Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 60 av 81
Kjøp bøker hos

Tråd: Lavt straffenivå gjør politiets innsats forgjeves

1. Post ID# 1071217 #41
    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Det jeg kicket på var at forutsetningen for at de skulle sone i sine respektive land, var at norske fengsel er luksusholteller(en påstand jeg ikke akkurat vil si meg enig i....), og at det var mye bedre at de sonet i et høl.

Og ja, hvordan forsikrer vi oss at de faktisk soner i sitt land? Skal vi bare sette dem av på en flyplass med en lapp i handa? Det virker som en generelt lite gjennomtenkt ide.
    I dag er ikke dagen for "krangler". Til det har de fleste nok å tenke på med det som har skjedd.

Jeg vil bare henstille deg til å lese gjennom linken som er vedlagt i HI, for ved å lese innleggene dine får jeg et inntrykk av at du ikke kan ha satt deg inn i hva den handler om. Det er jo nettopp de tankene du forfekter som gjør at denne problemstillingen er blitt aktuell.

Det var vel blant annet Marcus som spurte tidligere i tråden om hva som er alternativet til å fengsle disse kriminelle gjengangerne. Skal de bare få fortsette som nå, altså herje fritt?
    Hvis vi får dem bort fra gata, får de ikke begått ny kriminalitet med det første. Disse menneskene koster samfunnet store summer, og de er til pest og plage for de ofrene de rammer. Noen av de kriminelle er også dømt for voldshandlinger i hjemlandet.

Norge har for øvrig avtale om soningsoverføring med Litauen, Estland og Romania, og planen er å utvide ordningen med flere land.

2. Post ID# 1071218 #42
    AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Både statsborgerskap og kriminalitet er relativt komplekse saker.

Tenk følgende eksempel.

Mann som er født og oppvokst i USA med en mor som er norsk statsborger. Vil da ha dobbelt statsborgerskap. Under unviversitetsstudier blir han kjæreste med enn norsk jente og flytter til Norge etter endt studium. Gjennomfører norsk verneplikt og tjenstgjører som offiser i FSK i utlandsoperasjoner. Hans barn er norske. En vakker sommernatt gir han bunn gas under kjørning over Dovre (den lange flotte strekningen som frister mange). Blir dømt til et kortere fengselstraff.

Skal han miste sitt norske statsborgerskap og utvises til USA for å gjennomføre straffet der?
    Nei, da det er en fartsforeseelse.....

Skal innrømme at min initielle er særdeles unyansert, men jeg mener fortsatt at innvandrere som ikke evner å oppføre seg burde få konsekvenser.

Og for utlendinger som ikke er statsborgere, så mener jeg at de ikke skal sone i Norge, men i sine respektive hjemland.

3. Post ID# 1071257 #43
    Global moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/100...pensjon?page=2

Det er klart at regler som har vært praktisert virker noe rare.
    Minsk, det nye Utopia

4. Post ID# 1071506 #44
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    I dag er ikke dagen for "krangler". Til det har de fleste nok å tenke på med det som har skjedd.

Jeg vil bare henstille deg til å lese gjennom linken som er vedlagt i HI, for ved å lese innleggene dine får jeg et inntrykk av at du ikke kan ha satt deg inn i hva den handler om. Det er jo nettopp de tankene du forfekter som gjør at denne problemstillingen er blitt aktuell.

Det var vel blant annet Marcus som spurte tidligere i tråden om hva som er alternativet til å fengsle disse kriminelle gjengangerne. Skal de bare få fortsette som nå, altså herje fritt?
    Hvis vi får dem bort fra gata, får de ikke begått ny kriminalitet med det første. Disse menneskene koster samfunnet store summer, og de er til pest og plage for de ofrene de rammer. Noen av de kriminelle er også dømt for voldshandlinger i hjemlandet.

Norge har for øvrig avtale om soningsoverføring med Litauen, Estland og Romania, og planen er å utvide ordningen med flere land.
    Første avsnitt i artikkelen: Politiinspektør Kjell Johan Abrahamsen fra Vestfold har vært med i prosjektet «Grenseløs» siden oppstarten i 2007, og opplever at fengselsstraffene for ulovlig innreise til Norge ikke har den nødvendige effekten på utenlandske kriminelle.

Min tolkning: Straffen må opp. Forklar gjerne hvorfor det er en feil tolkning.
    The intelligence of the creature known as a crowd, is the square root of the number of people in it.
    Terry Pratchett

5. Post ID# 1071549 #45
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    fengselsstraffene for ulovlig innreise til Norge
    Hvis dette er det han faktisk sier (har ikke lest rapporten) så er jo det noe helt annet en straff for vanlig kriminalitet i Norge.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

6. Post ID# 1071758 #46
    Første avsnitt i artikkelen: Politiinspektør Kjell Johan Abrahamsen fra Vestfold har vært med i prosjektet «Grenseløs» siden oppstarten i 2007, og opplever at fengselsstraffene for ulovlig innreise til Norge ikke har den nødvendige effekten på utenlandske kriminelle.

