PDA

Vis full versjon : Ny bok om Afghanistan på tur: "Brødre i Blodet"

MMB
09-11-11, 10:04
Siden ingen har laget en ny tråd om denne enda så gjør jeg det.

- Emil Johansen, har noen skrevet en naknere, sterkeste, skildring av norske soldaters virkelighet i Afghanistan?

- Ikke som jeg kan huske, fra norsk litteratur etter 2. verdenskrig. Men det viktigste for meg har vært å menneskeliggjøre yrkessoldaten, i en situasjon der vi vet at ingen er udødelige. Få frem hvilket offer norske soldater gir, på bakken, for at vi skal kunne ha det demokratiet vi har, i Norge.

I flere år var Emil Johansen (27) profesjonell soldat og offiser i Telemark bataljon, avdeling Mek 4. Nettopp den som sto i sentrum for fjorårets debatt om norsk krigerkultur. Nå har han skrevet en personlig og kruttsterk bok om virkeligheten til de norske soldatene som i 2009 og 2010 var i intense kamper på liv og død, i Nord-Afghanistan.

I går kveld kom han tilbake fra nok et utenlandsoppdrag, for Forsvaret. Aftenposten møter ham på Kagges forlag i Stortingsgaten, der den storvokste trønderen er kledd i sivil og fremstår ytterst jovial og fredelig.
- Et mirakel at jeg lever - Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Et-mirakel-at-jeg-lever-6692543.html)

Dette blir en bok flere vil ha godt av å lese, og det gjelder også noen av folket her på forumet. Jeg tør allerede nå gå god for at dette ikke blir noe slikt møl alà "Med Mandat Til Å Drepe" og annet som har kommet ut. Emil Johansen er en særs bra mann og soldat.

berthe
09-11-11, 10:32
Dette blir en bok flere vil ha godt av å lese, og det gjelder også noen av folket her på forumet. Jeg tør allerede nå gå god for at dette ikke blir noe slikt møl alà "Med Mandat Til Å Drepe" og annet som har kommet ut. Emil Johansen er en særs bra mann og soldat.

Bør bli å finne under mange juletrær, denne!

Gehenna
09-11-11, 10:45
Skal under mitt tre, worst case "fra Østerdalsnissen".

MGhøyre
09-11-11, 11:20
Veldig bra. Håper den også havner under treet til mange politikere.

hotelpapa
09-11-11, 14:39
Havner nok under juletreet, men på eget initiativ.

NIGO
10-11-11, 21:00
Ja dette er en bok jeg virkelig ser frem til å lese, vil bli handlet inn ved første annledning.
Skal være ferdiglest før jul:-)

AGR416
10-11-11, 21:04
Den er bestilt!

jkh
10-11-11, 21:33
Bestilt!

njetnjet
10-11-11, 21:43
Emil Johansen er en særs bra mann og soldat.
Støttes. Boken er i bestilling.

noric1
11-11-11, 06:23
Leste den i går. Knallbra!

Hulkinator
11-11-11, 07:38
For en gangs skyld fant jeg en ting som er innenfor rimelighetens grenser som jeg ønsker meg til jul! Håper på at den havner under juletreet.

Clutch
11-11-11, 12:48
jækla god bok. kjøpte en i går og har lest litt over halvparten. Gir et bilde av Johansen som en reflektert og oppegående kar, han skriver bra og har effektive setninger sånn at leseren med en gang kan visualisere situasjonen. For å sitere MMB 'ikke noe møl ala mandat til å drepe'. anbefales på det sterkeste til samtlige som føler at de har noe de skulle ha sagt om norske soldater i afghanistan, og på det varmeste til alle milforumister. Dette er definitivt et gaveemne.

Composite
11-11-11, 12:54
Leste ferdig boken i går kveld. Utrolig god bok som beskriver og skildrer kamphandlinger annerledes enn mye annet jeg har lest. Som ung mann med ambisjoner om en fremtid i forsvaret evt. INTOPS gir dette et innblikk som jeg kan stole på, og som viser hverdagen til en stridende profesjonell soldat.

