Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Troskapsløftet i Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Troskapsløftet i Forsvaret

https://www.facebook.com/Norwegianar...type=3&theater

Vi hadde formaningsoppstilling etter at rekrutten var over, ifm at fagutdanningen hadde startet. Det var en fin seremoni, og jeg tror flere enn meg fikk gåsehud da bataljonssjef leste opp formaningen og alle svarte høyt i kor. Det var dog meget regnfullt den dagen, og til tross for goretex ble mange av oss gjennomvåte. Fin start på patruljekurset som begynte rett etterpå...
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
      Jeg liker egentlig den norske tilnærmingen med en påminnelse om hvilke forpliktelser du har påtatt deg heller enn en personlig ed. Beskikkelses/tilsettelsesbrev inneholder jo en lignende formulering.
      Jeg er enig. Det går helt tilbake til 1891 at det er en formaning og ikke en ed, og jeg tror det bl.a. ble begrunnet at det var noe unorsk ved en ed, og dessuten var det flere kristne samfunn som var mot edsavleggelser (bl.a. begrunnet i det 2. bud).

På beskikkelsesbrev som befal står det:

NN beskikker herved "grad" "navn" som "grad" fra "dato" med rettigheter og forpliktelser som de til enhver tid gjeldende bestemmelser fastsetter. I denne stillingen skal De på alle måter skikke Dem slik som det høver seg en ærekjær befalingsmann og med plikttroskap tjene Konge og Fedreland.

"sted" "dato"
      "Signatur"
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
        Konge, Fedreland og flaggets heder er spesielt for Sjøforsvaret.
        Det er til og med integrert i blåkraveuniformen.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post

Vi hadde formaningsoppstilling etter at rekrutten var over, ifm at fagutdanningen hadde startet. Det var en fin seremoni, og jeg tror flere enn meg fikk gåsehud da bataljonssjef leste opp formaningen og alle svarte høyt i kor. Det var dog meget regnfullt den dagen, og til tross for goretex ble mange av oss gjennomvåte. Fin start på patruljekurset som begynte rett etterpå...
          Føler den. Fikk formaningen lest opp under en bataljonsoppstilling etter at vi hadde kommet inn fra øvelse (selvfølgelig var det bare eksadronen min som hadde vært ute) sent i rekrutten. Det var første bataljonsoppstillingen vi hadde i Panser den kontigenten, så det gjorde det hele litt mer spesielt. Vi hadde strålende sol og varme, noe som gjorde oppstillingen minneverdig i form av at hvertfall to dragoner gikk i bakken i løpet av den.

Ellers vet jeg ikke hvor høytidelig jeg føler seremonien behøver å være. Jeg er fullstendig enig i at man skal huske øyeblikket, men for min del likte jeg at det var litt hating inne i bildet i forkant, det gjorde på en måte at alvoret i oppgaven sank enda sterkere inn i etterkant.
          "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Er det noen som har tenkt noe mer over dette med endring av formaningen?
            Vær klar over at fred og frihet ikke er noen selvfølge. Det må du være villig til å stille opp for.
            - Joachim Rønneberg

Kommentér

Ja. Opprettholdes.
              Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Kommentér

Jeg og en kompis diskuterte formaningen i helgen. Han er artjeger på Setermoen og han kunne fortelle at de har ikke hatt noe med formaningen å gjøre mens han har vært inne. Har vært inne siden fjor høst. Så det er ikke alle som praktiserer dette ser det ut som.
                Vær klar over at fred og frihet ikke er noen selvfølge. Det må du være villig til å stille opp for.
                - Joachim Rønneberg

Kommentér

Vi hadde ingen seanse med noen troskapsformaning når jeg var inne til førstegangstjeneste. Derimot så hadde vi en slags dragonformaning(om man kan kalle det det?). Husker ikke helt hvordan den gikk, da den ble lest opp etter avsluttet beretløp.

Husker dog at den både sluttet og startet med "Jeg er en Norsk Dragon". Inneholdt også noe om å tilintetgjøre alle fiender av Norges land.

Selv om jo kavalerister er verdt mer enn andre mennesker her på jord, så kunne jo troskapsformaningen være noe som alle fikk opplest en gang iløpet av førstegangstjenesten.
                  Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av West
                    Æ spyr!
                    En tankssjåfør er ikke verd mer en ei flue på dritten min.
                    Det var ikke snillt sagt om slagmarkens overklasse.
                    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Kommentér

Denne er vel også sin form for troskap, ikke mange som følger opp sitt ord etter utfylling om man skal hinte til mediaoppslag eller sladder i sosiale media.

https://www.regjeringen.no/globalass...r/s-0138bn.pdf
                      Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Som sagt før, formaningen, og at den skal leses opp for alle soldater etter gjennomført grunnperiode (dvs. ca. en måned etter militærtjenestens eller befalsskolens start) er bestemt ved Kongelig resolusjon i Statsråd, og ikke noe den enkelte avdelingssjef kan velge å gjennomføre eller la være. Jeg ville mene det er en tjenesteforsømmelse av avdelingssjef (bataljonssjef, skolesjef, tilsv.) å ikke gjennomføre det.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
                          Vi hadde ingen seanse med noen troskapsformaning når jeg var inne til førstegangstjeneste. Derimot så hadde vi en slags dragonformaning(om man kan kalle det det?). Husker ikke helt hvordan den gikk, da den ble lest opp etter avsluttet beretløp.

