Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Hei. 20 åring ønsker å søke meg inn til forsvaret 2021.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hei. 20 åring ønsker å søke meg inn til forsvaret 2021.

Jeg er en 20 år gammel mann. Jeg har tenkt å søke meg inn til forsvaret sommer 2021 men jeg trenger tips og råd.
    Jeg sliter ikke noe spesielt med psykisk sykdom bortsett fra litt dårlige perioder pga ensomhet siden jeg ikke har greid å finne meg jobb og ikke har venner å være med i fritiden. Er introvert, dårlig på å ta initiativ men ingen problem med å snakke og arbeide med andre. Fullførte videregående i 2019.
    Har hatt sinneproblemer siden jeg var liten men har det stort sett under kontroll, ekstremt sjelden at jeg klikker, og jeg har alltid kontroll rundt mennesker.
    Jeg må ta test hos optiker siden jeg bruker briller og skal innom legen for å undersøke helsen etterhvert. Har astma, men har gått ett par uker uten medisin flere ganger og har ikke hatt astma anfall på flere år.

Jeg er ikke så veltrent men jeg har begynt på gym for ett par uker siden. Jeg greier for øyeblikket bare å jogge i ca 5-10 min men skal begynne å jogge 2 ganger i uken og etterhvert springe. Skal begynne å gå tur med tung ryggsekk en gang i uken. Om morgenen skal jeg gjøre push ups, fjellklatrer og planke.
    I januar skal jeg starte med svømmekurs siden jeg ikke lærte det på skolen.
    Min fremtidige treningsplan blir:
    Liten økt hver morgen.
    Gym to ganger i uken
    Jogging/løping to ganger i uken
    Tur med tung sekk en gang i uken
    Svømming en gang i uken.

For øyeblikket er det disse jeg ønsker meg mest inn på:
    1. Infanteri/kavaleriet (like stor interesse for begge.)
    2. Artilleri
    3. Vakt og sikringssoldat
    4. Lufternartilleri

Er ikke interessert i marinen men synes at våpenteknisk gast ser interessant ut.

Noen tips om hva jeg kan gjøre mer for å forbedre meg?
    Hva er sjansen for at jeg kommer inn?

Kan også noen fortelle meg litt omg vakt og sikringssoldat? Har lest før at det skal være kjedelig, men selv er jeg jo introvert, liker å gå tur osv så jeg lurer på om den stillingen også kunne passe for meg.

Ellers så kan jeg forestille meg å fortsette som spesialist etter førstegangstjenesten.

Håper dette ikke blir for mye. Beklager om det er for lite info om helsen min ellers.

Har du gjennomført sesjon del 1 og/eller del 2?
    “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
      Har du gjennomført sesjon del 1 og/eller del 2?
      Nei har ikke utflørt sesjon. Der er vell ikke blir før mai-juli? Har ikke søkt ennå.

Kommentér

Gjennomføres ikke sesjon del-1 fortsatt i 17-/18-års alderen og del-2 året etter?

Jeg mener bestemt at jeg selv var der i løpet av 2. året på vgs..
        Aldri mer 13

Kommentér

Sesjon del 1 heter visst egenerklæring nå. Den skal du ha fått og fylt ut det året du fylte 17 år. https://forsvaret.no/egenerklaering Dersom du på bakgrunn av egenerklæringen er tatt ut videre til fysisk sesjon vil du fått varsel om innkalling til denne etter noen måneder.

Har du ikke fått innkalling/varsel om å fylle ut egenerklæring når du nå er 20, bør du nok ta kontakt med forsvaret umiddelbart for å finne ut hva som har skjedd, om du har ambisjoner om å gjennomføre førstegangstjeneste og starte en karriere.
          “Tell me what you know. Tell me what you don’t know. Tell me what you think. Always distinguish which is which.” - Colin Powell

Kommentér

Sesjon del 1 heter visst egenerklæring nå. Den skal du ha fått og fylt ut det året du fylte 17 år. https://forsvaret.no/egenerklaering Dersom du på bakgrunn av egenerklæringen er tatt ut videre til fysisk sesjon vil du fått varsel om innkalling til denne etter noen måneder.

Har du ikke fått innkalling/varsel om å fylle ut egenerklæring når du nå er 20, bør du nok ta kontakt med forsvaret umiddelbart for å finne ut hva som har skjedd, om du har ambisjoner om å gjennomføre førstegangstjeneste og starte en karriere.
            Beklager. Jeg fikk skjemaet og fylte du da jeg var 17-18 i videregående men kom ikke inn. Dårlig helse og lite interesse.
            Men jeg håper å kunne få søkt meg inn neste år. Skulle jeg fått ny egenerklæring automatisk? Jeg forstår det sånn at jeg må søke selv.

Kommentér

I så fall kan du kanskje søke utdanning (sjekk svarbrevet du fikk), men så vidt jeg forstår er toget gått for "vanlig" førstegangstjeneste (Fra FAQ hos forsvaret.no):

-Jeg gikk ikke videre til sesjon. Har jeg likevel mulighet?

-Nei, Forsvarets behov og kapasitet til førstegangstjeneste er fylt opp med dem som ble valgt ut til sesjon. Vi kan dessverre ikke ta inn flere, selv om du endrer motivasjon eller skulle ønske å svare noe annerledes på egenerklæringen.

Unntaket er om du i fremtiden tar en utdanning som Forsvaret har spesielt bruk for. Da kan du bli innkalt til sesjon på et senere tidspunkt.

I tillegg kan enkelte ha mulighet til å søke utdanning i Forsvaret. I så fall står det nevnt i svarbrevet ditt. Se i svarbrevet hva som gjelder for deg.
              For et 100% sikkert svar, ring 915 03 003 og spør.

Kommentér

I så fall kan du kanskje søke utdanning (sjekk svarbrevet du fikk), men så vidt jeg forstår er toget gått for "vanlig" førstegangstjeneste (Fra FAQ hos forsvaret.no):

For et 100% sikkert svar, ring 915 03 003 og spør.
                Takk. Skal undersøke mer. Forhåpentligvis får jeg en ny sjanse eller mulighet til utdanning i ledelse og landmakt.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                Working...
                X