Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Trening / Bergen / HV?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Trening / Bergen / HV?

Hei

Jeg bor for tiden i bergen, mer presist i området Minde. Jeg trener etter treningsprogrammet for maringejegeropptaket, som man finner på marinejeger.no

Jeg har vert inne til førstegangstjeneste og har ikke tenkt å prøve meg på opptaket, men har gjort litt justeringer og det er greit for mitt formål. Problemet mitt er bare at det er en god del løping og jeg har ikke tenkt å stå inne på treningsstudioet, løping hører hjemme ute. Så om noen kjenner til oppmerkede(3km,5km etc.) løyper, som kan fungere greit for meg er det bare å skrike ut?

Er for tiden i full jobb, men har fri hver mandag og kunne tenke meg å holde på med noe som kan hjelpe meg til å utvikle soldatferdighetene mine. Har tenkt å gå tilbake til forsvaret til sommeren eller neste år. Er det mulig å kunne henge seg på HV i en eller annen sammenheng?

RE: Trening / Bergen / HV?

Jeg er ca i samme situasjon som deg. Jeg har levert inn søknad til HV-Innsats. Anbefaler deg også å gjøre det, men diskuter med dem dine fremtidige planer først. Er jo egentlig 3 års kontrakt.

Kommentér

Hei hei..

Eg ligger i trening for hv innsats , trener på nautilus(sentralbadet) og jogger rundt store lungårdsvannet.. vet ikke hvor langt det er, men det er gode forhold der.. 

Er ikke i så usannsynlig god form, men det begynner å komme seg..

Gi en lyd viss du finner noen merkede 3 eller 5 km løyper...

Martin,23

Kommentér

-- Edited by Freefall at 14:45, 2005-02-15

Kommentér

Hei, er ny her på forumet

Prøv å løpe i Hordnesskogen, der er det en god del varierte og fine grusveier og noen passende runder på 2-4 km. Ypperlig for løping og med fine naturlige omgivelser (skog). Har trent en god del løping med et idrettslag som benytter dette området hyppig, men nå er jeg ute med skade.

Du kjører mot Fana og tar av til høyre rett etter du har passert Rådalen avfallsanlegg. Kjør litt innover der så tror jeg det er skiltet til "Bjarghallen" hvor det er mulig å parkere. 

Kommentér

Det er jo hauger av grusløyper på fløyen, men med helling selfølgelig..

Noen som har peiling på løypene der oppe??

Leter etter det perfekte stedet til å løpe 3000 meteren..

Martin,23

Kommentér

Du har jo også Isdalen, som ligger mellom Rundemanen og Ulriken, rundt Svartediksvannet. Relativt flat strekning med noen få bakker. Hvis du skal teste deg nøyaktig på 3000-meter bør du finne deg en 400 meters idrettsbane og løpe rundt den 7,5 ganger. Ellers kan du finne ut ca avstand på vanlig løperute på nettkart.

Kommentér

Satser på å gå uten ski, håper det går bra, meldt mildvær de neste dagene.

Anbefaler alle på vestlandet å stikke innom denne siden: http://www.hordafjell.com/ Kjempegod side med oversikt over mange av de vestlandske fjellene sammen med turbeskrivelser og bilder. Stor inspirasjon.

Kommentér

Tenkte jeg skulle gi en liten advarsel, du bør ha gått over vidda mange ganger før du går den midt på natten. Det finnes ganske mange skrenter og stup på vidda, blant annet Dødsdalen er jo kjent for dette. Gå i hvert fall ikke alene hvis du ikke er godt kjent. Eventuelt studer kartet godt.

Kommentér

Flottings med aktive mennesker på vestlandet. Antar dere alle stiller på seminar og får med dere noen så det blir nok personer? Bra motivasjon å møte likesinnende.

Uansett - god tur på fjellet!

Kommentér

Jeg stiller (selvfølgelig). Skal se om jeg får med meg naboen også. Viktig å få litt input om trening og sånt fra profesjonelle folk. Veldig lett å trene "feil", sånn som jeg gjorde. (er ute med overbelastningsskade)

Kommentér

Hei

Flottings at du blir med!

