Globalt banner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kjapt spørsmål ang vgs og sesjon

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Kjapt spørsmål ang vgs og sesjon

Hei!

Har et kjapt spørsmål angående sesjon osv. Går nå på vg1 TIP (Teknikk og industriell produksjon) og skal søke vg2 nå snart. Planen min har lenge vært å gå yrkesfag på videregående og få et fagbrev, deretter fgt og så en lang karriere i forsvaret. Men etter det første året mitt på TIP så har jeg innsett at jeg egentlig heller skulle gått Bygg og anlegg (var andrevalget mitt). Det betyr at hvis jeg bestemmer meg for å søke den andre linjen og gå vg1 om igjen så havner jeg et år bak alle de andre på min alder. Vil forsvaret se dette som en ulempe eller grunn til å ikke se meg som kvalifisert til fgt? At jeg får gått førstegangstjenesten er veldig viktig for meg men at jeg velger en utdanning jeg trives med er også viktig. Også vil det «ekstra» året mitt gi meg mer tid til trening.

Har tenkt og fundert på dette lenge og vil egentlig ha så mye muligheter for å få komme i forsvaret som mulig. Så takk for svar!
    Et spørsmål til, er fagbrev som tømrer eller studiekompetanse mest ettertraktet for forsvaret?

Velkommen til forumet. Jeg kan ikke tenke meg at ett år ekstra på videregående skal diskvalifisere deg fra førstegangstjeneste. Og enda mindre når du kan begrunne det slik.

Hva som er mest attraktivt av fagbrev og studiekompetanse kommer an på hva du vil gjøre. Skal du gå offisers-, språk- eller ingeniørutdanning må du ha studiekompetanse. Satser du på karriere som spesialist og spesialistbefal kan sikkert fagbrev være minst like bra.
    "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
    - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Du har ikke vurdert lærling i forsvaret?

Kommentér

Det er ikke negativt om du går et nytt VG1 etter å ha fullført den VG1 du allerede går på.
        Hva med å gå teknisk lederutdanning i Forsvaret?
        Dersom du velger tunge kjøretøy, eller industrimekaniker så kan du ta fagbrevet ditt i Forsvaret.

Hvorfor mener du at det er mer riktig å gå bygg og anlegg i stedet for mekaniske fag, når du planlegger å jobbe en lang karriere i Forsvaret?

Det er de som er i slutten av 20-årene når de starter sin karriere i Forsvaret, så er år gjør ingenting.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av navara Vis post
          Du har ikke vurdert lærling i forsvaret?
          Jo har jo selvsagt det men er vel ikke noe snekker/tømrer lærlingmuligheter i forsvaret? som jeg vet om. Vet at det er noen innen TIP da.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
            Det er ikke negativt om du går et nytt VG1 etter å ha fullført den VG1 du allerede går på.
            Hva med å gå teknisk lederutdanning i Forsvaret?
            Dersom du velger tunge kjøretøy, eller industrimekaniker så kan du ta fagbrevet ditt i Forsvaret.

Hvorfor mener du at det er mer riktig å gå bygg og anlegg i stedet for mekaniske fag, når du planlegger å jobbe en lang karriere i Forsvaret?

Det er de som er i slutten av 20-årene når de starter sin karriere i Forsvaret, så er år gjør ingenting.

Hei, grunnen til at jeg heller vil gå bygg er av personlige grunner og pga at det er noe jeg vil trives mer med. Kunne også tenkt meg å kanskje være i den bransjen en gang i livet.

Kommentér

Hva ser du for deg å drive med i Forsvaret da?

Kommentér

Et alternativ er jo å gå TAF eller hva det nå heter, og bli Byggingeniør i Forsvaret

Kommentér

Er det noe jobbmuligheter i Forsvaret som anleggsmaskinfører, kanskje? Befalsutdanning og jobb (evt som Grenader) i IngBn?
                  Der tror jeg forøvrig du kommer inn på VG2 anleggsmaskinfører med VG1 TIP, om ikke opplegget er forandret, så du ikke trenger å ta førsteåret på nytt. Eller så kan du jo gjøre begge deler; (dvs, du har vel ikke egentlig rett på å gå to forskjellige VG2) og søke VG2 tungbil eller anleggs/landbruksmekaniker og lærlingetid på militært verksted, og eventuelt gå maskinfører etterpå.

