PDA

Vis full versjon : Der Spiegel: Norske soldater snart i vinteroffensiv

hvlt
12-12-08, 21:53
Tyske "Der Spiegel": Norske soldater snart i vinteroffensiv (http://www.aftenbladet.no/utenriks/960431/%0ANorske_soldater_%26laquo%3Bsnart _i_vinteroffensiv%26raquo%3B.html).

SWATII
12-12-08, 22:19
Vår brødre i sør....(Fra samme artikkel.)

Åpne dansker

Mest åpenhet og offentlighet er det i landene som «kjører hardest i sør-Afghanistan», mener han.

– Både i Storbritannia, Frankrike – og etterhvert Danmark – er den nasjonale identiteten knyttet opp mot det militære. I Danmark har situasjonen endret seg veldig siden begynnelsen på 90-tallet; forsvaret er blitt mye mer populært. Nå har det kanskje gått litt langt – det er stor slitasje på soldatene og mange døde. De er i sør og slåss nesten hele tiden. De fleste nordmennene har til sammenlikning noen trefninger i året. Unntaket er spesialstyrkene, som antakelig har mer å gjøre, sier Ståle Ulrichsen, avdelingsleder ved Norsk utenrikspolitisk institutt.

Bestefar
14-12-08, 19:34
Russisk general sammenligner NATOs operasjon i Afghanistan med den sovjetiske okkupasjonen (http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2823068.ece)

Litt på siden, men såvidt innafor skiva, vil jeg si...

staticburst
18-12-08, 16:01
Tyske "Der Spiegel": Norske soldater snart i vinteroffensiv (http://www.aftenbladet.no/utenriks/960431/%0ANorske_soldater_%26laquo%3Bsnart _i_vinteroffensiv%26raquo%3B.html).

Vinteren er hvertfall kommet her nede :-)
Ikke sett noe til noen offensiv derimot......
MES og MEY er snødekt og hvitt.

padang
18-12-08, 16:14
hehe, det gjør veiene så mye mer interessante :D

Mortyy
19-12-08, 03:34
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2471344.ece

Gehenna
19-12-08, 09:34
-Var det ikke tyskera som blåste coveret til han britiske heli-prinsen, tro ?

Godt å se de blir ved sin lest, sånn sikkerhetsmessig.

...skjønt jeg trodde da det ble rolig i øst når snøen la seg, at de ikke er så himla begeistra for fighting the white time, disse pappaguttene fra Yemen, Saudi og gad vet hvor de kommer fra ??

Eeo
19-12-08, 12:03
Det er vel derfor NATO innleder en vinteroffensiv mot dem nettopp nå når snøen faller og kulda setter inn, spesielt med norske soldater som formodentlig har noe "stridserfaring" i vinterlandskap fra vinterøvelser i Nordnorge(?). Ta dem mens de forholder seg relativt passive.

Bart Simpson
19-12-08, 15:06
Det er vel derfor NATO innleder en vinteroffensiv mot dem nettopp nå når snøen faller og kulda setter inn, spesielt med norske soldater som formodentlig har noe "stridserfaring" i vinterlandskap fra vinterøvelser i Nordnorge(?). Ta dem mens de forholder seg relativt passive.

Ja, dette kan jo bli meget spennende. Dette kan bli en eksamen for all den tid vi nordmenn har skrytt over at vi er ytterst konkurransedyktig på vinterkrig.

MMB
19-12-08, 20:54
Hvitkamo er ihvertfall medbragt, den stod på pakningsplan over ting som skulle i Zarges... Sånn ellers er det forbikkjet koldt her, for en arme Nordmann som trives best i varmen framfor snøfokk og kuldegrader.

Bestefar
23-01-09, 21:09
Reksten: - Forvent flere falne (http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6447476)

ifanterist
23-01-09, 23:53
Reksten: - Forvent flere falne (http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6447476) Det sier han ifra trygge Stavanger der han sitter på sin Rass

Herr Brun
24-01-09, 00:03
Reksten: - Forvent flere falne (http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6447476) Det sier han ifra trygge Stavanger der han sitter på sin Rass
Skulle en flyttet FOHK til Afghanistan?

ifanterist
24-01-09, 00:06
Det var ikke det som var meningen med mitt utsagn ,men jeg velger å holde kjeft og ikke utbasunere dette noe mere.

ifanterist
24-01-09, 00:57
Skulle en flyttet FOHK til Afghanistan?Som en underornet stridsmann tjenestegjørende der det kan brenne på dass ,ville jeg ikke sett på en offiser sittene så langt vekke ifra frontlinja med noe respekt når han kommer med en slik kommentar som han her gjør ,men nå er det vel ikke monopol på å måtte like alle disse i stavanger vel ?

Herr Brun
24-01-09, 01:09
Jeg tror Reksten har vel så god peiling på hvordan det totale trusselbildet ser ut. For all del, all kudos til gutta som er i Afghanistan, "fakta fra bakken" er viktig, og de vet nok mye om hva som skjer rundt leiren, hvilke tegn som betyr at angrep kanskje er nært forestående osv., men det Reksten snakker om er jo helt andre ting. Jobben hans er jo faktisk å vite slike ting som han her uttaler. Han samler sammen informasjon fra forskjellige kilder (blant annet gutta på gølvet der nede), og setter det sammen til et helhetlig trusselbilde (blant andre oppgaver). Dette er det han uttaler seg om.

Sofakriger
24-01-09, 01:16
Ifanterist - av og til lurer jeg på hva du tenker. Reksten sier dette og skal ha masse kudos for å si det. Han er vår operative leder slik vi er organisert nå - og jeg vil ihvertfall at den som skal ta de strategiske beslutninger skal sitte ett sted hvor de kan samle og analysere informasjon, ha flinke rådgivere, forstå at soldater kan dø og være fremoverlent.

En sjef Fellesoperativt hovedkvarter som ikke har alle disse har vi ikke bruk for. Reksten har det - blant annet i en knall infrastruktur på Jåtta.

En ting jeg ikke vil ha er en General 2 meter bak meg til høyre. Da vet han ikke mer en meg og vil bli like forstyrret av mikrobildet som meg.

Makan til møkkamelding.

Herr Brun
24-01-09, 01:22
I
En sjef Fellesoperativt hovedkvarter som ikke har alle disse har vi ikke bruk for. Reksten har det - blant annet i en knall infrastruktur på Jåtta.

Som vi snart slutter å bruke, og flytter alle sammen opp til Reitan. Da får jeg æren av å passe på dem, yay!
(eller, jeg er kanskje dimmet til da.)

ifanterist
24-01-09, 01:23
Det intressante er ikke hva han har som grunnlag å utale seg på ,men hvordan han opptrer i fra Stavanger ut ifra sin stilling det han er satt til å gjøre i Stavanger respekterer jeg ,og også han som person og menneske ,men ikke nødvendigvis det han til enhver tid sier utad offentlig og personlig ser jeg det som uhyre viktig å gi våre personell som tjenestegjør i A Sthan mest mulig støtte og oppmuntring og det kan jeg ikke klare å se ut ifra hans siste utsagn ifra sin stilling som salong og kontoroffiser tusenvis av km unna ,når det er sagt så er dette mitt syn og jeg forlanger ikke at andre skal være enig med meg.

ifanterist
24-01-09, 01:35
Ifanterist - av og til lurer jeg på hva du tenker. Reksten sier dette og skal ha masse kudos for å si det. Han er vår operative leder slik vi er organisert nå - og jeg vil ihvertfall at den som skal ta de strategiske beslutninger skal sitte ett sted hvor de kan samle og analysere informasjon, ha flinke rådgivere, forstå at soldater kan dø og være fremoverlent.

