Topics
                            Clear All
                            new posts
                            No content found
                            Show More

• Filter
                            • Tid
                            • Show
                            • New Topics
                            Clear All
                            new posts
                            Please log in to your account to view your subscribed posts.
                            Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                            Oppstillingsplassen
                            Tekniske driftsmeldinger.
                            Tråder: 8 Innlegg: 641
                            Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                            8 641
                            Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                            Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                            Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                            15 1.086
                            yamaha
                            Meldinger til/fra S-1
                            av yamaha
                            Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                            Tråder: 3 Innlegg: 445
                            Nyeste innlegg: Feilmeldinger
                            3 445
                            Sjef Milforum
                            Feilmeldinger
                            Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                            Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                            Tråder: 2.453 Innlegg: 41.993
                            Nyeste innlegg: Sliter med push ups
                            2.453 41.993
                            navara
                            Sliter med push ups
                            av navara
                            Underforum:
                            Treningsdagbøker (11/1.130)
                            Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                            Tråder: 65 Innlegg: 2.857
                            65 2.857
                            Underforum:
                            Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                            Tråder: 30 Innlegg: 491
                            30 491
                            Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                            Tråder: 8 Innlegg: 283
                            8 283
                            Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                            Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                            Tråder: 1.054 Innlegg: 33.825
                            Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                            1.054 33.825
                            Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                            Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                            Tråder: 395 Innlegg: 28.343
                            Nyeste innlegg: Fokus: Tyskland
                            395 28.343
                            Underforum:
                            Tema: Russland (58/6.879)
                            Tema: Asia (102/4.213)
                            Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                            Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                            Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                            59 5.302
                            Underforum:
                            22.juli 2011 (32/4.562)
                            Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                            Tråder: 199 Innlegg: 254
                            199 254
                            Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                            Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                            Tråder: 2.547 Innlegg: 62.520
                            Nyeste innlegg: Tema: Luftforsvaret
                            2.547 62.520
                            Underforum:
                            Hæren (41/1.518)
                            Sjøforsvaret (36/1.959)
                            Luftforsvaret (62/1.285)
                            Heimevernet (563/17.503)
                            Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                            Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                            Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                            584 19.529
                            Underforum:
                            Politiet (235/12.996)
                            Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                            Tråder: 9 Innlegg: 176
                            Nyeste innlegg: Hva innebærer god ledelse?
                            9 176
                            Marols
                            Hva innebærer god ledelse?
                            av Marols
                            Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                            Tråder: 21 Innlegg: 2.270
                            Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                            21 2.270
                            pioff
                            Den store PI-tråden
                            av pioff
                            Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                            Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                            Tråder: 109 Innlegg: 10.276
                            109 10.276
                            Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                            Tråder: 65 Innlegg: 827
                            65 827
                            Underforum:
                            Landsystemer (28/624)
                            Sjøsystemer (4/5)
                            Luftsystemer (6/41)
                            INI-systemer (23/128)
                            Fagforum S-5: Planer & policy
                            Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                            Tråder: 93 Innlegg: 6.069
                            Nyeste innlegg: Kampluftvern for fremtiden
                            93 6.069
                            Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                            Tråder: 411 Innlegg: 10.498
                            411 10.498
                            Underforum:
                            Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                            Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                            Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                            89 1.564
                            magskor
                            Team Rubicon.
                            av magskor
                            Fagforum S-6: Samband & IKT
                            Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                            Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                            Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                            119 1.706
                            Underforum:
                            01 Fagområder (16/297)
                            02 Felttriks (23/301)
                            Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                            Tråder: 169 Innlegg: 3.010
                            Nyeste innlegg: NYTTIG: Datahjelp
                            169 3.010
                            Markedsplassen
                            Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                            Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                            Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                            537 2.182
                            Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                            Tråder: 3 Innlegg: 16
                            3 16
                            Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                            Tråder: 2 Innlegg: 2
                            2 2
                            Working...
                            X