Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål til opptak

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Spørsmål til opptak

Hei!

Jeg har nå trent målrettet et halvt år som forberedelse til opptak som enten Kystjeger eller Fallskjermjeger. Planen er å komme seg gjennom opptaket, fullføre året, og etter endt førstegangstjeneste å søke seg til enten FSK eller MJK. I forbindelse med det har jeg noen spørsmål:

Når jeg var på sesjon fikk jeg 9 på syn. Dette selv om jeg ikke så alle bokstavene på den nederste linja med ene øyet. Sesjonslegen hjalp meg faktisk litt. (Ser bedre på det ene øyet enn andre).

Skjønner at det fort blir synsing, men er det noen som vet hvor strenge legene er på opptak?

Synskravet er strengere hos FSK enn KJK, og etter og ha trent for dette et år ville det vært utrolig kjedelig å ryke ut på noe sånt. Da velger jeg heller KJK.

Lurer også på om KJK er en rekrutteringsarena til spesialstyrkene i likhet med fallskjermjegerne?

Takk for eventuelle svar!

Opprinnelig skrevet av esve00 Vis post
    Hei!

Jeg har nå trent målrettet et halvt år som forberedelse til opptak som enten Kystjeger eller Fallskjermjeger. Planen er å komme seg gjennom opptaket, fullføre året, og etter endt førstegangstjeneste å søke seg til enten FSK eller MJK. I forbindelse med det har jeg noen spørsmål:

Når jeg var på sesjon fikk jeg 9 på syn. Dette selv om jeg ikke så alle bokstavene på den nederste linja med ene øyet. Sesjonslegen hjalp meg faktisk litt. (Ser bedre på det ene øyet enn andre).

Skjønner at det fort blir synsing, men er det noen som vet hvor strenge legene er på opptak?

Synskravet er strengere hos FSK enn KJK, og etter og ha trent for dette et år ville det vært utrolig kjedelig å ryke ut på noe sånt. Da velger jeg heller KJK.

Lurer også på om KJK er en rekrutteringsarena til spesialstyrkene i likhet med fallskjermjegerne?

Takk for eventuelle svar!
    Veldig bra at du setter deg mål og stiller spørsmål!

Kystjeger og fallskjermjeger er i mine øyne IKKE likestilte avdelinger. Sikter du høyt går du for Fallskjermjeger.

Føler du selv at du har bra syn?

Jeg vet ikke hvordan legene er på opptaket men for din egen del bør du ha et godt syn uavhengig av testscore.

Ta en tur til optiker skaff deg en 2nd opinion. Du har ikke noe å gjøre i spesialstyrker uten perfekt syn.

Rekruttering til FSK er ganske enkelt. Kravet er fullført førstegangstjeneste.

Er du spesielt talentfull så kan du kanskje bli lettere «oppdaget» som fallskjermjeger i samme nabolag men seleksjonen må uansett gjennomføres.

Presiserer at KJK ikke er en spesialavdeling. Vi har to slike og de er FSK og MJK. tillegg har vi fallskjermjegerutdanningen og den kvinnelige Jegertroppen som er en slags rekrutteringsavdelinger for Spes. De driver med en del heftige ting sammenliknet med de regulære avdelingene så det blir ikke helt feil å kalle de for en spesialavdeling.

KJK er på nivå med Oppklaring og Artjeger og alle disse har forsynt FSK/MJK med personell opp gjennom tidene. Du kan få en meget bra tjeneste i disse miljøene og etterhvert vil du kanskje se at draget mot spes forsvinner. Kall det en slags modningsprosess som kommer når man begynner å skjønne hvordan forsvaret fungerer.

Ønsker deg lykke til!
    Artillery is the God of War

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

Veldig bra at du setter deg mål og stiller spørsmål!

Kystjeger og fallskjermjeger er i mine øyne IKKE likestilte avdelinger. Sikter du høyt går du for Fallskjermjeger.

Føler du selv at du har bra syn?

Jeg vet ikke hvordan legene er på opptaket men for din egen del bør du ha et godt syn uavhengig av testscore.

Ta en tur til optiker skaff deg en 2nd opinion. Du har ikke noe å gjøre i spesialstyrker uten perfekt syn.

Rekruttering til FSK er ganske enkelt. Kravet er fullført førstegangstjeneste.

Er du spesielt talentfull så kan du kanskje bli lettere «oppdaget» som fallskjermjeger i samme nabolag men seleksjonen må uansett gjennomføres.

Presiserer at KJK ikke er en spesialavdeling. Vi har to slike og de er FSK og MJK. tillegg har vi fallskjermjegerutdanningen og den kvinnelige Jegertroppen som er en slags rekrutteringsavdelinger for Spes. De driver med en del heftige ting sammenliknet med de regulære avdelingene så det blir ikke helt feil å kalle de for en spesialavdeling.

