Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bestemmelser og innhold knyttet til "Godkjent soldat"

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Merkene skulle tidligere syes på nederst på armen. Siden flyttet opp til brystlomme. All tid disse merkene fremdeles omtales i uniformsreglementet kan det synes som om at merkene fremdeles eksisterer i teorien, men at det i praksis har blitt et mindre omfang.

Disse var vel kanskje ment for soldater i fgtj, og ikke til gjennomføring for annet personell ved merkeprøver?
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av struksa Vis post
      Hvorfor falt det ut av bruk? Var testene for dårlige eller "stjal" for mye utdanningstid?
      Akkurat dette ville jeg syntes var et veldig dårlig argument for å kutte dem ut. Presumptivt skulle de vel måle nettopp det som var sentralt for å bli en god soldat innen feltet, og dermed også det som ble prioritert i utdanningen. I motsatt fall var det testene som burde vært endret, ikke kuttet helt ut.

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Som Rittmester skriver: Jeg syntes det var en veldig god idé å få inn dette, et kvalifikasjonsmerke som viser at man tilfredsstiller de viktigste krav til enkeltmann i ens våpen/troppeart, noe som uansett burde være fokus for utdannelsen, men som gis spesiell vekt ved et kvalifikasjonsmerke. Hva som er de viktigste krav til enkeltmann bør selvfølgelig være oppe til vurdering med jevne mellomrom, dette bør ikke være statisk. Det er ikke sikkert det å tenne Optimus 111 og sette opp 7-duker er viktig til alle tider. Men i hvert fall for infanteristen tror jeg til alle tider visse krav må stilles til skyteferdighet, velge skytestilling ut fra skjul og dekning og kunne kamuflere seg selv og sin stilling, kunne basis orientering, avstandsbedømmelse og måloppdagelse, ha fysikk til å kunne bevege seg til fots et godt stykke med den oppakning man må regne med i strid på en brukbar tid (om det er 15 km på 2 timer og 15 minutter KTS-utstyret , 30 km på 4 timer og 30 minutter med 11 kg pakning eller noe annet, kan være åpent for diskusjon), samt ha de til enhver tid krevede kunnskaper og ferdigheter i sanitetstjeneste og i ABC-tjeneste (eller nå heter det vel noe annet, NCBR?).
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

CBRN er vel omgrepet som er på mote no for tida, av og til med ein E på slutten.
          Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Prøver å huske testene til Godkjent Signalist fra slutten av 2000-tallet.
            15km løp i GRU.
            3000m
            Situps, pushups og B-pullups med GRU.
            Vernemaskedrill
            ADSAM AG3 på tid
            og sikker en ting eller to til som jeg har glemt, som orientering.
            Felles for disse var at det skulle gjennomføres i løpet av rekrutten som tommelfingerregel.
            Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Hulkinator, så ingenting sambandsrelatert?
              Høres ut som godkjent infanterist med et annet navn for å skape Espirt de corps i samband.

Kommentér

Det der høres ut som noe enhver rekrutt i Hær, Luft, Sjø eller HV burde kunne ved fullført rekruttskole. Man kunne jo tenkt seg en totrinnsmodell hvor man først hadde en "Godkjent rekrutt" etter den malen, som alle kunne ta etter 2-3 måneders tjenestetid, og så en mer krevende etter 6-9 måneder, tilpasset det enkelte fagfelt/våpengren/forsvarsgren.

Kommentér

struksa det var trolig noe RTX samt sanitet, men ikke mye som ikke en vanlig soldat skulle kunne klare.

Jeg støtter utsagnet til Rittmester om at det burde være en form for "godkjent soldat", som Hæren innførte, og så får man se om det også i tillegg skal kreves egne merker for hver bransje.
                  Den største ulempen er fysisk form for dagens soldater kontra for +10 år siden. Vi lever godt, og det gjør barna våre og, færre sykler og leker ute, det tilbringes mer tid inne blant både foreldre og barn. De forskjellige kravene til fysisk form begynner å nærme seg for vanskelige for mange rekrutter allerede i dag.

(For å ikke dra samtalen Off Topic, så får vi skille diskusjoner om fysisk form og krav til forskjellige diskusjoner, har vi en fysisk forstring-tråd?)

Kommentér

Om jeg ikke tar feil så Kan det være en av grunnene til at det ikke ble utført tidtaking på «godkjent HV-soldat»; at det til områdestrukturen ikke er tidtaking eller krav.

Kommentér

Hos oss i CSS i 2008 så var listen over Godkjent X (var sikkert 4 forskjellige ut i fra fagfelt) egentlig bare en sjekkliste på hva en skulle kunne. Normale soldatferdigheter (våpen, primus, vernemaske, postinnstruks ol.), fysisk (inkl. 3 mil) og fagtjeneste (typisk bestått X kurs i ditt fagfelt). Vi var ikke mange i kompaniet som bestod samtlige prøver, men det var heller ikke den mest motiverte gjengen.
                      - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

essal, Hvordan ble merkene presentert av befalet?
                        Og hvordan ble ideen om Godkjent-merkene mottatt av dere?
                        Var det litt sånn lunkent, "jaja, her er noe nytt vi blir tvunget til å gjøre".
                        Og hvordan var det kontra f.eks. skarpskyttermerket, som jeg vil påstå er det ferdighetsmerket som står sterkest i dag.

