Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Marinejeger - Marinejegerkommandoen rekrutterer!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Nok trening eller ikke?

Hei!
    Jeg er en seksten åring fra ei lita bygd. Helt siden sjette klasse har jeg trent, og fra og med åttende klasse har jeg vært fast bestemt på å bli marinejeger. Noe av treningen jeg driver med er: Jogging/løping/marsj med 55kg sekk, styrketrening(pushups, situps, hangups, dips, squats, tauklatring osv.), svømme/dykkertrening(skal ta dykkersertifikatet i juni ) Padling, skigåing og skytetrening med rifle og pistol. Jeg føler at jeg mangler noe... Har dere noen tips til hva jeg kan ta med i treninga mi?

PS.: Jeg trenger noen tips til å trene opp den psykiske styrken, styrken til å motstå uendelig press, uendelig stress og uendelig slitsomhet. Har dere noen tips til det óg?

PS. PS.: Er det lurt å fullføre VGS på to år med privatist for å bli marinejeger når jeg er atten?

Comment

Har du virkelig veid sekken din? 55 kg er way beyond hva det er fornuftig for en 16-åring å løpe rundt med.
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Ja, jeg har veid den. Starta først med 30 kg, men økte til 55kg. Det har blitt sagt at man skal løpe rundt i skogen og bli jakta på av folk fra Heimevernet osv. Da skal man ha 60kg i sekken og holde på i 3 timer. Derfor tenker jeg det kanskje er lurt for meg å bli forberedt på den vekta før the real deal. Og det står at man skal klare kravene med god margin, men kanskje det er litt overdrevent med 55kg?

Comment

Fortsett å holde deg i form, gå på skole få gode karakterer slik at du har valgmuligheter, en Marinejeger har alltid en plan B og det bør du også ha.
          Tren og gå på skole, lev litt, ikke få fullstendig tunellsyn frem mot et mulig opptak en gang i fremtiden, det vil virke mot sin hensikt.

Lykke til, alt kommer til sin tid.
          Dette er en irriterende signatur

Comment

Ingen tvil om at man bærer tungt som jeger i Forsvaret, men 60 kg er kanskje litt overdrevent?
            For all del kan godt være at du må bære 60 kg og mere til (makker), men å bære slike oppakninger over lang tid blir nok urealistisk.
            Tviler på at du må bære 60 kg under grovuttak hvor de fleste tester med faste minimumskrav (så vidt jeg vet) foregår.
            FSK/HJK opplyser om at man bør venne seg til sekker på opp til 38 kg, men det er nok lurt å ta høyde for at man kan måtte bære tyngre. Samtidig er 60 kg mye mer enn 38.

Går ut ifra at du trener masse på forebygging av overbelastning og rygg/skulder-skader, siden du pleier å trene med såpass tung oppakning?

Comment

Ja jeg satser på idrettslinja nå etter sommeren. Da får jeg treninga og studiokompetanse samtidig Jeg har hørt at det er lurt å ikke ha noen backup plan, fordi det er lettere å "falle" tilbake. At man kanskje tenker: "Nei, dette blir for tungt. Men jeg har jo et alternativ i Telemarksbataljonen(for eksempel)"
              Ja jeg trener på det med å forebygge overbelastning, og samtidig holde et høyt tempo selv i terreng, med tung sekk. Men jeg varierer litt da. To marsjer i uka med den tyngste sekken, to joggeturer med den 40 kg sekken og to løpeturer. Dette er iallefall planen for sommeren.

Comment

Idag var jeg i hinderløypa på Heistadmoen med læreren min Det var en ganske hard løype, men veldig artig. Jeg merka etterpå at det gjorde noe så fryktelig vondt i foten (sikkert fordi jeg hoppa ned fra nokså store høyder). Han sa at M77 feltstøvel ikke er den beste skoen til å dempe støt. Det står jo på forsvaret under Marinejegeropptak: "Gå inn et par M77 marsjstøvler." Men er det mulig å ta med egne sko i tillegg til sokker og såler? Isåfall hva anbefaler dere meg? Og bare en ting til: Den ludvig-sekken med 62,8 kg begynner å bli litt vond i ryggen. Noen tips til ryggsekker óg?

