Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

militærpolitirekrutt - hvor farlig er tetthetskontroll for vernemaske?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

militærpolitirekrutt - hvor farlig er tetthetskontroll for vernemaske?

Skal inn i mp rekrutten nå 18 januar.
    Er gassbua frivelig? Hva skjer om man nekter blir man dimmet da eller kan bare det at man nektet gassbua gjøre man ikke blir mp?

Sv: militærpoliti

Gassbua er ikke frivillig,og det er heller ikke slik at den er der for at du skal ha det kjipt,det er noe man gjør for å sjekke at vernemasken din er tett.
    When in doubt,empty your magazine.

Comment

Gassbua er din venn, de siste gangene har jeg stått der med fullskjegg og likevel storkoset meg. Det er hva du gjør det til, like greit å gjøre det til noe bra.
      Shaking the ground with the force of a thousand guns

Comment

Hensikten med Gassbua er å gjennomføre tetthetskontroll av vernemasken. Dette gjennomføres ved at den enkelte under veiledning tilpasser vernemaskens stropper eller bytter maske. Det er 3 størrelser av vernemaske 1, 2 og 3 (S,M,L). For de aller, aller fleste er størrelse 2 riktig, har man et lite ansikt eller veldig smale kinnbein så må man ned i størrelse 1 (om jeg ikke husker feil så vil kvinner under 160 ofte måtte gå ned i str 1).Etter tilpassing tester man maskens tetthet ved å eksponeres for CS ("tåregass"), som forøvrig er et pulver. Dette kombineres gjerne med utførelse av "sniffeprøven", hvor den enkelte igjen under veiledning tar av seg vernemasken og eksponeres for CS.

Så, ja, du skal igjennom gassbua for tetthetskontroll av vernemasken. Det er normalt å gjennomføre sniffeprøven, som på ingen måte er farlig selv om det kan være ubehagelig.

Videre, for å bli MP så må komme igjennom både rekruttutdanningen og fagutdanning MP.
        Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Comment

Opprinnelig skrevet av momilolitotærorpopololit Vis post
          Skal inn i mp rekrutten nå 18 januar.
          Forresten, husk at oppmøte er 17 Januar i følge https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/oppmotekalender
          Verifiser oppmøtedato opp mot innkallingsbrevet ditt, ved tvil så ring 03003 og be om å bli satt over til Forsvarets Personell- og Vernepliktssenter, FPVS.
          Ta også med i beregningen reisetiden til oppmøteplass, for MP så er vel dette fort Gardermoen hvor det er satt opp egen transport til Sessvollmoen.

Comment

Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
            Hensikten med Gassbua er å gjennomføre tetthetskontroll av vernemasken. Dette gjennomføres ved at den enkelte under veiledning tilpasser vernemaskens stropper eller bytter maske. Det er 3 størrelser av vernemaske 1, 2 og 3 (S,M,L). For de aller, aller fleste er størrelse 2 riktig, har man et lite ansikt eller veldig smale kinnbein så må man ned i størrelse 1 (om jeg ikke husker feil så vil kvinner under 160 ofte måtte gå ned i str 1).Etter tilpassing tester man maskens tetthet ved å eksponeres for CS ("tåregass"), som forøvrig er et pulver. Dette kombineres gjerne med utførelse av "sniffeprøven", hvor den enkelte igjen under veiledning tar av seg vernemasken og eksponeres for CS.

Så, ja, du skal igjennom gassbua for tetthetskontroll av vernemasken. Det er normalt å gjennomføre sniffeprøven, som på ingen måte er farlig selv om det kan være ubehagelig.

Videre, for å bli MP så må komme igjennom både rekruttutdanningen og fagutdanning MP.

hva skjer om man nekter da? og stiller seg i motverge. Har hørt om jenter og gutter som nektet av diverse årsaker og fikk slippe uten at det fikk noen konsekvens for de.