Kommentér

Hvorfor står det sterkest? Er det fordi det gir bling på uniformen, eller fordi det sier noe om hvor god soldat du er?

Jeg ser at man kan ha behov for merker som sier noe om hva man kan, men samtidig skal vi vokte oss for "amerikanske tilstander" med alt for masse dingeldangel på brystet. Det er en balansegang, og jeg syntes det var positivt at man kuttet ned til to båndstriper for diverse skyte- og idrettsmerker. Jeg synes 'Godkjent'-merkene er en bra idé, men de må bety noe, ikke bare være just another piece of bling. Det var derfor jeg i sin tid foreslo at de skulle være direkte knyttet til opprykk i grad til OR-2, sågar med godkjent-merket som selve distinksjonen, i stedet for en vinkel. Det skulle da indikere 'fullbefaren soldat', men måtte selvsagt på en god måte måle hva som skulle til for å være en god soldat innen sin gren.

Kommentér

Rittmester, det vil jeg si fordi skarpskyttermerket er noe relevant opp mot den enkeltes forventning av hva som er viktige egenskaper hos en soldat OG FORDI det er det eneste merket som absolutt alle inne til førstegangstjeneste blir testet i. Alle vet hva som kreves for å få skarpskyttermerket i sølv. Personlig mener jeg infanteriløp er det beste ferdighetsmerket, men det er slettes ikke alle avdelinger som tar seg bryet med å arrangere det.

Jeg er helt enig at det var en god avgjørelse å samle alle medaljene for ferdighetsmerkene i en skytemedalje og en feltsportmedalje. I dag er det jo en søkt tanke å skulle smykke seg med 6-7-8 forskjellige medaljer for ferdighetsmerker, jeg har hørt historier om enkelte offiserer som under Nijmegen måtte begynne å forklare hva alle medaljene var for amerikanere som hadde vært i både Irak og Panama.

Kommentér

Amerikanerne bør jo ikke snakke, i U.S. Marines og U.S. Navy får du båndstripe, "Navy Arctic Service Ribbon" for å ha tjenestegjort minst 28 dager (til sammen, kan være delt i flere deler) nord for polarsirkelen, f.eks. på øvelse i Nord-Norge (eller bare bodd i forlegning).

Tilbake i 1977 ble i hvert fall de militære ferdighetsmerkene og merkeprøvene sett på som viktige. Skarpskyttermerket, Marsjmerket, Det militære skimerket og Infanterimerket, samt det sivile idrettsmerket, inngikk som obligatoriske. Skarpskyttermerket, og da som konkurranse, med oppslag av resultater og premie til beste i hvert kompani, inngikk på de repøvelser i Hæren jeg var med på på 1980-tallet.

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jeg synes forresten det er litt viktig å ta vare på historien, den kan inspirere litt.
                                Det militære skarpskyttermerket ble innstiftet i 1886, men bygget videre på "Skydepremien" fra 1861.
                                Det militære marsjmerket ble innstiftet i 1915.
                                Det militære skimerket ble også innstiftet i 1915.
                                Infanterimerket ble innstiftet i 1928.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
                                  Ja, slutten av 90-t/begynnelsen av 2000-t fikk vi disse tildelt etter endt fagutdanning. På noen skoler var eksamenene lagt opp slik at de korrelerte med kravene til «godkjent...» I kombinasjon med annen og senere tjeneste, litt ivrig etter å ta utdanning og fremstille seg for prøvetaking (for de merker det gikk/går an) kunne man ende opp med mer enn ett merke. Det er nok også grunnlaget for bestemmelsen om et maks antall det er lov å bære.

hvor mange godkjent-merker er det lov å bære?

Kommentér

«...i tillegg til fallskjermving kan det bæres et kvalifiseringstegn og ett spesialisttegn».

Kommentér

Googler man: "Uniformsreglement hæren 2019" så finner man en PDF.
                                      Denne sier på S50 at: "Fallskjermvinger og kvalifiseringstegn kan bæres på Hærens tjenesteuniform, mørk uniform, skjorter og feltuniformer. Personell som har tilsvarende
                                      kvalifiseringstegn fra andre forsvarsgrener eller andre land må søke HST om tillatelse til å bære tegnet. Har man flere enn ett sekundært kvalifiseringstegn
                                      kan likevel kun ett bæres, etter eget valg."
                                      Hvis jeg husker riktig fra en slik kombinasjon, så har jeg sett Fallskjermvinge, JTAC og spesialjeger på samme bryst. (På side 24 er dette også avbildet)
                                      På side 70 er dette ogs utdypet.

Jeg mener å ha sett enkelte med inntill 3 kvalifiseringsmerker fra tidligere, og jeg finner ikke eldre uniformsreglement ugradert til å kontrollere dette.

Kommentér

I min tid (2000-01) var vi et par som hadde rekrutten i 2. Bn og tok GIF da, før vi ble flyttet over til LVBn og tok GKLV der. ,

De gikk med begge merkene på uniformsjakkene (tøymerke på M-75 og metallmerke på perm uniform).
                                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                        https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                        Kode:
                                            Globale utviklingstrekk
                                            Nordområdene / Arktis
                                            Russland
                                            Afghanistan
                                            Pakistan
                                            Kina
                                            Midtøsten og Nord-Afrika
                                            Iran
                                            Sudan
                                            Somalia
                                            Terrorisme
                                            Spredning av
                                        ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                        Working...
                                        X