En ting jeg ikke vil ha er en General 2 meter bak meg til høyre. Da vet han ikke mer en meg og vil bli like forstyrret av mikrobildet som meg.

Makan til møkkamelding.Greit nok å lure på hva jeg tenker i den siste tiden har jeg revurdert mitt inntrykk av det Norske Forsvaret og om det ikke er så populært feks på dette forumet så velger jeg allikevel å gjøre det.=)

Sofakriger
24-01-09, 01:35
Jeg kan ikke fatte at det skal være galt av operativ sjef å gjøre allmennheten oppmerksom på at soldater kan dø.

ifanterist
24-01-09, 01:39
Jeg kan ikke fatte at det skal være galt av operativ sjef å gjøre allmennheten oppmerksom på at soldater kan dø.Det burde vel være noe de fleste av oss så fullstendig er klar over uten at det er behov for å si det for en som sitter tusenvis av km bak fronten ,menn dette tror jeg ikke vi blir enige om jeg har mitt syn og mening andre får ha sitt syn.

hvlt
24-01-09, 01:40
Jeg husker stadig fra NORBATT I i 1978 at mange ble svært bekymret av hvordan norske media skrev om det som skjedde. Mange følte at media overdramatiserte og fikk det hele til å virke farligere enn det var, noe som gjorde pårørende i Norge unødig bekymret (det var jo den gangen heller ikke noen måte å ringe hjem, brev tok gjerne et par uker). Og det var ikke så bra å vite at dine pårørende ble bekymret av det avisene skrev, uten at du kunne berolige dem.

Herr Brun
24-01-09, 01:45
Jeg kan ikke fatte at det skal være galt av operativ sjef å gjøre allmennheten oppmerksom på at soldater kan dø.Det burde vel være noe de fleste av oss så fullstendig er klar over uten at det er behov for å si det for en som sitter tusenvis av km bak fronten ,menn dette tror jeg ikke vi blir enige om jeg har mitt syn og mening andre får ha sitt syn.
Poenget er at det i tiden framover kommer til å bli farligere i Afghanistan for de norske styrkene. Dette fordi ansvarsområdet utvides til et område Taliban står sterkt, samt at en vet at både NATO og Taliban planlegger offensiver. Det er dermed større sjanse for at Norske soldater dør, enn det var tidligere. Sjansen har alltid vært der, og det er alle klar over, men nå forteller altså vår operative sjef at den har økt.

ifanterist
24-01-09, 01:49
Jo da selv om vår oprativve sjef forteller det så er vi full innforstått er vi som skal få denne besjed en gjeng med uopplyste mennesker ?

Herr Brun
24-01-09, 01:54
Jo da selv om vår oprativve sjef forteller det så er vi full innforstått er vi som skal få denne besjed en gjeng med uopplyste mennesker ?
Ja. Størsteparten av Norges befolkning er ganske uopplyste hva angår forsvarsspørsmål.

ifanterist
24-01-09, 01:57
Godt å høre =)

Kdo_Under
24-01-09, 01:58
Brukerne av dette forumet er sikkert opplyste i større eller mindre grad.
Det er den generelle hope av befolkningen som trenger å bli advart.

ifanterist
24-01-09, 02:05
Joa Kdo_under jeg ser poenget ditt.

PF
24-01-09, 14:13
Positivt at Forsvaret går ut med denne informasjonen.
Folk her hjemme blir da forberedt på det værste, og sakte men sikkert kan man kanskje utvikle en slags "aksept" blant befolkningen om at "hvis man skal sende soldater i krig, må man også forvente tap hos egne". Canadierne har skjønt det, danskene også. Og begge de har kjempet bra og lenge i Sør-Afgh.

Gehenna
24-01-09, 14:24
Brukerne av dette forumet er sikkert opplyste i større eller mindre grad.
Det er den generelle hope av befolkningen som trenger å bli advart.

Det er valgår og billig psyops er å informere almuen om hva deres folke-"valgte" bedriver i sine verv, opp mot hva de sier de driver med.

Bestefar
24-01-09, 14:27
Jeg husker stadig fra NORBATT I i 1978 at mange ble svært bekymret av hvordan norske media skrev om det som skjedde. Mange følte at media overdramatiserte og fikk det hele til å virke farligere enn det var, noe som gjorde pårørende i Norge unødig bekymret (det var jo den gangen heller ikke noen måte å ringe hjem, brev tok gjerne et par uker). Og det var ikke så bra å vite at dine pårørende ble bekymret av det avisene skrev, uten at du kunne berolige dem.

Vel, mtp den utvidelsen av AO som er gjennomført nå, så er Rekstens melding helt på sin plass, og basert på det inntrykket jeg har er ikke dette noen overdramatisering. Det er bra at han informerer folket på denne måten av flere grunner. For det første understreker det oppdragets natur, for det andre stiller det strengere krav til folk som vurderer å reise til Afghanistan for første gang mtp gjennomtenkning av oppdraget, og for det tredje bør folket være forberedt når neste tap i Afghanistan kommer. Man unngår ihvertfall en situasjon hvor en soldat dør, hvorpå familien etterpå i media hevder at all informasjon de hadde fått(fra soldaten selv/avdelingen) tilsa at Nord-Afghanistan var relativt trygt. Ikke at jeg tror at avdelinger ikke informerer godt nok om akkurat dette, men nå er det ihvertfall ingen tvil. Nå er ihvertfall politikerne advart, noe som kanskje kan bidra til en økt fokus på sikkerheten til norske soldater.

ifanterist
24-01-09, 20:38
Mitt inntrykk er at det Norske folk er meget godt informert om situasjonen i Afhganistan og personlig har jeg ikke møtt mange som ikke støtter opp om personellet som er i tjeneste i det landet,og jeg nekter å tro at en må ha bakgrunn som militær over flere år for å forstå situasjonen dog er det til stor hjelp .
Reksten har min dypeste respekt som den person han er samt hans militære bakgrunn ,men denne gang synes jeg personlig han kunne ha spart seg for ett slik utsagn der han sitter tusenvis av km bak de forskjellige frontlinjer og kampsteder og lirer ut av seg denne frasen .
Jeg velger å tro at personell som går inn i en slik tjeneste er fullstendig klar over hva dem kan møte av situasjoner i sin tjeneste ,og da er den siste kommentar til Reksten totalt unødvendig i mine øyne ,en annen ting som også er sørgelig er at det ikke finnes noen veteransentere i Norge som kan tilby personell som vender tilbake til Norge ett tilbud når dem kommer tilbake til dagliglivet slik som er vanlig i feks Usa .
Dette er momenter som gjør at jeg i den senere tid har revurdert mitt syn på det Norske Forsvaret ,og sant å si angrer på at jeg brukte tid av mitt liv i det systemet når det er sagt er det kansje litt lett å komme til en slik konklusjon når en ser hva fortid har bltt til historie jeg tenkte jo ikke slik for over 30 år siden .
Dengang var jeg idealist og så fremover med stor forventning og optimisme vedr Det Norske Forsvar .
Når det er sagt er jeg selvfølgelig for ett forsvar som kan forsvare vår Nasjon og vår suvernitet ,men slik utviklingen har godt vedr det å oprettholde ett Forsvar for Norge samt de disposisjoner som har blitt gjort er jeg ikke så lengre så begeistret.

Crazy_K
24-01-09, 22:19
Jeg tror ikke det norske folk vet hvordan det virkelig er, og er forberedt på tapene som er nødt til å komme før eller senere så lenge vi deltar. Ei heller tror jeg den jevne mann i gata har et klart forhold til risikoen før han lemper avgårde en søknad på stillinger i f.eks Afghanistan...når det går lenge imellom tapene, så ser vel folk flest fete solbriller og kule ørkenuniformer.

Jeg tror aldri det vil gå skikkelig opp for folk før flere bilder av gardister bærende på kister med norske flagg når ut, og med jevnere mellomrom.

ifanterist
24-01-09, 22:41
DA ser vi nok litt forskjellig på dette emnet ,etter at systemet ikke lenger hadde behov for meg å dumpa meg i snøhaugen etter tjenestegjørende periode etterfulgt av mange repøvelser som jeg alltid stillte og møtte opp på uavhenging hvordan det stod til med privatlivet og svil jobb situasjon har jeg gått over til å tenke selvstendig og ikke etter hva en kar i stavanger prøver å befale inn i hodet mitt vedr situasjonen eller det som kan skje og ramme Norske styrker i Afhganisthan vi er ikke en gjeng amøber som går rundt i samfunnet og ikke følger med i, det siste døgnet har jeg motatt mange telefoner i fra tidligere likesinnede som meg som har reagert på Rekstens uttalelese.

vince
25-01-09, 00:52
Se på denne linken. En del interessante innspill her. Gå ned til diskusjonen.

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6447476

AGR416
25-01-09, 08:34
Ubrukelig utsagn av Reksten. Hva prøver han å oppnå ved å si det, bortsett fra å skremme livet av pårørende som sitter hjemme? Alle er kjent med risikoen, som de blir informert om via avdelingen.

Ingen av de pårørende vet til enhver tid hvor deres soldat befinner seg, og dette kommer til å skape ekstra bekymring.

Det er de hjemme det er værst for, da de sitter med usikkerheten konstant. Når sjef for FOHK går ut i media og bortimot garanterer norske tap, er ikke det spesielt heldig.

Som vi sier hos oss: No news is good news.

Dette er ikke good news.

jaffar
25-01-09, 09:37
Jeg tror ikke det norske folk vet hvordan det virkelig er, og er forberedt på tapene som er nødt til å komme før eller senere så lenge vi deltar. Ei heller tror jeg den jevne mann i gata har et klart forhold til risikoen før han lemper avgårde en søknad på stillinger i f.eks Afghanistan...når det går lenge imellom tapene, så ser vel folk flest fete solbriller og kule ørkenuniformer.

Jeg tror aldri det vil gå skikkelig opp for folk før flere bilder av gardister bærende på kister med norske flagg når ut, og med jevnere mellomrom.

Vi har selv valgt dette yrket. Det å være soldat har aldri, og kommer aldri til å være en ferie reise. Jeg snakker nå om tjeneste i konflikt/krigs områder - ikke sjåfør stilling i Brussel. Om noen i etterkant kommer og hevder at han/hun aldri kunne ha tenkt seg til at det skulle bli så farlig, så er det den personen som har tabbet seg ut. At det norske folk skal kunne ha en intim forståelse av forholdene i INTOPS, er drømmetenking. Det gjennomgående problemet er jo nettopp det - folk er HJEMME. Trygt og godt i Norge. Tippekamp. Sportssøndag og TVaksjonen.

Politikerene derimot bør nok ta litt mer over seg hva dette yrket dreier seg, og ikke tro at så lenge bereten er blå, så er det greit. De, såvel som militærromantiserende guttepjokker, bør innse hva den ytterste konsekvens av dette yrket innebærer; Noen av oss vil komme til å ta liv. Noen vil miste det. Det bør ikke komme som ett sjokk for media at Norske soldater i INTOPS har "skutt med skarpt" mot opprørere eller militser - uansett misjon!!!

Tiden hvor vi avfyrte 10 varselskudd fra shelter er (foreløpig) over. Situasjonen har forandret seg drastisk - igjen. Vi har godt trente folk ute i misjoner nå. Mange av de er godt forberedt. Det er ikke de pårørende. Og det vil de heller aldri bli. Vi avdramatiserer alltid en utreise, for vi vil ikke at de hjemme skal gå og engste seg. Det er helt naturlig.

Mine 2 dinarer..

ifanterist
25-01-09, 10:53
Ubrukelig utsagn av Reksten. Hva prøver han å oppnå ved å si det, bortsett fra å skremme livet av pårørende som sitter hjemme? Alle er kjent med risikoen, som de blir informert om via avdelingen.

Ingen av de pårørende vet til enhver tid hvor deres soldat befinner seg, og dette kommer til å skape ekstra bekymring.

Det er de hjemme det er værst for, da de sitter med usikkerheten konstant. Når sjef for FOHK går ut i media og bortimot garanterer norske tap, er ikke det spesielt heldig.

Som vi sier hos oss: No news is good news.

Dette er ikke good news.Meget bra innlegg som jeg på det sterkeste støtter .
hyggelig å se at det er flere som reagerer og tenker =)

Bestefar
25-01-09, 13:56

Denne meldingen har ikke til hensikt å informere soldatene - den har til hensikt å informere resten av folket, samt politikerne, som i mange tilfeller har et helt annet syn på Afghanistan enn det soldater har. Han har helt rett i alt han sier, og dersom avdelingene har informert tilstrekkelig, er ikke dette noe spesielt nytt. At det kommer til å bli flere angrep når PRTen skal inn i Badghis er det ingen tvil om - og at det før eller senere antageligvis vil føre til tap er også ganske sannsynlig. Folket, og spesielt politikerne, har bare godt av slike meldinger.

Holger Danske
25-01-09, 18:02
Hvilke type kampenheder har Norge egentlig i Afghanistan ? Og hvordan er de udrustet(køretøjer, våben..) ?

Frost
25-01-09, 19:05
Hvilke type kampenheder har Norge egentlig i Afghanistan ? Og hvordan er de udrustet(køretøjer, våben..) ?

Har noen feltvogner, noe 12.7mitr og noe våpen og kanskje en eller annen cv90 som står og støver ned der nede. Mer enn det vet jeg ikke.

Bestefar
25-01-09, 19:15

Norge har PRTen i Meymaneh, som består av flere MOT-lag oppsatt på pansrede og upansrede biler, og 1 "Infanteritropp" som er satt opp på stort sett pansrede biler.

MMB
25-01-09, 19:24
Norge sin kampenhet i Afghanistan er IMHO en stor (eller var det liten?) vits sett opp imot de utfordringer PRTen står ovenfor, med en situasjon i Ghowrmach... som hva angår Taliban-aktivitet så smått begynner å ligne på andre områder av Afghanistan. Kapasitetsmessig tok de allvise politikerne fra oss de to beste våpenplattformer vi hadde til rådighet for å drepe fienden, nemlig våre bombekastere og CV90. Politikerne valgte å kalle dette for en styrking av PRTen, noe det vel og merke på papiret var i antall hoder som flyttet inn i PRT-MM. Vi må nå sette vår lit til den Tyske QRF-styrke i Mazar-e-Sharif for å få flere kamptropper til vårt område dersom nødvendig. For å unngå en diplomatisk krise lar jeg være å si noe mer om den biten...
TUen (altså den "rene" manøver-/kampenheten) er på en tropps+ størrelse med ca. 40 mann fordelt på forskjellige typer jobber og kapasiteter, pluss at vi har andre enheter i PRTen slik som et større sanitets- og evac-element, CSS (inkludert transport og resupply), NADen (heli-casevac på Bell 412) og ISTAR-Taskgroup med sine MOT-team og andre kapasiteter. Alt i alt har vi vel ca. 120 mann som kan kjempe, og det er et veldig romslig tall.

