Støtt Milforum på Vipps #587 879

Ambulansepersonell kan for lite..

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 84mm
    Trådstarter
    OR-5+ Sersjant 1.klasse

    • 2004
    • 8242

    Ambulansepersonell kan for lite..

    Ikke alle pasienter får den hjelpen de trenger, mener ambulansesjef. Nå krever han treårig høyskoleutdanning.

    Minimumskravene til utdannelse er altfor lave i dag, sier ambulansesjef og overlege ved akuttmedisinsk seksjon på Haukeland Universitetssykehus, Guttorm Brattebø.

    Nå slår ambula...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    What happens in the garage, stays in the garage
  • PF
    RESERVEBEFAL
    • 2005
    • 2084

    #2
    Ja ikke fatter jeg hvorfor vi i dette landet ikke har en paramedic-utdannelse på høyskolenivå som motiverte, interesserte og ikke minst modne personer kan søke seg til uavhengig av bakgrunn og tidligere utdanning/erfaring. Andre land har det og det fungerer utmerket.

    Ikke minst kunne en slik utdann...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Last edited by PF; DTG 221523 Jul 12, 15:23.
    As you wish.

    Kommentér

    • Crazy_K
      RESERVEBEFAL
      • 2004
      • 2350

      #3
      Og så kan vi samtidig holde pusten for en skikkelig yrkesutdanning for brannvesenet også isteden for et 8 ukers "kurs". I mellomtiden lages det NOU på NOU som legges i skuffen, det er vel mye det samme på ambulansiden også....
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

      Kommentér

      • Rittmester
        OF-2 Rittmester
        Pers.off. (S-1)


        Sponsor
        • 2006
        • 31533

        #4
        Jeg er nysgjerrig på hva ekspertisen her mener: på hvilket nivå bør man legge en slik paramedic-utdannelse? Som en spesialisering for allerede utdannete sykepleiere? Som et alternativ til, men på nivå med, sykepleierutdanningen? Noe mindre ambisiøst?...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.
        Moderator

        Kommentér

        • 84mm
          Trådstarter
          OR-5+ Sersjant 1.klasse

          • 2004
          • 8242

          #5
          Vel, i Finland er nivået sykepleier. Ser for meg en lik grunnutdanning slik det er for sykepleiere 1.år men at man skiller lag og spesialiserer seg de 2 neste årene mtp praksis og oprativ spissing.
          At nivået må opp på høyskolenivå er slik jeg ser det et krav. Problemet er at det må være overgangsor...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
          What happens in the garage, stays in the garage

          Kommentér

          • magskor
            OR-7 Flotiljemester

            • 2005
            • 3588

            #6
            Opprinnelig skrevet av 84mm
            Vel, i Finland er nivået sykepleier. Ser for meg en lik grunnutdanning slik det er for sykepleiere 1.år men at man skiller lag og spesialiserer seg de 2 neste årene mtp praksis og oprativ spissing.
            At nivået må opp på høyskolenivå er slik jeg ser det et krav. Problemet er at det...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • hvlt
              OF-2 Kaptein
              Planoff. (S-5)


              Sponsor
              • 2006
              • 22540

              #7
              Overgangen til ambulansearbeider med fagbrev var jo stor fra det tilnærmede nullnivået som var tidligere (bortsett fra noen få steder, der bl.a. Oslo kjørte et eget opplegg, og man etter hvert fikk kursing etter NOU 1976:2). Og i dag har man jo fått en videreutdanning på høyskolenivå som nasjonal pa...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.
              Moderator

              Kommentér

              • Sofakriger
                OR-7 Stabssersjant

                Sponsor

                • 2005
                • 24482

                #8
                "Det virtuelle sykehuset" blir mer og mer aktuelt - det ser vi gjennom samhandlingsreformen og de helsesentrene som etterhvert vil vokse frem flere av. Telemedisin åpner også for enda bedre muligheter for riktig stabiliserende behandling før transport, enten med helikopter eller bil. Spesialiteter b...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                Kommentér

