PDA

Vis full versjon : Panser til afghanistan

garstad
23-11-06, 09:17
Jawell...nå øser det på med ørkenkammo her i leiren (rena). Går utifra at de er fra Pbn? Noen fra Pbn som har lyst å dele litt info rundt dette med oss andre?

Gehenna
23-11-06, 12:08
Opsec er no dritt...

twominds
23-11-06, 15:41
Det er vel ikke hemmelig hvilken avdeling som har neste kontigent som qrf? Og i tilfelle så er det vel bare å titte på avdelingsmerke så ser du vel det? :)

23-11-06, 17:43
Noen fra Pbn som har lyst å dele litt info rundt dette med oss andre?

Skal ikke deles her. Er du nyskjerrig får du snakke med de som er der.

ifanterist
23-11-06, 18:00
Jawell...nå øser det på med ørkenkammo her i leiren (rena). Går utifra at de er fra Pbn? Noen fra Pbn som har lyst å dele litt info rundt dette med oss andre? Det regner ørkenkamo ja eller øser på ,dæven hvor jeg måtte øse snekka etter de siste dager mange millimeter,begge deler en del av hendelsene nå om dagen akkuratt som heisen som går opp og ned trofast mellom 1ste etage på raddison og opp til sky lounge på toppen .

pjokken
23-11-06, 18:29
Tror de fleste som bruker den uniformen gjør det fordi "jeg har, ikke du!" og fordi de blir stirra ned enda mer enn de som har vanlig uniform. De som går gjennom Oslo S. virker i hvertfall ekstremt målbevisste når de går stivt gjennom hallen...

ifanterist
23-11-06, 18:35
Dem er bare mennesker dem også Pjokken det er ingen grunn å se noe mer opp til dem i mine øyne , enn den stakkars tiggeren som har fallt ut av velferdstaten som står der med sitt blikk og ber om noen kr alle mennesker som passerer gjennom oslo s fortjener å bli respektert uten hensyn til hvilke tekstiler dem bærer ,mener jeg da.

ifanterist
23-11-06, 18:37
dessutten er det trivelig og gi dem penger ,det er jo direkte fra den ene hånda til den andre ,uten noen mellomveier.

hvu girl
23-11-06, 18:59
dessutten er det trivelig og gi dem penger ,det er jo direkte fra den ene hånda til den andre ,uten noen mellomveier.Så snill du er kjære Ifanterist:)Det var pent sagt.

ifanterist
23-11-06, 19:06
takk skal du ha ,gleden av å gi bort er stor.

hvu girl
23-11-06, 19:07
Hehe.Ja du hjelper jo faktisk noen som trenger det.

ifanterist
23-11-06, 19:10
sant det det Hvu girl.

hvu girl
23-11-06, 19:11
Men tror nesten vi sporet litt av gitt..Sorry moderatorer.

ifanterist
23-11-06, 19:19
ja det gjorde vi hehe.

lusk
24-11-06, 19:05
Tror ikke det er mange her som er i førstegangstjeneste som ikke hadde brukt ørkenuniform som reiseantrekk hvis de hadde hatt sjansen. Jeg stilte nå bare likt med resten av troppen.

Ja, vi var fra Panserbataljon (Kampstøtteesk). Ser ikke det store hemmelighetsproblemet med det, og det gjør ikke mil.no (http://www.mil.no/haren/panser/start/;jsessionid=1QTXBRGGVAJRBQFIZYGSFEQ ?_requestid=4900468) heller om noen skulle være i tvil.

Angående kommentaren om Oslo S så må det vel være lov til å være stolt av å bære en slik uniform.

L4rZ
25-11-06, 14:05
Ja om folk blir irriterte over at personer går i ørkenuniform så er vel det de sitt problem.De som er utenlands gjør jo en litt mere alvorlig og seriøs jobb (ikke vondt ment) enn det folk i førstegangstjenesten gjør og har etter min mening full rett til å bære ørkenenen stolt.Folk som er utenlands må jo faktisk reise til og fra i ørkenuniform når de har perm,så er uansett ikke så mye de kan gjøre for å lette på folks irritasjon over at folk bærer ørkenuniform gjennom Oslo s..

Gehenna
25-11-06, 19:02
Så samma "problemet" da M-98 enda ikke var innført over hele fjøla.

Da gikk alle som ikke var noe rundt Sentraladministrasjonen vår, med sin flotte M-98, mens resten av oss gikk med oliven "damebukser" i form av M-85.

At folk som faktisk var noe, enten gikk med avdelingsmerker fra diverse misjonsområder på Balkan eller i Midt-Østen - eller for den saks skyld forholdt seg til gjeldende "Hysj-regler" og ikledte seg sin M-85 når de skulle ut blandt folk - nei, se det brydde ikke folket her i Indre Austrlandr seg særlig om.

Ute på "Forsvinningskommandoen" så man daglig folk i M-98 mens alle som tjenestegjorde i andre enheter/avd enn nettopp den forsynende enhet enda hadde M-85.

-Vi liker det som nytt & fancy-scmanchy, gjør vi ikke ?

Frag out !

Zapata
25-11-06, 19:44
M-85 var sweet!Og permuniformen...?Gullforgylt beltespenne!
Eh...

27-11-06, 13:00
Nå dreier ikke dette seg først og fremst om misunnelse, men sikkerhet.

En kan spørre seg om vurderingen når man ser soldater på perm vandre gjennom Oslos gater natt til lørdag i ørkenuniform. Det første er jo uønsket oppmerksomhet av den mer sjenerende arten som kommentarer, drittslenging osv. Derimot løper man en viss sjanse om man støter på de rette personene i Oslos gater på dette tidspunktet.

Det er vel ikke noen hemmelighet at det er enkelte deler av befolkningen som er til dels veldig kritiske til norske operasjoner i Afghanistan. Enten det er ekstremister på venstresida eller i enkelte fremmedkulturelle miljøer.

Det er unødvendig å utsette seg og soldatene sine for slikt, når det faktisk ikke er noen god grunn til det.

Det sagt så skjønner jeg soldaten på 19 som er stolt over å komme gjennom nåløyet for å dra ut på intops, og nettopp derfor bør befalet være såpass modne at de unngår at de blir utsatt på kjedelige episoder i etterkant.

isak
27-11-06, 16:25
Kloke ord, Klabb.

MMB
27-11-06, 17:56

En kan spørre seg om vurderingen når man ser soldater på perm vandre gjennom Oslos gater natt til lørdag i ørkenuniform. Det første er jo uønsket oppmerksomhet av den mer sjenerende arten som kommentarer, drittslenging osv. Derimot løper man en viss sjanse om man støter på de rette personene i Oslos gater på dette tidspunktet.

Det er vel ikke noen hemmelighet at det er enkelte deler av befolkningen som er til dels veldig kritiske til norske operasjoner i Afghanistan. Enten det er ekstremister på venstresida eller i enkelte fremmedkulturelle miljøer.

Det er unødvendig å utsette seg og soldatene sine for slikt, når det faktisk ikke er noen god grunn til det.

Det sagt så skjønner jeg soldaten på 19 som er stolt over å komme gjennom nåløyet for å dra ut på intops, og nettopp derfor bør befalet være såpass modne at de unngår at de blir utsatt på kjedelige episoder i etterkant.
Fullstendig enig med deg der!

Men,
Hva sier egentlig dette om landet vaart per dd.? At man ikke skal kunne gaa rundt med en viss uniform, eller faktisk uniform generelt grunnet uonsket oppmerksomhet og i verste fall braak fra folk ifoert svarte og hvite kiffiyya og/eller noen nye landsmenn? I Israel faar vernepliktige gratis kollektivtransport gjennom sine tre aars tjeneste for staten, samt er hoyt aktet til den grad at det ikke er uvanlig at folk gir dem andre goder, slikt som aa spise gratis paa restauranter, bo billig eller gratis paa enkelte hoteller (paa eiers regning), med mye mer. I tillegg faar soldater der omtrent ordre om aa dra paa en lengre ferie med sine rikelige mengder dimmepenger eetj, eller har ett aars skattefritak dersom de velger aa jobbe hjemme naar de er ferdige. Samme i USA og UK, der blir man som soldat i uniform tildelt en respekt, takknemmelighet samt uspurte privilegier som man aldri vil finne i vaart land. Og jeg faar ikke dra billig med bussen engang i Norge, for ikke aa nevne det aa bli kalt barnemorder og NATO-terrorist (fakta f..., dette har jeg faatt i slengt etter meg) naar jeg passerer byen paa tur fra flybussen og hjem!
Og noen mener at media gjor en god jobb med aa framstille virket til soldatene i dagens Forsvar og virket til Forsvaret foroevrig, og at det er helt greit aa ikke foere en noenlunde "Support The Troops"-linje? Jeg skjemmes over at ting er slik at vi omtrent maa gaa under jorden idet vi lander paa Gardermoen for aa slippe glaning og slengbemerkninger. Jeg skiftet ihvertfall til sivilt naar jeg landet paa Flesland sist Torsdag, og jeg har dratt fram og tilbake flere ganger mellom Afgh-Bergen de siste to aarene. Troesten er ihvertfall at ene flyvertinnen paa Oslo-Bergen flighten var forstaaelsesfull til dagens situasjon der jeg satt paa 32A ifoert oerkenuniform, baade for soldater hjemme i Norge samt for oss som jobber i Afghanistan.

peders1
27-11-06, 18:02
Vi som er ute bærer nå uniformen for det området vi tjenestegjør i. Om PBN velger å gå i ørkenuniform her i Norge, fordi det er kult er det vel deres greie. Det sier vel strengt tatt mer om de enn det gjør om noen andre.
Det er vel nødskriket etter å være forskjellig, hehe. Ikke kan man klandre de... Men i likhet med alle andre som har vært ute, så finner PBN også ut at ørken camo ikke er så stas å gå i når 500 andre mann rundt deg gjør det samme;)

I norge bruker man uniform med norsk camo, i utlandet bruker man uniform med ørken camo.

isak
27-11-06, 18:07
Kloke ord, Klabb. Får føye på MMB her også ;-)

Dritt slenging fra duster er det uansett hvilken uniform man går i om det så er vekter, Politi eller Militær. Eller som de stakkarne hos traffiksjefen, de får mye kjeft de. (unnskyld avsporingen)

padang
28-11-06, 14:11
Vi som er ute bærer nå uniformen for det området vi tjenestegjør i. Om PBN velger å gå i ørkenuniform her i Norge, fordi det er kult er det vel deres greie. Det sier vel strengt tatt mer om de enn det gjør om noen andre.
Det er vel nødskriket etter å være forskjellig, hehe. Ikke kan man klandre de... Men i likhet med alle andre som har vært ute, så finner PBN også ut at ørken camo ikke er så stas å gå i når 500 andre mann rundt deg gjør det samme;)

I norge bruker man uniform med norsk camo, i utlandet bruker man uniform med ørken camo.

Kanskje du synes det er greit aa komme ned i misjonomraadet med nypressa kaki, men jeg for min del brukte den en uke paa Setermoen f0r jeg dro ut, gjorde litt kontaktdriller med den, vendte meg til aa bruke armlommene etc.

Rakkeren
30-11-06, 09:19
Eh...
For ikke å glemme skjerfet i halsen...

Rakkeren
30-11-06, 09:37

Fullstendig enig med deg der!

Men,
Hva sier egentlig dette om landet vaart per dd.? At man ikke skal kunne gaa rundt med en viss uniform, eller faktisk uniform generelt grunnet uonsket oppmerksomhet og i verste fall braak fra folk ifoert svarte og hvite kiffiyya og/eller noen nye landsmenn? I Israel faar vernepliktige gratis kollektivtransport gjennom sine tre aars tjeneste for staten, samt er hoyt aktet til den grad at det ikke er uvanlig at folk gir dem andre goder, slikt som aa spise gratis paa restauranter, bo billig eller gratis paa enkelte hoteller (paa eiers regning), med mye mer. I tillegg faar soldater der omtrent ordre om aa dra paa en lengre ferie med sine rikelige mengder dimmepenger eetj, eller har ett aars skattefritak dersom de velger aa jobbe hjemme naar de er ferdige. Samme i USA og UK, der blir man som soldat i uniform tildelt en respekt, takknemmelighet samt uspurte privilegier som man aldri vil finne i vaart land. Og jeg faar ikke dra billig med bussen engang i Norge, for ikke aa nevne det aa bli kalt barnemorder og NATO-terrorist (fakta f..., dette har jeg faatt i slengt etter meg) naar jeg passerer byen paa tur fra flybussen og hjem!
Og noen mener at media gjor en god jobb med aa framstille virket til soldatene i dagens Forsvar og virket til Forsvaret foroevrig, og at det er helt greit aa ikke foere en noenlunde "Support The Troops"-linje? Jeg skjemmes over at ting er slik at vi omtrent maa gaa under jorden idet vi lander paa Gardermoen for aa slippe glaning og slengbemerkninger. Jeg skiftet ihvertfall til sivilt naar jeg landet paa Flesland sist Torsdag, og jeg har dratt fram og tilbake flere ganger mellom Afgh-Bergen de siste to aarene. Troesten er ihvertfall at ene flyvertinnen paa Oslo-Bergen flighten var forstaaelsesfull til dagens situasjon der jeg satt paa 32A ifoert oerkenuniform, baade for soldater hjemme i Norge samt for oss som jobber i Afghanistan.
Jeg er helt enig i at man (les: samfunnet, folk flest) burde sette mer pris på de gutter og jenter som gjør tjeneste for landet, enten det er for å sikre vår egen sikkerhet eller representere landet i tjeneste utenlands.
Når det er sagt; jeg syners det blir feil å sammenligne de med tjenestegjørende i Israel, Storbrittania, og USA. De er i disse landene tross alt mer avhengig av soldater for å opprettholde sikkerheten.
Utifra dagens trusselbilde i Norge folk er ikke folk flest like avhengige av soldater for å føle seg trygge, og vil da heller ikke føle den samme takknemligheten ovenfor Ola- og Kari-soldat.

Galahad
30-11-06, 12:58
Jeg er helt enig i at man (les: samfunnet, folk flest) burde sette mer pris på de gutter og jenter som gjør tjeneste for landet, enten det er for å sikre vår egen sikkerhet eller representere landet i tjeneste utenlands.
Når det er sagt; jeg syners det blir feil å sammenligne de med tjenestegjørende i Israel, Storbrittania, og USA. De er i disse landene tross alt mer avhengig av soldater for å opprettholde sikkerheten.
Utifra dagens trusselbilde i Norge folk er ikke folk flest like avhengige av soldater for å føle seg trygge, og vil da heller ikke føle den samme takknemligheten ovenfor Ola- og Kari-soldat.

For God and the soldier we adore
In times of danger not before
When times are good and all things righted
God is forgotten and the soldier slighted

Rudyard Kippling

MgHolen
30-11-06, 14:06
Eh...

Ja den var sweet!!
Var vel Arne Solli som sa engang at den var den største katastrofen i den norske hær siden 9 april 1940. Og det sier igrunn det meste.
Permantrekket i FA var stort sett Felt I og brigadeberet når jeg var ute.

Blade
30-11-06, 18:27
Dem er bare mennesker dem også Pjokken det er ingen grunn å se noe mer opp til dem i mine øyne , enn den stakkars tiggeren som har fallt ut av velferdstaten som står der med sitt blikk og ber om noen kr alle mennesker som passerer gjennom oslo s fortjener å bli respektert uten hensyn til hvilke tekstiler dem bærer ,mener jeg da.

Uff da må jeg skifte HEHE

exercitus
02-12-06, 00:53
Tror ikke det er mange her som er i førstegangstjeneste som ikke hadde brukt ørkenuniform som reiseantrekk hvis de hadde hatt sjansen. Jeg stilte nå bare likt med resten av troppen.

Ja, vi var fra Panserbataljon (Kampstøtteesk). Ser ikke det store hemmelighetsproblemet med det, og det gjør ikke mil.no (http://www.mil.no/haren/panser/start/;jsessionid=1QTXBRGGVAJRBQFIZYGSFEQ ?_requestid=4900468) heller om noen skulle være i tvil.

Angående kommentaren om Oslo S så må det vel være lov til å være stolt av å bære en slik uniform.

Ja, det er viktig å være stolt, stolt av uniformen og stolt av sin avdeling. Bare så synd det i det norsk kultur er en sterk faktor som heter Janteloven. De som har tjenestegjort i en middels operativ avdeling har nok følt mer enn nok av dette kjerringmaset.

lusk
04-12-06, 18:24

Hva skulle det si? Sist oppsettingsperiode ble vi pålagt å bruke ørkenuniform som reiseantrekk, for å vise hvem vi er og hva vi gjør. Jeg er klar over at dere andre som er/har vært i militæret et eller annet sted synes kanskje det er blærete, men jeg mener nå det må være mulig å kunne vise seg blant sivile som en god representant for det arbeidet som gjøres.

peders1
05-12-06, 02:36
Ja og jeg ser da ingen grunn til ikke å bruke den som reiseantrekk på leave.
Men å skifte til ørken uniform under oppsettinga for å vise seg fram er da liten vits i...
Med mindre man så gjerne vil bli lagt merke til...
Men uansett hvilken uniform jeg bærer er jeg stolt av meg selv og det jeg og min avdeling jeg utretter. Og det er vel mer det norske flagget på arma jeg er stolt av og bære enn fargen på uniformen...

Medic
05-12-06, 11:53
Og nettopp dette er vel stridens kjerne; det er alltid noen som synes det er "hot" å gå i ørken fremfor grønn uniform fordi det er kulere eller noe annet som jeg ikke forstår.
Selv er jeg mer fokusert på flagget og nasjonaliteten enn fargen...

// Medic

05-12-06, 17:35
MMB, Isak, Klabb og Medic:

Ironi på:

Det er jo hvordan man ser ut og hvilken uiform man bærer, og hvor operativ man ser ut som er viktig. Ikke hvordan man faktisk gjør jobben sin eller hvordan man fungerer som en ambassadør for Forsvaret, ved å bære uniformen.

Ta dere sammen og slutt med disse helt riktige og voksne synspunktene deres!
Jeg blir kvalm!

Ironi av.
Bruk den gjerne litt for å lære nye funskjoner som armlommer og sånn. Helt forståelig. Men å bruke den i den daglige tjenesten under oppsetting, og på hver forbanna permreise i oppsettingen er bare tåpelig. De som gjør det er ute etter å være "hotte".

Det som er fornuftig er å gå inn ørkenstøvlene.

Har overhørt en kar som sa han gledet seg til å komme hjem på perm for å buse inn på fors hos gutta ikledd ørken-uniform. Da kom de til å synes han var tøff......whatever.....

Har og sett folk under oppsettingen som er "too hot to handle" at de ikke klarer å oppføre seg i spisemessa, men brøler til kokken om at må se til helve.. å fikse mer saft.....whatever. Skal si at vedkommende fikk en muntlig overhøvling etterpå, og var rimelig ydmyk.

Skal si at de dette gjelder ble fort litt mer ydmyke og mindre kjekkas når de kom til AO.

Folk blir en gjeng med pubertale unger så fort de tar den på.

84mm
05-12-06, 22:59
Slike oppfarende brusehoder burde jo fått et skikkelig spark i baken, gjerne med inngåtte ørkenboots, for så å blitt dimmitert. Virker ikke betryggende med slike brusehoder i tjeneste..
Hoit!
84mm