Husker dog at den både sluttet og startet med "Jeg er en Norsk Dragon". Inneholdt også noe om å tilintetgjøre alle fiender av Norges land.

Selv om jo kavalerister er verdt mer enn andre mennesker her på jord, så kunne jo troskapsformaningen være noe som alle fikk opplest en gang iløpet av førstegangstjenesten.
                          Noe ala "formaningen" i starten av denne filmen?

https://www.youtube.com/watch?v=_Yj_wzcXabc
                          Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Grasklyppertraktor:
                            Ja, den første setningen var noe lignende. Ikke noe wolf-pack greier til oss da.

Kommentér

Jeg kan ikke huske å ha hørt denne formaningen. Den kan godt ha blitt lest opp, men de fleste større oppstillinger med preiking fra høyere befal foregikk som regel direkte etter øvelser, og da gikk det meste som ble sagt hus forbi for de fleste.

"Gud bevare konge og fedreland" dukket opp til tider. Som republikaner og ateist bød dette meg imot, og jeg svarte aldri ja. Noe stort problem er det ikke men jeg synes dette burde pensjoneres til fordel for noe mer nøytralt. Kongen slipper man nok unna med siden han på papiret er leder for organisasjonen, men religiøsitet hører ikke hjemme på en arbeidsplass, og det er neppe lovlig å avkreve at man skal delta på denne eden.

Kommentér

En ting er sikkert at å lage en politisk korrekt formaning får det til å tillte for meg. Gud bevare konge og fedrelandet er en viktig tradisjon, men det burde også være soldatens høyeste mål, jeg sloss ikke for en populistisk politiker, men for konge og fedreland. Den kontingenten jeg hadde i utlandet var for penger og eventyr ikke ideologi. Har det vært krig i Norge så hadde ikke lønn hatt noe betydning jeg hadde stilt for kr 0. Kongen er vår leder og identitet uten han er vi ingenting, da kan jeg like hjerne sloss for den som gir meg best vilkår.
                                Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
                                  En ting er sikkert at å lage en politisk korrekt formaning får det til å tillte for meg. Gud bevare konge og fedrelandet er en viktig tradisjon, men det burde også være soldatens høyeste mål, jeg sloss ikke for en populistisk politiker, men for konge og fedreland. Den kontingenten jeg hadde i utlandet var for penger og eventyr ikke ideologi. Har det vært krig i Norge så hadde ikke lønn hatt noe betydning jeg hadde stilt for kr 0. Kongen er vår leder og identitet uten han er vi ingenting, da kan jeg like hjerne sloss for den som gir meg best vilkår.
                                  Vel sagt! Støtter de ordene der.
                                  - Joachim Rønneberg

Kommentér

Bumper denne, samtidig som jeg tar med denne artikkelen: "Seven Things Veterans Know… That the Rest of America Doesn’t". Ikke alt er relevant for norske forhold, men det er et par interessante saker.

Det jeg imidlertid vil fremheve, og som er litt relevant for akkurat denne tråden, er "Interestingly, American officers are one of the only military officers in the world who swear an oath not to an individual leader or to a political entity, but to an incorporating idea: the Constitution." Amerikanske offiserer og mannskaper ('enlisted') avlegger altså et troskapsløfte til Grunnloven, hvis vi skal bruke norsk språkdrakt. Mannskapene sverger i tillegg å adlyde ordrene til Presidenten og offiserene som er deres foresatte. Offiserer er eksplisitt fritatt fra dette siste.

Det betyr selvsagt ikke at amerikanske offiserer ikke vanligvis følger ordrene de mottar, men i en situasjon hvor disse ordrene strider mot Grunnloven, er det Grunnloven som er styrende. Mannskaper har ikke denne valgmuligheten.

Offiserer: "I, [name], do solemnly swear (or affirm) that I will support and defend the Constitution of the United States against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I take this obligation freely, without any mental reservation or purpose of evasion; and that I will well and faithfully discharge the duties of the office on which I am about to enter. So help me God."

Mannskaper: "I, (state name of enlistee), do solemnly swear (or affirm) that I will support and defend the Constitution of the United States against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; and that I will obey the orders of the President of the United States and the orders of the officers appointed over me, according to regulations and the Uniform Code of Military Justice. So help me God."

EDIT:
                                    - "So help me God" er faktisk optional.
                                    - Og mannskaper fikk først inn dette med Grunnloven i 1962 - før dette holdt det bare at de fulgte ordre.
                                    - I National Guard er delstaten også inkludert i troskapseden.
                                    - Offiserer er i denne sammenheng, så vidt jeg kan se, kun Commisioned Officers, ikke Warrant eller Non-Commisioned Officers.
                                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                    Working...
                                    X