Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

ut av Afghanistan. Hva nå??

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• ut av Afghanistan. Hva nå??

Hei,lurer på hva TMBN, 2.bn og Panser Bataljonen kommer til å bedrive tiden med nå som Norge skal ut av Afghanistan? jeg vet at ikke alle blir sendt ut, men dere skjønner hva jeg mener.
    La oss si at jeg akkurat er ferdig utdannet i TMBN og hadde planer om Afghanistan, hva ville jeg gjort da? TMBN tar vel ikke på seg "spesial" oppdrag i andre land? har man full lønn?
    takker for alle svar!

Du startet to like tråder, jeg har slettet den andre.
    Moderator

Ad spørsmålet ditt, vervede soldater har selvsagt normal lønn for å øve og å stå på beredskap for å forsvare kongeriket. De fleste dager er det da normal arbeidstid og øving/trening. De drar hvor og når Norge sender dem.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

takker for svar! lurer fortsatt på om TMBN brukes i såkalte spesial oppdrag, elle er det bare HJK/FSK og MJK som tar seg av dette?
      hvor ille/stort må det være før TMBN blir sendt inn?
      Last edited by tromsøgutt; DTG 310253A May 13, .

Kommentér

Re: ut av Afghanistan. Hva nå??

Her har du litt å lese på, i tllegg er det drøssevis av tråder med mye bra info på forumet

http://m.forsvaret.no/utdanning-karr...-bataljon.aspx
        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

har nok skrellet gjennom alt av forsvarets info om 2.bn og tmbn flere ganger var bare denne lille tingen jeg lurte på.men takker for svar!

Kommentér

Er TMBN en spesialstyrke? Nei, TMBN er en konvensjonell mekanisert infanteriavdeling. Ergo er det naturlig å konkludere med at de ikke nyttes til spesialoppdrag/spesialoperasjoner. Det er det kun spesialstyrker som kan løse; FSK/HJK og MJK.

Re spørsmålet ditt om hvor ille det må være før TMBN blir deployert, så er det feil ende å begynne i. Trusselen og situasjonen bestemmer gjerne hva slags styrkesammensetning og styrketype som trengs;

-er oppdraget av en slik art at spesialstyrker behøves?
            -er oppdraget av en slik art at større konvensjonelle samvirkeavdelinger behøves?
            -er oppdraget av en slik art at man kun trenger et mindre bidrag av spesialisert art (sanitet -> feltsykehus, ingeniør -> minerydding/EOD, maskinkompani)?

Og mtp trenings/utdanningsnivået til TMBN kontra en utdanningsavdeling som 2.Bn/Pbn, så vil det nok være naturlig at det er de som deployerer innledningsvis, sammen med sine samvirkeavdelinger, i en situasjon hvor konvensjonelle styrker er det naturlige valget. Hvor stort bidraget må være bestemmes jo av situasjonen.
            It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

fikk svar på det meste der ja! takk!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X