PDA

Vis full versjon : Mats Gilbert vil ikke hjelpe norske soldater

SirWinston
19-04-10, 11:15
http://www.nordlys.no/nyheter/article5075252.ece

Dette opprører meg enormt. Hvorfor får ikke denne mannen og ansvarlig leder på sykehuset sparken? Vi som har venner og familie i krigssoner skal sitte å høre på dette svinet, som selv har fått gratis utdannelse av den samme staten som han motarbeider ved første anledning.

Robin1E
19-04-10, 11:19
Han er en ekkel PR kåt idealist som ikke ser lengre enn sin egen nese.

Safariland
19-04-10, 11:19
Mannen er dyktig, og kan derfor være en hestkuk uten særlig store konsekvenser for seg selv..

Crazy_K
19-04-10, 11:26
Hører ingenting fra godeste Gilbert når 339 leverer livsviktig helikoptertransport til sykehuset hans.

Har til og med snakket med folk som har vært på krigskirurgikurs hvor nei-til-israel-nei-til-nato-nei-til-forsvaret Mats Gilbert var instruktør(!)

ziwiz
19-04-10, 11:35
Står noe mer her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 604738.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3604738.ece)

Får forøvrig håpe at helseministeren eller noen griper inn...

Din_Laban
19-04-10, 13:17
Gilbert er forresten gammel AKPml'er.

Vgr
19-04-10, 13:40
Mener på det er en facebook side mot han.. mulig den er fjernet nå da.

Rittmester
19-04-10, 14:15
Vi kan gjerne mislike trynet hans, eller hva han står for, men har han gjort noe som er ulovlig etter norsk lov? Dersom ikke, avholder vi oss fra ufine personangrep på milforum.

isak
19-04-10, 16:05
Hva er det som er ufine person angrep i denne tråden her?

Vgr
19-04-10, 16:13
Vil han ikke dra ned til a.stan fordi han ikke liker forvaret?

Kan ikke sykehuset i Tromsø komandere han ut da?

Herr Brun
19-04-10, 16:15
Vil han ikke dra ned til a.stan fordi han ikke liker forvaret?

Kan ikke sykehuset i Tromsø komandere han ut da?
Det handler overhodet ikke om at han ikke skal til Afghanistan. Det bør heller ikke sykehuset kommandere han til. Tror ikke de kan det heller.

Vgr
19-04-10, 16:19
Beklager jeg som har lest litt feil !

jaffar
19-04-10, 16:58
Vet dere hva? Dere kan syns og mene masse om Mads Gilbert og det han står for, men jeg gidder ikke få kaffen i vrangstrupen. Han følger faktisk sin overbevisning. Ikke noe ulovlig i det. Skal vi lovpålegge det norske folk å være tilhengere av innatsen i Aghanistan og forby uenigheter? Trukke det.

Herr Brun
19-04-10, 17:11
Hans humanitære arbeid står det masse respekt av. Hans politiske engasjement likeså, selv om jeg ikke er udelt enig med han. Det er blandingen av de to jeg ikke liker.

Hva gjelder denne spesifikke saken, mener jeg det er totalt uakseptabelt av han som lege. Politikk kan han ta på fritiden.

jaffar
19-04-10, 17:14
Hans humanitære arbeid står det masse respekt av. Hans politiske engasjement likeså, selv om jeg ikke er udelt enig med han. Det er blandingen av de to jeg ikke liker.

Hva gjelder denne spesifikke saken, mener jeg det er totalt uakseptabelt av han som lege. Politikk kan han ta på fritiden.

Det er jeg faktisk enig med deg i.

Navytimes
19-04-10, 17:37
Var en sak på mphotos.net om en republikansk lege i usa som hengte opp et skilt på kontoret sitt om at han helst så at de som hadde stemt på obama kunne finne seg en annen lege.

Ulovlig? Neppe. Men leger burde holde seg for god til å gjøre sykehuset til en politisk arena.

Dragon uten hest
19-04-10, 17:38
Dette er en prinsippiell sak som egentlig går langt utover Mats Gilberts politiske ståsted.
Det han åpenbart glemmer er at helsepersonell, militært som sivilt, har plikt til å hjelpe alle sårede, syke og skadde, uavhengig av politikk, rase, part i en konflikt osv. Når han som lege og helsepersonell nekter å utdanne annet helsepersonell, nettopp av politiske årsaker, bryter han selv med disse prinsippene.

Militært helsepersonell er regnet som ikke-stridende, og har pr definisjon ingen "tilhørighet" i en konflikt, selv om de står til disposisjon for en av partene i konflikten.

motoko
19-04-10, 23:43
En skam rett og slett. Trodde leger skulle hjelpe alle, uavhengig om de delte samme politiske syn eller ikke.

ifanterist
20-04-10, 07:58

Dette opprører meg enormt. Hvorfor får ikke denne mannen og ansvarlig leder på sykehuset sparken? Vi som har venner og familie i krigssoner skal sitte å høre på dette svinet, som selv har fått gratis utdannelse av den samme staten som han motarbeider ved første anledning.
Jeg trykket på siter knappen ,og jeg synes det er meget trist at en tabloid avis feilsiterer en slik oppgående og dypt respektert lege på denne måten ,mannen har jo bevist at han er en stor humanist og virkelig har ytet god hjelp gang på gang med fare for sitt eget liv og helse i sin innsats .
Jeg nekter å tro at dette er Gilberts sanne ord .

Syndtristleit
20-04-10, 10:08
Nordlys er da alt annet enn en tabloid avis

Frost
20-04-10, 10:14

tabloid avis .

Nordlys er alt annet enn en tabloid avis, Nordlys er en lokalavis, som er en av Norges mest seriøse.

Rittmester
20-04-10, 10:42
I tillegg har den vært partiorgan for Arbeiderpartiet, og har tradisjonelt vært ganske kritisk til hva Forsvaret bedriver. De har også tidligere vært positive til Mads Gilbert, så det skulle ikke være noen grunn til å tro at de henger ham urettmessig ut nå.

oggien
20-04-10, 10:54
Legeforeningens etiske regler

Legeforeningen (http://www.legeforeningen.no/id/485.1)

Det er vel ikke noe her som direkte kan linkes opp mot denne spesifikke situasjonen, annet enn kapitel 2 (II. Regler for legers forhold til kolleger og medarbeidere) i det øyeblikket de faktisk er kolleger!

SirWinston
20-04-10, 13:34

Jeg trykket på siter knappen ,og jeg synes det er meget trist at en tabloid avis feilsiterer en slik oppgående og dypt respektert lege på denne måten ,mannen har jo bevist at han er en stor humanist og virkelig har ytet god hjelp gang på gang med fare for sitt eget liv og helse i sin innsats .

Da nekter du kanskje også å tro at denne karen gikk ut og støttet terrorangrepet på New York? Eller at han oppfordret folk til å ikke gi penger til "Leger uten grenser", fordi de er frekke nok til å ikke ta parti i en konflikt? Eller at han har uttalt at han som lege ikke ville løfte en finger om han kom over en skadet soldat fra IDF?

Det er humanisten din. Mats Gilbert.

SirWinston
20-04-10, 13:38
Vet dere hva? Dere kan syns og mene masse om Mads Gilbert og det han står for, men jeg gidder ikke få kaffen i vrangstrupen. Han følger faktisk sin overbevisning. Ikke noe ulovlig i det. Skal vi lovpålegge det norske folk å være tilhengere av innatsen i Aghanistan og forby uenigheter? Trukke det.

Du har tydeligvis ikke lest saken. Det er forsåvidt egentlig en sak fra et par år tilbake. Universitetsykehuset i Tromsø v/direktør Tor Ingebrigtsen var pålagt å lære opp leger som skulle på internasjonale oppdrag. Da sa Gilbert opp stillingen sin for han nektet å lære opp noen som skulle støtte "imperialismen". Så langt alt vel og han er selvsagt i sin fulle rett til dette. Da er det at Tor Ingebrigtsen ber han på sine knær om å trekke oppsigelsen og sier at UNN slett ikke skal lære opp noen leger. Det jeg husker best fra denne saken er sykepleiermammaen ved samme sykehus som hadde sønnen sin i Afghanistan. Hun sa det veldig greit: Det er forskjell på mennesker.

Tor Ingebrigtsen må få sparken, en ny direktør må ordne opp og om det fører til at Gilbert sier opp, ja, så skal jeg flagge vel og lenge.

hvlt
20-04-10, 14:35
Tidligere redaktør i Nordlys Ivan Kristoffersen har et fint leserinnlegg fra 2006 her: Mads Gilbert – en gjenglemt katastrofe (http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2371823.ece)

Stalin er død, det samme er Mao. Minnet om Pol Pot lever videre i redselskabinettene. Men den gamle marxist og RV-politiker, overlege Mads Gilbert, fortsetter i beste velgående med hele batteriet av det gamle kvasirevolusjonære tankegodset fra 1970-årene

jaffar
20-04-10, 15:18

Du har tydeligvis ikke lest saken. Det er forsåvidt egentlig en sak fra et par år tilbake. Universitetsykehuset i Tromsø v/direktør Tor Ingebrigtsen var pålagt å lære opp leger som skulle på internasjonale oppdrag. Da sa Gilbert opp stillingen sin for han nektet å lære opp noen som skulle støtte "imperialismen". Så langt alt vel og han er selvsagt i sin fulle rett til dette. Da er det at Tor Ingebrigtsen ber han på sine knær om å trekke oppsigelsen og sier at UNN slett ikke skal lære opp noen leger. Det jeg husker best fra denne saken er sykepleiermammaen ved samme sykehus som hadde sønnen sin i Afghanistan. Hun sa det veldig greit: Det er forskjell på mennesker.

Tor Ingebrigtsen må få sparken, en ny direktør må ordne opp og om det fører til at Gilbert sier opp, ja, så skal jeg flagge vel og lenge.

Nei, jeg kan tydeligvis hverken lese, skrive eller være i stand til å ha egne meninger. Takk for at du satte meg på rett spor. Løk

ifanterist
21-04-10, 10:02
Meget bra sagt ,,Jaffar

Biggs
22-04-10, 18:27
Regjeringen griper inn for å ansette militærleger (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3613240.ece)
Mads Gilbert og kolleger blokkerte ansettelser i Tromsø.

struksa
22-04-10, 19:20
Meget bra sagt ,,Jaffar
Støttes.

Men, siden Universitetssykehuset i Tromsø er et såkalt "Fredssykehus" og Mads Gilbert ser det umoralsk at hans sykehus utdanner sanitetspersonell til A.stan, kan ikke Forsvaret finne andre sykehus som utdanner leger til dem?

Robin1E
22-04-10, 19:22
Det kan dem helt sikkert, men dette er en prinsipp sak. Enkeltpersoner kan da ikke diktere offentlige sykehus vi betaler for.

krikkert
22-04-10, 19:26
Nei dæven, AGSE har gjort noe brukbart!

Lasan
22-04-10, 20:30
Har i så fall gjort mer for forsvaret som helesminister enn hun klarte på 4 år som forsvarsminister... Ikke verst...

ifanterist
22-04-10, 20:37
Har i så fall gjort mer for forsvaret som helesminister enn hun klarte på 4 år som forsvarsminister... Ikke verst...
Ikke enig ,men det går kansje på øyne som ser ,tolkning ut ifra den enkelte og de inntrykk en får ?

Lasan
22-04-10, 20:40
Hehe, er vel ikke helt umulig det ifanterist :)

ifanterist
22-04-10, 20:43
Hehe, er vel ikke helt umulig det ifanterist :)
=)

Navytimes
22-04-10, 22:03
Godt å se at AP tar tak i kommunista!

Din_Laban
22-04-10, 22:33
Gilberten har aldri vært noe annet enn kommunist. Og han har ikke fått sett annet enn den delen av mappa som er avgradert...

R4
23-04-10, 21:46
Han har en liten medesinsk "Baader Meinhof" type gruppe som jobber ut fra Beirut og der Hizbolla ber han stotte, de gangene Israel rydder opp i terror rede i Libanon, saa er som regel "Gilbert Meinhof" gruppen paa plass for og lappe sammen Hizzere.

Din_Laban
24-04-10, 10:57
Som sagt: han er medlem av Rødt, og gammel AKPml'er.

Rittmester
29-04-10, 14:26
R4, du postet nettopp en grovt injurierende påstand her. Innlegget er fjernet. Dersom du står ved påstanden må du fremlegge dokumentasjon for den.

R4
29-04-10, 18:37
Skjonner godt at det er U-behagelig. Det er imidlertid et "liten" historie som har en tendens til og bli dysset ned, ogsaa her.

Herr Brun
29-04-10, 18:39
Skjonner godt at det er U-behagelig. Det er imidlertid et "liten" historie som har en tendens til og bli dysset ned, ogsaa her.
Det handler ikke om å dysse ned eller ikke, eller om vi liker historien eller ikke. Det handler om at du ikke får lov til å komme med så alvorlige beskyldninger uten å vise til kilder. Kan du vise til f. eks. en avisartikkel, en innrømmelse eller lignende så stiller saken seg annerledes.

ifanterist
29-04-10, 19:06
Personlig tror jeg R4 har godt grunnlag for sin posting her inne ,og jeg støtter opp om hans utsagn :at ikke alt er like behagelig å lese ,vi kan være saklig uenige om denne Kirugen ,vi er da tross allt på ett militært forum .

Rittmester
29-04-10, 19:15
Ja, vi kan være saklig enige eller uenige om denne kirurgen, og vi har alle rett til å fremme våre synspunkter om vedkommende. Jeg, for eksempel, synes han har noen helt uspiselige holdninger og meninger, men på den annen side er han faglig dyktig.

Dette har likevel ingenting med saken å gjøre. R4 kom med påståtte fakta om Mads Gilbert som var injurierende. Slike fakta skal dokumenteres - mens egne meninger for stå for ens egen regning.

SOP2000
29-04-10, 19:19
Ja, vi kan være saklig enige eller uenige om denne kirurgen, og vi har alle rett til å fremme våre synspunkter om vedkommende. Jeg, for eksempel, synes han har noen helt uspiselige holdninger og meninger, men på den annen side er han faglig dyktig.

Dette har likevel ingenting med saken å gjøre. R4 kom med påståtte fakta om Mads Gilbert som var injurierende. Slike fakta skal dokumenteres - mens egne meninger for stå for ens egen regning.

Ikke vet jeg hva som er skrevet.... og ikke skal jeg komme med personlige meninger om tematikken. Men en liten saksopplysning: Mads G er ikke kirurg! Han er anestesilege..... blant mye annet.

ifanterist
29-04-10, 19:20

Ser poenget ,men jeg tror R4 stort sett har sine ord i behold =)

Safariland
29-04-10, 19:22
Ikke vet jeg hva som er skrevet.... og ikke skal jeg komme med personlige meninger om tematikken. Men en liten saksopplysning: Mads G er ikke kirurg! Han er anestesilege..... blant mye annet.
Mannlig sykehusansatt..

ifanterist
29-04-10, 19:28
Frisvoll gikk rett inn i hjertet på oss gamle Infanterister =)

SOP2000
29-04-10, 19:34
Mannlig sykehusansatt..

som du ikke tiltrekkes av? ;-)

Eeo
29-04-10, 23:19

Ser poenget ,men jeg tror R4 stort sett har sine ord i behold =)
Dersom det er hold i disse påstandene R4 kommer med, så burde det vel ikke være et stort problem å dokumentere disse påstandene. Meget enkelt. Inntil da så synes jeg at man bør vise såpass respekt for en person som er faglig dyktig og politisk engasjert, selv om man ikke er enige i synspunktene hans, at man ikke kommer med grove injurierende påstander uten å dokumentere dem - det er tross alt ytringsfrihet her i Riket, noe våre uniformerte venner er villige til å ofre liv og helse for å forsvare, og som medfører at hr Gilbert har all rett til å mene det han måtte ønske, selv om andre ikke nødvendigvis er enige med dette. Eller er det slik å forstå at brukere her på forumet mener at ytringsfriheten ikke gjelder for hr Gilbert og andre som ikke deler deres syn på ymse ting?

padang
30-04-10, 08:27
Ingen som har nekta Gilbert å si noe som helst, akkurat som det er vår ytringsfrihet å calle han ut for den kusa han er...

AGR416
30-04-10, 14:10
Inntil da så synes jeg at man bør vise såpass respekt for en person som er faglig dyktig og politisk engasjert,

Når hans kommentarer langt på vei går på tvers av menneskerettighetene, samt legeetikkens regler:

http://www.nil.org.pl/xml/nil/wladze/nil_eng/med_code

Spesielt dette punktet:

The physician's vocation is the protection of human life and health, the prevention of diseases, the treatment of patients and the relief of suffering. The physician shall not use his/her medical knowledge and skills for any purpose being in contradiction with that vocation

så er det helt på sin plass å kalle han en kjøttmeis. Det er bruk av min ytringsfrihet.

Bestefar
30-04-10, 14:16
Personlig tror jeg R4 har godt grunnlag for sin posting her inne ,og jeg støtter opp om hans utsagn :at ikke alt er like behagelig å lese ,vi kan være saklig uenige om denne Kirugen ,vi er da tross allt på ett militært forum .

...ikke paradoksalt i det hele tatt at ifanterist i et innlegg uttrykker stor respekt for Gilbert som "humanist", og i det neste gir klar støtte til et sitat som sier det stikk motsatte...neida...

RichardH
03-05-10, 00:44

Da nekter du kanskje også å tro at denne karen gikk ut og støttet terrorangrepet på New York? Eller at han oppfordret folk til å ikke gi penger til "Leger uten grenser", fordi de er frekke nok til å ikke ta parti i en konflikt? Eller at han har uttalt at han som lege ikke ville løfte en finger om han kom over en skadet soldat fra IDF?

Det er humanisten din. Mats Gilbert.

+1

Er det én person jeg blir fysisk uvel av å høret navnet på, så er det Mads Gilbert.
Hans moralske kompass er så rævkjørt at han ikke ser forskjell på høyre/venstre.

varjen
03-05-10, 16:56
"Gilbert har jobbet mye med å utdanne lokale helsearbeidere i krigsområder. Særlig har det vært viktig med opplæring i akutthjelp for mineskadde, noe han (sammen med blant annet kollegaen Hans Husum) har drevet med i Afghanistan, Burma, Kambodsja, Kurdistan, Angola og Nepal. De har skrevet læreboka «Save Lives, Save Limbs. Life Support for Victims of Mines, Wars and Accidents», som er oversatt til fem språk. Mineskadearbeidet organiseres gjennom Tromsø mineskadesenter (under UNN) og Trauma Care Foundation.

I 1999 ble Gilbert og Hans Husum tildelt Lærdals ærespris innen akuttmedisin.[4] Prisen deles ut av Universitetet i Oslo."