Comment

Kødder du? 62,8kg? Det er kanskje litt overkill. Pass på knær selv om du er ung, når de først er utslitt så er det for godt.
                  Husk at ludvig sekken er ikke designet for menneskekroppen og vil fucke opp nakke og skuldre hvis du bærer altfor tungt med den.
                  Hvis du skal fortsette å bære virkelig tungt så få deg en sekk som flytter vekten ned på hoftene og av nakken. Og få deg sko med demping eller evt innleggssåler til m-77.

Lykke til på idretslinjen.
                  Dette er en irriterende signatur

Comment

Du kommer til å ødelegge kroppen din hvis du fortsetter med å trene med slike vekter, uansett hvilken sekk eller sko du bruker.. Da blir du ikke Marinejeger, men uføretrygdet.
                    - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Morn folkens! Lurer litt på om det er lov til å ta med andre skopar, som for eksempel Adidas GSG 9.2 eller viking feltstøvler, istedenfor M77. Eller er det obligatorisk at alle MÅ ha M77? Og noen som vet om et godt tilbud på en Recon Pack, for jeg begynner å bli fryktelig lei den Ludvigen.. Og er litt usikker på om jeg skal velge å bli spesialjeger, eller marinejeger. Jeg har nettopp tatt CMAS dykkerlappen, og er veldig aktiv apparatdykker nå, og grunnen til at jeg tok kurset er fordi jeg skal forberede meg til karrieren min. Jeg har veldig lyst til å bli marinejeger, men har hørt at gutta(og hvis det er, jentene) i FSK er de ALLER tøffeste og får de hardeste og mest kompliserte oppdraga. Og jeg har jo litt lyst til å være en av de tøffeste.. Men er det bare bording av fisketråler og piratjakt som er på oppgave lista til marinejegerne, eller er oppdrag på land og?(tar hensyn hvis det er info som er klassifisert). Er det mulig å bli Spesialjeger rett etter man har tatt 1. gangstjeneste, og starte på opptaket når man er rundt 19 år? Og en siste ting: får jeg bruk for dykking i FSK, eller er det MJK sin jobb?

Comment

Jeg var på dykkerkurs, før sommeren, og fikk høre litt om MJK fra instruktørene. De hadde vært på en slags omvisning oppe på Ramsund Orlogstasjon. De hadde blant annet fått høre litt om situasjonen i MJK idag. Det var ikke mye å skryte av, for de sa at alle strøk! Ingen kom videre.. Er dette sant, eller er det mulig at INGEN kommer videre? (det er vel sikkert klassifisert info) Og hvis dette fortsetter, kan det da føre til at MJK legges ned, og/eller blir gjort om til èn spesialstyrke? bare en teori den siste..

Comment

Policy hos spesialstyrkene er At de har en norm som alle skal nå opp til, dersom de skal slippe inn. Det er altså ikke en regel om at man skal ha x antall kandidater inn hvert år. Dette kan i teorien føre til at man et enkelt år ikke tar opp noen. Man trenger dog ikke bekymre seg for om MJK skal nedlegges av den grunn.
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Comment

Håper virkelig for din egen del at du ikke lenger trasker/løper rundt med 60kg+ i ludvig sekken!
                            Mindre vekt og bedre sekk hadde nok gjort seg.

Comment

Er det bedre å ikke ta opptaket som marinejeger i førstegangstjenesten, men heller velge noe annet da, og heller søke opptak til marinejeger kommandoen etter førstegangtjeneste?

Comment

De anbefaler å ta MJK ilag med førstegangstjenesten, men du bestemmer hva du vil selv selvfølgelig.

Comment

Hei lurte bare på hvor mange som søker marinejegerkommandoen i fjor og hvor mange som kom inn?

Comment

Jeg er temmelig sikker på at dette er informasjon som ikke er eller skal være tilgjengelig for allmennheten.

