Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Søke meg inn igjen etter dimmisjon

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Søke meg inn igjen etter dimmisjon

Hei!
    Vet ikke om dette er rett sted å spørre, men forstår at man gjerne får litt raskere respons her enn via fpvs - og trenger en smule veiledning asap.

Jeg hadde innrykk i luft i januar, og ble dimmitert i februar grunnet at jeg pådro meg en akutt perikarditt ila. ukene der. Utrolig dumt ettersom at jeg var (og enda er) veldig motivert for førstegangstjeneste, og også vurderer utdanning i forsvaret. Militærlegen anbefalte meg å søke meg inn igjen, og mente jeg kunne komme meg inn igjen allerede i april. Alt skjedde så fort, og skal innrømme at jeg var i rimelig sjokktilstand da jeg brått stod med dimmepapirene i hånda, så fikk ikke helt med meg hva jeg burde gjøre videre dersom jeg skal søke meg inn igjen. Jeg vil prøve meg på hundefører, dessverre har ikke hundetjenesten innrykk igjen før i juli. Er det noen som vet hva kravene er for at jeg skal kunne søke meg inn igjen, og hvordan jeg gjør det? Hva jeg må skaffe av papirer hos legen og kardiologen? Vurderer også å gå rett på utdanning, hva vil da være lurest ifht. at jeg vil jobbe med hunder? Jeg har også tenkt litt på hæren, da det er flere avdelinger jeg finner utrolig spennende. Er det mulig å søke seg inn i hæren istedenfor luft, uten å gå igjennom hele sesjonsprosessen osv. på nytt?

Håper noen kan hjelpe å gjøre meg litt klokere på hele situasjonen

Sv: Søke meg inn igjen etter dimmisjon

Det enkle svaret er; ring forsvaret og forklar situasjonen. Det er tross alt individuelle vurderinger som skal tas i hvert tilfelle, og derfor er det dessverre vanskelig å få et rent fasitsvar her.

Det sagt, så kan jeg bidra med et eksempelt for hvordan jeg opplevde ting selv i sin tid;

Jeg ble selv ikke innkalt til fgtj. grunnet et (heldigvis) midlertidig problem med hørsel, og måtte aktivt gå inn for å komme meg inn selv.
    Det var en overraskende enkel affære i mitt tilfelle; jeg ringte Vernepliktsverket og forklarte situasjonen og ga uttrykk for at jeg svært gjerne ønsket å avtjene førstegangstjeneste.

Jeg fikk beskjed om å ta turen neste gang det var sesjon i mine trakter, og fikk et telefonnummer til ansvarlig offiser den aktuelle dagen jeg skulle ringe.
    Møtte opp etter avtale, fikk tatt ny hørselstest og tok en kort prat med vedkommende offiser, hvor blant annet ønske om tjenestested ble notert - noen måneder senere dumpet innkalling ned i postkassa og alt var klart for neste innrykk i ønsket avdeling.

Dersom hundetjenesten virkelig er noe du brenner for må du for all del ikke la deg demotivere av at det eventuelt vil ta noen måneder ekstra - du vil nok fint klare å finne noe meningsfullt å fylle dagene med frem til du skal inn.
    Når det er sagt, så bør du merke deg at når alt kommer til stykket, er det Forsvarets personellbehov som er styrende.
    Du bør heller ikke miste motet om du ikke kommer til akkurat den avdelingen du har sterkest ønske om - med en god innstilling vil du klare å få deg en god og givende tjeneste og tolv (evt. atten) fantastisk fine måneder å se tilbake på etter endt førstegangstjeneste.
    - Ulf

Comment

Tusen takk for svar! Skal snakke med legen, saniteten og fpvs og se hva de sier

Er det noen som vet om det er mulig for meg å komme meg inn i hæren? I luftforsvaret er det hundetjeneste som er av interesse, men i hæren har jeg sett mange avdelinger som virker veldig spennende, bla. MP (hundefører), ebn, 2.bat., art... Føler derfor det er lurest å satse på hæren nå hvis jeg skal sikre meg en tjeneste hvor jeg trives best mulig, da det er flere avdelinger her som er passende for meg.

Comment

Skal du gjennomføre førstegangstjeneste, eller ser du for deg å jobbe lenge i Forsvaret?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
        Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Comment

Vil i utgangspunktet gjennomføre førstegangstjeneste, og ila. tiden der bestemme meg om jeg vil fortsette i Forsvaret. Hvis jeg trives og fortsatt er motivert er det fullt mulig at jeg vil bli værende.

Comment

Veldig mange som jobber i Forsvaret hadde ikke planlagt en lang tjeneste da de startet, de ble fordi de trivdes.
            Et tips er å se hva som er interessant for deg etter eventuell førstegangstjeneste, hundefører er en veldig krevende tjeneste; men mange av søkerene blir hunderøktere og desverre er det ikke like gode muligheter å bli ansatt som hunderøkter.
            Du snakket om MP, men da igjen som hundefører og 2bn, art, ebn osv.
            Hva interesserer deg ved disse? Er det action? Fysiske utfordringer?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
            Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Comment

Etter førstegangstjeneste var planen i utgangspunktet å se om det var mulig å spesialisere seg som hundefører - hvis ikke dette gikk forklarte befalet som var på infodagen at det viktigste var å få "en fot innenfor" og ta det litt derfra. Jeg gjorde det bra på fysiske tester og hadde et hyggelig intervju med de hvor de virket veldig positiv, så å bli dimmitert rett før jeg fikk vite tildelt tjenestested jekket litt ned på motivasjonen min...Tror jeg hadde en god mulighet til å få plass, har jobbet for det i over to år. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil prøve meg igjen til sommeren da det er så trangt om plassene. Føler derfor litt for å prøve meg i hæren siden det er mer jeg synes virker spennende enn luft.

Jeg ønsker en førstegangstjeneste som er fysisk og mentalt krevende. Er en veldig rastløs person, ikke glad i å sitte i ro. Ønsker en grønn tjeneste, vil lære mest mulig nyttige ting som jeg kan trenge ved senere anledning. Hvis jeg ikke skal satse på en karriere i Forsvaret er det politihøyskolen som er planen (høyeste ønske hundepatruljen), derav interessen for MP. Kjenner en del som har tjenestegjort/tjenestegjør i 2.bn på Skjold og jeg synes det virker som om de har en veldig variert hverdag, samt virker som det er greit med fysiske utfordringer. Art og ebn har jeg også hørt en del bra om, men vet ikke hvordan det fysiske nivået er her. Hvis jeg skulle fortsatt i Forsvaret ville jeg ønsket minst mulig kontorarbeid og mest mulig aktive arbeidsdager.

Comment

• Filter
              • Tid
              • Show
              • New Topics
              Clear All
              new posts
              No content found
              Show More

• Filter
              • Tid
              • Show
              • New Topics
              Clear All
              new posts
              Please log in to your account to view your subscribed posts.
              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
              Oppstillingsplassen
              Tekniske driftsmeldinger
              Tekniske driftsmeldinger.
              Tråder: 8 Innlegg: 644
              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
              8 644
              Kunngjøringer fra ledelsen
              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
              15 1.086
              yamaha
              Meldinger til/fra S-1
              av yamaha
              Kommentarer fra rekkene
              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
              Tråder: 3 Innlegg: 445
              Nyeste innlegg: Feilmeldinger
              3 445
              Sjef Milforum
              Feilmeldinger
              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
              S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
              Tråder: 2.454 Innlegg: 41.994
              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
              2.454 41.994
              Underforum:
              Treningsdagbøker (11/1.130)
              S-1 2. Utdanning og tjeneste
              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
              Tråder: 65 Innlegg: 2.858
              65 2.858
              Underforum:
              S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
              Tråder: 30 Innlegg: 492
              30 492
              S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
              Tråder: 8 Innlegg: 283
              8 283
              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
              S-2 1. Generelle nyheter.
              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.827
              Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
              1.054 33.827
              S-2 2. Etterretning
              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
              Tråder: 395 Innlegg: 28.346
              Nyeste innlegg: Fokus: Danmark - Forsvar
              395 28.346
              Underforum:
              Tema: Russland (58/6.881)
              Tema: Asia (102/4.213)
              S-2 3. Sikkerhet
              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
              59 5.302
              Underforum:
              22.juli 2011 (32/4.562)
              S-2 4. Nyhetsfeed
              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
              Tråder: 201 Innlegg: 256
              201 256
              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
              S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
              Tråder: 2.548 Innlegg: 62.540
              2.548 62.540
              Underforum:
              Hæren (41/1.518)
              Sjøforsvaret (36/1.959)
              Luftforsvaret (62/1.285)
              Heimevernet (563/17.503)
              S-3 2. Totalforsvaret
              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
              584 19.529
              Underforum:
              Politiet (235/12.996)
              S-3 3. Ledelse
              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
              Tråder: 9 Innlegg: 177
              Nyeste innlegg: Ledelse
              9 177
              Rittmester
              Ledelse
              S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
              Tråder: 21 Innlegg: 2.270
              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
              21 2.270
              pioff
              Den store PI-tråden
              av pioff
              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
              S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
              Tråder: 109 Innlegg: 10.277
              109 10.277
              S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
              Tråder: 65 Innlegg: 827
              65 827
              Underforum:
              Landsystemer (28/624)
              Sjøsystemer (4/5)
              Luftsystemer (6/41)
              INI-systemer (23/128)
              Fagforum S-5: Planer & policy
              S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
              Tråder: 93 Innlegg: 6.070
              93 6.070
              S-5 3. Militærhistorie
              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
              Tråder: 411 Innlegg: 10.509
              411 10.509
              Underforum:
              S-5 4. Veteranforum
              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
              89 1.564
              magskor
              Team Rubicon.
              av magskor
              Fagforum S-6: Samband & IKT
              S-6 1. Fagforum Samband
              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
              119 1.706
              Underforum:
              01 Fagområder (16/297)
              02 Felttriks (23/301)
              S-6 2. Tekniske forum
              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
              Tråder: 170 Innlegg: 3.017
              170 3.017
              Markedsplassen
              Kjøp og salg
              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
              537 2.182
              Milforums testarena
              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
              Tråder: 3 Innlegg: 16
              3 16
              Bedriftspresentasjoner
              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
              Tråder: 2 Innlegg: 2
              2 2
              Working...
              X