AGR416
11-11-11, 13:46
Intervju med Emil på NRK:

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/285643/

I tillegg er han gjest på Skavlan på NRK 1 2125 i kveld.

Dommern
11-11-11, 22:08
Johansen gjorde en utmerket figur på Skavlan. Sterk og klar, som man sier. Honnør!

jaffar
11-11-11, 22:12
Khob!

Voodoo
11-11-11, 22:15
Bare å ta av seg hatten(bereten?) for han. Veldig bra!

Aeliana
11-11-11, 22:24
Enig med de andre, her. Han gjorde et meget solid og godt inntrykk.

Kjøper garantert boka, både til meg selv og som gaver.

Takk for tips, MMB og AGR.

NIGO
11-11-11, 22:33
Forfatteren gjorde som vanlig en utmerket jobb, boka er kjøpt inn. Mange minner som dukker opp når jeg nå holder på og lese meg gjennom boka.

MGhøyre
11-11-11, 22:41
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/802953/
Skavland 11.11.11

Emil Johansen
15-11-11, 14:02
Hei alle sammen.

Tusen takk for støtte og gode tilbakemeldinger. Håper boken faller i smak hos de fleste uansett bransje og bakgrunn. Dette er et tema som gjelder oss alle.

Mvh Emil Johansen

MGhøyre
15-11-11, 14:06
Hei alle sammen.

Tusen takk for støtte og gode tilbakemeldinger. Håper boken faller i smak hos de fleste uansett bransje og bakgrunn. Dette er et tema som gjelder oss alle.

Mvh Emil Johansen
Hei!
Gleder meg til å lese den. Du fremstod veldig bra på Skavland. Sikkert for direkte for noen, men bra at folk får et blikk inn i den virkelige verden.
Bra jobba!

jkh
15-11-11, 14:48
Virkelig bra bok! Skulle ønske den var litt lenger bare.

berthe
15-11-11, 14:52
Hei alle sammen.

Mvh Emil Johansen

Du har gjort en flott figur i media, og fremstår som en helstøpt og verdig representant for militærmakten vår.
Synes i likhet med MGhøyre det er kjempebra at du er så direkte, særlig på spørsmålet om hvorvidt vi er i krig eller ikke.
Fortsett med det!

Gleder meg til å lese boken din.
Lykke til videre!

Gnist
15-11-11, 15:03
Godt jobba, Emil. Bra opptreden både på Dagsnytt 18 og Skavlan. Skal få lest boka di etter hvert.

MGhøyre
15-11-11, 18:17
http://fredrik.tv2blogg.no/
Fredrik Græsvik om boka...

Emil Johansen
15-11-11, 20:20
Beklager, kunne sikkert skrevet 5 bind om jeg skulle fått med alt, men måtte vrake litt for å holde meg til essensen. det er nok av andre veteraner som kan bidra med flere historier av dette slaget. Min er bare en liten del av det.

jkh
15-11-11, 20:48
Er vel forresten ikke så dumt at den er relativt kort så de fleste kan lese den, ikke bare de som er veldig interessert. Boken burde vært pensum for politikerne og andre som liker å snakke om afghanistan!

jaffar
15-11-11, 21:07
Ingen fare Emil. Det er nok av tjukke bøker der ute. Bra innsats, du overrasket meg.

ThorU
15-11-11, 22:46
Er skrevet opp på ønskelisten, så da er det bare å krysse fingrene for at den ligger under treet når jeg kommer hjem på perm i desember!

Aeliana
15-11-11, 23:19
Beklager, kunne sikkert skrevet 5 bind om jeg skulle fått med alt, men måtte vrake litt for å holde meg til essensen. det er nok av andre veteraner som kan bidra med flere historier av dette slaget. Min er bare en liten del av det.

Så hyggelig at du er innom her!

Jeg tror det var mange som smilte gjenkjennende da de hørte deg fortelle om hvor stolt du var da du første gang så faren din i uniform, og at det var da du bestemte deg for hva du ville bli i fremtiden.

hotelpapa
26-12-11, 00:08
Havner nok under juletreet, men på eget initiativ.

La faktisk under juletreet på andres initiativ.

Boken anbefales sterkt!

onkel smerte
26-12-11, 00:22
Fikk den til jul :) fantastisk god lesning!

Pb-82
26-12-11, 00:34
Lå under juletreet her også. Så får vi se om man kan finne ledig tid til å lese, når den verste julefeiringa er unnagjort..

Aeliana
26-12-11, 00:38
Ja, det var dette med å få tid til å lese den... Har både gitt den bort i julegave og kjøpt den til meg selv, så det er godt å lese at den får bra tilbakemeldinger.

OstiasMoscas
26-12-11, 01:00
Fikk den til jul, og begynte å lese den i dag. Kom til side 137 før jeg ikke rakk mer. Hadde lett lest ferdig hele boka i dag hvis jeg hadde hatt muligheten.

Meget bra bok IMO, og håper det kommer flere liknende bøker fra norske soldater.

Sent from my Samsung Galaxy SII

Voodoo
26-12-11, 02:54
Fikk den til jul jeg også, og har såvidt åpna boka. Virker veldig bra så langt! Gleder meg til å lese den ferdig.

Znuddel
27-12-11, 19:54
Fikk boken av ØKH, gleder meg til å lese den!

ThorU
27-12-11, 23:01
Boka lå under juletreet og er ferdiglest! Skal anbefales videre!

Rittmester
22-01-12, 15:55
Der fikk jeg endelig lest "Brødre i blodet", og jeg har ikke det minste problem med å anbefale den til andre. Den gir et godt og realistisk bilde av hvordan det er å være soldat i dag, og hvilke krav som stilles. Den personlige skrivestilen synes jeg gjorde boken spesielt lesverdig, og også gjorde det mulig å sette seg inn i hans situasjon. Spesielt vil jeg anbefale boken til:

17/18-åringer som vurderer en karriere som soldat, men som ikke vet om de har det som kreves.
Politikere og høyere militære sjefer, som trenger å vite hvordan livet som kriger er, før de tar beslutning om å sende soldater i kamp.
Vanlige borgere og pårørende, som gjennom denne boken kan sette seg inn i en liten flik av hva det vil si å være soldat.
Veteraner, som ønsker et usminket bilde av situasjonen i Faryab provins.

Jeg ser frem til at også andre norske soldater, kanskje i andre avdelingstyper og på andre nivå, også skriver bøker som kan bidra til mer informasjon om emnet.

Znuddel
22-01-12, 21:22
Jeg ser frem til at også andre norske soldater, kanskje i andre avdelingstyper og på andre nivå, også skriver bøker som kan bidra til mer informasjon om emnet.

Støtter dette! Når jeg hadde lest ferdig boken, skulle jeg ønske at den var myyye lengre..

onkel smerte
22-01-12, 22:05
Støtter dette! Når jeg hadde lest ferdig boken, skulle jeg ønske at den var myyye lengre..

Må si meg helt enig her. Han skriver og formulerer seg så godt at en kjenner sanden i øynene og kruttrøyken i nesen.

Pleya
24-01-12, 00:27
en av de beste bøkene jeg har lest!

Voodoo
24-01-12, 01:13
Jeg leste litt og litt, bare for at den skulle vare litt lengre. Det slutta altfor fort, dessverre! Utrolig bra!

Rittmester
24-01-12, 09:33
Jeg glemte forresten en målgruppe for boken: De som er, eller ønsker å bli, ledere i Forsvaret (eller for den saks skyld hvor som helst). Han sier viktige saker om lederskap, og fremhever spesielt lederskapet til "major Rune" (Wenneberg) som eksemplarisk. En leder som alltid støtter sine undergitte, og leder fra front når det trengs.

Pinch
24-01-12, 09:34
Støttes 110%, en utrolig god bok; er stolt over at Norge har slike reflekterte og dyktige tjenestemenn.

Men, da jeg hadde lest Brødre i Blodet, så gjorde jeg kardinal-feilen med å plukke opp boken til Chris Kyle. For noe sarv, styr unna!!