Comment

Og foresten noen som har brukt marinejegerprogrammet på forsvaret.no? Hvordan har det fungert for dere ?

Comment

Og hva sier folk om godteri og kosthold når man trener til marinejeger? Noen som vet om noe bra hvordan mat om dagen man burde spise osv? Hvordan en dags matmåltider burde se ut for en som trener til å bli marinejeger ?

Comment

Hei. Lurte på om det var mulig og svaret på dette da jeg sliter med å velge satsning mellom MJK og FSK.

Ut i fra hva jeg har skjønt så jobber begge styrker med:

DA - Direct Action
                                          CT - Counterterrorism

Jeg vil også anta at begge jobber med

SR - Special Reconnaissance

Men godt mulig at dette gjøres mer av E.bn og fj.oppk. styrken.

Gjør norske SOF noe av dette.

FID - Foreign Internal Defense
                                          UW - Unconventional Warfare

Disse to oppgavene løses jo om man ser på sine brødre i atlanteren og på andre siden av SAS, men de er særlig oppgaver som USA SF spesialiserer seg på, selv om de også løser overnevnte oppgaver. Men Northern Alliance var jo spair headet av USA SF og CIA. Tok ned bror parten av Taliban's fotfeste i område på 8 måneder, noe Russland ikke greide på 10 år. Vet ikke hvor mye Norsk SOF bidro her, da det er klin umulig og finne ut hva de gjør annet enn CT og DA.

FID og UW har alltid virket interessant for meg og lurer da sterkt på om dette gjøres av Norske SOF?

Håper det er mulig og få svar på dette da dette ikke burde gå ut over noen opsec eller persec.

- Adventure

Comment

Au da, ser jeg ikke var i mine fulle ti ved det innlegget over. Er jo tydelig at Norsk SOF driver med FID. Trening av ANA og ANP.
                                            tror jeg tenkte mer på Guerilla krigføring som faller inn under UW.

Comment

Opprinnelig skrevet av Adventurelewis Vis post
                                              Au da, ser jeg ikke var i mine fulle ti ved det innlegget over. Er jo tydelig at Norsk SOF driver med FID. Trening av ANA og ANP.
                                              tror jeg tenkte mer på Guerilla krigføring som faller inn under UW.
                                              Protip som vil gi deg svar: "Norges Hemmelige Krigere" av Tom Bakkeli

Comment

Og "Krigere og diplomater" av samme forfatter.

Sent from my LT25i using Tapatalk
                                                Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Takker for svar. Skal ta og sjekke ut de 2 bøkene.

Jeg liker det faktum at Norske SOF holder kortene nærme brystet, men ikke så mye når jeg leter etter info om dem.

- Lewis

Comment

Bumper opp denne for de som søker seg mot SOF-miljøer, opptak m.v. Mye nyttig info i de ulike innleggene her.

Comment

Sv: Marinejeger - Marinejegerkommandoen rekrutterer!

Click image for larger version

Name:	Sosialantropolog_Tone_Danielsen_fulgte_Marinejegerkommandoen_-_DN.no_-_2015-08-25_19.31.22.png
Views:	1
Size:	1,82 MB
ID:	864834

Sosialantropolog Tone Danielsen fulgte Marinejegerkommandoen

– Når de er innenfor gjerdene, er de som enhver brødregjeng som krangler og spiser smågodt, sier sosialantropolog Tone Danielsen. Hun levde med marinejegerne i halvannet år. Nå har hun skrevet doktorgradsavhandling.

Les artikkel og se video her.

Comment

Sv: Marinejeger - Marinejegerkommandoen rekrutterer!

Siden det var spørsmål rundt MJK, bumper jeg opp denne tråden som startet tilbake i 2007. Til tross for at den er gammel, kan den nok fortsatt inneholde nyttige saker.

Som man kan se, var det folk offisielt tilknyttet MJK som var inne og svarte på spørsmål her. Er det noe som kunne vært interessant i flere sammenhenger på forumet?

Comment

Working...
                                                        X