Comment

Forresten, husk at oppmøte er 17 Januar i følge https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/oppmotekalender
              Verifiser oppmøtedato opp mot innkallingsbrevet ditt, ved tvil så ring 03003 og be om å bli satt over til Forsvarets Personell- og Vernepliktssenter, FPVS.
              Ta også med i beregningen reisetiden til oppmøteplass, for MP så er vel dette fort Gardermoen hvor det er satt opp egen transport til Sessvollmoen.
              mente 17 ja, var det jeg skulle skrive men trykket på knappen ved siden av uten at jeg la merke til feilen.

Comment

Som [MENTION=16429]mailman[/MENTION] sier, er ikke "gassbua" en arena for å gjøre livet utrivelig for soldater, men en nødvendig onde for å bekrefte at gassmasken din er tilpasset og tett.

Man gjennomfører kontrollen 2 ganger, en gang i lav konsentrasjon (grovkontroll) og en gang i høy konsentrasjon (finkontroll).

1. Man tilpasser maske og verneutstyr i forkant, og ved lav konsentrasjon gjør man litt bevegelser og aktivitet fior å forsikre at maske og utstyr sitter korrekt på bruker og er funksjonelt.
                Ved eventuelle lekkasjer, føres man ut av lokalet av et befal, og utbedrer før ny test i lav konsentrasjon.

2. Test 2 i "høy" konsentrasjon (skriver "høy" fordi konsentrasjonen fremdeles er relativt lav i forhold til hva man kan utsettes for med CS-granater etc) er for å verifisere at utstyret og masken er tett, da testen ved lav konsentrasjon ikke nødvendigvis gir et godt resultat siden konsentrasjonen faktisk er så lav at folk i mange tilfeller ikke reagerer.
                Ved eventuelle lekkasjer, føres man ut av lokalet av et befal, og utbedrer før ny test i lav konsentrasjon.

Ved lav konsentrasjon er det mulig for avdelinger å gjennomføre "sniffeprøve" hvor soldatene får oppleve symptomene på CS-gas uten vernemaske, øve spising og drikking i et kontaminert område, øve bytte av filterpatroner, personlig rensing av seg selv eller makker samt øve andre oppgaver man vil være sikker på å kunne utføre med verneutstyret på.

Når dette er sagt, er det sjelden tid til annet enn tetthetskontroll og evt. en "sniffeprøve" ved første gangs eksponering. Man vil da kunne oppleve svie/kløe i øyne, irritasjoner i nese og luftveier og kjenne at det svir litt på eksponert hud. Dette er en del av prosessen som kan benyttes for å forklare/forstå behovet for å gjennomføre drillene forsvaret lærer bort ved gassalarm.

Konsentrasjonen av gass skal være høy for at man skal oppleve problemer med pust, brekninger etc, dette er IKKE noe soldater under grunnutdanning skal utsettes for. Det er satt strenge sikkerhetskrav for hvordan tetthetskontroll skal forberedes og gjennomføres.

Jeg gjennomfører dette en gang i året med avdelingen min, og det er ingen stor sak.
                Last edited by Einherjar; DTG 021938A Jan 19, . Begrunnelse: skriveleifer
                “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
                ― John Steinbeck

Comment

hva skjer om man nekter da? og stiller seg i motverge. Har hørt om jenter og gutter som nektet av diverse årsaker og fikk slippe uten at det fikk noen konsekvens for de.
                  Nekter tetthetskontroll, eller "sniffeprøven"?

Kan jeg få spørre deg hvorfor du er så interessert i å slippe? Som sagt så er det ingenting farlig med noen av delene.
                  Dersom du har en allergi eller noen andre luftveisproblemer som du ikke har nevnt så langt så anbefaller jeg deg på det sterkeste til å nevne det, ikke på grunn av CS i gassboden men fordi du kommer til å tilbringe mye tid ute i kulden, samt bli utsatt for både kruttrøyk og eksos.

Jeg er CBRN Instruktør og har gjennomført både tetthetskontroll og sniffeprøven selv utallige ganger og vært ansvarlig for gjennomføring for andre. Jeg har ikke opplevd at noen får problemer med gjennomføring utover litt ubehag.