"Bygg og anlegg" er jo et veldig bredt fagområde; har du tenkt litt mer konkret på HVA innenfor bygg og anlegg du ser for deg å jobbe med etter endt militær yrkeskarriere?

Kommentér

Er spesialstyrkene som har vært målet, de siste 3 årene...
                    Drømmen er å være marinejeger eller spesialjeger og deretter etter mine glansdager være med å trene og hjelpe nye. Så en lang karriere i FSK eller MJK er målet.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
                      Er det noe jobbmuligheter i Forsvaret som anleggsmaskinfører, kanskje? Befalsutdanning og jobb (evt som Grenader) i IngBn?
                      Der tror jeg forøvrig du kommer inn på VG2 anleggsmaskinfører med VG1 TIP, om ikke opplegget er forandret, så du ikke trenger å ta førsteåret på nytt. Eller så kan du jo gjøre begge deler; (dvs, du har vel ikke egentlig rett på å gå to forskjellige VG2) og søke VG2 tungbil eller anleggs/landbruksmekaniker og lærlingetid på militært verksted, og eventuelt gå maskinfører etterpå.

"Bygg og anlegg" er jo et veldig bredt fagområde; har du tenkt litt mer konkret på HVA innenfor bygg og anlegg du ser for deg å jobbe med etter endt militær yrkeskarriere?
                      Å jobbe i bygg og eiendom etter forsvaret er det jeg tenker da. Kanskje inn i noe megling eller business. Er glad i hus osv.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Undergroundgains Vis post
                        Er spesialstyrkene som har vært målet, de siste 3 årene...
                        Drømmen er å være marinejeger eller spesialjeger og deretter etter mine glansdager være med å trene og hjelpe nye. Så en lang karriere i FSK eller MJK er målet.
                        I så fall tror jeg at hva du gjør på videregående er bortimot helt irrelevant. Så vidt jeg har forstått starter du stort sett med blanke ark på opptak og seleksjon i spesialstyrkene.
                        "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                        - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Hvis du synes hus er fint, og du ønsker å drive meg megling eller lignende, så er det nok best å ta en økonomiutdanning, eller lignende, etter du har fullført studiespesialisering. Det er særs få tømrere som driver med megling.
                          Selv om du skulle gå Teknisk Fagskole innenfor bygg og anlegg så ville du i større grad drevet med prosjektering av bygg og anleggsområder en megling.

Dersom du ønsker en karierre innenfor MJK/FSK så kan du titte i opptakstrådene her på forumet.
                          Du bør uansett velge den ene eller den andre, og sette deg mål om det, før du planlegger hva du ønsker å gjøre etterpå.
                          De velger selv hvem som driver med utdanning av nye. Kanskje blir du en av de?

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Har du sett på (søknadsfrist om 10 dager) https://forsvaret.no/tlu Krav om VG2 kjøretøy, arbeidsmaskiner eller industriteknologi.
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                              Har du sett på (søknadsfrist om 10 dager) https://forsvaret.no/tlu Krav om VG2 kjøretøy, arbeidsmaskiner eller industriteknologi.
                              Var det jeg prøvde å hinte om i innlegg #9. (men at søknadsfristen er om ti dager visste jeg ikke. Men han har jo enda et år å gå på før han kvalifiserer til å søke -om han velger å ta et av de nevnte VG2 etter VG1 TIP...)

Vet ikke hvor mye en teknisk befalsutdanning har å si på MJK/FSK-opptak; neppe noe som helst, verken positivt eller negativt. At man samtidig blir litt eldre, mer moden (og leder-utdannet!), og har lengre tid til å trene seg opp til fysiske krav er jo i alle fall positivt.

Kommentér

Et ekstra år på vgs kan umulig være negativt. Det betyr jo bare mer og bredere kompetanse. Gjorde selv det i ungdommen, og har aldri vært noen ulempe.

Men, skal jeg anbefale noe så er det å ikke søke fritak for allmennefagene du har fra før av. Å ha ha tatt disse tidligere betyr bare at du allerede har vært igjennom allmennfagene (i motsetning til de andre i klassen), og har mye større sjanser til å få gode/bedre karakterer denne gangen enn forrige gang - og det kan være avgjørende og bety noe; sivilt som militært om man skal søke læreplass, jobb, etc.
                                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Tusen takk for alle svarene

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                  Working...
                                  X