                • magskor
                  OR-7 Flotiljemester

                  • 2005
                  • 3588

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                  "Det virtuelle sykehuset" blir mer og mer aktuelt - det ser vi gjennom samhandlingsreformen og de helsesentrene som etterhvert vil vokse frem flere av. Telemedisin åpner også for enda bedre muligheter for riktig stabiliserende behandling før transport, enten med helikopter ...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • AGR416

                    #10
                    Jeg støtter 84mm sitt forslag, med høgskoleutdanning hvor 1. året er sammen med sykepleiere, deretter begynner man på ambulansearbeider som går år 2 og 3. Så kan Nasjonal Paramedic være spesialisering derfra....
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • magskor
                      OR-7 Flotiljemester

                      • 2005
                      • 3588

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av AGR416
                      Jeg støtter 84mm sitt forslag, med høgskoleutdanning hvor 1. året er sammen med sykepleiere, deretter begynner man på ambulansearbeider som går år 2 og 3. Så kan Nasjonal Paramedic være spesialisering derfra.
                      Ut i frå dagens situasjon trur eg og det er det som er den b...
                      [/QUOTE]
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • 84mm
                        Trådstarter
                        OR-5+ Sersjant 1.klasse

                        • 2004
                        • 8242

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av magskor
                        Høgskulen i Sogn og Fjordane planlegg å starte eit slikt studium til neste år.
                        Det samme gjør Oslo/Akershus....
                        [/QUOTE]
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        What happens in the garage, stays in the garage

                        Kommentér

                        • Sofakriger
                          OR-7 Stabssersjant

                          Sponsor

                          • 2005
                          • 24482

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av magskor
                          Prøv å overbevise folk som bur nær eit lokalsjukehus om at det er betre kvalitet på eit sentralsjukehus ein time lenger vekk, lykke til.
                          Helt uproblematisk de fleste steder i landet tydeligvis, her jeg bor i Stavanger vil jeg selvsagt til Haukeland for feks brannska...
                          [/QUOTE]
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

                          Kommentér

                          • magskor
                            OR-7 Flotiljemester

                            • 2005
                            • 3588

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                            Helt uproblematisk de fleste steder i landet tydeligvis, her jeg bor i Stavanger vil jeg selvsagt til Haukeland for feks brannskade eller nevro - så kan vårt lokale sykehus ta enklere ting som det er mye av. Dette er slik det MÅ være for å holde kvalitet gjennom aktive fagm...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Eir
                              RESERVIST
                              • 2010
                              • 36

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av AGR416
                              Jeg støtter 84mm sitt forslag, med høgskoleutdanning hvor 1. året er sammen med sykepleiere, deretter begynner man på ambulansearbeider som går år 2 og 3. Så kan Nasjonal Paramedic være spesialisering derfra.
                              Det er behov for et kvalitetsløft i begge utdanninger!
                              Tidlig...
                              [/QUOTE]
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                              Kommentér

                              • 22
                                RESERVEBEFAL
                                • 2007
                                • 233

                                #16
                                Enig EIR!

                                Er ambulansearbeider og jobba noen år og vil ikke si meg blindt enig i brattebøes uttalelser når det kommer til kompetansen hos oss ute i bilene. At vi noen ganger kommer til kort er en kjennsgjerning men, vi er ofte heldige og få høre lyden av et innkommende eurocopter når det er lang ve...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                                Kommentér

                                • 22
                                  RESERVEBEFAL
                                  • 2007
                                  • 233

                                  #17
                                  Dobbelpost. Lucas, mod....
                                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                  Last edited by Lucas; DTG 291331 Oct 12, 13:31.

                                  Kommentér

                                  Googleannonse

                                  Collapse

                                  Forumstruktur

                                  Collapse

                                  Working...