Comment

Alle historiene du har hørt om hvor jævlig hæstxxx det suger å være i gassbua er 95% overdrivelse,og etter å ha vært der kommer du til å overdrive like mye selv når du forteller det videre :-)

Comment

Nekter tetthetskontroll, eller "sniffeprøven"?

Kan jeg få spørre deg hvorfor du er så interessert i å slippe? Som sagt så er det ingenting farlig med noen av delene.
                      Dersom du har en allergi eller noen andre luftveisproblemer som du ikke har nevnt så langt så anbefaller jeg deg på det sterkeste til å nevne det, ikke på grunn av CS i gassboden men fordi du kommer til å tilbringe mye tid ute i kulden, samt bli utsatt for både kruttrøyk og eksos.

Jeg er CBRN Instruktør og har gjennomført både tetthetskontroll og sniffeprøven selv utallige ganger og vært ansvarlig for gjennomføring for andre. Jeg har ikke opplevd at noen får problemer med gjennomføring utover litt ubehag.

Har ikke alergi nei. Vil høres ut som en pingle når jeg sier grunnen. Jeg har noe i øyene som gjør jeg reagerer mer på ting i øyene enn andre. Blir lett rødt i øyene eller irritert i øyene. Bare det å kutte løk eller og poke meg selv i øyet gjør vondere for meg enn andre. Å bruke linser hadde vært vanskelig grunnet det så bruker briller.Var en øyelege som jeg spurte engang som jeg spurte om gassbua grunnet det. Så sa vedkommende noe slik at om det er ille for en person i øyene så vil det være 10 ganger verre for meg. Så derfor det ikke frister så veldig. Har også hørt ryktene ja at det svir i opptil 10 min etterpå. Og det svir så mye man får lyst og gni hender i øyet, som bare gjør det verre da. Og at etterpå springer man ute for at det skal komme luft, men at det svir så mye at man vil holde øyene igjen.

Comment

Hvis du har vært hos legen og har en faktisk diagnose, så få en attest på det og send til FPVS. Risikoen du tar er at du kan bli erklært udyktig og dermed ikke får gjennomføre førstegangstjeneste.
                        Om du nekter å utføre en direkte ordre, så er det ordrenekt og kan straffes ved en refselse. I bestefall så vil jeg tror at om du nekter, og de lar det gå uten å refse deg, så setter du deg selv nederst på listen og sjansen for å bli MP forsvinner- og du ender opp i en tjenestestilling som må fylles (og dermed sikkert ikke er særlig spennende).

Hvis legen har sagt det er farlig, få attest.
                        Hvis legen har sagt at det er ubehagelig, så bare gjør det. Hvis du skal bli MP så må du vel også gjennom pepperspray?
                        - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

[MENTION=20450]essal[/MENTION] er på skiva her. Noen alternativer:
                          - Dette er noe du har legeerklæring på at du må slippe pga ubehag, i hvilket tilfelle du ikke er i stand til å gjennomføre standard tetthetskontroll av vernemaske - et standard krav for alle - og dermed fort kan dimmes som tjenesteudyktig. Jeg tviler på at en diagnose som medfører at du ikke kan gjennomføre et operativt krav kommer til å fly.
                          - Du nekter, som er ordrenekt (dette er noe man er nødt til å gjennomføre) og du blir refset.
                          - Du «slipper unna» med det, og får «dustestempel» og havner nederst på listen på valg av tjenestestilling etter rekrutten (MP har rekrutt for flere andre).
                          - Du «slipper unna» med det, uvisst hvorfor, og kommer videre til MP-utdanninga. Denne innebærer peppersprayutsjekk, som er verre enn CS. Tidligere alternativer blir gjeldende hvis du nekter det også.
                          - Du biter tenna sammen og gjennomfører som alle andre, og har det kjipt i de minuttene det varer.

Det er ikke farlig, og er et operativt krav som alle skal gjennom. Anbefaler siste alternativet. Har vel ikke opplevd noen soldater som har nektet enda. Det går helt fint, må bare akseptere normal grining og snørring - det gjelder alle i varierende grad.
                          "Excellence leads to not being Force-choked"

Comment

Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
                            @essal er på skiva her. Noen alternativer:
                            - Dette er noe du har legeerklæring på at du må slippe pga ubehag, i hvilket tilfelle du ikke er i stand til å gjennomføre standard tetthetskontroll av vernemaske - et standard krav for alle - og dermed fort kan dimmes som tjenesteudyktig. Jeg tviler på at en diagnose som medfører at du ikke kan gjennomføre et operativt krav kommer til å fly.
                            - Du nekter, som er ordrenekt (dette er noe man er nødt til å gjennomføre) og du blir refset.
                            - Du «slipper unna» med det, og får «dustestempel» og havner nederst på listen på valg av tjenestestilling etter rekrutten (MP har rekrutt for flere andre).
                            - Du «slipper unna» med det, uvisst hvorfor, og kommer videre til MP-utdanninga. Denne innebærer peppersprayutsjekk, som er verre enn CS. Tidligere alternativer blir gjeldende hvis du nekter det også.
                            - Du biter tenna sammen og gjennomfører som alle andre, og har det kjipt i de minuttene det varer.

Det er ikke farlig, og er et operativt krav som alle skal gjennom. Anbefaler siste alternativet. Har vel ikke opplevd noen soldater som har nektet enda. Det går helt fint, må bare akseptere normal grining og snørring - det gjelder alle i varierende grad.
                            er ikke noe sykdom, så ikke noe man får legeerklæring på. Er bare noe øyelege har påpekt når de har sett at jeg har sensitive øyne og får lett røde øyne/ eller irriterte øyne. og noe jeg har merket selv. Jeg er forbredt på å gjøre det om jeg må liksom. Hvordan er peppersprayutsjekk? Hva om jeg tar det opp med befal alene etter en stund i rekrutten før gassbua, og spør om det er mulig og slippe og si hvorfor osv jeg vil slippe, eller får man dustestempel da også? Har hørt andre som sa de har fått slippe bare ved og snakke med befal så fikk de annen oppgave de måtte gjøre (tilfeldig) samme dag som gassbua slik de slapp unna. Er det ikke alltid alle må gjennom gassbua? For snakket med en venn som hadde vært vakt og sikring da, men hans tropp fikk ikke tid til gassbua så de slapp.

Comment

Vist du er forberedt på å gjøre det vist du må(og det må du),så er du vel over kneiken.
                              Det svir litt i øynene i ca et minutt,og det er det,så gjør deg selv en tjeneste og slutt å bekymre deg.
                              Du skal igjennom ting som gjør mye vondere mye lengre i løpet av rekrutten.
                              Og husk,jo vondere det gjør underveis,jo mer digg er det etterpå.

Comment

Nå er det noen år siden jeg drev med pepper, så jeg er ikke sikker på om man har gjeninnført at man blir sprayet med det som en del av utsjekken, eller om man bare utsettes for indirekte eksponering. Uansett er pepper sterkere enn CS. Ikke bekymre deg for det før du evt skal ha utsjekk.

At noen har sluppet unna må kunne sies å være et unntak og ganske spesielt - som sagt, tetthetskontroll av vernemaske er en standard leksjon i rekrutten og en del av CBRN-utdanning og -beredskap. Det er en grunn til at Hærens vervede bataljon har det som en del av det felles oppstartsprogrammet sitt.

Det enkleste er å bare gjennomføre det. CS er uansett bedre enn sarin...
                                "Excellence leads to not being Force-choked"

Comment

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
                                  Vist du er forberedt på å gjøre det vist du må(og det må du),så er du vel over kneiken.
                                  Det svir litt i øynene i ca et minutt,og det er det,så gjør deg selv en tjeneste og slutt å bekymre deg.
                                  Du skal igjennom ting som gjør mye vondere mye lengre i løpet av rekrutten.
                                  Og husk,jo vondere det gjør underveis,jo mer digg er det etterpå.

hva er verre enn det da? for tenker ikke fysiske øvelser og mangel på søvn under øvelser blir verre.
                                  Men hva skjer om man tar en samtale under 4 øyne med befal og spør om det? får man dustestempel og noe som blir holdt imot deg og som plasserer deg nederst selv om du mestrer alt annet bra og gjør det bra på resten av tingene.
                                  er jo forbredt på og gjøre det, men er lett og si på forhånd. Kan skje at jeg stå der og bare låse seg helt og nekte å gjøre det.
                                  varer det ikke i 10 min?

Comment

Virkar som du ikkje heilt forstår poenget med å gå i gassbua.
                                    Det å kontrollere at vernemaska er tett er for din del ikkje for forsvaret. Viss maska ikkje er tett når du verkeleg for bruk for den vil det ikkje berre svi litt i auga, men det kan i verste fall medføre døden. Så det å skulke unna kontroll av vernemaska er noko du rett og slett ikkje bør gjere viss du vil gjennomføre militærteneste.

Comment

Det er noe du må igjennom,så enkelt er det.
                                      Når du tar av deg maska i buen(sniffetest)så står du ikke lengre en du selv vil,når du sier du vil ut,så går du ut.
                                      Når du kommer ut,holder du fingrene unna øynene og løper et par runder i motvind,så gir det seg i løpet av et minuts tid.
                                      Det blir litt snør og tårer,men det er gøy å se kompisene din ramle bannende ut av gassbua,og det er gøy å ramle bannende ut av gassbua.
                                      Vist du ikke gjør det,så vil du for alltid føle deg utenfor når røverhistoriene skal fortelles.
                                      Husk å vask deg på hendene før du går på do,ellers risikerer du at det bokstavlig talt svir når du pisser.

Litt edit:Pluss det [MENTION=13879]magskor[/MENTION] sa.

Comment

CS er en Irritant. Det er en syntetisk variant av et plantepollen. Det virker ved å irritere slimhinner, blant annet i øynene, nesen og svelget samt at det kan svi lett på hud... det er det hele!

Pepperspray, er i min erfaring verre. Pepperspray inneholder konsentrert capsisinolje som utvinnes fra chilli. Virkningen her går mer mot øynene da strålen fra sprayen er rettet derhen, selv om du kan oppleve at nesa renner godt etter å ha blitt sprayet.

Kjære trådstarter, det fremstår som om du har låst deg på at du ikke kommer til å gjennomføre. Dette på bakgrunn av en øyelegeuttalelse om at du det kan være verre for deg. Jeg vil anbefalle deg å gå inn med et åpent sinn uansett hva du skal gjennomføre. Ja, CS er ubehagelig, det synes jeg også og det regner med alle andre som har uttalt seg her også synes. Det betyr ikke at vi unnlater å gjøre det for det. Videre så er det så vidt det er meg bekjent obligatorisk å selv bli eksponert for pepper dersom en skal ha utsjekk på det, derfor her jeg blitt sprayet. Men igjen gå inn med et åpent sinn uansett, det kommer du mye lengre med.

Comment

UD2-1 regulerer maks eksponering under sniffeprøven til maks 10 sekunder

Comment

Jeg grudde meg til første gang maska mi skulle testes (jeg så jo de andre kom ut...) Det viste seg i ettertid å ikke være så ille som fryktet, men jeg tror det er den dagen jeg noen gang har løpt raskest...
                                            Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Comment

Husk å vask deg på hendene før du går på do,ellers risikerer du at det bokstavlig talt svir når du pisser.
                                              Det er en sånn ting en bare gjør en gang i livet.
                                              - Don't confuse enthusiasm with capability

Comment

Jeg gjennomførte MP-tjeneste i Luftforsvaret i min tid. Har selv vært gjennom både gass-bu og pepperspray, og syntes at gassen var bagatellmessig. Svakt ubehagelig, ja, men ikke noe problem. Pepperspray svir litt mer, men man får en egen bøtte vann for å vaske vekk oljen i sprayen. Tar ca 20 minutter.

Fra personlig erfaring kan jeg godt anbefale MP-tjeneste, men da må du gjennom disse prøvelsene.

Comment

hva er verre enn det da? for tenker ikke fysiske øvelser og mangel på søvn under øvelser blir verre.
                                                  Men hva skjer om man tar en samtale under 4 øyne med befal og spør om det? får man dustestempel og noe som blir holdt imot deg og som plasserer deg nederst selv om du mestrer alt annet bra og gjør det bra på resten av tingene.
                                                  er jo forbredt på og gjøre det, men er lett og si på forhånd. Kan skje at jeg stå der og bare låse seg helt og nekte å gjøre det.
                                                  varer det ikke i 10 min?
                                                  Testen i gassbua skjer under kontrollerte former, og kan avbrytes når som helst ved å løpe ut. Formålet er, som flere har påpekt, å kontrollere at gassmaska er tett for resten av tjenesten. Gjennomfører du ikke testen, får du ikke kontrollert dette. Maska di kan dermed være lekk, uten at du vet det. Erfaringene mine er at det nesten alltid er noen som må justere for å få maska helt tett - så dette er en reell risiko. Du kan bli utsatt for CS-gass på senere øvelser (det har skjedd før, for eksempel ved at det kastes CS-gassgranater mot dere under øvelser. Det er ingen som spør deg om du er klar da.) Har du en lekk maske, vil du da bli gasset. I slike situasjoner vil gassen ligge utendørs, over større områder enn i en liten gassbu, og det vil være langt vanskeligere å komme seg unna gassen. Nekter du å gjennomføre testen vil du derfor samtidig pådra deg en risiko for å måtte tåle gassing uten beskyttelse når som helst (under øvelse) gjennom resten av førstegangstjenesten.

Dette handler også om mestring. Hvis du ikke får legeerklæring, forstår jeg det slik at du ikke har noen reell medisinsk grunn for å slippe. Da er det egentlig så enkelt som at du bare får bite tennene sammen og gjennomføre. Hvis du ikke er forberedt på å gjennomføre ting som du blir nervøs av, eller som er ubehagelige, passer ikke militæret for deg.
                                                  Beidh a lá leo

Comment

Husker én som lata som han besvimte for å slippe å gå inn i gassbua og ta av maska. Men dette var rekruttskolen i Feltartilleriet. Han ville aldri blitt godkjent som MP soldat eller fallskjermjeger.
                                                    Død over ulven!

Comment

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                                      Virkar som du ikkje heilt forstår poenget med å gå i gassbua.
                                                      Det å kontrollere at vernemaska er tett er for din del ikkje for forsvaret. Viss maska ikkje er tett når du verkeleg for bruk for den vil det ikkje berre svi litt i auga, men det kan i verste fall medføre døden. Så det å skulke unna kontroll av vernemaska er noko du rett og slett ikkje bør gjere viss du vil gjennomføre militærteneste.
                                                      hvorfor må man eksponere seg for gassen da? kan forstå det og sjekke at masken er tett osv, men ikke den biten der du faktisk tar av deg masken for å kjenne på gassen.

Comment

Det er noe du må igjennom,så enkelt er det.
                                                        Når du tar av deg maska i buen(sniffetest)så står du ikke lengre en du selv vil,når du sier du vil ut,så går du ut.
                                                        Når du kommer ut,holder du fingrene unna øynene og løper et par runder i motvind,så gir det seg i løpet av et minuts tid.
                                                        Det blir litt snør og tårer,men det er gøy å se kompisene din ramle bannende ut av gassbua,og det er gøy å ramle bannende ut av gassbua.
                                                        Vist du ikke gjør det,så vil du for alltid føle deg utenfor når røverhistoriene skal fortelles.

