Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Minoritet i Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Minoritet i Forsvaret

Heisann!

Som dere sikkert skjønner utifra tittelen ønsker jeg å finne ut av et par ting angående det å være minoritet (/innvandrer) i forsvaret.

Jeg personlig tilhører en minoritetsgruppe (er fra den Kurdiske regionen i Irak), noe som jeg frykter kommer til å påvirke min tjeneste i forsvaret.
    Jeg har allerede fylt ut sikkerhetsklarering-skjemaet (ennå ikke fått svar) og blitt kalt inn til førstegangstjeneste Januar 2017 (i HMKG), men jeg frykter at jeg kanskje ikke blir sikkerhetsklarert med tanke på at både jeg og mine foreldre er født i Irak (kom som 3åring, men poenget gjelder fortsatt).
    Dette er ikke noe jeg har tenkt på før jeg kom over en del nyhetsartikler her og der om folk med innvandrerbakgrunn som møter problemer med å tjenestegjøre. Kom blant annet over denne tidligere idag;
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...an/a/23804566/

Må bare understreke at jeg absolutt ikke klager over denne ordningen. Forsvaret må være 100% sikre på hvem som kommer inn, noe jeg har full forståelse for.
    Derimot har jeg noen spørsmål;
    Hvor lang tid pleier det å ta før man får svar på om man har blitt sikkerhetsklarert eller ikke? Jeg sendte sikkherhetsklareringskjemaet i mars, men har ikke hørt noe angående det ennå. Pleier mann å få svar på slikt? Eller må man selv ringe Forsvaret?
    Har dere noen gang hørt om noen fra Irak som har tjenestegjort?
    Nei, jeg er ikke Irakisk statsborger (hvis det har noe å si).

Takk for svar

Sv: Minoritet i Forsvaret

Opprinnelig skrevet av Rando Vis post
    Heisann!

Som dere sikkert skjønner utifra tittelen ønsker jeg å finne ut av et par ting angående det å være minoritet (/innvandrer) i forsvaret.

Jeg personlig tilhører en minoritetsgruppe (er fra den Kurdiske regionen i Irak), noe som jeg frykter kommer til å påvirke min tjeneste i forsvaret.
    Jeg har allerede fylt ut sikkerhetsklarering-skjemaet (ennå ikke fått svar) og blitt kalt inn til førstegangstjeneste Januar 2017 (i HMKG), men jeg frykter at jeg kanskje ikke blir sikkerhetsklarert med tanke på at både jeg og mine foreldre er født i Irak (kom som 3åring, men poenget gjelder fortsatt).
    Dette er ikke noe jeg har tenkt på før jeg kom over en del nyhetsartikler her og der om folk med innvandrerbakgrunn som møter problemer med å tjenestegjøre. Kom blant annet over denne tidligere idag;
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/f...an/a/23804566/

Må bare understreke at jeg absolutt ikke klager over denne ordningen. Forsvaret må være 100% sikre på hvem som kommer inn, noe jeg har full forståelse for.
    Derimot har jeg noen spørsmål;
    Hvor lang tid pleier det å ta før man får svar på om man har blitt sikkerhetsklarert eller ikke? Jeg sendte sikkherhetsklareringskjemaet i mars, men har ikke hørt noe angående det ennå. Pleier mann å få svar på slikt? Eller må man selv ringe Forsvaret?
    Har dere noen gang hørt om noen fra Irak som har tjenestegjort?
    Nei, jeg er ikke Irakisk statsborger (hvis det har noe å si).

Takk for svar
    Normal saksbehandling på sikkerhetsklarering er 3-6 mnd for Hemmelig, Lenger saksbehandling for Strengt hemmelig.

Det er normalt at viss alt i orden, hører du ingenting. Men viss du vil være sikker må du kontakte Forsvarets verneplikts avdeling.

Comment

Takk for svar, opshunter!

Får håpe det er tilfellet Er det bare å ringe inn til Forsvarets vanlige nr da (03003)?

Comment

Dersom man får vedtak om "Ingen klarering" (altså avslått sikkerhetsklarering) vil man få brev med begrunnelse. Det vanskelige å vite er om den i det hele er behandlet enda.
        TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Comment

Tenkte å ringe opp Forsvaret imorgen for å høre med dem. De har sikkert oppdatert informasjon angående saken (og om det i det hele tatt har blitt behandlet ennå).

Comment

Jeg har perifer kjennskap til en fra Irak som fikk tjenestegjøre i en betrodd stilling, ja, utvalgt nettopp fordi han snakket fullstendig flytende (og med ønsket dialekt) et språk som selv de flinkeste norske elevene fra daværende BSES ville beherske kun som aksentert fremmedspråk.

Dette var riktignok mange år siden, da det var et vilt presserende behov for akkurat det språket.
            meh

Comment

Denne posten her kan være relevant:

https://milforum.net/showthread.php?p=1262720

Sent fra min E5603 via Tapatalk
              Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Opprinnelig skrevet av flex1984 Vis post
                Jeg har perifer kjennskap til en fra Irak som fikk tjenestegjøre i en betrodd stilling, ja, utvalgt nettopp fordi han snakket fullstendig flytende (og med ønsket dialekt) et språk som selv de flinkeste norske elevene fra daværende BSES ville beherske kun som aksentert fremmedspråk.

Dette var riktignok mange år siden, da det var et vilt presserende behov for akkurat det språket.
                Det der er et veldig viktig poeng. Nå skal man være rimelig kvass i hodet for å komme inn på- for ikke å snakke om å bestå et språkkurs i Forsvaret, men det et slikt kurs aldri kan bli en substitutt for, er en inngående forståelse for syntaks og kontekst, og ei heller (lokal)kulturelle spissfindigheter i området/landet/regionen (det er forventet at) man skal arbeide i.

Etnisk norske oversettere (eller "språkoperatører" som dem også kalles) er fra min erfaring ihvertfall ikke spesielt effektive å bruke som tolker på bakken - på grunn av både slike selvfølgeligheter som hudfarge og utseende (og dermed også "street smarts") samt også den der prikken over I'en i språkferdigheter - samt også i mer konservative deler av den islamske verden også god kjennskap i denne religion, men passer seg langt bedre i en celle i leir der dem kan oversette den tekst som måtte komme inn fra ymse kilder og sensorer.

Hva utfallet blir i trådstarters tilfelle blir vet jeg ikke, men ser man på nåværende misjoner og kiker litt i glasskulen, så kan jo kurdisk være- og bli et relevant språk for Forsvaret i årene som kommer. Og ja, jeg vet at kurdisk ikke er et veldig homogent språk, at det finnes variasjoner og motsetninger også innad den kurdiske verden.
                Elite Som En Trensoldat

Comment

Opprinnelig skrevet av Rando Vis post
                  Heisann!

...jeg frykter at jeg kanskje ikke blir sikkerhetsklarert med tanke på at både jeg og mine foreldre er født i Irak (kom som 3åring, men poenget gjelder fortsatt).
                  ...
                  Altså, her merker jeg det er en viss begrepsforvirring ute og spankulerer i både media og hos trådstarter.

Med mindre noe har endret seg drastisk (noe det ikke har), så er det et vesentlig skille mellom følgende;

a) Klareringsanmodning/klareringsbehandling/forberedelse til... vs "Ingen Klarering" (IK)
                  b) Sikkerhetsklarering vs autorisasjon

I tilfelle a) så er det ikke gitt (og ikke beskrevet noe sted) at en person hvor mulighetene til tilfredsstillende bakgrunnssjekk ikke er til stede skal nektes klarering - altså få en endelig kjennelse IK. Det eneste som ligger i det med klareringsanmodning hvor klareringsmyndighet finner at det ikke er mulig å få gjennomført en tilfredsstillende kontroll, er at det ikke blir noen kjennelse. Det er ingen hinder (veeeel... noen, men ingen vesentlige) forbundet med tjenestegjøring uten at det foreligger en kjennelse. Autoriserende sjef står fremdeles fritt til å autorisere til BEGRENSET uten en klareringsavgjørelse (forutsatt av tjenestlig behov, signert taushetserklæring og autorisasjonssamtale er avholdt). Så kort; først når en endelig avgjørelse er fattet og resultatet blir IK, kan noen nektes tjenestegjøring med manglende sikkerhetsklarering som begrunnelse, og selv da er det flere skritt som skal følges før saken er endelig avsluttet...

Når det gjelder b) så er det ingen automatikk i at en som har sikkerhetsklarering f.eks H eller CTS (eller ATOMAL for den saks skyld) skal gis tilgang til informasjon med angitt nivå. Autorisasjon og behov er styrende. At det anmodes om sikkerhetsklareringer over en lav sko begrunnet i "kan skje" kontra "skal behandle", er et annet kapittel.

Hvis jeg i mine år som ASO, S-2, Ass G-2 og COMSEC hadde fått servert en tilsvarende sak som i den refererte nyhetssaken fra Rygge og landet ballen slik det er beskrevet i saken (noe jeg tar forbehold om at ikke er en helt fullstendig korrekt gjengivelse av alle sakens detaljer), så hadde jeg sagt opp stillingen som personellsikkerhetsansvarlig på flekken. "Minoritet" i seg selv er ingen stopper - men det er et problem i forhold til tids- og ressursbruk i klareringsarbeidet.

Alle saker skal behandles individuelt.

Comment

... og ja, jeg har kjennskap til kurdere som har tjenstegjort i Forsvaret. Snakket senest i går med en venn som heter Mohammed (ingen ble vel sjokkert over navnet) som kommer fra Nord-Irak (Arbil/Erbil). Han var en del av Mordor for noen år tilbake... (tjenestegjorde på Skjold).

Comment

Tusen takk for gode svar, folkens!

Fikk snakket med Forsvaret, og vi kom fram til at jeg skal ringe opp igjen om 1-2 mnd for å høre (skal inn i Januar, så skulle ringe før det). Saken var ikke behandlet ennå.

Har hørt noe lignende fra andre veteraner. Var litt diskusjoner om hvorvidt Kurdisk ville være ettertraktet i forsvaret blant dem, men de var enige at det kan være et lite pluss. Arabisk er selvfølgelig mer ettertraktet, men det snakker da ikke jeg.
                      Er det mulig at de spør om et oppdrag i utlandet (ikke stridene tjeneste) i løpet av førstegangstjenesten? Med tanke på hva Flex og MMB sa (språkferdigheter og kulturell kjennskap til området).

Setter pris på at du oppklarte det, Pingrones!
                      Flott å se eksempler på personer fra samme område som har tjenestegjort!

Comment

Forsvaret er rimelig desperate etter folk som prater kurdisk nå. En persisk kompis av meg med førstegangstjeneste og et par år som grenader ble til og med oppringt og spurt om han kunne tolke (noe han selfølgelig ikke kunne da det er to vidt forskjellige språk).

De som kjenner meg personlig vet jeg er den siste til å syte om likestilling, eller mangel på sådan. Men her skyter Forsvaret seg greit i foten ved å utestenge folk med røtter fra land som Norge har interesser i, eller kan få i fremtiden. For å ikke snakke om at de sender signaler til deler av befolkningen om at de er uønsket eller ikke blir sett på som norske, selv om de er født og oppvokst i Norge. Med denne nåværende politikken ville jeg ikke blitt sikkerhetsklarert selv da jeg skulle avtjene førstegangstjenesten i 2004 og jeg kjenner det stikker litt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Ouch. Du var hovedargumentet/motivasjonen for at jeg kanskje kunne komme inn, da vi begge er fra samme del av Kurdistan. Gjorde litt vondt å lese den siste setningen der.

Når var det denne nye ordningen ble innført?

Comment

Ingenting er umulig sier nå jeg. I min tropp i fgtj, så tjenestegjorde jeg sammen med en Irakiskfødt kurder med Norsk statsborgerskap, en Norskpakistaner med særs gebrokkent språk, og en Sovjetiskfødt Latvier med Norsk statsborgerskap (fra den Russisktalende delen av landet).