Har gått vidden en god del ganger nå, både natt og dag, er det for dårlig vær/sikt, legger jeg med rett ned i fjellduken, ingen vits å risikere noe. Har alltid med kart og kompass, vidden kan være ganske værutsatt.

Det er ikke vanskelig å lage seg en løype på 3 eller 5 km i Hordnesskogen, men det er litt opp og ned så det er lett å lage en "naturlig" fartslek.

Kommentér

Hmm. Ingen soloppgang imorgen.. Regn, snø og 2 grader meldt på vidden ikveld. Men det stopper ikke oss. Litt mer utfordring.

Drar fra nedre fløybanestasjon kl 0100 i natt, det er bare å henge seg på!

regs

Kommentér

nå ble det noen tur? bilder?

Kommentér

Hei

Det ble kjempetur. Det verken regnet eller snødde.

Det ble tur alene. Dro litt før ett fra Bergen og kom opp på rundemannen litt etter to. Da begynte det å bli en del snø på stien, og i tillegg til stummørket gikk det tregt. Før jeg kom til Tarlebøvannet la jeg meg ned i jervenduken noen timer, det gikk såpass sakte i mørket pluss at is på steinene gjorde at jeg gled hele tiden, tåke hadde også begynt å komme. Før soloppgang kom jeg meg opp (ca 0800), ingen tåke, og trasket opp på selve platået. Soloppgangen var kjempefin, Gulfjellet var badet i snø og sol. Dessverre var det skyer så solen kom raskt bak de etter å ha steget litt. Skulle gjerne hatt kameraet med da.. Var også noen fine øyeblikk av masten på Ulriken som kunne vært festet på film... Det var også nydellig utsikt til Arnanipa og Herlandsfjellet og fjellrekken mellom Redningshytten og Livarden. Fra storevarden var det også kjempefin utsikt over hele vidden og isdalen. Utsikten utover mot havet med de tre første fjellene var også veldig fin. Møtte en rypejeger der oppe, temmelig lite rype der da, men han skulle nedover mot Arna. Senere gikk jeg forbi Turnerhytten og ned Indianerstien/korketrekkeren og ned Nattlandsfjellet. En fin tur, men lite fysisk utfordrende, selvom 1 god time opp til rundemannen i greit tempo får svetten til å sile. Anbefales.

Ble veldig mange stedsnavn her, beklager for det, men kan sikkert være interessant for personer som er kjent her.

Beklager at jeg ikke tok noen bilder, har ikke digitalt, skal se om jeg får låne et neste gang. Ellers er det mange bilder av fjell rundt Bergen på www.hordafjell.com

Ble mye off-topic nå. Som sagt, vidden er kjempefin å løpe på, i hvertfall i de tre varmere årstidene. Hadde en overraskende lett og fin tur i sommer i shorts, da hadde jeg allerede løpt 10 km om morgenen før jeg jogget vidden, kjempetur.

Neste tur på vidden for min del blir helgen 19.-20.02, starter ca 0050 fra samme sted. Det er bare å bli med!

Kommentér

Hei regs du er tydeligvis en som har gått denne turen før ja.

Eg kunne veldig godt tenke meg å "henge meg på deg" men går garantert ikke så fort som du da du har gått denne strekken mange ganger.. Pleide når eg var yngre å gå fra fløybanen opp blåmannen, rundemannen, vardegga og så ned til gaupås/arna..

Viss du ihvertfall første gangen ikke gir alt over vidden hadde det vært artig å ha noen å gå med..

emailen min står under nicket mitt.   På emailen ser det ut som om det er et mellomrom, men det skal være strek nede..

Hadde vært greit om du svarte..

Hilsen Martin.23

Kommentér

Hei

Sendte deg en mail.

Snakkes

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
                                  Mest sannsynlig...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

Tema: Forsvarets ledelse og fellesinstitusjoner

I går ble viseadmiral Elisabeth Natvig innsatt som ny sjef for Forsvarsstaben, og nr 2 i Forsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/natvig_ny_sjeffst...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                  NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                  http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                  Kode:
                                      Globale utviklingstrekk
                                      Nordområdene / Arktis
                                      Russland
                                      Afghanistan
                                      Pakistan
                                      Kina
                                      Midtøsten og Nord-Afrika
                                      Iran
                                      Sudan
                                      Somalia