Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

En spesiell førstegangstjeneste

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• En spesiell førstegangstjeneste

Hei,
    Skal inn til førstegangstjenesten i 2021-2022, og jeg ønsker en unik førstegangstjeneste. Jeg ønsker spesielle erfaringer som virkelig utfordrer meg fysisk og psykisk, da jeg føler at jeg ikke har blitt utfordret gjennom skolegangen i noe særlig grad.
    De tjenestene jeg har sett på, og som virker mest interessant for meg (rangert) er:
    • Spesialbåtoperatør i MJK
    • Artillerijeger i Artilleribataljonen
    • Fallskjermjeger i FSK
    Det er flere grunner til at disse «nåløyene» er blant mine toppvalg. Det er jo selvfølgelig fordi jeg føler at disse er de tøffeste, og mest actionpakkede tjenestene. Men det er også fordi disse tjenestene har flere kurs innenfor interessante emner som jeg kan ha nytte av i praksis utenfor Forsvaret, blant annet sanitet, overlevelseskurs og fallskjerm.

Kan nevne at jeg er en eventyrlysten person som elsker adrenalin og utfordringer. Har erfaring med fallskjermhopp, kjøring av båter med store motorer, motocross, og tung fysisk trening.

Akkurat nå har jeg mest lyst til å søke Spesialbåtoperatør, da dette egentlig er det eneste jeg kunne tenkt meg å jobbet med videre, dersom jeg skulle klart opptaket.

Har spesielt lagt merke til at det ligger svært lite informasjon ute om spesialbåtoperatørene, når det kommer til opptaket (hvor det er, hvor tøft det er i forhold til vanlig MJK-opptak og FSJ-opptak, og ikke minst hvor mange som klarer opptaket i.f.h hvor mange som søker). Vil derfor gjerne vite mest mulig om dette, da det allerede ligger mye info ute om FSJ og Art.Jeg.

La oss si jeg ikke klarer opptaket til tjeneste i FSK eller MJK, hva skjer da? Blir jeg dimittert, eller hvor blir jeg eventuelt overført?

Ønsker gjerne å få litt ytterligere info om alle disse tjenestene, helst noe som ikke står på Forsvarets nettsider. Håper også at dere ikke tolker denne tråden som den typiske drittungen som skal i Forsvaret og vil ha det tøffeste uten å egentlig fatte hva det går ut på.

Dersom dere har noen anbefalinger til andre tjenester, så vil jeg gjerne også vite hva dere har å si om disse også, da jeg egentlig kun ønsker meg den beste mulige førstegangstjenesten for meg selv.

Takker på forhånd for svar.

Kystjeger er også et alternativ i kategoerien spesialiserte jegertjenester.

Det har nok sine grunner at det ikke renner over av offentlig informasjon om opptakene til spesialstyrkene.

Bestå fysiske krav med god margin, og vær mentalt innstilt på å ikke vite hva neste post på programmet er, så har du et utgangspunkt for opptak.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Det var jo en tid hvor det var veldig lite info om diverse enheter og opptak / seleksjon. Til tross for det, så gikk det greit for de som hadde de riktige egenskapene.

Du trenger ikke en detaljert oversikt over hver utfordring og hver dag etc. Jeg forstår at usikkerhetsmomentet ved å ikke vite akkurat hva man går til er litt skremmende.

Møt opp frisk og i best mulig fysisk form. Den mentale biten er litt mer uviss...

Bortsett fra det, så er det sikkert mye av det samme som du har hørt mange ganger før. Være i stand til å jobbe uvavhengig, kanskje litt leder erfaring, vær en person som folk vil jobbe med etc.

husk - never last, light or late...

lykke til.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
        Kystjeger er også et alternativ i kategoerien spesialiserte jegertjenester.

Det har nok sine grunner at det ikke renner over av offentlig informasjon om opptakene til spesialstyrkene.

Bestå fysiske krav med god margin, og vær mentalt innstilt på å ikke vite hva neste post på programmet er, så har du et utgangspunkt for opptak.
        Hei,

Det er ikke informasjon om opptakene jeg er mest opptatt av egentlig.

Jeg er interessert i å vite mer om tjenestene, spesielt SBO. Det ligger lite informasjon ute om hvilke arbeidsoppgaver de har.

Hva lærer man? (På Forsvarets nettsider står og vises det til kjøring av rib og hopping i fallskjerm.

Hva slags kompetanse har en SBO if.h. en marinejeger utenom båtkjøring? (F.eks soldatferdigheter?). Er det kun kjøring av båt de gjør, eller utfører de også oppdrag på land ettersom de tilhører spesialstyrkene?

Hvis man tar opptakskravene til SBO og sammenlikner de med FSJ, er jo FSJ lettere. Dette tyder for meg slik at SBO egentlig er en tjeneste for de som allerede har fullført førstegangstjenesten, ettersom opptakskravene likner mer på opptakskravene til videre spesialsoldat-utdanning (f.eks MJ-opptak, eller Spes.J. i FSK)

Da denne tjenesten virker mest interessant for meg, vil jeg derfor vite mer om hva arbeidsoppgavene deres er. Mulig jeg kan få mer konkret informasjon på sesjon.

