PDA

Vis full versjon : Forsvarets bordingskapasiteter

PF
24-11-11, 20:30
Har grublet på dette rundt bordingskapasitetene i Forsvaret en stund nå, og etter en del søk på forumet og andre steder grubler jeg fremdeles.

Slik jeg ser det har vi følgende avdelinger som kan drive "skarp" bording av fartøy om nødvendig:
- MJK
- FSK/HJK
- KJK
- SHV Bordingslag

Jeg antar at spesialstyrkene vil brukes i første rekke i enkelthendelser (f.eks Elektron eller kapring av danskeferja).

Tar man utgangspunkt i dette, når vil man egentlig få bruk for de andre to avdelingene? Jeg vet at SHV skal bistå Politi/Toll med visitering, men i hvor stor grad brukes denne kapasiteten egentlig? Har det noen gang skjedd? Og er ikke Delta langt bedre trent på slikt?

Og hvorfor har man "dobbel" kapasitet i MJV nå med både MJK og KJK bordingskapasitet? Jeg trodde meningen med MJV var at de ulike avdelingene skulle støtte og utfylle hverandre, ikke "konkurrere"?
Hva skal KJK bording brukes til som er forskjellig fra det MJK allerede kan brukes til?

Hvis jeg må drepes før å høre svarene, klarer jeg meg fint uten.
Og så drar vi helst ikke inn *** (moderert) i denne diskusjonen, ettersom det blir ren spekulasjon.

Hulkinator
25-11-11, 17:53
Det er vel en nasjonal handlingsplan, både på HVOR det skjer, NÅR det skjer og HVEM som blir sendt.
Det skal jo være mulig at to-tre skip blir kapret, det er da greit at vi har 4 enheter som kan borde og ta tilbake skipet.
Eller så kan politikerne får styre, slik som de alltid gjør, i grøfta.

Det skjer jo særdeles få kapringer her i distriktet, men bl.a MJK gjorde en god jobb i Somalia!
Så fremt det ikke forekommer noen kapringer her, så kan vi vel legge ned hele gjengen?
Ikke noe jeg ville gjort, men med all den nedleggelsen som skjer her i distriktet så er det ikke umulig...

Norge har en ekstremt stor kystlinje, er smart å ha gode bordingskapasiteter!

MGhøyre
25-11-11, 18:00
Skulle ikke forundre meg om SHV hang i en syltynn tråd. Ved kapring i fredstid er det vel kun FSK som er aktuell av militære avdelinger. (iallefall i første omgang)

Vannglass
25-11-11, 20:09
Hvis vi ender opp med to cruiseskip a 5000 passasjerer og mannskap overtatt av Tjen Folket/Vigrid/Hamas så tviler jeg på at vi klarer å ordne opp i det på egenhånd.

Det jeg da lurer på er når vi ber om internasjonal hjelp. Dette temaet har tidligere kommet opp ifbm. norske (spesial)soldater i Afg. Jeg mener at en slags europeisk "Rainbow 6" ble nevnt.

tiurleik
25-11-11, 20:31
Sånn kan det gjøres:http://www.phs.no/bibliotek/phsbibl/prosjekt/artikler/fulltekst/beredskapstroppen2.pdf

Vannglass
25-11-11, 20:37
Delta/ MJK/ FSK skal på egenhånd klare å borde å rydde X tusen lugarer og andre rare rom hvor det holdes flere tusen sivile som gisler av hundre(vis) terrorister innenfor en rimelig tid? Mens halvparten av de militære er i Adenbukta eller i Afg.? Og to skip samtidig?

tiurleik
25-11-11, 20:48
Delta/ MJK/ FSK skal på egenhånd klare å borde å rydde X tusen lugarer og andre rare rom hvor det holdes flere tusen sivile som gisler av hundre(vis) terrorister innenfor en rimelig tid? Mens halvparten av de militære er i Adenbukta eller i Afg.? Og to skip samtidig?

Hvis det er hundre terrorister så ser det nok mørkt ut ja!Da er en orgie i blod ikke til å unngå.Men les artikkelen jeg la ut link til,den er ganske interessant.

MGhøyre
25-11-11, 23:14
Tar du ikke bittelitt av nå? Hundrevis av terrorister?
Jeg er faktiskt mer redd 10 godt trenet terrorister på fastlandet.
Men om en stor aksjon mot et eller flere cruiseskip skulle oppstå, regner jeg med at flere land hadde blitt involvert (på alle vis), da passasjerene/skipene neppe hadde vært Norske.

Tusseladd
26-11-11, 02:06
Dette er ren spekulasjon fra min side:
Når det gjelder SHV, tenk deg heller et scenario der alle skip som kommer til et gitt område må bordes, klareres og gjennomsøkes, p.g.a. økt trussel, men der de fleste skipene ikke inneholder noe mistenkelig. Det blir veldig mye bording, kanskje over flere uker og måneder. Jeg tenker meg at SHV har med seg folk fra Tollvesnet, SHV border og klarerer, så sjekker Tollvesnet skipet. De spissere styrkene (MJK, KJK og HJK) border skip der det er størst risiko for motstand.

Blue
27-11-11, 09:57
Det er et par interessante juridiske forskjeller mellom land og sjø her. Under anløpsforskriften har forsvaret hjemmel til å inspisere ethvert ikke-militært utenlandsk fartøy. Dvs. at det er mulig å utføre bordinger i fredstid uten bistandsinstruks. Bordinger deles inn i tre kategorier: cooperativ, none cooperative og opposed. Selv om alle de ovennevnte enhetene skal kunne utføre alle tre, er det vel nærliggende å tenke seg at FOH kommer til å prioritere, avhengig av tilgjengelighet og trussel. Vi bør vel nevne KV her også. De utfører jo en haug cooperative bordinger hvert år. Vi kunne vel tenke oss en situasjon hvor man har økt beredskap og grensekontroll. Med vår kyst og antall skipsanløp, skal det ikke mye til før vår bordingskapasitet går i metning. Særlig fordi alle ovennevnte kanskje med unntak av SHV vil ha andre oppgaver i tillegg.

Azrael
01-12-11, 11:57
Selv undres jeg over at KJK begynner med bording, men tenker kanskje at de ser på det mer som en kjekt å ha ferdighet når man tross alt operer i kystsonen. I en krigssituasjon kan man jo helt klart se fordeler med at større deler av MJV enn de få operatørene i MJK har trent på å ta over et skip. Når det gjelder SHV BOR ser jeg virkelig ikke hvordan de er i konkurranse med SOF gutta når det gjelder bording. Klart blir danskeferga kapret av terrorister så vet jo alle hvem dette oppdraget tilhører, men hva om et russisk fiskefartøy ikke vil la seg inspisere og nekter å etterkomme ordre om å legge til kai? Skal man sende en gjeng med marinejegere etter dem? SOF en begrenset ressurs, mye utenlands, ikke sikkert de er tilgjengelig uten mye styr for fly dem inn. SHV BOR lag er i ulike nærteiger rundt om og kan brukes uten for mye kostnader, uten at det blir noe dårligere utført jobb når det gjelder slike oppdrag. I fredstid tenker jeg at alt opp til non cooperative er det veldig greit og fornuftig å bruke SHV til. Det er ikke SEAL som gjør alle bordinger i USA, kystvakten har egne bordingslag, noe vi ikke har i den norske kystvakta. Da burde det jo være greit å benytte seg av SHV når man ikke forventer en opposed situasjon, og dermed redusere den allerede store oppdragsmengden til spesialstyrkene våre. I en evt krigssituasjon vil det som det nevnes over her være et sprengt behov for bordningskapasitet langs kysten, tror ingen her inne mener man bare skal opprettholde kapasiteter som er "nyttig" i fredstid.