Dette i tillegg til arbeidet hans i Palestina, naturligvis. Så at han skal være en fanatisk Israel-hater som bare gidder å bry seg når det er Israel som dreper er en myte.

I denne saken må man prøve å analysere det som Gilbert faktisk gjør. Han truer med å si opp stillingen sin om UNN Tromsø tar på seg jobben å utdanne kirurger og helsepersonell som skal hjelpe den amerikansk-ledede militærstyrken i å fortsette okkupasjonen/krigen i Afghanistan (Etter Gilberts syn).
Det er jo egentlig vanskelig å være uenig med han der. Sykehus som utdanner helsepersonell som er essensielle for at krigen i Afghanistan kan fortsette, er i aller høyeste grad en aktiv part.

Han følger sin overbevisning og har gjennom sitt arbeid fått en maktposisjon som gjør at han kan få slike saker igjennom. Liker det ikke, men må nesten respektere det.

Robin1E
03-05-10, 17:29
Forstår ikke hvorfor det der skal motbevise at han er en Israel-hater?

Herr Brun
03-05-10, 17:46
Sier det samme som Robin1E. Mats Gilbert har gjort en fantastisk humanitær innsats! Intet mindre enn fantastisk, og den fortjener han massevis av anerkjennelse for! Problemet er den politiske innsatsen, og hvordan han misbruker sin stilling i sitt politiske arbeid, samt hvordan han (og hans tilhengere) gang på gang prøver å gjøre han "uangripelig" i politisk debatt, på grunnlag av hans humanitære arbeid.

Bestefar
03-05-10, 17:47
Israelhater eller ikke, han saboterer bevisst legedekningen til Afghanistan. Det er ingen som har bedt ham om å reise, det er heller ingen som har bedt ham om å gi militær opplæring eller på noensomhelst måte bidra militært til NATO. Han skal bare gi medisinsk opplæring til leger slik at vi kan ha en forsvarlig legedekning i Afghanistan - og i det aller minste unngå å sabotere annen utdannelse av slike leger. Argumentet med at sykehuset er en part i krigen er rett og slett ikke holdbart når det er snakk om regelrett sabotasje. Hvor går da grensa før man begynner å bombe fiendens sykehus?
Å forhindre legedekning kan i ytterste konsekvens koste liv. Det er etisk tvilsomt som lege - mannen lar sin egen politiske overbevisning skape en økt risiko for andre mennesker. Til sammenligning kan man se på norske soldater som gir førstehjelp til sårede fiender etter at de selv har blitt beskutt av dem.

Dette overskygger i mitt syn all annen humanitær innsats han har bedrevet. Jeg har ingen respekt for mannen. Hvis det er noen i denne saken som mangler respekt for andres politiske syn, så er det Mads sjøl.

isak
03-05-10, 17:49
Sier det samme som Robin1E. Mats Gilbert har gjort en fantastisk humanitær innsats! Intet mindre enn fantastisk, og den fortjener han massevis av anerkjennelse for! Problemet er den politiske innsatsen, og hvordan han misbruker sin stilling i sitt politiske arbeid, samt hvordan han (og hans tilhengere) gang på gang prøver å gjøre han "uangripelig" i politisk debatt, på grunnlag av hans humanitære arbeid.

Hmm er det ikke det dere gjør i denne tråden da?

Er jo slik Hezbollah og Hamas operer, de gjør en humanitær innsats på ene siden, faenskap på den andre, og når noen kritiserer dem så spiller de ut humanitær kortet....

Herr Brun
03-05-10, 18:00

Hmm er det ikke det dere gjør i denne tråden da?

Er jo slik Hezbollah og Hamas operer, de gjør en humanitær innsats på ene siden, faenskap på den andre, og når noen kritiserer dem så spiller de ut humanitær kortet....
Dere?

Navytimes
03-05-10, 18:11
Israelhater eller ikke, han saboterer bevisst legedekningen til Afghanistan.

Dette.