Støtt Milforum på Vipps #587 879

Styrkepumping av ben. Nødvendig for lang- gåing?

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • klorIN
    Trådstarter
    PENSJONIST
    • 2004
    • 216

    Styrkepumping av ben. Nødvendig for lang- gåing?

    Hei!

    Det er en kjent sak at man går langt lengre lengst i enkelte avdeliger; hjk, kjk, mdk, mjk, oppklesk osv....

    Det jeg lurer på er om det ville vært lurt å pumpe styrke i bena på f.eks sats for å få litt sterkere muskler og rett og slett kunne tåle mer på disse lange marsjene som nevnte avd...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
  • Benky
    HV-soldat
    • 2004
    • 287

    #2
    Nei, si det.
    Det viktigste å huske på er vel at det er gåinga du trener for. så hvorfor ikke bare gå, gå, gå og gå? da får du fysiske formen en trenger og en får også sterkere psyke med tanke på at det er all gåinga som tar knekken på de fleste. rent psykisk.

    Skal en først trene styrke ville j...
     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
    Bare å peise på gutta

    Kommentér

    • king
      RESERVEBEFAL
      • 2004
      • 624

      #3
      Dette er bare synsing fra min side også. Jeg er helt enig med Benky. Skal man forberede seg på å gå langt med sekk gjør man det best ved å gå langt med sekk. Å gå med sekk er en mer spesifik egenskap enn man kanskje skulle tro. Løping med sekk derimot har en stor korelasjon til løping uten sekk...
      ...
       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
      He who dares not offend cannot be honest
      ~Thomas Paine

      Kommentér

      • Crazy_K
        RESERVEBEFAL
        • 2004
        • 2350

        #4
        Joda, jeg har noen ord om dette

        Muskler veier mye, mer enn fett f.eks. Store muskler veier veldig mye. Desto større muskler man har på kroppen, jo større er belastningen på knær, ankler, bein, osv. Nå er kroppen laget for å tåle en god del, og med trening tåler den enda mer. Så det er klart man...
         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
        We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

        Kommentér

        • harding
          RESERVEBEFAL
          • 2004
          • 624

          #5
          Husk at det ikke bare er gåing som krever styrke i beina. Under taktisk marsj går man ned på kne ved hver eneste gang det blir en pause på mer enn 3 sekund. Også ved kontaktdriller går man ned på kne eller mage. Det er en betydelig forskjell på styrken som kreves for å gå i høyt tempo med relativt s...
           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

          Kommentér

          • klorIN
            Trådstarter
            PENSJONIST
            • 2004
            • 216

            #6
            Ja, det var nettopp dette jeg tenkte på!!!! Har prøvd å gå ned på knærne med tung sekk som man gjør på patruljer osv, og det ble et skikkelig hel****!

            Så takk for gode svar så langt! Nå vet hva jeg kommer til å trene framover!...
             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

            Kommentér

            • Crazy_K
              RESERVEBEFAL
              • 2004
              • 2350

              #7
              Ser man det...Hardings innspill har jeg egentlig aldri tenkt på, siden jeg ikke har noen militær erfaring. Jaja, lærer noe nytt hver dag

              Men igjen, så vil nok det beste være å øve på dette ved å gjøre det. Da får man gjort akkurat det man skal, og det er vel et viktig moment å gjøre dette når m...
               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
              We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

              Kommentér

              • No fear
                PENSJONIST
                • 2004
                • 2525

                #8
                Må bare skyte inn en ting om tungt muskulatur. Det tar ganske lang stund å legge på seg eller rettere sagt bygge muskulatur så ikke vær redd for å få Arnold lår hvis du trener beina med vekter. Så lenge hovedparten av treningen går på utholdenhet så ikke vær redd for å legge inn styrketrening med ve...
                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                Kommentér

                • thorfinn

                  #9
                  Det å trene styrke er en grei ting det. Men for å ungå å få de tunge mulsklene som fort blir stive , eller full av melke syre . Så er det viktig å få in så mange repitisjoner som mulig. En øvelse som jeg bruker i stedet fro å ta knebøy. Er å gå opp å ned på en steppe bokk/blokk. En som det er mulig...
                   Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                  Kommentér

                  • Utskrevet Menig

                    #10
                    Ok.

                    Både langdistanse skiløpere, fotballspillere, skøyteløpere og flere utholdenhetsidretter har begynt å trene mer og mer styrketrening med vekter i senere tid, fordi det viser seg at det har veldig god effekt på utholdenhet. Den muskelmassen du legger på deg, kan jeg nesten garantere deg at ikk...
                     Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                    Kommentér

                    • madsemannens

                      #11
                      Mitt tips:

                      Om du er så heldig å være i nærheten av en bratt fjelltopp/oppover-bakke på 500 høydemeter, hiv på deg en 20-kilos sekk og sett i marsj.

                      Dette har jeg erfart som finfin trening i forhold til "spesiell tjeneste" hvor man trenger en del styrke i beina....
                       Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                      Kommentér

                      • Benky
                        HV-soldat
                        • 2004
                        • 287

                        #12
                        Uttøyning er vel også et sentralt tema her?...
                         Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                        Bare å peise på gutta

                        Kommentér

                        • Utskrevet Menig

                          #13
                          Det absolutte ideele er nok et godt program der alt fra styrketrening, langturer og litt eksplosivt med tung sekk og egen kroppsvekt i bratte bakker er med.
                          Jeg er sikker på at man tjener veldig mye på å ha med litt knebøy og spesielt markløft i treningsprogrammet.

                          Men som sagt; jeg har aldri væ...
                           Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                          Kommentér

                          • hah

                            #14
                            generelt god fysikk, med fokus på gåing med sekk er vel egentlig tingen.

                            men under generelt god fysikk, så er jo løping/svømming en god måte å oppnå det på, sammen med en passe porsjon styrketrening.



                            noe som egentlig er rart, er at spenst er veldig overvurdert, da det er viktig for gå/løp...
                             Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet

                            Kommentér

                            • Benky
                              HV-soldat
                              • 2004
                              • 287

                              #15
                              Sier bare som så at spenst er ikke noe en får av å gå med 40 kg sekk :P...
                               Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                              Bare å peise på gutta

                              Kommentér

                              • king
                                RESERVEBEFAL
                                • 2004
                                • 624

                                #16
                                Jeg tror UM har noen gode poenger. Innvendingene mot tung styrketrening er basert på gammel overtro og populær-oppfatninger uten noe basis i moderne trenigslære. Det hotteste nå er tunge basisøvelser, selv for utholdenhetsidretter

                                Et annen greie er at SOF ikke er noen "utholdenhetsidrett" selv om...
                                 Logg inn eller registrer deg for å se resten av innholdet
                                He who dares not offend cannot be honest
                                ~Thomas Paine

                                Kommentér

                                Googleannonse

                                Collapse

                                Forumstruktur

                                Collapse

                                Working...