Litt edit:Pluss det @magskor sa.
                                                        hvor mye svir øyene egentlig? ikke vanskelig å unngå og ta seg i øyene når det svir etterpå, er øyne eller halsen,nese det som er verst?

Comment

Opprinnelig skrevet av Bestefar Vis post
                                                          Testen i gassbua skjer under kontrollerte former, og kan avbrytes når som helst ved å løpe ut. Formålet er, som flere har påpekt, å kontrollere at gassmaska er tett for resten av tjenesten. Gjennomfører du ikke testen, får du ikke kontrollert dette. Maska di kan dermed være lekk, uten at du vet det. Erfaringene mine er at det nesten alltid er noen som må justere for å få maska helt tett - så dette er en reell risiko. Du kan bli utsatt for CS-gass på senere øvelser (det har skjedd før, for eksempel ved at det kastes CS-gassgranater mot dere under øvelser. Det er ingen som spør deg om du er klar da.) Har du en lekk maske, vil du da bli gasset. I slike situasjoner vil gassen ligge utendørs, over større områder enn i en liten gassbu, og det vil være langt vanskeligere å komme seg unna gassen. Nekter du å gjennomføre testen vil du derfor samtidig pådra deg en risiko for å måtte tåle gassing uten beskyttelse når som helst (under øvelse) gjennom resten av førstegangstjenesten.

Dette handler også om mestring. Hvis du ikke får legeerklæring, forstår jeg det slik at du ikke har noen reell medisinsk grunn for å slippe. Da er det egentlig så enkelt som at du bare får bite tennene sammen og gjennomføre. Hvis du ikke er forberedt på å gjennomføre ting som du blir nervøs av, eller som er ubehagelige, passer ikke militæret for deg.
                                                          Må man ikke be om tilatelse til å gå ut? sett filmer på youtube. Man vet aldri når man skal i gassbua sant? for er verre om jeg vet liksom neste dag skal dere i gassbua, og vil være nervøs og kanskje sove dårlig osv.

Comment

Man vet aldri når man skal i gassbua sant? for er verre om jeg vet liksom neste dag skal dere i gassbua, og vil være nervøs og kanskje sove dårlig osv.
                                                            Dengang da, i nittenhudreogpilogbue, da jeg var inne til førstegangstjeneste hadde vi dag- og uke-planer som hang på kaserna. Der sto det når man skulle hva og hvor, samt antrekk, tentativt.
                                                            Om man sov godt eller dårlig, tja..
                                                            Noen hadde skrekkhistorier fra brødre eller foreldre som hadde vært gjennom det og som grudde seg. Selv hadde jeg hørt alle historiene og tenkte at det kan da aldeles ikke være så ille.
                                                            Jeg synes det var en artig opplevelse og jeg visste etterpå at verne masken min var tett og fungerte, så da kunne jeg stole på den.
                                                            Bumpibump TM

Comment

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            No content found
                                                            Show More

