Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Bli Artillerijeger!

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av Oscar Mike Vis post
    Du mener vel at den ene tar inn vernepliktigesoldater, men ikke de som ikke har tatt førrstegangstjenesten.
    Nei, begge tar inn vernepliktige som alle, både kvinner og menn, er. Forskjellen ligger som for all annen vervet tjeneste i at du må ha gjort førstegangstjeneste først.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Det vet jeg, misforsto bare litt. Så når jeg er ferdig med førstegangstjeneste som artjeger aspirant kan jeg søke meg direkte inn til bravotroppen? en jeg kjenner måtte inn i alfatroppen først for så å verve seg i bravotroppen

Kommentér

Du kan søke deg dit når du har fullført året i alfa-troppen, men du må uansett gjennom et nytt opptak for å sikre deg en stilling som vervet artillerijeger.

Kommentér

Hvis man allerede er innkalt til en annen jegertjeneste, men synes artjeger også høres interessant ut, hva vil dere si er spesielt med artjeger og hvorfor bør vi søke akkurat der? Er ikke ment som et kritisk spørsmål altså, jeg er bare nysjerrig!

Eller er det egentlig litt hipp som happ? Takker for svar på forhånd!
          (nå tenker jeg på artjeger i forhold til fjernoppklaringssoldat, kystjeger, minedykker, fallskjermjeger, marinejeger, taktisk båtskvadron osv. osv. )
          Flott å se at avdelinger bruker forum som dette til rekruttering.
          Last edited by eggogbacon; DTG 061441 Jun 14, . Begrunnelse: skriftlig feil

Kommentér

Opprinnelig skrevet av eggogbacon Vis post
            Hvis man allerede er innkalt til en annen jegertjeneste, men synes artjeger også høres interessant ut, hva vil dere si er spesielt med artjeger og hvorfor bør vi søke akkurat der? Er ikke ment som et kritisk spørsmål altså, jeg er bare nysjerrig!

Eller er det egentlig litt hipp som happ? Takker for svar på forhånd!
            (nå tenker jeg på artjeger i forhold til fjernoppklaringssoldat, kystjeger, minedykker, fallskjermjeger, marinejeger, taktisk båtskvadron osv. osv. )
            Flott å se at avdelinger bruker forum som dette til rekruttering.
            Som du sikkert har sett er dette en 3 år gammel tråd som nylig har blitt vekket til live. Ikke sikkert du får svar av trådstarter.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Aaaahh.

Kommentér

Hei! Jeg skal inn i ARTbtn august 2014. Jeg ønsker å søke OP troppen, men slik jeg har skjønt har det blitt et opptak til denne troppen. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette opptaket eller har noen erfaring/innspill? eventuelt har vært gjennom denne seleksjonen? All erfaring og kunnskap blir gladelig mottatt!

Takk på forhånd.

Kommentér

Rodem1995, ikke post samme innlegg i flere tråder. Prøv også søk.

Moderator.
                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Bli Artillerijeger!

Ser forsvaret.no har en detaljert side om Artillerijeger nå, denne ligger faktisk under hovedmenyen på Forsvaret.no forside - tipper det er en foreløpig glipp.

Vet ikke om det er gammelt nytt men her er den:

https://forsvaret.no/artillerijeger
                    As you wish.

Kommentér

Hei

jeg ble tilkalt inn i artlleribataljonen i januar 20221, som førstegangstjeenste. Har store interresser for å bli artllerijeger, men har hørt at det bare er opptak av denne avdelingen i august, stemmer dette? Kunne gjerne prøvd meg på noe utfrodrende og spennende i løpet av 2021.

Kommentér

Anbefaler at du tar kontakt med Forsvaret for å få klarhet i dette.

https://forsvaret.no/kontaktskjema
                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                        https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                        Kode:
                            Globale utviklingstrekk
                            Nordområdene / Arktis
                            Russland
                            Afghanistan
                            Pakistan
                            Kina
                            Midtøsten og Nord-Afrika
                            Iran
                            Sudan
                            Somalia
                            Terrorisme
                            Spredning av
                        ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X