Min tolkning: Straffen må opp. Forklar gjerne hvorfor det er en feil tolkning.
    Ja, jeg skal ærlig innrømme at jeg har litt problem med å forstå innleggene dine, og sette dem i sammenheng med den konkrete problemstillingen linken handler om, og du ser jo at jeg langt fra er den eneste.

Du var raskt ute med å stille deg negativ til dette "ensidige fokuset på straff", og da lurer jeg på hvilke tiltak du synes hadde fungert bedre i dette tilfellet, eller om du synes vi skal resignere, og godta at disse bandene får operere fritt, slik man kan si de gjør i dag.

7. Post ID# 1071868 #47
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005
    Ok yamaha, dette er slik jeg leser deg, correct me if i'm wrong;
    1. Vi må ikke få låsing på at fengsel/straff er måten å få bukt på, som denne tråden handler om, utenlandske kriminelle.
    2. Du stiller deg imot å automatisk kaste ut utenlandske vinningskriminelle/etter domfellelse her i Norge sende disse hjem til sine respektive land for å sone sine straffer, da av menneskelige hensyn - og da forstår jeg det slik at du er redd for at slasken hjemme må tåle både juling, tortur, skitne og gjerne overfylte celler samt brød og vann kun en gang om dagen.
    3. Du sier lenger oppe i tråden her at du ikke er enig i at norske fengsler er luksushoteller i forhold til utenlandske fengsler.
    4. Mulig jeg har misforstått "Min tolkning: Straffen må opp." til at dette er din mening framfor politiinspektøren sin. Her kan det være greit om du avklarer litt bedre hva du mener.

Da har jeg ut ifra dette noen spørsmål/kommentarer til deg;
    1. Gitt at vi ikke skal øke straffene for utenlandske kriminelle for å få bukt med disse, da opp imot f.eks. dette innlegget ditt der du sammenligner brekk utført i Norge kontra brekk i utlandet - mao vi må ikke ha altfor ensidig fokus på straff. Gitt at Schengen er Schengen, med de fordeler og ulemper dette har lagt på Norge, herunder at slasken nå mye lettere enn før kommer seg inn i Norge og mye lettere enn før kan oppholde seg her. Gitt at vi ikke skal kaste ut utenlandske vinningskriminelle fordi dem 1. Har det så fælt og stusselig i hjemlandene sine og 2. Dem har det ihvertfall fælt og stusselig i fengslene der.
    Hva skal vi da gjøre? Jeg for min del står ihvertfall kun igjen med holdningskampanjer og borgervern med høygafler og fakler i hånd da. Førstnenvte hadde nok vært fullstendig virkningsløs og sistnenvte, hvor enn fristende dette er til tider, er nok på kant med svært mange lover her i landet.

Så jeg spør deg igjen yamaha, hva mener du bør være fokus og tiltak?

2. Rent hypotetisk: For å få bukt med soningskøene i landet, konsolidert de fengselsplassene man har i de forskjellige fengslene rundtom og for å sikre rettighetene, og sikkerheten, til disse utenlandske kriminelle du mener vi ikke kan sende hjem for soning, hvordan hadde du stilt deg til å bygge et digert høysikkerhets fengselskompleks for farlige fanger og uønskede elementer, slik som utenlandske kriminelle på, tja, Jan Mayen, Bjørnøya eller ett eller annet sted på Svalbard?
    Her tenker jeg et moderne anlegg som holder en minimumsstandard norske fengsler verdig - altså ikke noe greier der fangene settes i land og må klare seg selv i x-antall år. Og trekker du fram KZ eller noe anno 30-/40-årene igjen her så er dette dine ord, ikke mine.

Eventuelt hvorfor ikke? I tillegg, ser du på det som riktig at Norge og dets skattebetalere skal måtte betale ut av sin/sine lommer for å holde en... skal vi si denne gang, for variasjonens del, en kosovoalbansk fange med mat og tak over hodet her i et fengsel på Norsk jord ut en gitt soningstid?

