Kjøp bøker med stikkord #forsvaret her eller #military her

>> Har du sjekket ut vår lille nettbutikk? <<

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 35 av 90

Tråd: Historien om: MG-3

Svart belte
    Ble medlem
    Mar 2007

Historien om: MG-3

Her kan vi legge inn relevant informasjon om forsvarets MG-3, til glede for nye og gamle brukere. Det er et våpen med mye god historie bak seg, og fortjener en egen tråd.
    Ferdig

Veteran
    Ble medlem
    Sep 2006
    Litt feltrykter: Tyskerene brukte 3 år på å utdanne en mg42 skytter
    Der Tyske MG'ene har sikte for luftmål. De Tyrkiske har ikke og de er crap..

Venter på at Hvlt skal ha et par kjempe gode innlegg her.
    Gjerne også at MMB skal fortelle om vugge og indirekte ild anvendelse.
    Dette er en irriterende signatur

Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bving1981 Vis post
    Litt feltrykter: Tyskerene brukte 3 år på å utdanne en mg42 skytter
    Der Tyske MG'ene har sikte for luftmål. De Tyrkiske har ikke og de er crap..

Venter på at Hvlt skal ha et par kjempe gode innlegg her.
    Gjerne også at MMB skal fortelle om vugge og indirekte ild anvendelse.
    At tyskertene brukte 3 år på å utdanne en MG-skytter er veldig feil.

Bachelor i MG-42... :-D

Tre uker tror jeg er nærmere sannheten.

Angående MG-er, så vet jeg ikke om det med luftmål stemmer, men generelt har Tyrkia-MG-ene mye mer friksjon i mekanismen, noe man spesielt merker når man tar ladegrep.
    two to the heart, one to the mind...

Svart belte
    Ble medlem
    Sep 2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    At tyskertene brukte 3 år på å utdanne en MG-skytter er veldig feil.
    Ja man trenger ikke kilder på det en gang, man kan bare starte å regne.
    Død ved Kølle!

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Historien om MG 3 begynner like før 2. verdenskrig. Wehrmacht hadde innført MG 34 som standard maskingevær og mitraljøse fra 1934. Det var et godt våpen, men det hadde noen svakheter. Først og fremst var det komplisert og dyrt å produsere. Dessuten kunne det ha problemer i støv og sand. Wehrmacht utlyste derfor i 1939 en konkurranse om et nytt våpen som var bedre på disse punktene. Firmaet Metall und Lackierwarenfabrik Johannes Großfuß AG vant konkurransen med deres prototyp MG 39, som var 25% billigere og krevde 50% mindre tid å produsere. Det viste seg også mer driftssikkert enn MG 34. Det ble i 1941 produsert 1500 stk. av en litt videreutviklet utgave, MG 39/41, som også ble testet i kamp. Dette våpenet ble så i 1942 approbert som Wehrmachts standard maskingevær og lette mitraljøse med betegnelsen MG 42. Masseproduksjon startet, og over 400.000 MG 42 ble produsert 1942 – 1945 ved en rekke tyske fabrikker, de fleste i 1943 og 1944. Dette blir av mange regnet som 2. verdenskrigs overlegent beste maskingevær.

Etter at Vest-Tysklands forsvar Bundeswehr ble opprettet i 1955, verneplikt ble gjenopprettet i 1956 og en stor hær skulle gjenoppbygges, var det stort behov for maskingevær og mitraljøser. Rheinmetall AG startet i 1958 produksjon av nye MG 42 som var helt identiske med våpenet fra 2. verdenskrig, bortsett fra at det var for 7,62 mm NATO ammunisjon. Dette fikk betegnelsen MG 1 (i tre forskjellige versjoner, A1, A2 og A3, de to siste hadde små modifikasjoner i forhold til MG 42). Samtidig bygget man for Bundeswehr om et større antall gamle MG 42 til 7,62 mm NATO. Disse ble betegnet MG 2. En ny modifisert og forbedret utgave kom i masseproduksjon av Rehinmetall i 1968 med navn MG 3, og ble innført som Bundeswehrs standard middelstunge maskingevær og mitraljøse.