Så personlig vil jeg tro at du har gode sjanser hvis du kan argumentere litt ovenfor FPVS.
                            Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Comment

Når var det? Rundt 2005-2010?

Comment

• Filter
                              • Tid
                              • Show
                              • New Topics
                              Clear All
                              new posts
                              No content found
                              Show More

• Filter
                              • Tid
                              • Show
                              • New Topics
                              Clear All
                              new posts
                              Please log in to your account to view your subscribed posts.
                              Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                              Oppstillingsplassen
                              Tekniske driftsmeldinger.
                              Tråder: 8 Innlegg: 641
                              Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                              8 641
                              Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                              Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                              Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                              15 1.086
                              yamaha
                              Meldinger til/fra S-1
                              av yamaha
                              Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                              Tråder: 3 Innlegg: 445
                              Nyeste innlegg: Feilmeldinger
                              3 445
                              Sjef Milforum
                              Feilmeldinger
                              Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                              Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                              Tråder: 2.454 Innlegg: 41.994
                              Nyeste innlegg: Livet i tjeneste
                              2.454 41.994
                              Rittmester
                              Livet i tjeneste
                              Underforum:
                              Treningsdagbøker (11/1.130)
                              Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                              Tråder: 65 Innlegg: 2.857
                              65 2.857
                              Underforum:
                              Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                              Tråder: 30 Innlegg: 492
                              30 492
                              Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                              Tråder: 8 Innlegg: 283
                              8 283
                              Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                              Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                              Tråder: 1.054 Innlegg: 33.825
                              Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                              1.054 33.825
                              Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                              Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                              Tråder: 395 Innlegg: 28.344
                              395 28.344
                              Underforum:
                              Tema: Russland (58/6.880)
                              Tema: Asia (102/4.213)
                              Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                              Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                              Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                              59 5.302
                              Underforum:
                              22.juli 2011 (32/4.562)
                              Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                              Tråder: 201 Innlegg: 256
                              201 256
                              Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                              Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                              Tråder: 2.548 Innlegg: 62.527
                              2.548 62.527
                              Underforum:
                              Hæren (41/1.518)
                              Sjøforsvaret (36/1.959)
                              Luftforsvaret (62/1.285)
                              Heimevernet (563/17.503)
                              Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                              Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                              Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                              584 19.529
                              Underforum:
                              Politiet (235/12.996)
                              Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                              Tråder: 9 Innlegg: 176
                              Nyeste innlegg: Hva innebærer god ledelse?
                              9 176
                              Marols
                              Hva innebærer god ledelse?
                              av Marols
                              Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                              Tråder: 21 Innlegg: 2.270
                              Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                              21 2.270
                              pioff
                              Den store PI-tråden
                              av pioff
                              Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                              Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                              Tråder: 109 Innlegg: 10.276
                              109 10.276
                              Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                              Tråder: 65 Innlegg: 827
                              65 827
                              Underforum:
                              Landsystemer (28/624)
                              Sjøsystemer (4/5)
                              Luftsystemer (6/41)
                              INI-systemer (23/128)
                              Fagforum S-5: Planer & policy
                              Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                              Tråder: 93 Innlegg: 6.069
                              Nyeste innlegg: Kampluftvern for fremtiden
                              93 6.069
                              Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                              Tråder: 411 Innlegg: 10.499
                              411 10.499
                              Underforum:
                              Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                              Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                              Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                              89 1.564
                              magskor
                              Team Rubicon.
                              av magskor
                              Fagforum S-6: Samband & IKT
                              Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                              Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                              Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                              119 1.706
                              Underforum:
                              01 Fagområder (16/297)
                              02 Felttriks (23/301)
                              Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                              Tråder: 170 Innlegg: 3.016
                              170 3.016
                              Markedsplassen
                              Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                              Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                              Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                              537 2.182
                              Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                              Tråder: 3 Innlegg: 16
                              3 16
                              Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                              Tråder: 2 Innlegg: 2
                              2 2
                              Working...
                              X