3. For å atter en gang trekke fram rumenere med sigøynerbakgrunn... Nå vet ikke jeg standarden på samtlige fengsler og fengselsceller i Norge, men jeg føler meg allikevel trygg på at standarden langt overgår det gjengse sigøynerhus nedover i østeuropa.
    Og med hvordan gypsy-campen utenfor Kosovo Polje såg ut, og fungerte, som min mal, samt med det i bakhodet hvordan sigøynere blir sett på og behandlet spesielt i østeuropa så antar jeg at den "township" i Kosovo ikke er så langt unna hvordan mange andre tilsvarende bydeler/landsbyer med et høyt antall sigøynere ser ut og fungerer i Europa.
    Jeg for min del er klinkende klar på at det for en person som kommer fra et slikt sted er ingenting annet enn en diger bonus å havne i fengsel i Norge, kanskje er det til og med for enkelte ikke en gang en bonus å havne i fengsel, men faktisk et incentiv for å komme hit å drive med snusk, hvem vet? Tjene penger bak murene på et varmt og godt enerom, med tre måltider om dagen og med egen TV... mer enn mange av disse personene kan håpe på hjemme ihvertfall...
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

8. Post ID# 1071886 #48
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Hadde helt glemt av denne tråden jeg, men jeg får vel svare litt for meg, og utdype min posisjon.

Det spørsmålet jeg egentlig stiller, kanskje ikke så veldig åpenbart, er det klassiske: Why be moral, eller, kanskje bedre formulert, hvorfor skal jeg følge den og den loven? Og kanskje på siden, men er det en forskjell på å bare følge, og det og internere verdiene?

Slik som jeg ser det, så baserer de fleste jurister og politifolk seg på følgende resonement: Siden det er laget en lov, så må folk følge den. Om de ikke følger den blir de straffet, og om de ikke velger å følge den, er det bare å øke straffen.
    Vel, i mine øyne er dette feil framgangsmåte: hvis man straffer for noe og det viser seg at straffen ikke har en funksjon(allmenpreventiv/individuelpreventiv), så kan man jo stille seg spørsmålet om hvilken funksjon straffen da skal ha? Hvis ikke loven(eller trusselen om straff) er nok til at folk vil oppføre seg, hva skal man da ty til?

I tillegg mener jeg det er kontraproduktivt å la folk sone under forhold som man finner i enkelte land. Dels fordi det er vårt ansvar, når vi nå engang har dømt noen, å ta vare på dem, og dels fordi du sender dem tilbake til sitt eget kontaktnettverk. Litt som å sende en dømt spion tilbake til russland med plantegningene til Skjold-klassen samme dag som han blir tatt.
    Herunder er det ikke noe i mot, om man skulle finne det formålstjenelig, å sette opp en fengsel på bjørnøya, i stedet for fengsel i Halden. Men spørsmålet er jo fremdeles, hva vil du egentlig når du låser folk inne? Vil du straffe dem mest mulig psykisk eller fysisk? Vil du rehabilitere dem? Eller vil du ha dem til å spikre paller?

En annen del av problemstillingen her er jo hvem som skal få dømme et lands statsborgere, tenk for eksempel på knoll og tott nede i kongo.

Forresten finner jeg denne interessant....
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8043000
    The intelligence of the creature known as a crowd, is the square root of the number of people in it.
    Terry Pratchett

9. Post ID# 1071909 #49
    Slik som jeg ser det, så baserer de fleste jurister og politifolk seg på følgende resonement: Siden det er laget en lov, så må folk følge den. Om de ikke følger den blir de straffet, og om de ikke velger å følge den, er det bare å øke straffen.
    Vel, i mine øyne er dette feil framgangsmåte: hvis man straffer for noe og det viser seg at straffen ikke har en funksjon(allmenpreventiv/individuelpreventiv), så kan man jo stille seg spørsmålet om hvilken funksjon straffen da skal ha? Hvis ikke loven(eller trusselen om straff) er nok til at folk vil oppføre seg, hva skal man da ty til?
    Ja, hva mener du at man skal ty til da?

Det kan ikke være sånn at dersom straff ikke funker så er det loven det er noe feil med og at den bør da fjernes. Eller har jeg misforstått deg?

Du sier i et tidligere innlegg at straff ikke har noen virkning på drapsmenn i form av allmenn- og individualprevensjon, fordi drap oftest er begått i mer eller mindre affekt. Mener du da at man bør slutte å straffe drapsmenn?

Straffens funksjon er ikke bare allmenn- og individualpreventiv, den har også et element av nettop straff og gjengjeldlse knyttet sammen med den allmenne rettsfølelse. Dette bidrar til at folk ikke tar hevn på egenhånd.

Jeg kan tendere til å være enig med deg når det gjelder straff for f.eks. bruk og besittelse av narkotika blandt heroinavhengige. Her er det ikke noe poeng å øke straffene fordi personene er avhengige og vil fortsette med det selv om de blir straffet. Her er kanskje behandling/rehabilitering et bedre alternativ. Men det er ikke dette vi diskuterer i denne tråden. Lenken i trådens åpningsinnlegg handler konkret om utenlandske vinningskriminelle, og her er jeg overbevist om at det kun er pisk som funker. De må avskrekkes fra å komme tilbake og gjøre mer f...skap. Eventuelt må vi ha et reelt alternativ som virker, hvilket vel er det MMB spør deg om i inlegget over her og som du velger å ikke svare på.

10. Post ID# 1071951 #50
    Marcus - med høygaffel og fakkel - DA begynner vi å snakke om STRAFF...

11. Post ID# 1072066 #51
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Jeg kan vel ikke helt se at jeg trenger å presentere noe alternativ til straff, når det jeg setter pekelyset på er straffen faktiske virkning.
    Når forskningen støtter meg i at straff har en forsvinnende liten effekt på befolkningen, så synes jeg heller at straffetilhengerene burde forklare hvorfor vi skal fortsette med noe som ikke funker.

Litt som invisteringer i forsvaret....
    Terry Pratchett

12. Post ID# 1072105 #52
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Har vi forskning som viser forskjellen på straff konra ikke-straff i et samfunn? Eller har vi bare forskning som viser at økt straff i samfunn som allerede har et fungerende rettssystem med straff ikke har særlig virkning?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

13. Post ID# 1072116 #53
    AGR416
    Guest
    Enig med Yamaha, legg ned fengslene og la folk få holde på som de vil.......

14. Post ID# 1072118 #54
    AGR416
    Guest
    Yamaha:

Har du tenkt tanken at de lave strafferammene i Norge kanskje er grunnen til at straff ikke virker preventivt?

15. Post ID# 1072122 #55
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun Vis post
    Har vi forskning som viser forskjellen på straff konra ikke-straff i et samfunn? Eller har vi bare forskning som viser at
    økt straff i samfunn som allerede har et fungerende rettssystem med straff ikke har særlig virkning?
    Det jeg har sett går på det første, og det er jo det som er relevant i Norge.
    Terry Pratchett

16. Post ID# 1072123 #56
    Svart belte
    Ble medlem
    Nov 2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Yamaha:

Har du tenkt tanken at de lave strafferammene i Norge kanskje er grunnen til at straff ikke virker preventivt?
    Vel, som jeg skriver lengre opp, den eneste lovbrytelsen som man har funnet ut at økt straff faktisk gir en preventiv virkning, er når det gjelder trafikkforeseleser. Eller har ikke høyere straff virkning, verken på mord, voldtekt, skjødesløse offiserer, tyveri, heleri, kultur og økonomisk kriminalitet.

Så hvis det er tilfelle, så er vel ikke straffene for lave i utgangspunktet. Da kan jo man jo faktisk argumentere for at de for høye....
    Terry Pratchett

17. Post ID# 1072124 #57
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2008
    Jeg har vanskeligheter for å se for meg hvordan man kan gjøre kontrollert forskning på forskjellen mellom straff og ikke-straff. Hvordan gjennomføres slike undersøkelser?
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

18. Post ID# 1072127 #58
    Slutter meg til denne. Det er illegitimt å hevde at det skal være noen fordel med å holde seg til lover og regler fremfor å drite i dem.

19. Post ID# 1072148 #59
    Ja, det blir saker...

Til Yamaha: Jeg klarer ikke å ta innleggene dine helt seriøst, det er nesten så man kan lure på om det ligger en hund begravet et sted...

Som sagt tidligere: Disse kriminelle bandene har lenge fått fritt spillerom, og den friheten fra straff som du gjør deg til talsmann for. Hva er det så vi har oppnådd ved ikke å gi disse kriminelle gjengangerne annet enn symbolsk straff? Har vi oppnådd mindre kriminalitet? Nei. Tvert i mot ser vi at bandene returnerer gang på gang for å begå ny kriminalitet. Personer som er dømt for drap, voldtekt, ran og så videre i hjemlandet, ferdes fritt rundt her i Norge.

Det sier seg selv at vi ikke kan ha slike lovløse tilstander, der lovlydige borgere skal leve i frykt fordi vi skal være snille og forståelsesfulle overfor de som velger å bli kriminelle. Disse lovbryterne må tas hånd om (og eventuelt overføres til hjemlandet for soning), slik at de forhindres fra å stadig begå ny kriminalitet.

Jeg vil tro de fleste av oss ikke ønsker borgervernlignende tilstander.
    Hvis systemet svikter, får ofrene til slutt nok. Da vil vi se tilstander som det Marcus beskriver over her. Det er nok av dem som er potente nok til å "ordne opp" selv hvis de mener de ikke har annen utvei.

20. Post ID# 1072241 #60
    Sitat Opprinnelig skrevet av snosokk Vis post
    Du sier i et tidligere innlegg at straff ikke har noen virkning på drapsmenn i form av allmenn- og individualprevensjon, fordi drap oftest er begått i mer eller mindre affekt. Mener du da at man bør slutte å straffe drapsmenn?
    Det er åpenbart at straff har en preventiv effekt. Hadde man ikke blitt straffet for å drepe noen, hadde det vært langt flere som hadde blitt drept.

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •