Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Søke på annen førstegangstjeneste

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Søke på annen førstegangstjeneste

Hei, jeg lurte på hva jeg skal gjøre dersom jeg angrer på hva jeg valgte å bli i førstegangstjenesten. Må jeg sende brev, mail eller noe annet?

Det generelle rådet er å ringe 915 03 003.
    Eventuelt gå inn på https://forsvaret.no/kontaktskjema

Kan du si noe om hvor langt du er kommet i prosessen? Når er det du skal inn?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Skal inn i august, evt kommer jeg kanksje inn på søkbar tjeneste om jeg klarer det. Men har ikke fått svar på om jeg skal være med på FOS enda!

Kommentér

Kontakt FPVS på telefon eller Mail, så vil du kunne få byttet tjenestested. Er du først kommet inn, må dette tas med befalet i egen avdeling. Lettest å bytte nå om du virkelig vil, kan være vanskelig å bytte til en bra tjeneste om du du venter. Men husk, det er Forsvarets behov som avgjør om du får bytte eller ikke. Kontakt: fpvs.kontakt@mil.no, Tlf 915 03 003. Lykke til

Kommentér

Hei, spør her da jeg ikke finner ut hvordan man oppretter ny tråd..Satser på at det er greit. Jeg er nå innkalt til Luftforsvaret i Juli, men skulle heller sterkt ønsket meg på to andre steder, som dessverre var fullt opp. En kombinasjon av å høre fra folk som er i og rundt Luftforsvaret, samt lese meg opp på eventuelle muligheter, begynner jeg å bli meget skeptisk. Samtidig ser jeg fordelen av å dra i Forsvaret ett år. Hater å stå opp tidlig, synes rutinene rundt vasking osv.. er helt, unnskyld begrepet, er helt tullete. (mener da hver dag og hvor streng / ikke streng noen befaler er) Ser for meg at jeg fort kan gå på en smell der dessverre, selv om jeg vet hvor idiotisk det høres ut.
          Har videre absolutt null interesse for en stilling som for eksempel Vakt og sikring, og er dessuten heller ikke noe sterk interesse i fly og fly mekanikk i det å skulle vedlikeholde osv...Ønsker en aktiv tjeneste, en tjeneste hvor man er inaktiv og utfører diverse andre oppgaver kan sikkert være spennende, men ikke for meg. Har forståelsen av at majoriteten i Luftforsvaret (især de på rekrutten i Madla) havner på noe av dette. Har ei heller noe førerkort, og dette innskrenker videre mulighetene, samt at jeg kun er interessert i 12 måneders tjeneste. Jeg høres sikkert veldig egoistisk ut i tankegangen, og det forstår jeg, men samtidig kjenner jeg meg selv såpass godt at jeg vet at hvis jeg havner i (for eksempel) Vakt og sikring, vil motivasjonen min være totalt fraværende og jeg vil ikke være i stand til å gjøre en god nok jobb og innsats.

Ser derfor på hovedsakelig to muligheter, og det er Samband og Sanitet i Luft. Tror dette er noe som kunne passet meg veldig fint, men er av den oppfatning at disse er svært populære tjenester og dermed vanskelig å få? Spesielt Samband skal kun produsere 12 soldater. Vet at dette ikke er noe man kan ta på forskudd, og man bør ha åpne perspektiver på hvor man havner i tjeneste, men hvis prosentvis sjansene for å havne i en "felt-operativ" tjeneste i Luftforsvaret er liten, så er jeg usikker på om dette er noe jeg bør satse på. Videre kan idrettsoldat være interessant, men har ikke gått Idretts-linja og har samtidig en viss forståelse av at dette faktisk ikke er så spennende? Fint med innsyn. Er overbevist om at jeg kan få fritak relativt enkelt, selv om jeg har blitt innkalt. En annen ting å skulle ta med i vurderingen er det at enda flere blir kalt inn til Rekrutten i år pga telefon-sesjon, og enda flere blir dimittert tidlig. Synes igjen dette taler imot at det er personlig en fordel å tjenestegjøre akkurat i år.
          Vet ikke hvor enkelt det er å eventuelt å bytte førstegangstjeneste til f.eks Hæren, men om noen har noen ideer hvor det er fint å tjenestegjøre, uavhengig av hvor det er, så lenge det oppfyller "kravene" mine, er jeg definitivt åpen for det. Allikevel må jeg være ærlig å si at jeg lener mot det å skulle forsøke meg på et fritak, og heller starte med studier med en gang.

Kommentér

For det første høres det ut som du trenger et år i grønt For det andre; Befal bøyes Et befal, flere befal... Selv om God Kveld Norge og Se og Hør stadig skriver befaler når de omtaler Kompani Lauritzen

Så til poenget.
            Jeg har også alltid vært av den oppfatning at V&S er kjedelige greier, men jeg har fortsatt til gode å treffe på noen som har hatt slik tjeneste som ikke synes det har vært helt topp... Så jeg tror faktisk ikke du skal være så redd for akkurat det. Dessuten V&S er skarp tjeneste. De fleste andre trener, vedlikeholder, og er på øvelse. V&S trener og løser oppdrag.
            Møt opp, vis initiativ, gjør en god innsats, og spør stadig om mulighetene for den tjenesten du ønsker deg. Så kommer året til å gå unna.

Lykke til

Kommentér

Hvis du har lyst på en utfordring er hundefører en mulighet.
              https://forsvaret.no/karriere/forste...hundeforer-i-l

Kommentér

Takk for svar begge, setter pris på det. Spennende det du sier om V&S, har ikke akkurat den oppfatning når jeg prater med folk som har tjenestegjort i og rundt en V&S stilling. Forståelsen min er at de få ukene det er øvelse, er det veldig bra, men etter rekrutten og opplæring, er det kun de få øvelsene som er spennende. Hundefører er dessverre ikke en mulighet da det er en 18 måneders tjeneste, og jeg er ikke akkurat interessert i å skulle gå hjemme i et halvår med vanskeligheter å få jobb bare pga. Førstegangstjenesten. Hadde dog vært veldig bra, og noe jeg kunne passet til tror jeg.

Uansett, kan jeg spørre om hvorfor Navara? Jeg er prinsipielt enig i at visse personer kunne "trengt" ett år i grønt, og det kan godt hende at det jeg representerer når jeg skriver her viser at jeg trenger det (uenig, men det er da så), men det er ikke poenget mitt: På et individuelt grunnlag er det definitivt slik at noen kunne trengt en innstramming i forskjellige aspekt, f.eks disiplin, som en førstegangstjeneste tilbyr. Men, og det er et stort men her, hvorfor skal den norske stat og Forsvaret bruke midler og innsats på å stramme opp folk? Det er tross alt ikke staten sin jobb. Det finnes hundre, om ikke tusenvis, av eksemepler oppigjennom årene (har selv hørt mange fra mange forskjellige vernepliktige) historier av hvordan ungdom blir sendt inn i Forsvaret, er bortimot ubrukelig i absolutt alt de gjør, og ei heller lærer den disiplinen som da kanskje er ønskelig. Det at et Forsvar skal bruke bruke tid og midler på dette fordi denne personen kan "trenge det" istedenfor for å fokusere på å skape et best mulig kollektivt Forsvar høres helt idiotisk ut, og enda et bevis på hvordan vi i Norge presterer å sløse bort ufattelig mye midler, penger og innsats simpelthen fordi vi har for mye og vi har det for godt.

Kommentér

Du kommer med flere påstander som jeg mener du må utdype:
                  Samtidig som du sier at du vil ha en utfordrende tjeneste, som både er operativ og spennende - så vil du kun ha 12mnd tjeneste før du har prøvd det?
                  Du sier at du kan tenke deg å være idrettsassistent, sambandssoldat eller sanitetssoldat; men ikke kan tenke deg vakt og sikring.
                  Det finnes flere stillinger og flere leirer i Kongeriket som har vakt og sikringssoldater, felles for de er at det blir hva man gjør det til. Du kan for eksempel bli vaktkommandør, hvor du skal lede laget ditt innenfor ditt fagfelt; krevende, en del operative oppgaver og ansvar.

FOH hadde tidligere en del vernepliktige som jobbet som operasjonsassistenter; disse ble klarert til høyeste sikkerhetsgradering og fikk jobbe ved Forsvarets Operative Hovedkvarter. Særs krevende tjeneste.
                  Med dine skrivekunster og et mål om å bruke førstegangstjenesten, enten til et friår eller til en linje på CV-en så kunne HTV* eller ATV* vært noe for deg, da får du brynt deg på nok av utfordringer samt at du kan gjøre deg opp en mening om hvordan tjenesten skal være; uten å ha gjennomført FGTJ så har du mange meninger. *Hovedtillitsvalgt. *Avdelingstillitsvalgt.

Du hater å stå opp tidlig, du hater å vaske - samtidig som du sier at du lett kan få slippe; hvorfor skal du da absolutt gjennomføre Førstegangstjeneste?
                  Forsvaret handler ikke om at du har en "morsom opplevelse" som du kan mimre om. Dersom du heller vil starte studier, så gjør gjerne det; spesielt hvis du føler at Forsvaret ikke kan tilby deg det du ønsker. Det finnes også folkehøgskoler rundt om som kan gi deg et friår før du søker på videre studier.

Luftforsvaret har mye å by på, alle tjenester har kjedelige dager, ikke alle dager er like.
                  Man kan være heldig og få befal man går overens med og få utfordrende dager, og da blir plutselig de kjedelige dagene også spennede.

Sist og ikke minst, veldig lite i Forsvaret handler om deg.
                  Du kommer til å dele rom med andre mennesker, dette blir dine nærmeste venner. Du kommer til å være i lag og tropp med mennesker du aldri hadde møtt på en annen måte; som nå blir noen av dine beste venner. Det er ikke unormalt at mennesker får vennskap på kryss og tvers av landet, men det handler ikke om enkeltpersoner; det handler om samhold og tillitt.
                  Dersom du ikke føler at Forsvaret er et sted for deg, og at du heller vil studere, så gjør gjerne det; Forsvaret er ikke for alle.
                  Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Jeg tror Hulkinator sa det jeg evt skulle svart som utdyping. Bare på en mye bedre måte enn jeg hadde kommet til å å gjort

Kommentér

Det å ha 12mnd tjeneste handler jo rett og slett om en totalvurdering, ikke noe som kun er basert på eventuelle muligheter i Forsvaret, men også hva som ventes i etterkant. Med en 18mnd tjeneste vil man sitte ett halvår uten å gjøre noe (sannsynligvis), og det anser jeg ikke som særlig konstruktivt. Det er klart at jeg har tatt denne drøftingen utifra det standpunktet hva som er best for meg, og for å være ærlig: Alle, inkludert de som drar inn i Forsvaret, gjør også det. Nei, det handler ikke om å ha en "morsom" tjeneste, men derimot det å skulle veie det positive og det negative. Tror faktisk vi i realiteten ikke er så uenig her, men at det derimot handler om den kompetansen vi sitter på i henhold til Førstegangstjenesten, og der kommer dere sterkere ut, og det er en viss sjanse for et begrenset perspektiv for meg med tanke på at jeg ikke har hatt noe med Forsvaret før. Uansett, takk for all hjelp. Uavhengig om vi er uenig eller enig, så settes det pris på

Kommentér

Viss eg forstår deg rett så tenke du at med 18 mnd tjeneste så blir du ferdig midt på vinteren med førstegangstenesta. Og då er det eit halvt år til du kan begynne på utdanning. Det er nesten rett, men og heilt feil. Det halvåret vil vere ein glimrande anledning til å tjene litt pengar, i tillegg er det fleire høgskular som har to opptak, eit på haust og eit i januar. Når det gjeld kva som er mest "spennande" tjeneste vil det vere alt etter kva du sjølv gjere det til. Å vere sansoldat utan å ha ei interesse for faget kan vere vel så kjedeleg som noko anna. Uansett førstegangstjenesta er ikkje for at ein skal utvikle seg, den er rett og slett å gjere ein jobb. Vakt og sikring har sin jobb å gjere, det same har sanitet, samband osv. Går ein inn med innstillinga at dette er kjedeleg så vil det som regel bli kjedeleg. Men går ein inn med den innstillinga at ein skal få mest mulig ut av tjenesta då vil ein som regel få ei interessant tjeneste uansett kvar ein hamnar. Det er kanskje lett å tenke at enkelte ting er mindre viktig å spennande enn andre delar av forsvaret, men det ein må hugse er at alle er ein del av tannhjulet som skal til for at alt skal fungere. Har vi ikkje ei vakt og sikring avdeling som fungerer så vil resten av leiren vere utsatt sikkerheita til oss alle vil vere dårlegare.

Kommentér

Hva er en spennende tjeneste? Veldig mye er spennende og det som kan høres mest spennende ut, kan vise seg å være dørgende kjedelig. Akkurat som ganske mye annet her i livet.

Det som du må ta inn over deg er at alt du har hørt om førstegangstjenesten er sant, men sannheten om førstegangstjenesten vet du ingenting om. Det er faktisk slik at det er først når du står der selv, eller når du reflekterer i etterkant at du si noe fornuftig om det. Det er da du kan si om det er, eller var spennende. Og for å være ærlig noen ganger er det bare slik at man må gjøre fullstendig meningsløse oppgaver, men slik vil det også være i arbeidslivet forøvrig.

Eksempel: jeg har stått og makulert 6000 sider...Det tar tid å makulere 6000 sider og det er ikke lett å finne mening i å makulere 6000 sider. Men det var bare en av mange oppgaver som måtte gjøres. Jeg fikk ingen verdens ting ut av å makulere noen tusen A4 sider, derimot så førte det til at noen andre fikk gjort sine arbeidsoppgaver.

Forsvaret er et system av systemer, som alle på en eller annen finurlig måte henger sammen. Dette gjør også at alle oppgaver, alle stillinger, de er viktig. Jagerflypiloten avhenger av at bakkemannskapet vedlikeholder og klargjør flyet. Piloten avhenger av at rullebanen måkes og at det sitter noen i tårnet. Jagerflypiloten avhenger at det er en vakt og sikringsstyrke som sikrer leiren og flyet mot uvedkommende. Piloten avhenger av at det er kjøkkenpersonalet som lager mat og at det er renholdspersonell som holder basen ren. Alle disse støttefunksjonene avhenger at piloten er villig til å sette sitt liv i risiko i luften og "dersom det kreves villig ofre liv" for å sikre deres arbeidsted.

Og "om det kreves, villig ofre liv for konge og fedreland" det er noe som gjelder uansett. Det jeg skal frem til er at i systemet Forsvaret så er det fullstendig irrellevant om du er sanitetssoldat i Luftforsvaret, vaktgardist på slottet, oppklaringssoldat, eller spesialjeger. Du som enkeltmann, i rammen av systemet, er det som får systemet til å fungere.
                          Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Hei! Skal på fallskjermjeger grovuttak den 16 juni. Det som er krisen er at jeg ikke har tenkt noe spesielt over at rygghev kunne være en vanskelig øvelse. Har stort sett kontroll på alle de andre øvelsene, men når jeg prøvde i dag rygghev, så greide jeg bare 10, med 10 dager igjen til grovuttak. Er dette noe som kan komme veldig fort bare man får "aktivert" musklene litt? Er det noen som helst mulighet for at jeg kan nå 20 stk på 10 dager? Skulle virkelig ha testet dette tidligere... Og dersom man får under 20 på opptaket, er det slik at man da automatisk er ute? Eller blir det en slags helhetsvurdering? Selv om jeg er helt klar over for at å komme videre må man i teorien være godt over på alle testene, noe som jeg er foruten rygghev... Vet det er en gammel tråd, men håper det er noen her som kan komme med noen tips og noen svar!
                            Takker for alle svar!

Kommentér

Grovuttaket er en arena for å selektere kandidater som skal inn til fallskjermjeger.
                              Tidigere på alle spesielle tjenester og spesialopptak så har styrketester vært et minimumskrav; dvs at hvis du klarer 19 så ryker du ut.

For å hjelpe deg på veien, her er et 10-dagers program for pushups fra USA: https://www.military.com/military-fi...p-push-workout

Min anbefalling er å gjennomføre 150 rygghev hver dag frem til det er 3 dager igjen. Så tar du en PAUSE (!) frem til opptaket for at muskulaturen skal få hvilt seg.
                              Dette er da 150 rygghev hver dag, om du tar 30 om morgenen, 30 til lunsj, 30 til middag og 60 til kvelds så kan det være en måte å få nok repetisjoner.
                              Frem til 14 juni så rekker du 8 gjennomføringer, eller da 1200 rygghev.

Dette vil være en av måtene å få "aktivert musklene fort", men det koster tid og dedikasjon.

Det samme gjelder når du kommer videre etter grovuttaket, det er tid og dedikasjon som gjelder.

Lykke til! (Oppdater oss gjerne når du nærmer deg opptaket)

Kommentér

Tusentakk for svar! Da kjører jeg i gang med engang! Første sett ble 8-10-12. Så får jeg bare kjøre på. Det værste er å ha kontroll på tellingen de 5 sekundene og samtidig huske hvor mange reps man har tatt. Men uansett er det jo trening og det er jo det jeg virkelig trenger!

Kommentér

Du kan for eksempel telle på fingrene.
                                  Start med knyttede never, deretter strekker du ut en finger for hver repetisjon du gjennomfører. Da får du ihvertfall telt til 10.

Kommentér

Ha det var en god teknikk! Takker for gode svar. Satser på det kan gå seg til med rygghevene, svært kjedelig om det er det som skal felle meg når jeg er godt over på alt annet...

Kommentér

Liten oppdatering. Greide i dag mine første 20 rygghev, allerede nå. Skal sies at det selvfølgelig sikkert var en 2-3 som ikke var teknisk riktig nok, men det er i alle fall en stor progresjon bare på noen dager. Kjente det spesielt i går i ryggen, så valgte å gå ned fra 150 stk, til 100 i går siden jeg var litt redd for om de kunne bli for mye med 150, mtp hvor store "smerter" jeg hadde i ryggen og forøvrig hamstringen. Fortsetter løpet på rundt 150 om dagen.
                                      Det eneste som var i dag. var at første settet mitt tok jeg 10-8-12. Så 45 minutter senere greide jeg 20. Det vil si at det kan virke som kroppen trengte en liten oppvarming? Hadde ikke hatt sjans å greie 20 på det første settet jeg tok i dag tidlig der jeg endte opp med 10.
                                      Spørsmålet mitt er da som følger: får vi mulighet til å ta noen oppvarmingsrunder med rygghev før vi skal i ilden? Eller er det post til post med øvelser?
                                      Takker igjen for gode svar. Gull verdt!

Kommentér

Burde jeg gjennomføre en springmarsj i morgen (6 dager før grovuttak), for å sjekke tempoet på 7 km med 22kg? Er litt redd for belastningsskader da jeg bor på sunnmøre med ingen flate veier, utenom de som er asfalt. Tenkte da om ikke annet å løpe 3 km med gode joggesko på asfalt, bare for å finne et tempo å gå ut på. Vill ikke presse mer i forhold til det er stor belastning på bena. Hva tenker dere?

Takk så meget for svar!

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Militærmisjonen i Brussel (MMB)

Forsvaret i NATO

Norge har en egen delegasjon ved NATOs hovedkvarter i Brussel, NORDEL, som ledes av en ambassadør. NATO-ambassadøren er Norges faste representant til NATOs Råd. Utenriksministeren møter vanligvis i Rådet to ganger i året.

Forsvarsdepartementet er representert i NORDEL med en forsvarsråd.

Politiske avgjørelser i rent militære saker treffes i komiteen...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Generell nyhetstråd om Forsvarets sanitet

NATO har en flernasjonalt militært sykehus i Kabul, der flere land bidrar med personell og midler. Fra neste år vil Norge bidra med om lag 35 personer til sykehuset. Av disse skal de fleste lede, organisere og drifte sykehuset, mens et mindre antall personer inngår i et kirurgisk team.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...tan/id2680324/

Fokus: Forsvarets logistikkorganisasjon

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) er en selvstendig driftsenhet i Forsvaret.

FLO har ansvaret for forsyning til Forsvaret, herunder forsyningslagre, driftsanskaffelser, distribusjon og transportkontroll. I tillegg har FLO de verkstedene i Forsvaret som utfører tungt vedlikehold mot alt fra Sjøforsvarets fartøyer til Hærens og Heimevernets stridsvogner, kjøretøy og våpen, i...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Tema: Cyberforsvaret

Sjef Cyberforsvaret har en særskilt rolle i å være pådriver for digitaliseringen av Forsvaret; både for å utnytte teknologi som kan øke Forsvarets operative evne, og for å høste økonomiske gevinster gjennom modernisering av Forsvaret.

Cyberforsvaret er ansvarlig for å etablere og opprettholde Forsvarets handlingsrom i cyberdomenet - det digitale rom - og for å beskytte Forsvarets IKT-systemer...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                        Kode:
                                            Globale utviklingstrekk
                                            Nordområdene / Arktis
                                            Russland
                                            Afghanistan
                                            Pakistan
                                            Kina
                                            Midtøsten og Nord-Afrika
                                            Iran
                                            Sudan
                                            Somalia
                                            Terrorisme
                                            Spredning av
                                        ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Donasjoner

Collapse
                                        Working...
                                        X