Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rekruttperiode i Forsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rekruttperiode i Forsvaret

Hei! Jeg skal inn i Garden i slutten av januar.

Jeg sliter litt med formen og har vært skadet veldig lenge. Jeg hadde egentlig tenkt til å prøve meg i LPO i Garden men pådro meg en skade 3 måneder før fgtj. Jeg er i ferd med å komme meg tilbake fra skaden nå med hjelp av idrettsfysioterapeut men har ikke fått ordentlig trent, særlig løping har det vært dårlig av siden det er der jeg har skadet meg. Begynte å merke at jeg fikk dårlig tid med rekruttperiode som nærmet seg og jeg erklærte meg selv frisk og begynte å løpe. Fikk fortsatt vondt og løp med smertestillende, noe som provoserte fram skaden igjen...

Jeg lurte på om noen kunne svart på disse spørsmålene for meg om det er mulig. Jeg har lagt ut en lignende annonse her før, men har ikke fått noe særlig respons. I tillegg sendte jeg inn mail til forsvaret men har ikke fått noe respons, tenkte kanskje at det er litt mer fleksibilitet her for å få noe svar fort. P.S. Disse spørsmålene er gamle.
    • Er det eventuelt noen tips der ute til når jeg bør melde inn interesse for LPO? Om ikke kanskje oppsøke ansvarlige tidlig? Jeg er ikke så veldig sterk (Alltid slitt med Pull-Ups) men kan gå langt med sekk og er glad i å løpe. Jeg ønsker meg masse felt, men hva er den beste måten å uttrykke det på til befalet/Gjøre de bevisst på det?
    • Er det veldig tøffe krav? Som jeg sa så sliter jeg med Pull-Ups.
    • Noen tidligere erfaring fra hvor populært det er? Er det mange som søker?
    • Når begynner man å søke om stillinger i rekruttperioden?
    • Hvilke faktorer spiller mest rolle når søknader vurderes? Mye på innstilling og interesse, eller mest på fysisk form?
      • Dette er det jeg lurer MEST på. Vuderer befalet rekrutten på starten av rekruttperioden, eller dens standard på slutten, er det dette som avgjør? Jeg ser for meg at man kan endre seg enormt på disse ukene/månedene.
    • Vil dårlig form fra starten av rekruttperiode avgjøre hvilken stilling man får? Betyr det at det er liten sjanse å få plass i et av geværkompaniene også? Går litt i med spørsmål 5.
    Håper noen kan gi en respons til meg så fort som mulig, settes veldig stor pris på.

Hei, det er flere her inne som kan gi mer spesifikke svar angående HMKG; jeg har ikke noe erfaring derfra så kan kun gi noen generelle betraktninger.

Enkelt sagt så deler en ofte mellom to elementer når en vurdere ferdighetene til en rekrutt: trenbar og ikke trenbar. En soldat kan ila av noen uker komme i bedre form gitt holdninger, motivasjon og «stå på vilje» er tilsted (gitt en er frisk og rask så klart). Men det må ligge en grad av robusthet i grunnformen, bruk standard testene som benchmark for å måle deg hvordan du ligge an —> https://forsvaret.no/fysiskekrav

Infanteri tjeneste er fysisk tung tjeneste med få elementer av luksus. Vurdering av kandidater er normalt en helhetsvurdering og god progresjon og evne til å raskt ta til seg kunnskap og trenings belastning ansees som positivt. God pågangsmot, innstilling og interesse er positivt men husk at hvis valget er mellom en som har disse egenskapene og en som har disse pluss fysisk robusthet så vil Forsvaret normalt prioritere den som også har robustheten.

tips til pull-ups hvis ikke du har prøvd dette; tren med å henge ett langt trenings strikk i stangen og loop den ned til en av føttene slik at når du henger etter armene så strammer strikken og du får hjelp fra strikken når du skal løfte deg opp. Dette kan hjelpe på å trene opp repetisjoner, teknikk og belastning.

Lykke til, hør på lege og fyso og stå på!

Kommentér

Hei!

Har heller ingen erfaring fra HMKG, men var tidligere rekruttskoleinstruktør i Sjøforsvaret.

Der vurderte vi hver rekrutt kontinuerlig, og det ble jevnlig notert ned positive og negative inntrykk, som spilte inn på
      helhetsvurderingen.

Anbefaler å gi et godt inntrykk fra start, vær positiv og ha en stå-på-innstilling, ta initiativ (uten å overinsje), og vær et forbilde for medsoldatene dine.

Lykke til!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
        Hei, det er flere her inne som kan gi mer spesifikke svar angående HMKG; jeg har ikke noe erfaring derfra så kan kun gi noen generelle betraktninger.

Enkelt sagt så deler en ofte mellom to elementer når en vurdere ferdighetene til en rekrutt: trenbar og ikke trenbar. En soldat kan ila av noen uker komme i bedre form gitt holdninger, motivasjon og «stå på vilje» er tilsted (gitt en er frisk og rask så klart). Men det må ligge en grad av robusthet i grunnformen, bruk standard testene som benchmark for å måle deg hvordan du ligge an —> https://forsvaret.no/fysiskekrav

Infanteri tjeneste er fysisk tung tjeneste med få elementer av luksus. Vurdering av kandidater er normalt en helhetsvurdering og god progresjon og evne til å raskt ta til seg kunnskap og trenings belastning ansees som positivt. God pågangsmot, innstilling og interesse er positivt men husk at hvis valget er mellom en som har disse egenskapene og en som har disse pluss fysisk robusthet så vil Forsvaret normalt prioritere den som også har robustheten.

tips til pull-ups hvis ikke du har prøvd dette; tren med å henge ett langt trenings strikk i stangen og loop den ned til en av føttene slik at når du henger etter armene så strammer strikken og du får hjelp fra strikken når du skal løfte deg opp. Dette kan hjelpe på å trene opp repetisjoner, teknikk og belastning.

Lykke til, hør på lege og fyso og stå på!
        Takk for respons, er det vanligvis intervju med rekrutter også? Samtale om dens progresjon og diverse ting? Jeg antar at det er troppsjef kanskje som vurderer oss eller?

Kommentér

No er det mange år sidan eg var på nokon rekruttskule, det var ikkje eingang i dette årtusen, men eg vil tru at kvar einaste instruktør og kvart einaste befal vil vere med i vurderinga.

Kommentér

Det skal sies at det er en og annen "gammel gardist" her inne på forumet. En gang gardist alltid gardist. Det som dog er vedt å nevne er at gardens rekruttskole er en av få rene rekruttutdanninger som gjennomføres per tid. Denne rekruttskolen skal (med få unntak) ikke utdanne til seg selv, men heller utdanne soldater til resten av HMKG.

Gardens rekruttskole er foruten Sjø og Lufts rekruttskole på Madla, den største enkeltutdanningen av rekrutter i Forsvaret. Det er en avdeling som ikke gjør noe annet enn å utdanne rekrutter. Ikke tenk så mye på hvordan du vurderes. Gjør ditt beste og vis hva du er god for... på en naturlig måte så ser du hva som skjer. Prøver du å fremstå på en spesiell måte, så kan jeg garantere deg at det kommer til å vises (enten du vil, eller ikke).
            Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
            Kode:
                Globale utviklingstrekk
                Nordområdene / Arktis
                Russland
                Afghanistan
                Pakistan
                Kina
                Midtøsten og Nord-Afrika
                Iran
                Sudan
                Somalia
                Terrorisme
                Spredning av
            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X