Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Beholder man graden?

1. Post ID# 1098081 #1

Beholder man graden?

Sikkert blitt spurt om før her, men er overført hv og lurer på om korporalgraden jeg fikk i mp fortsatt henger med meg, hadde 6 mnd rekrutt og 6 mnds tjeneste..

2. Post ID# 1098085 #2
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Korporal-grad under førstegangstjenesten var normalt midlertidig og gjaldt til dimmisjonsdato. Korporalgrad i HV vil være avhengig av om du der får tjenestestilling som i KOP er tillagt grad som korporal. Hvis du i HV blir satt opp som MP-soldat i MP-tropp tror jeg du vil ha grad som korp (i hvert fall var det slik før at MP-soldater var korporaler, dvs. i virkelig gamle dager var de visekorporaler).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

3. Post ID# 1098090 #3
    Jeg beholdt min Korporal grad fra ftgtj. når jeg ble overført til HV. Hadde Nestlagfører kurs en gang i tiden i Mordor.
    Slapp å fylle ut ny sikkerhetsklarering også, men det måtte alle de menige..
    Dette er en irriterende signatur

4. Post ID# 1098098 #4
    Jeg beholdt ikke min, fordi det var en midlertidig grad.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

5. Post ID# 1098107 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Man beholder (eller får) graden hvis man har en utdannelse i førstegangstjenesten eller senere som kvalifiserer en til tjenestestilling som i henhold til Krigsoppsetningsplan er tillagt grad som korporal, slik tjenestestilling er ledig og man virkelig får slik tjenestestilling.

Det er bare de som har vært MP-soldater i førstegangstjenesten (altså gått MP-skolen på Sessvollmoen) eller har gått Politihøgskolen sivilt som har lov til å bli MP-soldater i HV (gjelder også befal). I hvert fall før 2005 var det i HV litt mangel på MP-soldater og hvis man var utdannet MP i førstegangstjensten var man nærmest sikret å komme i MP-tropp i HV. MP-soldater var i hvert fall tidligere (kan selvfølgelig ha endret seg de siste årene) fast gitt grad som korporal i HV.

Er du først MP-soldat i MP-tropp i HV kan du søke om å få gå Grunnkurs Lederskap i ditt HV-distrikt. Etter det vil du kunne bli beskikket til HV-sersjant og tjenestegjøre som nestlagfører på MP-lag. MP-sersjanter i HV vil kunne gå Troppsjefskurs II MP som kvalifiserer til beskikkelse til HV-fenrik og tjeneste som lagfører på MP-lag og som NK MP-tropp i HV.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

6. Post ID# 1098120 #6
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    For å unngå misforståelse: Du beholder altså bare graden hvis du i HV blir plassert i MP-tropp som MP-soldat (det kan du eventuelt søke/anmode om). Hvis du havner i annen tjenestestilling (f.eks. i objektsikringstropp) har du ikke noen fortrinnrett til grad som korporal.

7. Post ID# 1098131 #7
    Lurer på noe av det samme, bare ikke HV... Jeg er grenader i hæren og er dermed visekorporal. Vil jeg beholde denne graden den dagen jeg slutter i forsvaret? Hva om jeg en gang i fremtiden tar HBS sitt korporalkurs og blir beskikket til korporal? Stiller saken seg evt. annerledes da?

8. Post ID# 1098194 #8
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Hvor langvarig er dette korporalskurset, og hvordan skiller det seg fra GBK?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

9. Post ID# 1098209 #9
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2005
    Litt utenom feltet, men i "gamle" dager var visekorporal populært kalt fornærma menig og en grad en del styrte unna. Mange fikk et par kroner ekstra i dagpenger og vinkelen var som regel på den uniformen som var til "vask" ikke den man brukte. Om det var slik overalt vet jeg ikke men i Brig N var det ihverfall en del fornærma menige som aldri brukte distingssjonene. I Libanon var det noen som pustet lettet ut når de ble fornærma menige etter en liten stund, da økte mulighetene for rekap.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

10. Post ID# 1098244 #10
    Korporalskurset som gikk nå varte vel i to uker? GBK varer tre-fire måneder, avhengig av forsvarsgren. Korporalskurset er et rent lederskapskurs, mens GBK også inneholder en fagkomponent?

Tanken tror jeg er at korporalskurs skal være første trinn en på en kursrekke som erstatter GBK slik det er i dag.

Det skulle ikke forundre meg om ingen har tenkt på om de korporalsgradene som deles ut til grenaderer nå skal være faste eller midlertidige. Sånn umiddelbart slår det meg som mest logisk at de blir faste, d.v.s. at de beholdes, ettersom de er en funksjon av nivådannende utdanning, på samme måte som en vernepliktig/utskrevet befalsgrad.

Visekorporal blir vel alle grenaderer nå, den er altså bare stillingshjemlet, og vil antagelig være midlertidig...

Dette er halvkvalifisert gjetting.
    Taking steps is easy, standing still is hard

11. Post ID# 1098262 #11
    AGR416
    Guest
    Korporalskurset som gikk nå var et pilotkurs, det første av sitt slag, hvor hensikten var å teste ut utdanningsplanen. Så vil de evaluere og revidere kursopplegget basert på tilbakemeldingene fra kurselevene for å forbedre fremtidige kurs.

Korporalskurset er ett tiltak ift nivåbasert kompetanseheving hos grenaderer. Det vil komme flere kurs med påfølgende kompetanseheving etter korporalkurset. Intensjonen er at personell som er tenkt inn i korporalsstillinger (disse gjenstår å bli definert i KOP) skal delta på kurset for å beskikkes der, fremfor slik systemet er nå hvor man beskikkes ved avdeling. Altså at man kvalifiserer seg til opprykk ved å fullføre kurset.

Dette er altså ikke et endelig format og ikke et ferdig utarbeidet konsept, men en bra begynnelse på utdannings og ivaretakelse på spesialistnivå. Det er bred enighet innad i systemet om at dette er veien å gå, og det gjøres mye bra internt i Hæren for å foregripe begivenhetene, både i form av praktiske tiltak samt debatter/diskusjoner.
    Sist endret av AGR416; 27-09-12 kl 17:58

12. Post ID# 1098264 #12
    Sitat Opprinnelig skrevet av Myrvold Vis post
    Sikkert blitt spurt om før her, men er overført hv og lurer på om korporalgraden jeg fikk i mp fortsatt henger med meg, hadde 6 mnd rekrutt og 6 mnds tjeneste..
    Alle MP-korp jeg kjenner som er overført til HV beholdte graden sin.

13. Post ID# 1098272 #13
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hauken Vis post
    Alle MP-korp jeg kjenner som er overført til HV beholdte graden sin.
    Som sagt over, hvis de i HV også benyttes som HV-korporal/soldat. Hvis de av en eller annen grunn (f.eks. eget ønske, de fleste MP-tropper hører vel nå til I-styrken, noe som krever at man frivillig deltar i mer trening enn standard) havner i en helt annen tjenestestilling er det ikke noen grunn til at de beholder graden. Korporalgraden i HV tilhører stillingen. Men jeg regner med at du også i HV, i alle fall hvis du ønsker det, blir plassert som MP-soldat og dermed beholder korporal-graden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •