Hæren + Heimevernet = sant? . Analyse Russland Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar Bør politiet bli bevæpnet?

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren? Slik angriper generalen vernepliktsforsvaret

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Viser resultatene 1 til 4 av 4
Kjøp bøker hos

Tråd: Teknikk for å skyte med Bipod / "tofot"

1. Post ID# 1071369 #1
    Senior medlem
    Ble medlem
    Mar 2012

Teknikk for å skyte med Bipod / "tofot"

Kjøpte meg en bipod til børsa mi, en Tikka T3 Supervarmit, med tungt løp , samt Hausken Lyddemper og Zeiss kikkertsikte.

Jeg opplevde at når jeg skjøt med to-foten, og lot forre del av børsa hvile på den, mens jeg bare holdt på bakre del / pistolgrepet, så "hoppet" børsa litt , og førte til forskjellige treffpunkt , og ikke serlig bra samling på skiva ( 200 meter)

ser jo i tidskrifter, litteratur og film om temaet , at Snipere ofte bruker tofot, og lar børsa hvile på den måten.

mens når jeg tok av tofoten,og lå med anlegg,og holdt under forskjefte med venstre hånd, var samlingen upåklagelig.

er det en spesiell teknikk for å skyte med tofot , og få like presise skudd som med anlegg?
    noen som har tips og erfaringer?

tikkaT3 SS.jpg

2. Post ID# 1071445 #2
    Medlem
    Ble medlem
    Aug 2006
    Ligg rett bak rifla i MG-stilling. Bruke en sokk med erter el. under kolben og venstre hånd(om du skyter rechts, ellers omvendt) for å få stabilitet og for å kolben godt opp i skuldra. Underlaget bør ikke være for hardt. Prøv stillingen utenfor standplass. Våpenet skal møte deg i tenkt linje rett gjennom kroppen og linja bør gå ut midt over røva, alstå mest mulig tyngde mot våpen senter. godt Med denne rifla og rett ammo, bør du kunne skyte 5 skudd klistrelapp samlinger på 100m. Skyte godt med 2-fot krever trening som med all annen skyting. Lykke til!!
    Følg med!! TROPP

3. Post ID# 1071453 #3
    AGR416
    Guest
    Presisjonsskyting på lenger hold med tofot krever en del trening, og det er en del delte meninger om hvordan man skal nytte tofoten. De sksk jeg jobber med skyter alltid med anlegg som primær støtte, ikke tofot.

Skal si litt om skytestilling og bruk av tofot. Kjenner ikke din bakgrunn, så dette kan virke noe grunnleggende, men ikke ment for å være belærende. Og igjen, dette er ikke en fasit, men en metode jeg bruker som jeg synes funker bra. Den er for en høyrehendt skytter, og tar bare for seg skytestillingen.

1. Kroppens plassering bak våpenet

Kroppen skal ligge mest mulig rett bak våpenet, begge bena strukket ut og føttene flatt langs bakken ut til siden, ikke på tå. Dette kalles ofte en MG skytestilling.
    Denne skytestillingen gir best rekylopptak, samtidig som den minimerer bevegelse i kroppen under skyting som følge av rekylen, i tillegg til at den gir best foutsetninger for å kunne bruke tofoten effektivt.

2. Venstre hånds plassering

Det vanlige er at man drar kolben inn i skulderen med venstre hånd plassert nede foran. Det fungerer, men er ikke ideellt. Det beste er å ha en "bean bag", en liten pose fylt med f.eks tørkede erter å bruke som anlegg for kolben, og plassere venstre hånd på denne for å justere høyde på kolben. På denne måten unngår man at pulsen fra hånda påvirker våpenet.

3. Hodets plassering på kolben

Hodet skal kun hvile lett på kolben, ikke presse ned. Omtrent samme trykk som kreves for at du skal kunne sove på den. Det er også viktig å ikke kante hodet for å komme inn i siktet, men holde hodet rett.

4. Kolbens plassering i skulderen

Kolben skal ligge naturlig i skuldergropa, slik at våpenet holdes rett og stabilt. Pass på at du ikke ligger oppå våpenet, kommer heller inn i kolben litt under, slik at skulderen og kroppen er en skikkelig motstand for våpenet.

5. Høyre hånds plassering på pistolgrepet

Ikke hold om grepet som man gjør på en angrepsrifle, med at man omslutter grepet med tommel og fingre på hver sin side. Tommelen og fingerene skal være på samme side, altså høyre. På denne måten unngår man sympatetisk respons i tommelen, dvs at tommelen ubevisst beveger seg når man tar avtrekk. Dette kan føre til bevegelse i våpenet, og at man derfor bommer.

Bruk hånda til å trekke våpenet litt i mot skulderen.

6. Justering av parallaxe, kanting og øyeavstand

Husk å justere parallaxe for den avstanden du skal skyte på. Verifiser at parallaxejusteringen er korrekt ved å bevege hodet opp og ned og sideveis bak siktet.

Husk også å ikke kante våpenet, da litt kanting på lange hold vil gjøre store utslag. Et siktevater kan være å anbefale.

Vit hva øyeavstanden er på siktet ditt, og plasser siktet deretter på våpenet.

7. Lading av tofot

Dette er det mange delte meninger om, men utifra min erfaring med å skyte med tofot, så er det det beste. Måten dette gjøres på er at når man legger seg bak våpenet, så skal skuldrene og overkroppen være bittelitt høyere enn det anleggsstillingen tilsier. På den måten kan man presse tofoten litt frem, for å få en mest mulig stabil platform. Tofoten skal ikke vippes langt frem, kun sånn at man ser at den begynner å rulle fremover på støttebeina. Man skal ikke presse fremover som på en MG.

Det er også viktig å justere tofoten riktig. Den skal ikke være så slakk at en liten bevegelse i side får våpenet til å tippe, ei heller så stram at man må bruke makt for å justere tofoten. Man skal enkelt kunne gjøre en liten justering i side, og så skal man kunne slippe våpenet og det skal stå der.

8. Avslapping

Det er viktig at man slapper av bak våpenet, og at man i størst mulig grad bruker skjelettet som støtte for armene, ikke muskler. Etter at man har ladet tofoten, beskrevet i pkt 7, så skal kroppen slappe av. Ikke spenne i mot med føttene, eller ryggen.

Det er også viktig at man har gjort alle justering ift kanting osv, FØR man lader tofoten. Hvis man må vri på våpenet i det man har ladet tofoten for å få trådkorset på målet eller for å få våpenet i vater, så bruker man muskler og man slapper ikke av.

9. Pusting

Naturlig respirasjonspause er på slutten av utpust, og det varer i 6-8 sekunder. Ila denne perioden skal man ta skuddet.

10. Avtrekk

Ikke kjent med våpenet ditt, men antar avtrekket er ganske bra, uten særlig vandring før trykkpunkt. Det er som alltid viktig med et jevnt press bakover, og ikke nappe. Viktig og med ettertrykk. Man pleide å si at skuddet skulle komme som en overraskelse, vel, jeg mener at man vitterlig bør vite akkurat når skuddet går.

Det aller viktigste er at du driller på å komme i en skytestilling, og at du gjør alt LIKT, hver ENESTE gang. Å være konsekvent er alt når det kommer til presisjonsskyting; lading av tofot, avtrekk, pusting, liggestilling bak våpenet, kinnet på kolben osv. Små variasjoner der vil føre til avvik i treffpunkt.

Den vanligste feilen jeg ser hos nye skyttere er at de ikke klarer å holde en og samme stilling under en skuddserie på 4 skudd. Hvis man merker at stillingen er crap, javel....fullfør den serien uten å justere eller bevege på deg. Det viktigste er at man klarer å skyte en konsekvent samling, selv om stillingen er ræva. Beveger man på seg mellom hvert skudd, så blir det avvik i treffpunkt mellom hvert skudd, og det er vanskelig å avgjøre om skytteren er ræva eller om det er noe galt med stillingen, siktet eller våpenet.

Håper det var nogenlunde forståelig, hvis det er noe du lurer på eller noe som var uklart, så spør.

4. Post ID# 1071509 #4
    Senior medlem
    Ble medlem
    Mar 2012

jøss, takk for informative og sakelige svar skal prøve det neste gang jeg skal skyte

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •