Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Båt-og dykkergruppa Ingeniørbataljon

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Båt-og dykkergruppa Ingeniørbataljon

Heihei

Noen som vet om Forsvaret delegerer rekrutter til Båt-og dykkergruppa, hos Ingeniørbataljon?

Får de som er inne i førstegangstjenesten dykke og hvilken oppgaver gjør de?

Dette er vell også en god førstegangstjeneste for de som vil forberede seg til minedykkeropptak? Eller er jeg helt på bæretur her

Dette virker jo som en spennende og annerledes førstegangtjeneste med tanke på dykking og slikt

Vet ikke hvordan det er i dag, men for noen år siden så var dykkegruppa helvervet, dvs. at ingen vernepliktige ble ingeniørdykkere. Så "oppdaget" noen høye herrer at det var for få ingeniørdykkere utdannet i "reserven", så da begynte man å ta inn flere. Året etter kom det inn 1 vernepliktig ingeniørdykker. Vedkommende fikk dykke MYE i løpet av året. Vet ikke hvor mange de slipper inn nå.

Det kan være en fordel å ha vært Ingeniørdykker for da har man vært innom Dykker- og Froskemannskolen hvor man har vært gjennom vanntest og andre dykkerelaterte greier, men du får nok ikke jegerbiten og det fysiske som Minedykkerne må gjennom på opptaket og utdanningen.

Er målet ditt å søke MDK senere, ville jeg valgt en førstegangstjeneste innenfor patrulje eller jeger som f.eks. GSV, GP, HMKG, PBN, INGBN og andre steder hvor slikt finnes. Hvis du vil smake på militær dykking anbefaler jeg å søke Skipsdykker på Dykker- og Froskemannsskolen hvor det meg bekjent er flere plasser enn den ene i Ingeniørdykk.

Kommentér

Var på sesjon for en stund siden, ble plassert i Ingeniørbataljon. Var derfor jeg lurte på om de som er inne i Båt-og dykkergruppa får drive med dykking og slikt, siden dette virker som en kul og spennende tjeneste

Har snart et fagbrev, så var vell derfor sesjonsoffiseren sendte meg i INGBN. Er jeg ganske sikker på at han sa at de hadde egen Båt-og dykkergruppe for vernepliktige

Har ikke som mål å søke mdk, men det frister!

Har også sendt søknad 2-3 ganger om å få bytte avdeling til Jegerkompaniet, men fått avslag

Kommentér

Det jeg sier er at det kan bli vanskelig å bli den ene vernepliktige ingeniørdykkeren. Om de ikke har begynt å ta inn flere.

Snuser du på MDK, så kan det være lurt å bestemme seg snart for nå har ikke MDK hatt opptak siden 2018 og det ser ut som de kjører opptak annenhvert år.

INGBN har noe som heter Ingeniørrekognosering eller INGREK forkortet. Disse soldatene går under katogoriene "jeger" eller "patrulje" og der skal du nok få kjørt deg.
        Der er det gåing med sekk, scooterkjøring, 6-hjuling og innsetting med båt og helikopter noe du kan forvente.
        Hvis andre patrulje- og jegertropper sin oppgave er fienden, så er INGREK sitt fokus lendet, eller naturen. Hvordan ser bakken ut, er det hindringer som minefelt eller stridsvogngrøfter foran egne styrker? Hvilke miner finnes i minefeltene? Hvor ligger minefeltene? Kan våre CV90 kjøre opp denne dalen med mye myr? Hvor kan våre CV90 krysse denne islagte elven? Hvor tjukk er isen?

Hvilket fagbrev er det du tar? For det kan ha innvirkning på hvilket kompani du havner i.

Kommentér

Jeg tar fagbrev som Matros, snart ferdig med læretiden og skal inn i Januar 2021

Tviler på jeg havner i INGREK eller noen form for jegertjeneste med den type fagbrev? Kanskje no praktisk som brolegging eller lignende?

Kommentér

Ok, da høres det ut som at dine egenskaper kanskje skal brukes til noe båtrelatert
            Da er det båt og dykk som har vernepliktige båtførere og en del andre funksjoner som f.eks. lastebilsjåfører. Dette er en spennende førstegangstjeneste hvor man får samarbeidet mye sammen med andre avdelinger.
            Alternativ 2 er bro og ferge som også har noen båter, men dette er småbåter mener jeg.

Tilslutt så vil jeg bare si at ditt fagbrev på ingen måte gjør at du blir eksludert fra noen type tjeneste, heller ikke INGREK. Det er heller at du blir øremerket til visse type stillinger fordi du har fagbrev.
            Når det er sagt, vet jeg om folk som har unnlatt å nevne sitt elektrikerfagbrev nettopp for å få annen type tjeneste enn elektriker i førstegangstjenesten.

Kommentér

Ok høres bra ut
              Tusen takk for hjelpen! Nå ble jeg litt klokere

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
              Kode:
                  Globale utviklingstrekk
                  Nordområdene / Arktis
                  Russland
                  Afghanistan
                  Pakistan
                  Kina
                  Midtøsten og Nord-Afrika
                  Iran
                  Sudan
                  Somalia
                  Terrorisme
                  Spredning av
              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
              Working...
              X