KJK er på nivå med Oppklaring og Artjeger og alle disse har forsynt FSK/MJK med personell opp gjennom tidene. Du kan få en meget bra tjeneste i disse miljøene og etterhvert vil du kanskje se at draget mot spes forsvinner. Kall det en slags modningsprosess som kommer når man begynner å skjønne hvordan forsvaret fungerer.

Ønsker deg lykke til

Takk for godt svar! Får gå noen omganger med meg selv og finne ut av hva jeg brenner mest for. Time hos optiker er bestilt.

Kommentér

Hei. Har søkt KJK opptak og er rimelig sikker på at legene oppfatter ting forskjellig. Jeg så mye rart på den nederste linja på sesjon og fikk noe feil, men det ble karakter 9. Har en kompis som bruker briller som var redd han ikke fikk tjenestegjøre i det hele tatt, men han fikk også karakter 9 av en eller annen grunn. Tror det kommer velding an på hvordan den enkelte legen tolker det.

Kommentér

Det kommer veldig ann på hvor sterke glass man har.
          I mitt tilfelle så leser jeg nederste linja med venstre øye, men det øyet har jeg synskorrigering -0,5 på. Høyre øyet mitt sliter jeg litt med å lese den nederste linjen, det øyet krever -0,75.
          Jeg får uansett kjøre vogntog uten briller, men det er for lite til at det laseropereres og det er nok til at jeg blir sliten av å ikke bruke briller.
          Den nederste linjen hos en optiker er for de med syn over 20/20 (tilsvarer Forsvarets 9), så leser du den nest nederste linja godt og sliter litt med den nedersre så er du godt innafor.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av KJKiddo Vis post
            Hei. Har søkt KJK opptak og er rimelig sikker på at legene oppfatter ting forskjellig. Jeg så mye rart på den nederste linja på sesjon og fikk noe feil, men det ble karakter 9. Har en kompis som bruker briller som var redd han ikke fikk tjenestegjøre i det hele tatt, men han fikk også karakter 9 av en eller annen grunn. Tror det kommer velding an på hvordan den enkelte legen tolker det.
            Var han nærsynt, langsynt eller skjeve hornhinner?

Med karakter 9 skal man i utgangspunktet ha strøkent syn.

Poenget er uansett at man se sine egne begrensninger. Det hjelper ikke å gli gjennom sesjonen hvis man sliter med å se langt eller sjøgler så mye at man alltid treffer sidemannens blink på skytebanen.

Jeg brukte linser og briller i felt og det var noe herk.

Man får vurdere selv men skulle jeg ha fortsatt i forsvaret måtte det blitt en salve fra dødsstjernen i hver hornhinne før jeg hadde orket.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

Var han nærsynt, langsynt eller skjeve hornhinner?

Med karakter 9 skal man i utgangspunktet ha strøkent syn.

Poenget er uansett at man se sine egne begrensninger. Det hjelper ikke å gli gjennom sesjonen hvis man sliter med å se langt eller sjøgler så mye at man alltid treffer sidemannens blink på skytebanen.

Jeg brukte linser og briller i felt og det var noe herk.

Man får vurdere selv men skulle jeg ha fortsatt i forsvaret måtte det blitt en salve fra dødsstjernen i hver hornhinne før jeg hadde orket.
              Han er nærsynt, men det kan umulig være mye hvis han fikk 9.

Kommentér

Når det gjelder KJK vs fallskjermjeger så er jeg også ganske nysgjerrig. Jeg har altså ingen erfaring med forsvaret, men det jeg har hørt er at hvis man vil søke seg videre til MJK så vil førstegangstjeneste i KJK og fallskjermjeger gi så og si samme grunnlaget. Jeg vil jo anta at KJK innebærer mye mere vann enn fallskjermjeger og derfor gi et bedre grunnlag til MJK (sier igjen jeg har ingen erfaring og dette er noe jeg antar). I forhold til spesialjeger har jeg ingen anelse.

Videre er mitt inntrykk at de fleste folk anser fallskjermjeger som det aller hardeste man kan gjøre i førstegangstjenesten.88charlie skriver over her "Sikter du høyt går du for Fallskjermjeger". KJK er jo ikke en spesialavdeling, men det er jo på lik linje med fallskjermjeger også "bare" en førstegangstjeneste. FSK utdanner jo fallskjermjegerne, men de er vel ikke spesialsoldater som vernepliktige? Skal ikke argumentere for det ene eller andre her, men både KJK og fallskjermjeger er nok uansett godt grunnlag for videre tjeneste i MJK eller FSK.

Noen som kanskje kan utdype forskjellene på div krav og selve opptaket? For eksempel er jo kravet til KJK 7 pull ups og fallskjermjeger bare 5. Ikke at det er store forskjellen, men synes det er merkelig at det er slik. Vet ikke om hvordan videre tester er som fallskjermjeger og tviler på at det er så mange som vet om KUP 1-3 testene i KJK også (selv om hele greia står på siste side av treningsprogrammet).

