Kjøp bøker hos Haugen Bok
Viser resultatene 1 til 9 av 9
Kjøp bøker hos

Tråd: Hypotetisk fullført Befalsskole>Sanitet og veien videre?

1. Post ID# 1065415 #1

GBU>Sanitetslinjen og veien videre

Hypotetisk.

FOS 2012 står på trappene.

Med sanitetslinjene på HBS/LBSK i søkelyset, melder det seg en del spørsmål.

Etter fullført befalsutdanning og pliktår, ser jeg for meg at man har følgende kompetanse GBU og Sanitet nivå 3.

Det jeg lurer på er den hypotetiske veien videre derifra?

Hvordan er mulighetene for å stryke sin kompetanse, muligheter for relevante kurs og videre utdanning?.

Hvilke relevante kurs tilbys av forsvaret som ytterlig påbygging, og finnes det noen slike?

Med nivå 3 kan man søke seg som grenader på medevac lag, men der er jo som Grenader. ikke Sjt. De stillingene som ikke er grenaderstillinger krever som oftest sykepleie/lege/Ambulansearbeider utdannelse.

Den naturlige veien videre er da kanskje Sivilie sykepleierstudier via KS..?

Eller er det mulig å få dekt/tilpasset Ambulansefaget, via forsvaret/Fokus?

NAD/ MEDEVAC er jo uhyre spennende, men jeg ser for meg at man er rimelig sjanseløs til å få seg en jobb der med kun GBU og nivå 3 sanitet?

Jeg er sikker på at det finnes brukere på dette forumet med svar på disse spørsmålene og det hadde vært supert å fått noen svar.

Mvh

Medicx!

:-)
    Sist endret av Medicx; 08-02-12 kl 21:09

2. Post ID# 1065477 #2
    BUMPer denne!

3. Post ID# 1065482 #3
    AGR416
    Guest
    Bumper etter mindre enn ett døgn uten svar?

4. Post ID# 1065483 #4
    AGR416
    Guest
    Anywho.....

Med GBU og Nivå 3 er tjenestestilling som regel VK på evakueringsvogn eller lett hjelpeplass.

Sivilt relevante kurs man kan få mulighet til å ta, hvis du havner i en sanitetsavdeling, er:

PHTLS
    160 (utrykningskurs)

I tillegg vil man få mulighet til å hospitere forskjellige steder (ambulanse, pleie og rehabiliteringshjem, sykehus)

Dette er dog ikke noe som kommer automatisk eller som kan garanteres. Man må jobbe hardt, vise initiativ og fremstå som en man er villig til å satse på.

Hva gjelder ambulansefag, så vet jeg at TMBN sendte noen grenaderer på skole for dette, men hvorvidt det gjøres lenger vet jeg ikke.

Sykepleier via KS er en mulighet, men det er et smalt nåløye å komme inn (må kvalifisere til både KS og sykepleierutdanning, samt utkonkurrere andre søkere) Det er enklere å ta sivil sykepleierutdannng, for deretter å søke seg inn til Forsvaret igjen.

NAD personell er alltid sertifisert helsepersonell, ikke GBU og Nivå 3. Typiske spesialiseringer er anestesisykepleier, f.eks.
    Sist endret av AGR416; 09-02-12 kl 14:34

5. Post ID# 1065485 #5
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Jeg er sikkert ikke den rette til å svare, da min kunnskap er utdatert, men det får kanskje noen andre til å skrive noe og å rette på meg. Du skriver ikke hva du egentig tenker på etter GBU, kontraktsbefal, avdelingsbefal eller yrkesbefal.

Ute i kampavdelingene i manøverbataljonene var det i hvert fall tidligere en stk. sanitesbefal (sjt/fenr) i kompani/eskadron-staben i hvert kompani eller eskadron. Det var altså en med det som i dag tilsvarer Hærens Befalsskole ved Sanitetsbataljonen (GBU). I sanitetstroppen i hver av av manøverbataljonene er det hjelpeplasser og evakueringslag, foruten troppsstaben med troppssjef og NK. Lagfører for evakueringslaget og NK i troppen vil typisk være befal med GBU fra Hærens Befalsskole/Sanitetsbataljonen. Hver hjelpeplass har en lagfører (ved pansret hjelpeplass omtalt som vognkommandør) med GBU fra Hærens Befalsskole/Sanitetsbataljonen, en lege, en sykepleier og 2-3 sanitetssoldater. I pansret sanitetstropp vil også i evakueringslaget hver vogn (pansret ambulanse NM200, M113-variant) ha vognkommandør som er befal og utdannet med GBU fra Hærens Befalsskole/Sanitetsbataljonen. I Sanitetsbataljonen er det selvfølgelig mange flere stillinger for sanitetsbefal. Utdanningen av sanitetsbefal i form av GBU fra Hærens Befalsskole/Sanitetsbataljonen har normalt (jeg vet ikke om det er slik nå) gått noe lenger medisinskfaglig enn utdannelsen av menige medicer, i og med at det har inngått en tids hospitering ved akuttmottak ved sivilt sykehus.

Så må du huske at det er nivå 3 og nivå 3. De som er sanitetssoldater ute i manøverkompaniene og troppene får ofte bare Førstehjelp nivå 3, mens man i Sanitetsbataljonen (og menige i sanitetstroppen i manøverbataljonene) i tillegg får Evakueringsmodul og Medic-modul på henholdsvis 2 og 3 intensive uker. Dette gjelder selvfølgelig alle som tar GBU fra Hærens Befalsskole/Sanitetsbataljonen (og som sagt får befalselevene også hospitering ved sivilt sykehus).

Det er forresten slik at GBU i Hærens Befalsskole for alle som skal bli sanitetsbefal foregår i Sanitetsbataljonen. Dvs. at man er der første året, mens i praksisåret blir ca. halvparten værende i Sanitetsbataljonen mens den andre halvdelen gjør sin praksis som sanitetsbefal i andre avdelinger i Hæren, bl.a. i manøverbataljonene (som jeg beskrev over). [Rent overordnet tilhører alt sanitetsbefal (unntatt fagbefal) Hærens Sanitet, selv om de tjenestegjør i infanteri- eller kavaleriavdelinger, fagbefal (leger, sykepleiere etc.) rulleføres av Forsvarets Sanitet.]

Jeg tror (men kjenner ikke detaljene og er ikke sikker) det er gode muligheter for avdelingsbefal som har GBU fra Hærens Befalsskole/Sanitetsbataljonen å kunne få utdannelse og praksis mot fagbrev som ambulansearbeider. Og selvfølgelig er det mulig å ta en rekke andre militære og sivile kurs, som f.eks. de som gis av Norsk Luftambulanse (som PHTLS).

Når det gjelder videreutdanning for å kunne bli yrkesbefal er det stort sett to veier: Den ene er Krigsskolen (der f.eks. troppssjef i Sanitetstropp vil kunne være første tjenestestilling) og den andre er sivil sykepleierutdanning. GBU som sanitetsbefal + sykepleierutdanning (+ 1/2-årig kvalik-kurs fra Krigsskolen) er i prinsippet likestilt avansementsmessig og tilsettingsmessig med krigsskole, og i hvert fall tidligere fant man mange sanitetstroppssjefer som hadde gått den veien. Jeg vet ikke om det er slik i dag? Hvert år utlyses det (du er inne på det) i forbindelse med krigsskoleopptak et meget lite antall (en eller to) plasser ved sykepleierutdanning ved sivile høyskoler med full lønn som krigsskolekadett. Disse er ettertraktede, så det er meget stor konkurranse om dem. Man må da samtidig søke opptak på krigsskolen og på den sivile sykepleierutdanningen, og må bestå opptakskrav (og opptaksprøver ved KS) og komme inn på begge. Kommer man inn på den, er man krigsskolekadett under sykepleierutdanningen med full lønn fra Forsvaret. Men man må forplikte seg til å gå kvalik-kurset ved KS etterpå og så ha 6 års plikttjeneste som sanitetsbefal i Forsvaret. Dette er en utmerket bakgrunn for lederstillinger på høyere nivå i sanitetstjenesten i Forsvaret.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

6. Post ID# 1065487 #6
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    AGR416 var mer kortfattet, og kom meg derfor i forkjøpet!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

7. Post ID# 1065491 #7
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    For å supplere AGR416; en typisk stilling man kunne bekle er denne: http://forsvaret.no/aktuelt/ledige-s...vakuering.aspx
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

8. Post ID# 1065783 #8
    Veteran
    Ble medlem
    Jun 2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    NAD/ MEDEVAC er jo uhyre spennende, men jeg ser for meg at man er rimelig sjanseløs til å få seg en jobb der med kun GBU og nivå 3 sanitet?
    De medisinske stillingene i NAD har vært bekledd med en anestesisykepleier og en paramedic (selv om stillingskravet kun er ambulansearbeider). Det at paramedicstudiet nå går fra 60/90 studiepoeng og til bachelor og forhåpentligvis får oppstart fra høsten 2013 gjør vel at man snart kan glemme dette.

Men, se på ingen måte bort fra at Forsvaret vil være villig til å la bachelor paramedic være et av KS-studiene i framtida og da kan det jo løse seg.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

9. Post ID# 1066262 #9

Takk for gode og utfyllende svar!

Det er en glede å kunne få hjelp på dette forumet.

Kanskje jeg ikke er flink nok til å bruke VPV, men jeg synes det er bedre svar og hente her inne!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •