Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Erfaring som Vab-jurist?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Erfaring som Vab-jurist?

Hei folkens.

Jeg kommer til å sende avgårde en søknad til FVPS neste uke om å bli tatt opp som VAB-jurist. Er i slutten av 20-årene og har ikke gjennomført verneplikt. Har lest forumemnene som angår VAB, men tenkte jeg kunne lage et emne til i tilfelle det er flere som har gjort seg noen erfaringer her.

Sånn generelt for alle VAB-er. Hvordan er de første ukene etter oppstart? Er det som helt vanlig rekrutt?

Noen som eventuelt kan si noe om hvilke arbeidsoppgaver VAB-jurister har? Både generelt og spesielt? Og eventuelt om noen vet om det er mange om beinet for å komme inn som VAB-jurist?

Har lest alt på forsvaret sine sider, så håper på noe mer utfyllende enn det som står der.

Takk på forhånd.

Sv: Erfaring som Vab-jurist?

For ordens skyld: Det er ikke noe som heter "Vernepliktig Akademisk Befal" (VAB) i Forsvaret i dag. Dette ble erstattet med "Vernepliktig Akademiker" (VA) for en god stund siden.

Du kan lese mer utfyllende om arbeidsoppgaver mm her: https://forsvaret.no/karriere/forste...net/vab-jurist

Slik jeg ser det, er i alle fall beskrivelsen for Sjøforsvarsstaben veldig presis.
    Om du lurer på noe mer, er det ikke verre enn å ringe Forsvarets sentralbord og be om å bli satt over til jurist ved en av avdelingene du finner på listen på siden jeg linket til ovenfor. En stadig tjenestegjørende VA-jurist vil sikkert kunne gi deg svar på det du lurer på (det er også normalt avtroppende VA som har ansvaret for å ta seg av sin etterfølger ift opplæring osv).
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Kommentér

Sv: Erfaring som Vab-jurist?

Som det stod i første innlegg har jeg allerede lest det som står på forsvarets nettsider. Jeg har i mellomtiden vært i kontakt med en VA-jurist på LinkedIn og en eller annen på FVPS sitt sentralbord. De ga riktignok noe motstridende informasjon rundt tjenesten, men satser på at sannhetsgehalten i VA-juristen sin info er høyere. :')

VA-juristen mente det var tilnærmet vanlig rekrutt for VA, mens FVPS mente at grunnleggende soldatutdanning begrenset seg til å kunne håndtere våpen.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
      Working...
      X