Samtidig var det norske forsvaret ute etter å anskaffe et nytt maskingevær og mitraljøse. Med den amerikanske våpenhjelpen på begynnelsen av 1950-tallet hadde Hæren fått Browning M1918A2 som sitt standard maskingevær på lagsnivå og Browning M1919A4 som standard mitraljøse på tropps- og kompaninivå. Disse var produsert under 2. verdenskrig, og på slutten av 1960-tallet var de modne for utskifting. Valget falt på MG 3. Forsvaret kjøpte ca. 5000 stk. som ble produsert av Rheinmetall AG i 1970. Disse fylte behovet til alle forsvarsgrenene bortsett fra Heimevernet. Heimevernet hadde aldri blitt væpnet med de amerikanske våpnene, men brukte MG 34 fra 2. verdenskrig (de tyske styrkene i Norge var stort sett oppsatt med MG 34 og ikke MG 42). Disse ble først ombygget fra 7,92 mm til 7,62×63mm (samme kaliber som Browning MG og Garand M1), og senere til 7,62×51mm NATO.

I Norge ble MG 3 i Hæren innført med tofot som maskingevær MG 3 og med i tillegg stativ (trefot, vugge og rettemekanisme) NM41 som mitraljøse Mitr 3. Stativ NM41 var norskkonstruert, visstnok (?) basert på stativet fra Colt M/29, Hærens middelstunge mitraljøse fra 1930-tallet. Til å begynne med ble MG 3 og Mitr 3 anvendt i infanteriet i forskjellige avdelinger (MG 3 i geværlag, Mitr 3 i egne mitraljøselag).

På slutten av 1980-tallet var det åpenbart at Heimevernets MG 34 var utdatert og for lengst moden for utskifting. Rheinmetall hadde lagt ned produksjonen av MG 3 i 1979 og Heckler & Koch hadde tatt den over. I tillegg ble lisensproduksjon foretatt i en del land, spesielt av MKEK i Tyrkia (dvs. lisensen var utgått på slutten av 1980-tallet, så MKEK var selvstendig produsent). Etter en anbudskonkurranse bestilte Heimevernet 5200 MG 3 fra MKEK som ble levert 1993 – 1994 til en pris av ca. 110 mill. kroner. Etter kort tid viste det seg problemer med disse, bl.a. et antall hylsesprenginger og mange andre problemer. I 1997 ble det fullstendig skyteforbud (delvis skyteforbud alt i 1994). Etter mange undersøkelser fant man at hovedproblemene skyldtes at pipene var laget etter feil spesifikasjoner, dvs. MKEK hadde fulgt spesifikasjonene de hadde fått, men de spesifikasjonene hadde en feil: kammeret var beregnet for en tykkere hylsebunn enn den norske ammunisjonen hadde. Dermed ble det for store påkjenninger på sluttstykket, og hylsene kunne også sprenge. Man besluttet så å kjøpe nye piper fra Heckler & Koch for 30 mill. kroner (MKEK tilbød å levere nye piper for 17 millioner kroner, men nå var man lei MKEK). De nye pipene ble levert 1998-1999, og Heimevernets MG 3 var igjen operative.

Noen data:

Lengde (med kolbe): 123 cm
    Pipelengde: 56,55 cm
    Vekt: 11,6 kg
    Skuddtakt: 17-22 skudd/s
    Utgangshastighet: 820 m/s
    Praktisk skuddvidde på tofot: 600 m
    Praktisk skuddvidde på stativ NM 41: 800 m
    Praktisk skuddvidde med luftmålstativ: 600 m
    Vekt av stativ NM41: 14,7 kg
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Guest
    Heckler & Koch hadde tatt den over
    Jeg finner lite med kilder som underbygger dette. Jeg ser at den engelske Wikipedia artikkelen om MG3, viser til en artikkel hvor det står følgende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmetall_MG3

Some additional production of the MG3 in Germany was carried out by Heckler & Koch.[4]
    http://www.tactical-life.com/online/...achine-gun-42/

Some additional production of the MG3 in Germany was carried out by Heckler & Koch.
    Det er eneste referansen jeg finner, og vil ikke akkurat kalle det konkluderende.

Noen som har noe mer på det?

Veteran
    Ble medlem
    May 2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Jeg finner lite med kilder som underbygger dette. Jeg ser at den engelske Wikipedia artikkelen om MG3, viser til en artikkel hvor det står følgende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmetall_MG3

http://www.tactical-life.com/online/...achine-gun-42/

Det er eneste referansen jeg finner, og vil ikke akkurat kalle det konkluderende.

Noen som har noe mer på det?
    Det eneste på en MG-3 jeg har sett stemplet med HK er polygone piper.
    two to the heart, one to the mind...

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Da mener du norske MG 3? Så vidt jeg kjenner til (inntil 2005) har ikke Norge kjøpt MG 3 ved andre anledninger enn på begynnelsen av 70-tallet og på begynnelsen av 90-tallet. De som ble kjøpt omkring 1970 er alle produsert av Rheinmetall helt på starten av 70-tallet, de som ble kjøpt på begynnelsen av 90-tallet er produsert av MKEK da. Jeg tror ikke det forekom noen suppleringskjøp mellom dette, og heller ikke etter 1994 (inntil 2005 i hvert fall). Derfor burde det ikke finnes i Norge MG 3 levert av andre produsenter.

Min kilde var for det første engelske Wikipedia som AGR416 siterer. På tyske Wikipedia står det bare at MG 3 ble produsert i Tyskland fram til 1979, produksjon etter det har skjedd i flere land, bl.a. Pakistan (Pakistan Ordnance Factories) og Tyrkia.

For det andre var min kilde en artikkel i Forsvarets Forum fra 1998 som omhandlet kjøpet av nye piper fra Heckler & Koch. Der sto det at Heimevernet sparte mange titalls millioner på å kjøpe sine MG 3 fra MKEK i stedet for fra alternativet som var Heckler & Koch. Jeg tydet det slik at produksjonrettighetene for MG 3 i Tyskland en eller annen gang var overtatt av Heckler & Koch fra Rheinmetall. Om H&K hadde hatt noen særlig produksjon og om de omkring 1990 hadde en stående produksjonslinje (utstyr overtatt fra Rheinmetall???) aner jeg ikke, det er mulig den måtte ha blitt satt opp ny for å levere til Norge? Men H&K ble valgt til å levere nye piper selv om de var 13 mill dyrere fordi H&K kunne levere raskest, ikke fordi MKEK var en dårligere produsent (sa Forsvaret i hvert fall offisielt, HFK tok på seg alt ansvar for at MKEK hadde brukt feil spesifikasjoner som var godkjent fra Norge). Det tyder i hvert på at de hadde stående produksjon av piper til MG 3.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Veteran
    Ble medlem
    Sep 2006
    Har en blekke i papirformat om MG3, må bare grave den ut av en bag.

Senior medlem
    Ble medlem
    Nov 2007
    Bare å drømme seg tilbake til den tiden man dro rundt på ferdig oppsatt Mitr i pulk

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av schaly Vis post
    Bare å drømme seg tilbake til den tiden man dro rundt på ferdig oppsatt Mitr i pulk
    Yes, det var mitr-laget om vinteren. To stk. pulk, hver med en mitr klar til skudd.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2009
    Har man brukt annet enn polygone piper?

I og for seg er ikke det noe rart. Piper slites jo mye raskere enn våpenet, så en anskaffelse av nye piper har garantert blitt gjort på et eller annet tidspunk. Alle pipene jeg har sett til NM218 er produsert av FN, uavhengig om det er Manroy eller Colt.

Med det sagt, så er vel åpen boltmekanismen også levert av FN uavhengig av produsent.
    Si vis pacem, para bellum.

AGR416
    Guest
    Vi har piper med standard rifleprofil også.

Veteran
    Ble medlem
    Sep 2006
    Kan noen kjapt forklare hva polygone piper er og hvorfor det finnes forskjellige?

AGR416
    Guest
    Polygon pipe blir et litt rart begrep egentlig. Det er en helt vanlig MG3 pipe, eneste forskjellen er at riflingen er utformet annerledes.

Her er et bilde som viser forskjellen mellom forskjellige rifleprofiler:

En artikkel om polygon rifling her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polygonal_rifling

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Siden de fleste infanterister her ikke har opplevd mitraljøselag (så vidt jeg forstår ble mitraljøselaget tatt ut av KOP ved overgang fra den såkalte 1978-KOP til den såkalte 1990-KOP), kan jeg skrive litt om de som var fast oppsatt med Mitr-3 (HV har hatt dette i nyere tid, jeg kommer tilbake til det). I 1978-KOP (som stort sett var slik infanteriet var oppsatt fra man fikk MG-3, AG-3 etc. på begynnelsen av 1970-tallet til siste halvdel av 80-tallet, for mange mob-avdelinger til de ble lagt ned litt ut på 90-tallet) hadde geværkompaniet foruten kompanistaben tre geværtropper og en støttetropp. Støttetroppen hadde troppsstab og 4 kanonlag, hvert kanonlag med 2 stk. 84 mm RFK. Hver geværtropp hadde stort sett alltid underlagt et kanonlag, det fjerde kanonlaget ble disponert av kompanisjefen. Geværtroppen hadde troppsstab, 3 geværlag og ett mitraljøselag.

Mitraljøselaget opererte to Mitr-3 og besto av 1 befal (sersjant) og 6 menige. Ved flytting over lengre avstander ble mitr (altså MG 3 på stativ NM41) demontert, over korte avstander ble den båret sammensatt, gjerne av to mann. Hver mitr hadde betjening av tre mann, mitr 1er, mitr 2er og mitr 3er. I følge KOP var standardutrustningen:

Lagfører (sersjant): AG-3 med 100 skudd, lommelykt med rødt/grønt filter, lagførerkompass, kartmappe, håndkikkert
    Mitr 1er (menig): MG-3, pakke med 200 skudd til Mitr-3, tilbehørsveske til MG-3, pussesaker
    Mitr 2er (menig): 9 mm pistol (P38 eller P08) med 16 skudd, mitr-stativ NM41 sammensatt, reservepipe i futteral
    Mitr 3er (menig): AG-3 med 100 skudd, 3 pakker med 200 skudd til mitr (600 til sammen)

Om vinteren skulle mitr fraktes sammensatt på pulk, klar til å skytes fra pulken. Mitr-laget hadde da to pulker, en for hver mitr-gjeng. Pulken skulle inneholde: Mitr komplett, reservepipe i futteral, 5 stk 200-skudds pakker med ammunisjon, i tillegg skulle den ene gjengen ha en øks i pulken og den andre gjengen en spade.

En avdam (avdelingsammunisjon) er den mengde ammunisjon infanteribataljonen bringer med seg i strid for en avdeling. Det inkluderer den ammunisjon som bæres, den ammunsjon som fraktes på kompaniets ammunisjonskjøretøy og den ammunisjon som fraktes på stabskompaniets kjøretøy (ammunisjonslaget i trentroppen), men ikke i høyere avdeling. Avdam for en infanteribataljon tilsvarer ca. 2 døgns strid under varierte forhold. Avdam for et mitraljøselag var 7200 skudd, hvorav altså 1600 skudd ble båret om sommeren og 2000 fraktet på pulk om vinteren (i følge reglementet, i virkeligheten ville det selvfølgelig bli tilpasset etter forholdene). Mitraljøselaget hadde en meget vesentlig del av geværtroppens samlede ildkraft.

