Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Sesjon etter fylt 25 år.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sesjon etter fylt 25 år.

Hei
    Eg har det siste året hatt lyst på ei karriere i forsvaret, men har ingen militær erfaring.
    Jobbar til daglig som feiar lærling, men skal ta fagbrev sommar 2020 om covid-19 ikkje gjer at det må utsettast.
    Har også jobb som deltid brannkonstabel.
    Eg blir 26 år i løpet av 2020, men har oppdaga att det er øvre grense på sesjon for 25 år.
    Har kun gjort egenærklæringa då den kom i si tid. Blei ikkje kalla inn på sesjon.
    Er det noke som helst eg kan gjere, eller er sjangsen gått bort for min del.

Takker for svar.

Her(https://forsvaret.no/karriere/krav/formelle-krav) leser jeg at de formelle kravene er at du ikke kan være eldre en 25 år når du møter til sesjon, MEN du kan ikke være eldre enn 28 år for å begynne på førstegangstjenesten. Det er jo merkelig at det er 3 år forskjell på å møte til sesjon og det å begynne i fgtj.
    Du må nesten ringe Forsvaret på 915 03 003 og høre.

Hva er motivasjonen for en karriere i Forsvaret?

Kommentér

Takk for svar.
      jeg å syntes det var veldig rart. Sendte de en e-post, og fikk bare til svar om at siden jeg blir 26 så går det ikke.
      så dette tenkte jeg var siste mulighet om noen her hadde noen råd som kunne hjelpe.

Motivasjonen er at jeg alltid har hatt en interesse for forsvaret. Det er ett yrke hvor man blir utfordret hele tiden, og en veldig givende jobb. Har også en kamerat som jobber i forsvaret og han snakker veldig positivt om det, og var veldig oppmuntrende når jeg nå så på muligheten til en karriere i samme yrke. Angrer jo litt på at jeg ikke så på mulighetene tidligere selvsagt, men tenkte ikke over at 26 år var for gammelt.

Kommentér

Ring de først og skriv flere eposter, det kan nytte.
        Og hvis du virkelig, virkelig, virkelig har lyst på en militær karriere så må du nok flytte utenlands.
        Det er nordmenn som har vervet seg i bla. Danmark, USA og Frankrike(Fremmedlegionen).

Eller så kan du begynne i Lottene som har åpnet for menn: https://lottene.no/
        Her kan du også bli såkalt Avtalelotte til Heimevernet: https://lottene.no/bli-medlem/
        Fast jobb og 100% stilling er det ikke, men kanskje det kan være noe. Vet om at hvertfall en a-lotte ble sendt til Afghanistan for å gjøre oppgaver i leir.

Kommentér

Får prøve på det å ringe og sende flere e-poster. Se om dedikasjon om å få prøve hjelper på.
          Har jo lyst til å helst tjene Norge om jeg skal inn i militæret. Men skal se på de forskjellige valgene.

Kommentér

Mer om A-lotter, min understreking:

"6. Hva er en A-lotte?
            A-lotte står for Avtale-lotte; en lotte med militær tjenesteavtale. Dersom du ønsker det kan du som lotte skrive tjenesteavtale med Heimevernet, selv om du ikke har gjennomgått førstegangstjeneste. Etter kurs i grunnleggende soldatferdigheter gis du tjenestestilling på lik linje med øvrig Heimevernspersonell. Hvilke stillinger du får tilbud om avhenger av din sivile kompetanse, dine interesser og det aktuelle Heimevernsområdets behov. Som HV-soldat kan du også få tilbud om deltakelse på Heimevernets befalskurs og bli beskikket som HV-befal.

For å kunne skrive tjenesteavtale må du være fylt 18 år, ha god helse og være i allmenn god fysisk form."

Kommentér

Ja, leste på det der. Skal vurderes det der også. Finne ut litt mer på hva det går ut på.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Krykka Vis post
                Får prøve på det å ringe og sende flere e-poster. Se om dedikasjon om å få prøve hjelper på.
                Har jo lyst til å helst tjene Norge om jeg skal inn i militæret. Men skal se på de forskjellige valgene.
                Viss du beklaglegvis ikkje skulle få komme i militære så er det fleire måtar å tjene Norge på. Du er jo brannmann, ein viktig jobb for å halde Norge trygt.

Kommentér

Du som har kompetanse innafor brann og redning er sikkert også verdifull for Sivilforsvaret, dersom det let seg kombinere beredskapsmessig.
                  Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Ja, brannkonstabel er en viktig jobb i samfunnet. Vi gjør en viktig jobb. Det er Det ikke tvil om at vi gjør. Og jeg kommer til å satse mot en 100%stilling i brannvesenet om jeg ikke kan komme inn i militæret i en operatør stilling. Og jeg vet jeg kommer til å klare det med min bakgrunn som feier og deltids brannkonstabel.
                    Men jeg har fortstatt lyst til å komme lengst mulig i forsvaret først. Er bare synd jeg ble så fokusert på å bli ferdig med lærling kontrakten før jeg tenkte å søke militæret.
                    Å nå er jeg rådvill i den forstand, siden jeg egentlig er for gammel til å komme inn.

Kommentér

En mulighet er jo påbygging til generell studiekompetanse, om du ikke allerede har tatt det, og deretter søke rett på krigsskole; det er det jo åpnet for nå. (mens befalsskole og Hærens Lagførerkurs vel rekrutterer fra førstegangstjenesten...) Så er jo lotteforbundet sin kursrekke allerede nevnt; det er jo en bakvei inn i HV, i alle fall. Kanskje tvilsomt om du får vervet deg til f.eks. TMBN med kun det, uten full førstegangstjeneste, akkurat som HV-befal ikke kan søke befalsstillinger i Hær/Sjø/Luft (eller fast stilling i HV-distriktsstab) som krever befalsskole.

Kommentér

Krigsskole har øvre aldersgrense 25 år, med unntak i spesielle tilfeller. Disse spesielle tilfellene ser jeg for meg er for personell med ettertraktet kompetanse, så jeg hadde nok ikke satset på det uten at jeg visste at jeg i det hele tatt kom til å bli vurdert.
                        https://forsvaret.no/karriere/krav/formelle-krav

Kommentér

Forsvaret har flere brannstasjoner, disse utdanner hvert år soldater til å bekle stillinger som brannkonstabler.
                          Kanskje kan dette være veien for deg?
                          https://forsvaret.no/aktuelt/brannsp...-p%C3%A5-rygge
                          https://forsvaret.no/karriere/forste...annvernssoldat

Da kan du lettere få tilsetting etter førstegangstjeneste, innenfor det du driver med.
                          (Dersom du er i førstegangstjenesten, så er det lettere å søke andre stillinger du skulle synes er interessant)
                          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                            Forsvaret har flere brannstasjoner, disse utdanner hvert år soldater til å bekle stillinger som brannkonstabler.
                            Kanskje kan dette være veien for deg?
                            https://forsvaret.no/aktuelt/brannsp...-p%C3%A5-rygge
                            https://forsvaret.no/karriere/forste...annvernssoldat

Da kan du lettere få tilsetting etter førstegangstjeneste, innenfor det du driver med.
                            (Dersom du er i førstegangstjenesten, så er det lettere å søke andre stillinger du skulle synes er interessant)
                            Tror det blir tricky.

Han har ikke gjennomført fgtj enda, og er mest sannsynlig for gammel til å bli innkalt.

Et av opptakskravene er gjennomført rekruttskole.
                            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

Tror det blir tricky.

Han har ikke gjennomført fgtj enda, og er mest sannsynlig for gammel til å bli innkalt.

Et av opptakskravene er gjennomført rekruttskole.
                              Kan være en et punkt som gir gjennomslag for FPVS.

Kommentér

Så er jo spørsmålet om det er noe særlig poeng å være militær brannkonstabel... Eneste forskjellen der er vel at man har andre distinksjoner, en annen arbeidsgiver, og antagelig må jobbe på et litt mer ukurant sted... ?

Som det sies her, det er fare for at du kom til perrongen akkurat når toget gikk her. Det gir deg 2 muligheter; Mase på FPVS helt til de blir lei og tenker "javel, alt for freden" og lar deg slippe inn, eller komme inn i HV via Lottene, bli A-lotte, ta grunnleggende soldatutdanning og påfølgende lagførerkurs osv. Er du ivrig kan du fylle temmelig mye fritid med grønn tjeneste i HV også, selv i områdestrukturen. Litt usikker på om man har anledning til å komme inn i I-styrken som A-lotte dog.

Kommentér

Ein kan komme i I-styrke som A-lotte, viss det ikkje har skjedd forandringar dei siste åra.

Kommentér

Litt info om lotter og HV her:

https://lottene.no/om-nlf/lottenes-a...d-heimevernet/

Men hva er en A-lotte?
                                    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Avtalelotte.

Men, som sagt annetsted, lottene burde snarest skifte navn til noe nøytralt, for ikke å fremstå som en anakronisme.
                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
                                        Så er jo spørsmålet om det er noe særlig poeng å være militær brannkonstabel... Eneste forskjellen der er vel at man har andre distinksjoner, en annen arbeidsgiver, og antagelig må jobbe på et litt mer ukurant sted... ?
                                        Når man er ansatt som spesialist så har man flere muligheter i Forsvaret en om man er sivil uten førstegangstjeneste.
                                        Førstegangstjeneste, muligens som brannsoldat, vil åpne for eventuell tilsetting som militær brannkonstabel.
                                        Å være brannkonstabel ekskluderer ikke fra å søke annen tjeneste; som krever gjennomført førstegangstjeneste.
                                        Kanskje tar det to år, men har en lyst til det, så er det ihvertfall en ikke usannsynlig mulighet.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                        https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                        Kode:
                                            Globale utviklingstrekk
                                            Nordområdene / Arktis
                                            Russland
                                            Afghanistan
                                            Pakistan
                                            Kina
                                            Midtøsten og Nord-Afrika
                                            Iran
                                            Sudan
                                            Somalia
                                            Terrorisme
                                            Spredning av
                                        ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                        Working...
                                        X