Kommentér

Opprinnelig skrevet av KJKiddo Vis post
                  Når det gjelder KJK vs fallskjermjeger så er jeg også ganske nysgjerrig. Jeg har altså ingen erfaring med forsvaret, men det jeg har hørt er at hvis man vil søke seg videre til MJK så vil førstegangstjeneste i KJK og fallskjermjeger gi så og si samme grunnlaget. Jeg vil jo anta at KJK innebærer mye mere vann enn fallskjermjeger og derfor gi et bedre grunnlag til MJK (sier igjen jeg har ingen erfaring og dette er noe jeg antar). I forhold til spesialjeger har jeg ingen anelse.

Videre er mitt inntrykk at de fleste folk anser fallskjermjeger som det aller hardeste man kan gjøre i førstegangstjenesten.88charlie skriver over her "Sikter du høyt går du for Fallskjermjeger". KJK er jo ikke en spesialavdeling, men det er jo på lik linje med fallskjermjeger også "bare" en førstegangstjeneste. FSK utdanner jo fallskjermjegerne, men de er vel ikke spesialsoldater som vernepliktige? Skal ikke argumentere for det ene eller andre her, men både KJK og fallskjermjeger er nok uansett godt grunnlag for videre tjeneste i MJK eller FSK.

Noen som kanskje kan utdype forskjellene på div krav og selve opptaket? For eksempel er jo kravet til KJK 7 pull ups og fallskjermjeger bare 5. Ikke at det er store forskjellen, men synes det er merkelig at det er slik. Vet ikke om hvordan videre tester er som fallskjermjeger og tviler på at det er så mange som vet om KUP 1-3 testene i KJK også (selv om hele greia står på siste side av treningsprogrammet).
                  Jeg holder en knapp på Fallskjermjeger, uansett, men spørsmålet er ikke hva som er hardest. Det har absolutt ingenting med saken å gjøre om du klarer 5 eller 7 hangups eller om du gikk KJK, FJ, Oppkl, ArtJeg eller InfJeg. Du må uansett gjennom et nøye designet nåløye.

Det jeg kan si er at jeg har sett utallige gutter som får seg en realitycheck når de kommer inn og fort glemmer at de higet etter fallskjermjeger når de står der og knøler med å få på seg gruen og sliter med å stille til oppstilling, selv om de klarte 50 push-ups og 14 hangups.

Jeg nevnte dette med modning lenger oppe. Søk på en avdeling som fenger deg og ta en selvransakelse på hvor du står i forhold til å komme inn. Etter (nesten) endt tjeneste vet du vanvittig mye mer om hva ting dreier seg om og er vesentlig bedre i stand til å finne ut hva som passer deg.

Kommentér

Igjen, takk for gode svar! Var hos optiker, og fikk konstatert at det ikke var noe problem med synes mitt. Så de aller fleste bokstavene på den nederste linja med begge øyne, og han kom med en interessant forklaring på det hele. Hvis man ser forskjellig på to øyne og det er pluss på øya, kan hjernen kompensere styrken som sendes ut, og bruke et øye som dominant. Etter noen sekunder med det dominante øyet lukket vil man derfor se like godt med det svakere øyet.

Kommentér

Dersom du søker fallskjermjeger, eller for jentene; jegertroppen, så er dette en førstegangstjeneste.
                      Søker du derimot Kystjeger, så er opptaket til førstegangstjenesten inngangsbiletten til videre tjeneste som kystjeger.
                      Som spesialjeger, eller marinejeger må du igjennom et SOF-opptak og en SOF-utdanning. Dette gir deg en annen arbeidshverdag og andre retningslinjer når det kommer til hvordan du jobber.
                      Du kan jobbe som kystjeger, for så å bli spesialjeger, eller du kan ta førstegangstjeneste som fallskjermjeger, for så å dra på nytt opptak.

Uansett hvilket valg du tar, så er det muligheter du ser på ikke utfordringer, alle muligheter er spennende og utfordrende.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av esve00 Vis post
                        Igjen, takk for gode svar! Var hos optiker, og fikk konstatert at det ikke var noe problem med synes mitt. Så de aller fleste bokstavene på den nederste linja med begge øyne, og han kom med en interessant forklaring på det hele. Hvis man ser forskjellig på to øyne og det er pluss på øya, kan hjernen kompensere styrken som sendes ut, og bruke et øye som dominant. Etter noen sekunder med det dominante øyet lukket vil man derfor se like godt med det svakere øyet.
                        Dette kan du huske når du senere skal på skytebanen og finne ut hvilket øye som er dominant.
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                        https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                        http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                        Kode:
                            Globale utviklingstrekk
                            Nordområdene / Arktis
                            Russland
                            Afghanistan
                            Pakistan
                            Kina
                            Midtøsten og Nord-Afrika
                            Iran
                            Sudan
                            Somalia
                            Terrorisme
                            Spredning av
                        ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X