I geværtroppsreglementet fra 70-tallet står følgende om bruk av Mitr 3:
    MITR 3 nyttes:
    - mot de samme mål som MG 3, med unntak av luftmål
    - de er spesielt godt egnet mot personell idet avlasting fra PPK skjer
    - mitraljøsene nyttes i tillegg til det som er anført om MG til å skyte ildsperringer som observert eller fast ild. Fast ild er innskutt på forhånd og kan utløses selv om observasjon er umulig. Mitraljøsene grupperes parvis med innbyrdes avstand på ca 25 m og normalt i flanken på geværtroppen. Plasseringen bestemmes av kompanisjefen hvor han søker å oppnå kryssende virkning av ilden med MG og nabotroppens Mitr, og ellers raserende og flankerende virkning foran troppen eller andre deler av kompaniet, spesielt der hvor han antar fienden vil laste av sine PPK. Mitrlaget plasseres derfor lavt i terrenget, men dekket i fronten.

Mitrlaget tildeles et stillingsområde, et ildområde og innenfor dette ett eller flere sperreildoppdrag, hvorav det viktigste benevnes SOS-oppdrag.
    Sist endret av hvlt; 21-02-12 kl 23:22

AGR416
    Guest
    Når det kommer til HK sin involvering i MG3, så tror jeg ikke de har bygget komplette våpen.

De har derimot bygget Luftmålssiktene, piper og 50 skudds tromler.

http://www.robertrtg.com/mg3drum.html

http://www.robertrtg.com/mg3aasight.html

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Det betyr da sannsynligvis at det ikke ble produsert komplette MG3 i Tyskland etter 1979. Litt merkelig, men helt klart mulig. Men også litt merkelig det som sto i Forsvarets Forum, at Heimevernet sparte mange titalls millioner på å kjøpe nye MG 3 fra Tyrkia og ikke fra Tyskland i 1990, hvis det overhodet ikke var noen mulighet å få dem produsert i Tyskland.

Senior medlem
    Ble medlem
    Feb 2006
    Har skutt med H&K produserte MG-3 i forb. med kurs i Tyskland, så de har produsert våpen også.
    Hæren brukte etter krigen MG-42 og MG-34 i 7,92 i en kort periode.
    Så ble MG-34 ombygd til 7,62x63 og MG-42 ble de aller fleste eksportert til tyskland.
    Det kom fullstendig skyteforbud på nye MG-3 fra Tyrkia ved første skyting i kongeriket, ble utført
    på Syningen skytefelt. Ammotypen som ble benyttet ved denne skytingen var produsert av DAG
    i tyskland.
    Både Hæren og HV kjøpte Poligone piper fra H&K som skulle erstatte de konvesjonelt riflede pipene
    og HV`s feilkamrede piper.
    Så kom den blyfrie ammoen og da måtte man ta ibruk de gamle pipene igjen, da det pt. er skyteforbud med blyfri ammo i poligone MG-3 løp.
    Sist endret av XM177A2; 22-02-12 kl 00:52

AGR416
    Guest
    Har skutt med H&K produserte MG-3 i forb. med kurs i Tyskland, så de har produsert våpen også.
    Hvis det er tilfellet, hvorfor finnes det kun ÉN eneste referanse til det?

Så kom den blyfrie ammoen og da måtte man ta ibruk de gamle pipene igjen, da det pt. er skyteforbud med blyfri ammo i poligone MG-3 løp.
    Det er generelt skyteforbud med blyfri i MG3, pipe er urelevant. Det er derfor man f.eks ikke får skutt MG i RØ, fordi MG ammoen kun kommer som NM60/NM62.

Leste forresten en tråd om MG34/MG42/MG3 på kammeret nå, fikk vondt i hodet. De snakker om forskjellig dysestørrelse (10mm og 11,6mm), og påstår at det er de små hullene rundt på flammedemperen......gratulerer sier jeg da.

Her er den, til info:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=15096

Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Det er derfor man f.eks ikke får skutt MG i RØ, fordi MG ammoen kun kommer som NM60/NM62.
    Syns nå bestemt å huske at jeg hjortet rundt på RØ med MG på skarpe lagsangrep i 2010.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Artikkelen i Forsvarets forum 1998, nr 5, som jeg refererte til over er på nett her (lenke).

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Syns nå bestemt å huske at jeg hjortet rundt på RØ med MG på skarpe lagsangrep i 2010.
    Det er merkelig, da det kun er tillatt å skyte blyfritt i RØ.

Veteran
    Ble medlem
    May 2011
    Det er merkelig, da det kun er tillatt å skyte blyfritt i RØ.
    Jeg ser den...
    Måtte grave frem noen datoer her, i løpet av følgende dager var det skarpe lagsangrep:
    20-22 jan. 2010, Rødsmoen/RØ og 11-16 mars 2010, RØ.

AGR416
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Artikkelen i Forsvarets forum 1998, nr 5, som jeg refererte til over er på nett her (lenke).
    Ingen bestrider vel at HK har produsert piper? Det det er tvil om er hvorvidt HK har produsert komplette våpen.

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Artikkelen i F fra 1998 som jeg lenker til to innlegg over her tyder i hvert fall på at Forsvaret fikk et tilbud fra H&K på MG-3 til Heimevernet, og dermed at de var i stand til å levere. Det betyr selvfølgelig ikke nødvendigvis at de hadde en produksjonslinje stående klar, for en leveranse av 5200 våpen kunne de kanskje starte en hvis de mente de hadde kompetansen (jeg vet ikke hva som kreves for dette).

Den gang kontrakten ble inngått, sparte Forsvaret flere titall millioner kroner på å velge den tyrkiske produsenten framfor tyske Heckler&Koch.
    Totalt har HVs MG-3 geværer nå kostet Forsvaret 120 millioner kroner. I tillegg kommer toll og avgifter.
    - Dette betyr at den valgte løsningen fortsatt er billigere enn det opprinnelige konkurrerende tilbudet, opplyser stabssjef Huse.

Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Det høres ut som en artig utregning som bare tar inn over seg anskaffelseskosten og ikke orgkost i skyteforbud og fremfor alt manglende trening, øving og beredskap.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Som en fortsettelse av det jeg skrev over om mitraljøselag i infanteriet på 70- og 80-tallet (og for noen ut på 90-tallet), altså der et mitraljøselag inngikk i hver geværtropp:

Heimevernet hadde i hvert fall for inntil 10 år siden (lette) mitraljøselag (var/er også tunge med 12,7 mm mitr). Mitr-lag inngikk normalt i støttetropp. HVs krigsoppsetningsplaner er (i motsetning til slik infanteriets var) modulære, for de enkelte "byggeklosser" som man kunne sette sammen etter behov. For infenteribataljon hadde man en KOP som sa hvordan alle deler av en infanteribataljon var. I HV har (eller hadde vi, jeg sluttet i HV for 6 år siden) vi f.eks. KOP for objektsikringstroppsstab, KOP for objektsikringslag, KOP for mitraljøselag etc. etc., slik at man etter behovet (f.eks. for sikring av et spesielt objekt) kan sette sammen en avdeling av de komponenter man trenger [så vidt jeg forstår er dette nå litt på vei ut, man standardiserer HV-områder til områdestab + 4 objektsikringstropper].

Så man hadde f.eks. KOP for støttetroppsstab (veldig enkel, besto av to mann, troppssjef og troppsass, oppsatt med en feltvogn), som igjen kunne ha underlagt et antall mitraljøselag og RFK-lag, alt etter hva som var behovet i det HV-område eller HV-avsnitt støttetroppen tilhørte. Disse lagene ville normalt bli igjen fordelt til områder og objektsikringstropper etter behov.

Mitr-laget i HV (KOP fra 1997) lignet mye på det i infanteriet fra 70/80-tallet, bortsett fra at man hadde en ekstra mann, nestlagfører (korporal). Mens mitr-laget i infanteriet alltid opererte samlet med mitraljøsene gruppert parvis ca. 25 meter fra hverandre under felles ledelse av lagfører, var tydeligvis HVs mer inntilt på å splitte i to gjenger, en ledet av lagfører og en av NLF. Den andre vesentlige forskjellen var at mitr 2er var oppsatt med AG-3 og ikke pistol. Her så man vel mest for seg stasjonære oppdrag, ikke at 2er skulle bære en 14,7 kg uhåndterlig ståldings alltid. KOP-mengde med ammunisjon var 2000 skudd for laget.

Senior medlem
    Ble medlem
    Feb 2006
    [QUOTE=AGR416;1066866]Hvis det er tilfellet, hvorfor finnes det kun ÉN eneste referanse til det?
    Det er generelt skyteforbud med blyfri i MG3, pipe er urelevant.

AGR416 omdu ønsker ytterligere bekreftelse på H&K produserte MG-3 så kan du jo kontakte H&K og be de sende deg det du ønsker, eller kontakte Marinestützpunktkommandos Eckernförde og be de bekrefte at de har denne typen våpen i sitt inventar.

Ref info om skyteforbud med blyfri ammo i poligone piper med MG-3 så så jeg senest for ca. en mnd. siden HV personell som satt og båndet opp MG bånd med 7,62 blyfri, derav infoen som tydligvis ikke alle har fått med seg.

En eneste referanse: http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmetall_MG3
    her nevnes at H&K overtok produksjonen etter 1979.
    Sist endret av XM177A2; 22-02-12 kl 16:13

AGR416
    Guest
    Nå har jeg sendt mail til HK for å få klarhet i deres involvering.

Ser også nå at noen sluttstykker til MG3 er produsert av HK.

http://www.bimbel.de/artikel/artikel-14.html

AGR416
    Guest
    Ref info om skyteforbud med blyfri ammo i poligone piper med MG-3 så så jeg senest for ca. en mnd. siden HV personell som satt og båndet opp MG bånd med 7,62 blyfri, derav infoen som tydligvis ikke alle har fått med seg.
    Vel, det er bare å lese sikkerhetsmeldingen om dette på intranett. Skriv ut, les opp og etterlev. Kanskje tipse befalet ditt?

Re HK sine MG3; allerede henvist til den Wikipedia referansen flere ganger, og har skrevet mail til HK.

Senior medlem
    Ble medlem
    Feb 2006
    Jeg går forøvrig ikke god for infoen som står på en Wikipedia side mye rart og lese der, kun for egne erfaringer med bruk av dette våpnet.

Senior Member
    Ble medlem
    Mar 2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av XM177A2 Vis post
    Problemet er at informasjonskanalene er for dårlig til befal som ikke tjenestegjør til daglig. Evt. så har man blitt opplyst om det, men glemt det siden sist øvelse. Man skal heller ikke bånde opp ammunisjon selv, da båndene har en egen lot.

Men med det sagt, hvorfor i all verden er ikke NM60/NM62 TK2? Da må jo han som leverer ut ammunisjonen informere bruker om at den ikke kan skytes med poligone piper?
    Sist endret av binders; 22-02-12 kl 17:00
    Si vis pacem, para bellum.

Veteran
    Ble medlem
    Sep 2006
    Minner om at FIS Basis er nærmest et mytisk konsept i HV, alt av bra og viktige ting svever i en mystisk IT sky som kun Våre venner i hæren får lov å bruke.
    Tviler til og med at kompanisjef i HV-I har FIS Basis...
    men dette var off-topic.

Knall bra tråd folkens, keep it going!
    Kanskje vi skal dra inn noen bilder/videoer av MG3 også?

MMB har jo et artig bilde av nattskyting med MG3 fra Kosovo som VG har elsket å bruke i tide og utide hehe..

Senior Member
    Ble medlem
    May 2004
    FIS Basis er noe magisk på linje med fungerende kommandolinjer...

Hvordan ser jeg forskjell på poligone piper og de andre utenom å titte i løpet(om jeg klarer å se det der da)?

Hva betyr "TK2"?

Er all blyammo ok til Mg, eller må jeg ha noen spesielle LOT?

Og sist i spørsmålsmaratonet, det er ikke ok å lade opp gamle bånd?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Se vår Statistikk . Militært diskusjonsforum. Diskuter forsvar, politikk, politi, opptak, utstyr og det øvrige nyhetsbildet.