Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Viser resultatene 1 til 4 av 4
Kjøp bøker hos

Tråd: CSAR kapasitet i Forsvaret

1. Post ID# 1066296 #1

CSAR kapasitet i Forsvaret

Et par spørsmål omkring dette med CSAR:

Hva er det nærmeste man kommer en dedikert CSAR kapasitet i det norske Forsvaret?
    Hva er best egnede tjenestevei for en som skal gjennomføre førstegangstjenesten, til en slik avdeling (om noe slikt i det hele tatt eksisterer i Norge)? Er man bedre tjent å ha sivil utdanning, da i form av ambulanse/sykepleie/medisin?

Er dette noe det satses på i Forsvaret her til lands, eller ligger det i skumringslandet som er "spesialstyrke-oppgaver" uten å være en dedikert kapasitet?
    Mener å ha lest i et dokument rundt anskaffelse av nye redningshelikopter eller en langtidsplan at dette er en kapasitet som skal utvikles i Forsvaret, men dessverre finner jeg ikke dokumentet igjen.

2. Post ID# 1066299 #2
    Det finnes prosedyrer og planverk tilpasset den enkelte operasjon for for hvordan man skal finne og hente ut personell som har gått på kvist. Meg bekjent finnes det ingen designert kapasitet som utelukkende driver med dette, nei.
    Si vis pacem, para bellum.

3. Post ID# 1066303 #3
    Interessant tråd.
    Et "fredselskende" land som Norge burde være ledende på dette feltet, ettersom det overordnede målet er å redde personell i motsetning til i bidra aggressivt i kampoperasjoner.
    Kanskje noen med kontakter oppover i systemet kan lufte denne idèen i FD?

Både Sverige og Tyskland setter/har nylig satt opp slike enheter såvidt meg bekjent.
    Sist endret av PF; 16-02-12 kl 20:26
    Indtil Dovre falder!

4. Post ID# 1066313 #4
    Svart belte
    Ble medlem
    May 2004
    Odd objects attract fire. You are odd.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine