Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om innkallingsdato

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmål om innkallingsdato

Hei, jeg har fått nå nylig mitt innkallingsbrev til luftforsvaret, og om alt går etter planen skal jeg møte opp i april 2021. Promblemet er at jeg vil gjerne utsette det for bare 2 månder, sånn at jeg kan bli ferdig med min bacheloroppgave og bli ferdig utdanna som maskin-og elektroingeniør. Jeg har sett at avdelingen jeg har blitt innkalt til har innkallingsdato både i juli og i september, men da jeg ringte forsvaret så fikk jeg beskjed om å sende inn klage og vente på svar, men at sannsynligheten er "svært liten" jeg lurer på om noen her har opplevd at de fikk lov til å utsette innkallingsdatoen med bare et par måneder, eller kanskje kjenner noen som har fått det? kan neon fortelle meg om hva jeg kan skrive i søknaden om utsettelse for å få en bedre sjanse? På forhånd mange takk!
    gleder meg til å joine!

Jeg synes det høres veldig rart ut om tjenesten skal avbryte en 3-årig utdannelse 2mnd før den er ferdig. Men 2mnd utsettelse til samme avdeling er nok vanskelig. Alle blir trent opp samtidig fra scratch så å komme inn 2mnd uti utdannelsen er nok vanskelig, så jeg vil nok tro du enten må vente til septemberinnrykket, eller evt overføres til en avdeling som har innrykk i juni (noe jeg tror de færreste har..)

Kommentér

Såfremt utdanning er påbegynt før du mottok innkallingen så har du normalt rett på utsettelse. Dette fremgår av forsvarets nettsider, der kan du også finne skjema for å søke om utsettelse. Jeg kjenner ikke til noen som ikke har fått utsettelse når de fikk innkalling etter at de var i gang med utdanningen. Men jeg kjenner jo ikke alle i Norge da.

Du må være forberedt på at utsettelse kan medføre at du ikke blir innkalt i det hele tatt, eller at det medfører at du blir innkalt til en annen avdeling. Innkalling kan da også bli senere enn rett etter du er ferdig med studiene.
      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Tusen takk for svar! Jeg skal sende søknad om utsettelse og får håpe på det beste.

Kommentér

Du burde også informere Forsvarer, kanskje de har behov for en nyutdannet ingeniør? Du vil tross alt ha særs høy kompetanse for å være i førstegangstjenesten om du har bachelor i ingeniørfag.

Personlig tror jeg FFI kunne vært interessert.
          Merk: Selv om du kanskje kunne tenkt en tilnærmet vanlig førstegangstjeneste med telt og marsjing med troppen så kan du få mye mer igjen av førstegangstjenesten om du får utnyttet fagkunnskapen din.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Jeg fikk flyttet min innkalling frem fra april til august (året før) den gangen jeg skulle inn til førstegangstjeneste, med begrunnelse i tilpassing til studieløp. Så det bør være muligheter til å få det til. Det krevde dog et par telefoner til da Vernepliktsverket, men det gikk.

Her er det bare å prøve, og du har etter min mening en god begrunnelse!
            Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Jeg kan huske jeg hadde en kar på rommet under rekrutten pluss litt, som hadde Master i no datagreier.. Han forsvant til Forsvarets Hovedkvarter eller hva det nå het i Oslo på tidlig 2000tall

Kommentér

FFI sluttet for en del år siden å ta inn vernepliktige forskerassistenter. Tidligere kunne vernepliktige med mastergrad i teknologiske fag og realfagene med svært gode karakterer gjøre førstegangstjenesten der. Det var faktisk hovedrekrutteringsveien til faste stillinger som forsker ved FFI, men da de fant at de fikk god nok rekruttering ved vanlig vis, fant de at det ikke lenger var verdt det det kostet.

Det har vært en del andre tjenestestillinger for vernepliktige med mastergrader (sivilingeniører og realister) tidligere, i hvert fall ved FLO, men jeg vet ikke om de fins lenger.

så har man jo det som før het VAB, nå tror jeg vernepliktig akademiker, men det er kun for leger, tannleger, farmasøyter, veterinærer og jurister (og prester tror jeg stadig). De er utskrevne offiserer under førstegangstjenesten.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Tusen takk alle sammen for svar, jeg skal som sagt søke om utsettelse, og håpe på det beste, gleder meg til å starte min førstegangstjeneste neste år.

Kommentér

Jeg vil tipse deg om denne linjen ved Krigsskolen:
                    https://forsvaret.no/gop

Dette er en relativt ny utdanningsform for sånne som deg, som allerede har bachelorgrad før Forsvaret.
                    Du har da "førstegangstjeneste" med offisersutdanning, men du binder deg til noen pliktår som offiser.
                    (Jeg husker ikke i farten hvor mange pliktår, men ikke mer en 3)

Fordelen er at du får utnyttet kompetansen din i Forsvaret i større grad en du vil om du skulle havne i vanlig førstegangstjeneste.
                    Min største frykt er at du havner et sted hvor du ikke får utnyttet potensialet ditt og at du i tillegg potensielt skulle gå glipp av en god jobbmulighet på grunn av det.
                    (Vet om en soldat med teknisk fagskole som hadde førstegangstjeneste som vognfører Scania. Han syntes det var en ok tjeneste, men hadde avdelingen vært kjent med bakgrunnen kunne han fått utnyttet den bedre innenfor teknisk avdeling; og fått lastebillappen dersom det var et stort ønske..)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Tusen takk for tips, dette er virkelig noe jeg kunne være interresert i, jeg har virkelig lyst til å bruke mitt faglig kunnskap i militæret

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                      https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                      NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                      http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                      Kode:
                          Globale utviklingstrekk
                          Nordområdene / Arktis
                          Russland
                          Afghanistan
                          Pakistan
                          Kina
                          Midtøsten og Nord-Afrika
                          Iran
                          Sudan
                          Somalia
                          Terrorisme
                          Spredning av
                      ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                      Working...
                      X