Vi har til rådighet IVECO pansrede hjulkjøretøyer, upansrede multikjøretøyer (guntrucks med 12.7mm og MG3, samt andre våpen strappet på og i høy beredskap), Scania lastevogner og diverse Toyota Landcruisere. I tillegg er vi også oppsatt med SISU i forskjellige konfigurasjoner.
Våre våpen strekker seg fra tunge maskingevær til diverse skarpskyttervåpen og rekylfrie kanoner.

Ved siden av PRT-Meymaneh stiller Norge også en OMLT som skal mentorere en ANA kandak tilhørende 209. Korps. Denne er på ca. 50 mann og er også oppsatt nokså robust på kjøretøy- og våpenbiten.

I den perfekte verden hadde Norge kuttet skarpt ned på antall kapteiner og majorer i PRTen og styrket antall fotsoldater til det tredobbelte. Minst. 500 mann klar til strid og vi begynner å få et godt tall for å ta tak i våre nåværende og kommende utfordringer i Faryab. Dette tallet er dog urealistisk med dagens midget-hær.
Når vi ikke kan stole og planlegge med Tysk casevac må NADen også fortsette å være en del av PRTen, og dette koster masse penger... Å relocate til Camp Bastion og inngå i en Norsk-Dansk-Britisk kampgruppe tror jeg hadde vært uhorvelig mye billigere i drift, pengemessig ihvertfall, enn å stå i stampe i Faryab med ansvar for egen PRT og med et behov for å stille med alt av spesialkapasiteter selv, inkludert helikoptre FFS...

motoko
25-01-09, 19:26

Norge har PRTen i Meymaneh, som består av flere MOT-lag oppsatt på pansrede og upansrede biler, og 1 "Infanteritropp" som er satt opp på stort sett pansrede biler.
Hvordan er det med Cv90en for tiden, er den pakert inntil videre?

AGR416
25-01-09, 19:40

Denne meldingen har ikke til hensikt å informere soldatene - den har til hensikt å informere resten av folket, samt politikerne, som i mange tilfeller har et helt annet syn på Afghanistan enn det soldater har. Han har helt rett i alt han sier, og dersom avdelingene har informert tilstrekkelig, er ikke dette noe spesielt nytt. At det kommer til å bli flere angrep når PRTen skal inn i Badghis er det ingen tvil om - og at det før eller senere antageligvis vil føre til tap er også ganske sannsynlig. Folket, og spesielt politikerne, har bare godt av slike meldinger.

Og det var det jeg mente.....de paaroerende har blitt informert om risikoen fra avdelingen. Ihvertfall hos oss. Denne uttalelsen har null effekt i det offentlige rom, bortsett fra aa skremme driten ut av paaroerende.

At politikere boer faa et litt mer realistisk forhold til hva risikoen er for saa vaere, det finnes mange betraktelig bedre kanaler enn offentlig media for aa poengtere det.

Ingen sier at han tar feil her, poenget er hvordan budskapet blir haandtert av mottakerne. Det er ikke noe positivt som kan komme i kjoelvannet av denne uttalelsen.

ifanterist
25-01-09, 20:12
Ser heller at det kan komme noe posetivt i kjølvannet av den utalelsen for å bruke ett slikt uttrykk .vi er mange som har reagert på den og som sagt har telefonen min vært svært aktiv i det siste på innkommende samtaler dog om jeg ¨på ingen måte er noen viktig strategisk person ,kansje mere en Herr Nobody for å si det slik .

Holger Danske
25-01-09, 20:14
^ Okay.. Tak for svarene :)

wittrup
25-01-09, 20:18
Reksten burde holde kjeft.
Selv om han har rett.

ifanterist
25-01-09, 20:31
Reksten burde holde kjeft.
Selv om han har rett.Reksten er også en soladt som er trent opp til å være lydig og ta imot ordre og tjene det landets lovlige valgte demokratiske regjering og her vel her handlet ut ifra litt selvstendig tekning slik jeg tolker ham og da må han også regne med at andre soladter reagerer eller tar til motmæle .
Ellers er jeg enig med siste taler at det kunne vært lurt av han og spart seg for denne uttalelsen bare det at dette har ført til en debatt på dette forumet om dette temaet er intressant i seg selv.

Sofakriger
25-01-09, 20:32
Hvis de pårørerende er informert om det samme Reksten sier vil dette ikke skremme de. Blir de skremt er det fordi de hører noe de ikke har hørt før - og da var det på tide.
Hvis de har hørt det før vil folk flest være litt bedre informert etter Reksten sin melding - og vi kan dermed regne med at pårørende sine nettverk er mer bevisst på hvordan de har det og risiko. Det er bare positivt.

Om politikerne får samme info i annen kanal kan hende - men det betinger vel litt hvilke politikere vi mener. De fleste politikere i Norge er nesten 100% styrt av media sitt fokus - og dermed velger Reksten rett kanal.

Å stikke hodet i sanden inntil noen dør er et dårlig alternativ.

ifanterist
25-01-09, 20:40
Jeg personlig mener at militære ledere skal være oppmuntrende ovenfor sine underordnede og særlig i en krigssituasjon ,og dette har Ikke Reksten stått for i sin utatalelse tusenvis av km bak kamplinjene.

ifanterist
25-01-09, 20:48
Etter min mening burde han heller ha kommet med en formell støtte til personellet som tjenestegjør og særlig når han står så offentlig frem i sin uttalelse det han sa er vi alle fullt klar over desverre kan være ett tragisk utfall i ytterste konsekvens når en tjenestegjør i det landet ,hvis han gikk ut med den kommentaren for å opplyse meg og andre ,må jeg si han fortjener å få tilsendt ukens katus.

Bestefar
25-01-09, 21:04
Og det var det jeg mente.....de paaroerende har blitt informert om risikoen fra avdelingen. Ihvertfall hos oss. Denne uttalelsen har null effekt i det offentlige rom, bortsett fra aa skremme driten ut av paaroerende.

Det der gir ikke mening. Dersom de pårørende alt har blitt informert om dette, så utgjør ikke informasjonen som kommer frem her noe nytt, og burde dermed ikke være et stort problem.

Imidlertid kan det godt tenkes at store deler av det norske folk som ikke har befatning med Forsvaret eller Afghanistan har et feil bilde av tjenesten i Afghanistan - og det inkluderer politikerne. Det er ofte sånn at politikere spesielt må få presentert enkelte budskap i media før de tar det innover seg, og slike utspill som dette kan hjelpe på i så måte. Dersom det gjør det, vil det ha en god effekt.

Jeg ser ingen grunn til å sensurere informasjon for å "skjerme" folket, politikerne eller de pårørende fra sannheten i Afghanistan. Dersom det er så ubehagelig å høre at vi antageligvis kommer til å miste flere soldater i Afghanistan, så tyder det jo på at det faktisk eksisterer et reelt behov for den meldingen Reksten kommer med.

Og til ifanterist; hvordan du klarer å tolke Rekstens uttalelse i den retning at han ikke støtter soldatene er fullstendig beyond me. Soldatene har en risikofylt hverdag, og Reksten gjør resten av folket oppmerksom på dette. Mener du folk som påstår at det var farlig å seile i handelskonvoier under krigen ikke opptrer støttende overfor krigsseilerne? Jeg er soldat, og jeg opplever Rekstens uttalelse som støtte - det betyr ihvertfall at han er klar over risikoen som eksisterer, og det er jo betryggende at han faktisk fronter dette overfor resten av landet. Han gikk neppe ut med uttalelsen for å informere ifanterist på milforum, men de store delene av det norske folk som IKKE har fått med seg at det norske AOet nylig har blitt utvidet, og at risikoen dermed har økt markant.

Bestefar
25-01-09, 21:11

Ikke i bruk, antageligvis fullstendig non-op.

25-01-09, 21:56
Helt grei uttalelse av Reksten! Spør du meg er det på sin plass at det blir en større bevisstgjøring på at det vi driver med der borte ikke er å leke i sandkassa. Jeg sitter med et inntrykk av at mange har tullet seg inn i et behagelig bilde av at de norske styrkene kun skal arrangere fotballkamper, prate med småungene i gata og bygge skoler - langt unna alt som heter kamphandlinger. Derfor vil det vel på noen komme som et kjempesjokk når norske styrker blir involvert i offensive operasjoner. Fy og fy - de norske soldatene kan vel ikke brukes offensivt?

motoko
25-01-09, 22:03

Ikke i bruk, antageligvis fullstendig non-op.
Så norske soldater må gå i kamp med taliban med kun MB eller den nye pansrede bilen(husker ikke navnet), AG, MG og kanskje en 12.7?

Virker som Canada og Danskene vil ha så mye stridsvogner og panser de kan få tak i Afghanistan.

Crazy_K
25-01-09, 22:18
Neida, har upansret Landcruiser også. Og LTK sommer.

Rittmester
25-01-09, 23:18
Er dette stedet for å diskutere hvilke kapasiteter vi har eller ikke har?

TTT

vince
26-01-09, 04:18
Dette innlegget var ganske interessant. Hentet fra NRK-diskusjonen:

Det er bare å gå inn på mil.no så er det nok at positive historier om rent vann og pikeskoler. Det er viktig at hele samfunnet, også de som ikke deltar på familiedager, vet hva som foregår og hva som er risikoen i Afghanistan til enhver tid. Politikernes beslutninger får konsekvenser og det bør folket, dvs velgerne, få vite. Norge er et demokrati, åpenhet er viktig uansett hvor ubehagelig den måtte være. Skal Norge takle tap i en krig må samfunnet være forberedt på det. Det er den eneste måten vi kan ta oss av familiene i etterkant og gi veteranene den forståelse, og aksept, som er nødvendig i ettertid. De tjener alle på, ikke minst familiene. Se på andre land, USA, Storbrittania, Danmark og Nederland. De har åpenhet, debatt og mister soldater i Afghanistan. Samtidig greier de å håndtere sine tap i felleskap fordi samfunnet vet hva som skjer er klar over hva det kan koste. Reksten, og NRK, gjorde et klokt valg da de gikk ut med dette.

Bestefar
26-01-09, 06:46
Så norske soldater må gå i kamp med taliban med kun MB eller den nye pansrede bilen(husker ikke navnet), AG, MG og kanskje en 12.7?

Det er primærkapasitetene, ja. Ellers er de jo satt opp som en vanlig infanteritropp med den bevæpningen det tilsier. Men nå er ikke PRTen i utgangspunktet en kampenhet...

trailfox
26-01-09, 06:50
Skulle en flyttet FOHK til Afghanistan?Som en underornet stridsmann tjenestegjørende der det kan brenne på dass ,ville jeg ikke sett på en offiser sittene så langt vekke ifra frontlinja med noe respekt når han kommer med en slik kommentar som han her gjør ,men nå er det vel ikke monopol på å måtte like alle disse i stavanger vel ?

Er det flere enn meg som blir sliten av å lese postene til ifanterist?

Jeg skjønner ikke 90% av innleggene dine.

Lucas
26-01-09, 07:25

Denne ifanterist har noen herlige innlegg etter mitt syn. Vansker med grammatikk kan ikke ekskludere folk fra forumet. Slurv er noe annet. Back on topic!

Lucas
26-01-09, 07:30
Dette innlegget var ganske interessant. Hentet fra NRK-diskusjonen:

Det er bare å gå inn på mil.no så er det nok at positive historier om rent vann og pikeskoler. Det er viktig at hele samfunnet, også de som ikke deltar på familiedager, vet hva som foregår og hva som er risikoen i Afghanistan til enhver tid. Politikernes beslutninger får konsekvenser og det bør folket, dvs velgerne, få vite. Norge er et demokrati, åpenhet er viktig uansett hvor ubehagelig den måtte være. Skal Norge takle tap i en krig må samfunnet være forberedt på det. Det er den eneste måten vi kan ta oss av familiene i etterkant og gi veteranene den forståelse, og aksept, som er nødvendig i ettertid. De tjener alle på, ikke minst familiene. Se på andre land, USA, Storbrittania, Danmark og Nederland. De har åpenhet, debatt og mister soldater i Afghanistan. Samtidig greier de å håndtere sine tap i felleskap fordi samfunnet vet hva som skjer er klar over hva det kan koste. Reksten, og NRK, gjorde et klokt valg da de gikk ut med dette.

Gode poeng her. I et demokrati så er det folkets representanter som sender soldatene våre til Afghanistan. Det blir noe i nærheten av et demokratisk problem om 90 % av befolkningen ikke vet særlig om / ikke skjønner hvorfor vi har folk der borte. Derfor er slike input fra militær ledelse særs praktisk. Også for å forberede folk på at det er i praksis er krig, med den risiko som hører til. At en del folk uansett ikke er interessert i Afghanistan og/eller Forsvaret får så være - slik vil det alltid være i en demokratisk stat - forskjellige interesseområder.

trailfox
26-01-09, 07:42

Denne ifanterist har noen herlige innlegg etter mitt syn. Vansker med grammatikk kan ikke ekskludere folk fra forumet. Slurv er noe annet. Back on topic!

Var ikke grammatikken jeg først og fremst tenkte på, men hva han vil frem til.

ifanterist
26-01-09, 09:02

Jeg skjønner ikke 90% av innleggene dine.Ja jeg regner med at du kansje har 90% med deg på forumet i din antagelse når det er sagt er det kun ren gjettning i fra min side hvis det er noe mer du lurer på om meg og mine innlegg så får du ta det på pm og forhold deg til temaet på denne tråd.

Jolla
26-01-09, 10:37
Slik jeg ser det er det nettopp å støtte soldatene Reksten gjør. I den form av at han viser det norske folk hvilken risiko soldatene opplever, og arbeidets natur. I så måte støtter han soldatene ved å påpeke verdien av at vi har folk som gjør denne jobben for Norge, og legger dermed opp til at politikere og folket forøvrig skal verdsette og være (mer?) oppmerksom på dette. Kanskje man til og med får fremgang i bevilgninger til utstyr, veteransentre etc?

MMB
26-01-09, 11:46
Ok...

Jeg husker den KFOR lokke-blekka som ble utgitt og som var nedlastbar på Mil.no i sin tid. Her var "Ingvild" (24) fra Toten som hadde en helt himmelsk tid på jobb som kokk på kjøkkenet i Camp Midgard "med forlokkende lukter fra blanke gryter". "Stein" (19), fra Oslo, hadde en "utfordrende og lærerik" hverdag som geværmann i Kosovo Polje. "Arne" (26), Årdal i Sogn, var mekaniker i Camp Lebane og så på sin tjeneste som høyst relevant opp mot videre arbeid som mekaniker i framtiden.
Joda, her var det bare å søke utenlandstjeneste og få en uforglemmelig opplevelse!

Så kom ISAF. Ser man bort fra ymse bidrag fram mot 2004 bestående av enten vervet personell eller personell selektert fra et mer lukket miljø (NDH, CIMIC, STING på Bagram 2002), enten sivilt eller militært, var det ikke før Kavesk/ISAF VI at Afghanistan åpnet seg som tjenestested for personell rett fra førstegangstjenesten. Det tok ikke lange tiden før de samme drittblekkene dukket opp igjen fra FRM, med "Ingvild", "Stein" og "Arne" med de samme historiene som i Kosovo, og som hadde det helt topp i Afghanistan. Vel og merke hadde dem alle byttet ut uniformene sine med ørkenuniformer, og nå var det ikke lenger bilder av Albanere og Serbere, men derimot Afghanske barn med skitne og slitte klær og stemningsbilder fra Kabul og landsbygda. Joda, Norske styrker var i Afghanistan for å hjelpe barna. Og det var jo "bare" snakk om trygge Kabul Norske styrker opererte i, ikke noe slike onde "Operation Enduring Freedom"-greier vi skulle være med på...
Norge klarte ikke helt å fatte hva som hadde skjedd den dagen Tommy Rødningsby fra Telemark Bataljon ble drept i et anslag på Route Violet den dagen i 2004. Hvordan kunne Afghanere gjøre dette mot Nordmenn som tross alt kun var i Afghanistan for hjelpe folk? En eller annen jevla (militær) søplepung klarte til og med å lire av seg på nyhetene at dette var snakk om en ulykke, framfor et direkte anslag mot Norsk militært personell. Etter mye om og men og mye ymse løker som skulle ha sin mening på debattprogrammene ble det klart at Norge ikke kunne trekke ut som følge av å ha mistet en soldat.

Mil.no har siden ISAFs barndom skrevet kun mannskit og regelrette søppelartikler om Norske styrkers operasjoner i Afghanistan. Istedenfor å f.eks. ha hatt en representant fra FRM som har fulgt styrkene som har drevet med operasjoner på bakken, skrevet en no-shit artikkel om trøtthet, lange vakter og våpenpuss, har dem heller prioritert å skrive om de to majorene som just har overlevert 300 varmetepper til ANA, om veterinæren som fanger sandfluer for å analysere hyppigheten av leishmaniasis eller om de fem stabsoffiserene som har den svært viktige jobben i RC(N)-staben, og deres "krevende" hverdag i Camp Marmal, som da gjerne manifesterer seg i form av lang tid vekke fra kone og famile, stengte messer en gang iblant og den lange veien til alternativ spisested på pizzarestauranten... Og man spør seg hvorfor det Norske folk ikke har anelse om hva Norske styrker foretar seg i Afghanistan?
Norge har hele tiden legitimert sin tilstedeværelse i Afghanistan overfor folket at vi stort sett bidrar i rolige områder og ikke deltar i offensive operasjoner, for dette er jo må vites onde ting å drive med som kun er forbeholdt Amerikanere og andre som tilsynelatende ikke elsker fred. Spesialstyrkene har vel og merke vært unntaket fra dette, men deres aktiviteter er jo av åpenbare grunner noe man ikke skriver eller snakker for mye om.
Våre unnskyldninger om å ikke bidra med styrker i Sør-Afghanistan har spent fra at "Norske styrker ikke er godt nok trent" eller "Vi har ingen styrker å bidra med" til at "Vi er bare i Afghanistan for å drive med gjenoppbygging/humanitær bistand og såkalt fredsbevaring, ikke for å krige". SV, ved Erik Solheim og Kristin Halvorsen, har til nød kunnet godta Norsk tilstedeværelse i Afghanistan under sistnevnte argument, og hver gang ordet Sør-Afgh og Norge har dukket opp i samme setning har det ført til rabalder på det politiske nivå.
Vel, det ser ut til at vi ikke har trengt å dra til Sør-Afghanistan, fordi Sør-Afghanistan har sakte men sikkert begynt å komme til oss. Og fortsatt holder Forsvaret og politikerne i stor grad tyst om hva realitetene er, enten fordi dem ikke har lyst til å fortelle folket hva dealen er, av frykt for en furore over at Norske styrker i tiden framover kommer til å bli mer og mer involvert bent fram strid (og ikke bare en skuddveksling i ny og ne), eller fordi dem er totalt intetvitende til realiteten i ting, en av delene må det ihvertfall være.
Reksten har gjort det eneste rette med sin uttalelse slik jeg ser det. Dette er ikke snakk om skremsel eller det å få folk hjemme til å bekymre seg mer enn nødvendig. Det er en nødvendig og long overdue bevisstgjøring om at vi ikke lenger er unntatt IEDer og strid, selv her vi står i landet på et sted som politikerne i sin tid trodde var en trygg og rolig flik der ingenting kunne skje.

Spørsmålet nå er om Norge har den guts som trengs for å bli i landet og gjøre jobben ferdig. Det skal ikke stå på innsatsviljen til soldatene på bakken ihvertfall...

Einherjar
26-01-09, 12:15
Meget bra skrevet!

motoko
26-01-09, 12:33
Kanskje på tide å sende ut en "embedded" tv2 journalist eller lignende med norske styrker i kamp.
Slik de har i Danmark, storbritania etc.

Rittmester
26-01-09, 14:15
Veldig bra, MMB.

Dessverre er milforum.no for et 'menighetsblad' å regne, og vi kan ikke forvente at noen som ikke allerede er inne i noen av problemstillingene leser dette.

For å holde oppmerksomheten hos allmennheten fanget, kunne det vært lurt om noen som både skriver godt, og som har peiling på hva de skriver om (som f eks MMB) kunne ha skrevet artikler i Aftenposten eller andre steder som blir lest av folk flest.

Belair
26-01-09, 17:56
Godt skrevet, MMB!!!

Jeg tror også at avisene hadde gitt plass til dette stoffet - så lenge det kommer fra folk med erfaring og kjennskap til problematikken. Er det noen som tar utfordringen?

Gaman
26-01-09, 20:23
Helt enig med MMB på det inlegget der.

Det kan selføgelig være vondt for de hjemme med soldater der nede å lese slikt. Men for Ola Nordmann er det viktig å faktisk vite realiteten, så folk faktisk vet hva de driver med der nede. Nemlig å være i KRIG.

Blir mye værre og man får et større sjokk når enn da plutselig leser om en Norsk soldat som blir drept i skuddveksling, når en leser at de bare spiller fotball og bygger skoler.

trailfox
27-01-09, 00:32
Kongeinnlegg, MMB.

AGR416
27-01-09, 11:29
At oppdraget er risikofylt er det vel ingen tvil om. At den jevne befolkning og politikere har godt av å bli minnet på dette i ny og ne er jeg enig i.

Det er derimot STOR forskjell på å fremheve risikoen som er forbundet med deltagelse i Afghanistan, kontra det å bortimot GARANTERE at vi kommer til å miste folk. Hvis det skjer er det tragisk, og en risiko ved jobben. Men det bør man håndtere der og da. Det er ikke en forutsetning man kan ta for gitt. Man kan ikke reise ut og forvente å gå på tap. Våre sjefer kan ikke si til pårørende at:

"Beklager, men det er høyst sannsynlig at en eller flere av dere ikke får barnet deres hjem levende. Shit happens."

Hvis dere ikke ser nyansen i det, får det så være. Jeg er ikke alene om å være uenig i denne påstanden.

Og at mil.no bare rapporterer gladsaker skal da ikke gå utover de pårørende.

ifanterist
27-01-09, 11:39
Godt innleg ARG 416 ,,som jeg personlig synes sier det meste på en ryddig og grei måte jeg personlig er ikke alltid like flink til å formulere meg skriftlig og takker høflig og Ærbødigst =)

hvlt
27-01-09, 12:15
Ut fra hva jeg opplevde i NORBATT I er jeg ganske enig med AGR416. Det er viktig for de som er ute å vite at pårørende ikke blir gjort unødig engstelige (de er sikkert engstelige nok fra før). På den annen side er det viktig at pårørende så vel som politikere, samfunnet og de som deltar (for ikke å snakke om militære sjefer) har et realistisk forhold til risiko, så det er en fin balansegang.

Å si at man forventer egne drepte er selvfølgelig naturlig å si hvis du skal foreta operasjoner som du nærmest vet vil koste store egne tap. Men nå er det heldigvis ikke noe som står i stil med hverken landgangen i Normandie eller Verdun-slaget norske styrker skal delta i skal delta i. Og selvfølgelig, i Sør-Afghanistan er ISAFs tapstall vesentlige. Kanadierne har hatt 32 falne i Afghanistan bare i 2008 (http://www.forces.gc.ca/site/focus/fallen-disparus/index-eng.asp). Britene i Afghanistan hadde 39 falne i 2006, 42 i 2007 og 51 i 2008 (http://www.mod.uk/DefenceInternet/FactSheets/OperationsFactsheets/OperationsInAfghanistanBritishFatal ities.htm). Da ville det være tull å si at man ikke regner med tap i 2009 (kanadierne har alt hatt en drept etter nyttår og britene 5, forresten). Våre danske venner har mistet 21 til sammen. Da er det jo enkel statistikk som gjør at man klart regner med flere tap. Selv om østlige deler av Badghis-provinsen har alvorlige problemer, så er det vel små muligheter for kamper av samme størrelsesorden som i Kandahar og Helmand, så det er viktig å ikke blåse dette helt ut av proporsjoner.

Bestefar
27-01-09, 16:22
"Beklager, men det er høyst sannsynlig at en eller flere av dere ikke får barnet deres hjem levende. Shit happens."

Kan du vise meg hvor Reksten har sagt dette?

kontra det å bortimot GARANTERE at vi kommer til å miste folk.

Hvem er det som har gjort det?

Det Reksten har sagt er:

Risikoen for at norske soldater blir drept i Afghanistan vil øke betraktelig i år,

Vi må regne med at når vi er ute på patruljer, så vil det bli lagt ut veibomber. Gjerne kombinert med bakholdsangrep, slik vi så det 27. desember i fjor. De operasjonene vi gjør er såpass farlige at vi må forberede oss på å miste soldater

Dette er ikke det samme som å "bortimot garantere" falne, og jeg vil heller ikke kalle det en overdramatisering. Den utvidelsen av AO som er gjennomført nå, sammen med den sikkerhetsmessige utviklingen i dette området rettferdiggjør Rekstens uttalelser fullstendig. Dette er noe som i media ikke har fått spesielt stor oppmerksomhet, til tross for at det antageligvis vil medføre at norske styrker vil bli utsatt for angrep i større grad enn før. Da er det helt riktig av Reksten å gå ut på denne måten for å forberede folket på hva konsekvensene av det kan bli. Slik jeg leser ham, er budskapet at A) Tjenesten i Afghanistan vil bli betydelig farligere for norske soldater i år, og B) konsekvensene av det kan være drepte norske soldater. Det ser jeg ingen grunn til å sensurere bort.

Igjen, dersom det han kommer med nå er ukjent informasjon for de pårørende, så er de ikke godt nok informert.

AGR416
27-01-09, 17:18
Kan du vise meg hvor Reksten har sagt dette?

Jeg har aldri paastatt at han har sagt det, det var et eksempel paa hvordan vi ikke gjoer det. Det man sier er:

"Det er en risiko med oppdraget, men vi skal gjoere alt i vaar makt for aa soerge for at deres soldat har opplaeringen og materiellet han/hun trenger for aa lykkes, gjoere vurderinger i forkant av operasjoner for aa ivareta sikkerheten, saann at han/hun kommer seg hjem."

Finnes selvfoelgelig ingen garantier, men man maa tilstrebe aa betrygge de paaroerende.

Hvem er det som har gjort det?

Les under:

Avtroppende sjef for de norske utenlandsstyrkene, Jan Reksten, sier vi må regne med flere drepte norske soldater i Afghanistan i år.

Det er nesten aa garantere norske tap. Ref filter og kommunikasjon fra en annen debatt, det er hvordan mottaker tolker budskapet ditt som til syvende og sist er relevant. Ikke hva du faktisk mente. Og paaroerende tenker ikke i de mest positive baner. De vil garantert tolke dette vaerst mulig.

Hva skulle jeg sagt til de hjemme da?

"Jeg kommer hjem til sommeren, ikke bekymre dere."

eller

"Risikoen er saapass hoey at dere boer klargjoere gravplass, kiste og kirke, bare for aa vaere sikker. Jeg kommer nok ikke hjem."

Mulig du synes jeg setter det paa spissen, men du maa begynne aa se det fra de paaroerende sin side. De evner ikke aa se nyanser i spraaket, de har ikke det fulle etteretnings/trusselbildet aa vurdere ut ifra.

Og for aa spille paa kommentaren til jaffar, ang hvorfor det norske folk nok ALDRI vil kunne forstaa helt den hverdagen vi lever i. Hvorfor er det ikke bannere, flagg osv som symboliserer stoetten til soldatene vaare som er i Afghanistan, ala det som gjoeres i USA?

Det skyldes det faktum at Norge er ett av verdens tryggeste land aa leve i. Vi som nasjon har ikke opplevd noe traumatisk siden 9. April 1940. Det er INGENTING som vil affisere den jevne nordmann foer det paavirker han direkte. Vi som soldater klarer aa se sammenhengen mellom det vi gjoer i Afghanistan og vaar sikkerhetspolitikk.

Det er ikke et krav eller et must at den generelle befolkningen skal gjoere det. Saann er det bare. Det er ikke vaar jobb eller vaar rett som soldater aa paatvinge mennesker en plikt aa vaere opplyst om f.eks forsvaret og dets rolle i det internasjonale samfunnet.

Skulle selvfoelgelig oenske at folk var mer interessert i det, men det jevne nordmann er nok mer interessert i aa betale regninger i tide, skaffe mat til barna sine osv.

"Freedom isn't free" er ikke et begrep som er forankret i den norske folkesjela.

Bestefar
27-01-09, 17:33
Avtroppende sjef for de norske utenlandsstyrkene, Jan Reksten, sier vi må regne med flere drepte norske soldater i Afghanistan i år.

Det er ikke et direkte sitat fra Reksten, det er medias oppsummering. Hans sitat fra artikkelen er de som står i mitt innlegg, og det er da også Rekstens uttalelser du har kalt "ubrukelige", ikke medias.

Mulig du synes jeg setter det paa spissen, men du maa begynne aa se det fra de paaroerende sin side. De evner ikke aa se nyanser i spraaket, de har ikke det fulle etteretnings/trusselbildet aa vurdere ut ifra.

Jeg har selv hatt pårørende sittende hjemme mens jeg var i Afghanistan, så jeg har ingen problemer med å se det fra deres side. Jeg mener imidertid ikke at mine pårørendes "krav" på å skånes fra virkeligheten skal sensurere relevante innlegg i debatten om Afghanistan.

Du hevdet i et tidligere innlegg at de pårørende allerede er godt informert om situasjonen i Afghanistan. Dersom det er tilfellet, utgjør ikke dette noen ny informasjon. De skal da allerede være informert om utvidelsen av AO, og at det er betydelig farligere i Afghanistan nå enn det var før. Dersom dette ikke er tilfelle, så er denne saken gunstig, både for dem og for resten av folket. Sensur av informasjon fra Afghanistan for å skåne pårørende gagner ingen - og om Reksten ikke sier det direkte, så kan vel jeg gjøre det; så lenge vi har en intensjon om å bli i Afghanistan over tid, vil vi få flere drepte. Dersom vi har behov for en debatt om dette er noe vi skal akseptere eller ikke, så er det langt bedre å ta den før tapet kommer, enn rett etter, slik det som regel vil bli. Dersom du og dine opplever budskapet om at engasjement i en krigssone antageligvis vil føre til tap som så ubehagelig at du mener vi bør kamuflere sannheten for å skåne de pårørende, så vitner kanskje det om at vi faktisk har behov for en slik debatt.

27-01-09, 19:20
Hadde det kommet like krass kritikk hvis disse ordene kom fra f.eks. Robert Mood eller aner jeg litt fordommer mot Reksten her...

AGR416
27-01-09, 20:32
Dersom du og dine opplever budskapet om at engasjement i en krigssone antageligvis vil føre til tap som så ubehagelig at du mener vi bør kamuflere sannheten for å skåne de pårørende, så vitner kanskje det om at vi faktisk har behov for en slik debatt.

Serioest.....?

Har jeg sagt at "jeg og mine" foeler at det er er ubehagelig? Jeg har sagt at jeg og mange med meg er uenige i budskapet til Reksten. Og av samme grunn som jeg argumenterer med her. Vi er rimelig klar over hva vi gikk til. Dette er bare lavmaal, Bestefar.

Det er ikke et direkte sitat fra Reksten, det er medias oppsummering

Les det jeg sa ang kommunikasjon og filter. Det er hvordan budskapet tolkes som er essensielt, ikke noedvendigvis hva som ble sagt. Og det hjelper ikke paa at det er operativ sjef for styrkene Norge har i utlandet, som sier det.

og at det er betydelig farligere i Afghanistan nå enn det var før.

Saa du mener at resultatet av flyttingen av grensen plutselig gjorde Afghanistan mye farligere. Hvordan har det seg da at de heftigste kampene vi har hatt ikke har foert til noen tap hos oss, i det som naa har blitt et nytt AO (som visstnok er kjempefarlig), mens tapene har kommet i Kabul, Lowgar og Faryab? Til og med de tilfellene hvor soldater har blitt skadet har kommet i Faryab.

Var det ikke farlig der foer? Er IED'er en helt ny TTP? Er ambush i etterkant av IED'er en helt ny TTP?

Er vaare TTP'er saa daarlige at det ikke spiller noen rolle hva vi gjoer? Dyktighet spiller ogsaa en rolle, selv om mye til tider er tilfeldigheter. Fiendens kompatanse, evt mangel paa saadan paa visse omraader, spiller ogsaa en rolle.

Dersom vi har behov for en debatt om dette er noe vi skal akseptere eller ikke, så er det langt bedre å ta den før tapet kommer, enn rett etter, slik det som regel vil bli.

Staten Norge har akseptert at et mulig resultat av engasjementet i Afghanistan er tap av soldater. Det er derimot ikke en grunn til aa forvente eller kreve at paaroerende skal akseptere at det kan skje. At det er et mulig resultat gjoer det ikke lettere for de paaroerende hvis det skjer.

Bestefar
27-01-09, 20:51
Har jeg sagt at "jeg og mine" foeler at det er er ubehagelig? Jeg har sagt at jeg og mange med meg er uenige i budskapet til Reksten. Og av samme grunn som jeg argumenterer med her. Vi er rimelig klar over hva vi gikk til. Dette er bare lavmaal, Bestefar.

Reksten sier at risikoen for norske soldater kommer til å øke markant fordi vi har utvidet AO inn i et betydelig mer urolig område. Han sier at som en følge av denne risikoen, bør vi være forberedt på å miste soldater. Dette er altså det du er uenig i?

Saa du mener at resultatet av flyttingen av grensen plutselig gjorde Afghanistan mye farligere.

Ja, det norske AOet er nå betydelig mer risikofylt. Badghis er et farligere område enn det Faryab er, av mange grunner. Operasjonene som ble gjennomført inn i Badghis ble gjennomført som offensive operasjoner, i BG-forband. Når norske soldater dundrer inn i Kp-forband med stormpanservogner og støtta av fly, så stikker fi etterhvert av. Dette er noe helt annet enn måten PRTen opererer på. Når man ruller inn i mindre forband i dårligere kjøretøy uten den samme støtten i mer rutinemessige operasjoner, har ikke lenger fi det samme incentivet for å stikke av. Historikken til Badghis og Faryab de siste årene taler for seg - angrep mot regjeringsstyrker er langt hyppigere der enn i Faryab. Det er en grunn til at HY og Karez hadde Badghis som mål og ikke Faryab.

Var det ikke farlig der foer? Er IED'er en helt ny TTP? Er ambush i etterkant av IED'er en helt ny TTP?

Joda, det var farlig der før, men PRTen har i lang tid holdt seg unna det området, og historikken bak de gangene de fikk lov til å operere der tilsier jo at det skjer mer der enn i Faryab. Fiendens TTP har, uten å gå for detaljert inn på dette, vært en annen i Badghis enn i Faryab, så svarene på spørsmålene dine er ikke så åpenbare som du later til å tro selv.

Er vaare TTP'er saa daarlige at det ikke spiller noen rolle hva vi gjoer? Dyktighet spiller ogsaa en rolle, selv om mye til tider er tilfeldigheter. Fiendens kompatanse, evt mangel paa saadan paa visse omraader, spiller ogsaa en rolle.

Har ikke sagt noe om våre TTPer er gode og dårlige, jeg sier bare at dersom man skal inn i slike områder og jobbe der over tid, vil man med stor sannsynlighet før eller senere ta tap. Dette gjelder uansett om man velger strutseløsning eller ikke.

Staten Norge har akseptert at et mulig resultat av engasjementet i Afghanistan er tap av soldater. Det er derimot ikke en grunn til aa forvente eller kreve at paaroerende skal akseptere at det kan skje. At det er et mulig resultat gjoer det ikke lettere for de paaroerende hvis det skjer.

Rekstens uttalelse påvirker ikke sannsynligheten for tap av soldater, den er der uansett. Han sier bare at risikoen for norske soldater i Afghanistan vil være høyere i 2009 enn den var i 2008, og det er det vel ingen grunn til å betvile.

Dersom Norge har akseptert at tap av soldater er et mulig resultat av engasjementet i Afghanistan, hvorfor ønsker du da å sensurere offiserer som påpeker nettopp dette faktum?

AGR416
13-02-09, 05:41
Få «hardcore» opprørere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 916561.ece (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2916561.ece)

Det har tidligere vært fremstilt som om de norske soldatene og deres allierte afghanere har stått overfor 2000 opprørere i det de krysset grensen til provinsen Bagdhis og Ghowrmach. Knotten sier dette ikke er tilfelle.

Det er bare 10-15 han beskriver som «hardcore». Det dreier seg om godseiere og om regelrette bøller. De utøver makt ved hjelp av metoder som beskrives som en blanding av et gammeldags føydalsamfunn og et mafiavelde.

Ikke alle opprørerne i Ghowrmach kan med rette beskrives som Taliban, men noen er det, og har forbindelse med andre deler av Taliban i Afghanistan og i Pakistan, sier Knotten.

Bestefar
13-02-09, 07:19
Det er vel ingen som har hevdet at alle er "hardcore" opprørere, det er utstrakt bruk av 10$-Taliban. At det er flere enn 10-15 mann som kan ta til våpen mot ISAF i nevnte område er det jo ingen tvil om.

hvlt
13-02-09, 15:43
Jager Taliban ut av Ghowrmach (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=558289).

Norske styrker i Afghanistan roses fra øverste NATO-hold etter vellykkete operasjoner sammen med afghanske styrker mot Taliban i Ghowrmach-distriktet.