Kommentér

Denne antar jeg du har lest ?
          https://forsvaret.no/verdtaforsvare/...albaatoperator

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
            Jeg kan vel da legge til at jeg har sugd inn all informasjon som ligger ute, både på dette forum og alle andre steder. Vil derfor gjerne høre fra noen som har egne refleksjoner og erfaringer/historier om denne tjenesten.

Kommentér

Det dryppes litt her:

​​Hvordan er en vanlig dag på jobben?
              - I løpet av en vanlig dag på jobb trener vi på kjerneområdene i jobben. Det er blant annet båtkjøring, navigering, bording av fartøyer, skyting og sanitet. I skvadronen jobber både spesialbåtoperatører, maskinister og sambandspersonell.​
              https://forsvaret.no/verdtaforsvare/...albaatoperator

Abeidsoppgavene kan nok forventes være alt det som kreves for å drifte båter i høy fart for å støtte MJK.

https://forsvaretsforum.no/innenriks...sjakten/111165
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av JHans1 Vis post

Jeg kan vel da legge til at jeg har sugd inn all informasjon som ligger ute, både på dette forum og alle andre steder. Vil derfor gjerne høre fra noen som har egne refleksjoner og erfaringer/historier om denne tjenesten.
                Det er kanskje noen som er villige til å dele mer spesifikk informasjon, men det er jo en grunn til at den informasjonen som er tilgjengelig er tilgjengelig.

Ikke ta dette personlig, men disse enhetene eksisterer ikke for å gi deg best mulig opplevelser og utfordringer. Det er ikke slik at kommandoen har som mål å passe på at du får så mye informasjon som mulig, slik at du kan velge «riktig» enhet...

Jeg er helt sikker på at du vil ha mer enn nok av utfordringer , uansett hva du bestemmer deg for.

Det er kanskje også viktig å huske på at opptak / seleksjon bør kanskje være mer av ditt fokus akkurat nå og ikke hva jobb du gjør hvis du kommer så langt.

Fokus på i dag og ikke hva som skjer i morgen...

Kommentér

Har gjort for meg en konklusjon at SBO er mitt første valg, men jeg vil tro at dette også er det største nåløyet av de tre jeg nevnte over. Vil derfor bruke litt tid på å reflektere over hva som eventuelt vil passe best for meg, både i førstegangstjenesten. men også i fremtiden.

Tenker også at jeg ikke må overvurdere meg selv og mine evner, da det hadde vært kjipt å ryket ut på SBO-opptak og havne et tilfeldig sted i marinen, hvis jeg heller kunne prøvd meg på f.eks Art.Jeg og hatt større sannsynlighet for å kommet inn der.
                  Er mange faktorer til dette som jeg må tenke nøye over.

Takker for mange gode svar. Trodde ikke jeg skulle få noe særlig respons, men her imponerte dette forumet. Kommer til å fortsette å poste i denne tråden dersom det er noe annet jeg lurer på.

Kommentér

Lykke til uansett hva du ender med å søke, og hvor du ender med å tjenestegjøre!
                    Aldri mer 13

Kommentér

La oss si jeg konkurrerer om en plass som FSJ i FSK eller SBO i MJK, men ryker ut et stykke inn i opptaket. Hva skjer med førstegangstjenesten min da? Blir jeg plassert et tilfeldig sted der Forsvaret har behov, eller blir jeg dimittert?

Kommentér

De vil hjelpe deg med å finne et "bra" tjenestested (det er jo også i Forsvarets interesse, da de som begynner på FSJ-opptaket stort sett er av over gjennomsnittet når det gjelder motivasjon og fysisk og psykisk styrke). 2. Bataljon og Panserbataljonen har tradisjonelt vært slike avdelinger. Det kan også hende du får tilbud om tjeneste som fallskjermpakker ved FSK eller annen stilling i støtteapparatet. Men det er selvfølgelig ikke noen garanti for at du havner der. Det er også avhengig av om det er ledige stillinger i avdelingene.
                        There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Inntil i fjor havnet mange som ikke nådde helt opp på fallskjermjegeropptaket i Kampeskadronen på Rena. Nå er denne nedlagt (flyttet til Porsanger), så jeg vet ikke hvordan de prioriterer, men pioff er inne på noe.

PS: Vanligvis brukes forkortelsen FSJ om Forsvarssjef, og der er det vel ennå noen år til du kan søke...
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Det er som sagt tidligere i denne posten, så er det mye skjermet informasjon om Marinejegerkommandoen inkl SBO. Det som står på Forsvaret.no er godt planlagt på forhånd og er akkurat nok informasjon for befolkningen. Det om at nåløyet er større i SBO, ville jeg nok ikke vært så sikker på i og med at fellesnevneren er lik for begge spesialoperatørene. De ser etter det samme på begge opptakene med tanke på det mentale spekteret, holdninger, osv. Så igjen, den informasjonen du har er nok, og sier mer. Når du har fullført førstegangstjenesten så vil du også kunne få en større forståelse for hvordan ting fungerer i Forsvaret, også innenfor spesialstyrkene.

På sesjon 2 så vil du bli satt inn til et planlagt tjenestested som du skal tjenestegjøre som din førstegangstjeneste, dette stedet vil dermed være din "plan b" hvis det skulle hende at du røyk ut av opptaket, da blir du sendt til den avdelingen uavhengig om opptaket er ila tjenesten eller før.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                            Working...
                            X