• Filter
                                                            • Tid
                                                            • Show
                                                            • New Topics
                                                            Clear All
                                                            new posts
                                                            Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                                            Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                                            Oppstillingsplassen
                                                            Tekniske driftsmeldinger
                                                            Tekniske driftsmeldinger.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 661
                                                            Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                                            8 661
                                                            Kunngjøringer fra ledelsen
                                                            Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                                            Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                                            Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                                            15 1.086
                                                            Kommentarer fra rekkene
                                                            Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 466
                                                            Nyeste innlegg: NYE BRUKERE - POST HER!
                                                            3 466
                                                            Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                                            S-1 1. Førstegangstjeneste, opptak og trening
                                                            Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                                            Tråder: 2.453 Innlegg: 41.955
                                                            Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                                                            2.453 41.955
                                                            Underforum:
                                                            Treningsdagbøker (11/1.130)
                                                            S-1 2. Utdanning og tjeneste
                                                            Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                                            Tråder: 67 Innlegg: 2.917
                                                            67 2.917
                                                            Underforum:
                                                            S-1 3. Ledige stillinger innen totalforsvaret
                                                            Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                                            Tråder: 30 Innlegg: 494
                                                            30 494
                                                            S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og administrative forhold
                                                            Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                                            Tråder: 8 Innlegg: 283
                                                            8 283
                                                            Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                                            S-2 1. Generelle nyheter.
                                                            Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                                            Tråder: 1.054 Innlegg: 33.846
                                                            1.054 33.846
                                                            S-2 2. Etterretning
                                                            Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                                            Tråder: 395 Innlegg: 28.355
                                                            Nyeste innlegg: Fokus: Mali
                                                            395 28.355
                                                            Znuddel
                                                            Fokus: Mali
                                                            av Znuddel
                                                            Underforum:
                                                            Tema: Russland (58/6.884)
                                                            Tema: Asia (102/4.214)
                                                            S-2 3. Sikkerhet
                                                            Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                                            Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                                            Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                                            59 5.302
                                                            Underforum:
                                                            22.juli 2011 (32/4.562)
                                                            S-2 4. Nyhetsfeed
                                                            Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                                            Tråder: 212 Innlegg: 267
                                                            212 267
                                                            Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                                            S-3 1. Forsvarets avdelinger, øvelser og operasjoner
                                                            Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                                            Tråder: 2.549 Innlegg: 62.550
                                                            Nyeste innlegg: FN Mali: Operasjon MINUSMA
                                                            2.549 62.550
                                                            Underforum:
                                                            Hæren (41/1.518)
                                                            Sjøforsvaret (36/1.959)
                                                            Luftforsvaret (62/1.285)
                                                            Heimevernet (564/17.509)
                                                            S-3 2. Totalforsvaret
                                                            Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                                            Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                                            Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                                            584 19.529
                                                            Underforum:
                                                            Politiet (235/12.996)
                                                            S-3 3. Ledelse
                                                            Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                                            Tråder: 9 Innlegg: 179
                                                            Nyeste innlegg:
                                                            9 179
                                                            Blåfugl
                                                            S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
                                                            Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                                            Tråder: 21 Innlegg: 2.271
                                                            Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                                            21 2.271
                                                            pioff
                                                            Den store PI-tråden
                                                            av pioff
                                                            Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                                            S-4 1. Kjøretøy, fartøy og fly
                                                            Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                                            Tråder: 109 Innlegg: 10.283
                                                            109 10.283
                                                            S-4 4. Forsvarets anskaffelser, annet materiell
                                                            Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                                            Tråder: 65 Innlegg: 827
                                                            65 827
                                                            Underforum:
                                                            Landsystemer (28/624)
                                                            Sjøsystemer (4/5)
                                                            Luftsystemer (6/41)
                                                            INI-systemer (23/128)
                                                            Fagforum S-5: Planer & policy
                                                            S-5 1. Forsvarsbudsjett, planer og doktriner
                                                            Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                                            Tråder: 93 Innlegg: 6.071
                                                            Nyeste innlegg: Strategier for en småstat
                                                            93 6.071
                                                            S-5 3. Militærhistorie
                                                            Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                                            Tråder: 411 Innlegg: 10.512
                                                            411 10.512
                                                            Underforum:
                                                            S-5 4. Veteranforum
                                                            Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                                            Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                                            Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                                            89 1.564
                                                            magskor
                                                            Team Rubicon.
                                                            av magskor
                                                            Fagforum S-6: Samband & IKT
                                                            S-6 1. Fagforum Samband
                                                            Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                                            Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                                            Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                                            119 1.706
                                                            Underforum:
                                                            01 Fagområder (16/297)
                                                            02 Felttriks (23/301)
                                                            S-6 2. Tekniske forum
                                                            Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                                            Tråder: 170 Innlegg: 3.017
                                                            170 3.017
                                                            Markedsplassen
                                                            Kjøp og salg
                                                            Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                                            Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                                            Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                                            537 2.182
                                                            Milforums testarena
                                                            Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                                            Tråder: 3 Innlegg: 16
                                                            3 16
                                                            Bedriftspresentasjoner
                                                            Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                                            Tråder: 2 Innlegg: 2
                                                            2 2
                                                            Working...
                                                            X