Ubåt-jakt i Sverige. Analyse Russland. Konflikt Ukraina. Fremtidens Forsvar.

Fremtidens Heimevern. Nyhetslinker. WW2 70 år etter. Politinytt. Våpengren?

Kjøp bøker hos Haugen Bok
Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste
Viser resultatene 21 til 40 av 51
Kjøp bøker hos

Tråd: Bør lokalt ansatte afghanere få opphold i Norge?

1. Post ID# 1064995 #21
    Global moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Skavise....tolkene oppfyller jaggu mange av kriteriene der.

Når vi vet at INS får cash bonus for å kværke en tolk, så er det grunn god nok. Hvordan tror du det blir når ISAF ikke lengre er i landet, takkatt?

Det er ingen her som har påstått at grunnlaget er kun å ha gjort en god jobb.
    He who peeps at the neighbor's window may chance to lose his eyes

2. Post ID# 1065006 #22
    Mener du at de ikke oppfyller kravene Jaffar?
    Det er åpenbart at det du selv skriver kan sees på som en av forutsetningene for å få opphold på humanitært grunnlag.

Det eneste problemet er at de faktisk må reise til Norge for å prøve sin sak. Man kan kanskje tenke seg en situasjon hvor UDI gjør vurderingen i Afghanistan, men da må noen sette i gang en liten politisk prosess. Trur eg. Medias oppmerksomhet kan være begynnelsen.

Sofakriger, argumentasjon bygget på forfølgelsesfare, tilnytning til Norge gjennom farefulle ansettelsesforhold som har utgjort vesentlig sikkerhetsfaktor for norske styrker og interesser, samt etnisk tilhørighet i de tilfellene det er relevant.

3. Post ID# 1065010 #23
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    tilnytning til Norge gjennom farefulle ansettelsesforhold som har utgjort vesentlig sikkerhetsfaktor for norske styrker og interesser.
    Det skjønte jeg ikke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

4. Post ID# 1065018 #24
    Kanskje ikke verdens klareste formulering. De har vært i ansettelsesforhold, vært viktige for sikkerheten til norske styrker og deres jobb har vært farefull.

5. Post ID# 1065019 #25
    Global moderator
    Ble medlem
    Mar 2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Kanskje ikke verdens klareste formulering. De har vært i ansettelsesforhold, vært viktige for sikkerheten til norske styrker og deres jobb har vært farefull.
    Nå skal ikke jeg leke utlendingsjurist - og som sagt tror jeg normale innvandrings/asylregler er lite relevant her - men kan ikke se at det utgjør noen tilknytning til Norge slik UDI praktiserer.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

6. Post ID# 1065023 #26
    Global moderator
    Ble medlem
    Oct 2006
    Leser du innlegg i det hele tatt, takkatt? Såklart de oppfyller kriteriene, og vel så det!
    He who peeps at the neighbor's window may chance to lose his eyes

7. Post ID# 1065099 #27
    Global moderator
    Ble medlem
    Jul 2005
    Det var vel ikke så altfor lange tiden siden to tolker tilknyttet, IIRC, Amerikanerne i Faryab/Camp Griffin ble myrdet på tur hjem en dag.
    Nå skal ikke jeg si for sikkert hvordan ting gikk for seg, men slik jeg ble fortalt historien så hadde INSen en spotter utenfor leiren som såg og rapporterte når tolkene kom ut. Tolkene satte seg i en bil som ventet på utsiden og som skulle kjøre dem hjem til MeS langs Ringveien. INSen meldte type kjøretøy, antall pax og annet videre til INSen i området Dowlatabad som så stod klare når kjøretøyet kom rullende.
    Kjøretøyet ble stoppet, tolkene ble dratt ut og tatt med til en grøft bortenfor hvor dem ble henrettet ved skyting.

Tolkene er fete mål ja, og den dagen ISAF trekker ut, uansett hvem som "tar makten", så er jeg rimelig sikker på at det kommer til å gå et aldri så lite "landssvikeroppgjør" flere steder i Afghanistan, Faryab inkludert. Norge skylder disse folka en trygg og sikker framtid, så enkelt er det i hodet mitt ihvertfall.
    Niner this is 9-1, I will now pass out.

8. Post ID# 1065175 #28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Nå skal ikke jeg leke utlendingsjurist - og som sagt tror jeg normale innvandrings/asylregler er lite relevant her - men kan ikke se at det utgjør noen tilknytning til Norge slik UDI praktiserer.
    Innvandring styres som det meste annet av lover og regler Sofakriger. Så vidt jeg vet er innvandring på humanitært den mest fleksible og anvendelige kategorien. Tilknytning til Norge er mindre viktig enn forfølgelsesfare. Jeg antar at de fleste Afghanere som har oppholdstillatelse har fått dette på humanitært grunnlag.

Alternativet er å skape en ny paragraf eller regel, men det tror jeg er mindre aktuelt. Det enkleste alternativet er selvfølgelig at forsvaret ansetter dem permanent med jobb i Norge.

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Leser du innlegg i det hele tatt, takkatt? Såklart de oppfyller kriteriene, og vel så det!
    Jo da, men denne formulering vinner ingen pris for entydighet. Derfor spurte jeg hva du mente.

Skavise....tolkene oppfyller jaggu mange av kriteriene der.
    Når vi vet at INS får cash bonus for å kværke en tolk, så er det grunn god nok. Hvordan tror du det blir når ISAF ikke lengre er i landet, takkatt?
    Det er ingen her som har påstått at grunnlaget er kun å ha gjort en god jobb.
    Og siden du snakker om å lese.....du overså kanskje denne:

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    I all sin korthet slik jeg ser det: Ja
    Det litt lengre svaret er at det IMHO ikke skal gå noe automatikk i at alle tolker automatisk får oppholdstillatelse EETJ, men at man tar en samlet vurdering og gir opphold på slike kriterier som meritt og utførelse av tjenesten, tid i tjeneste, type tjeneste (tolk for en MOT/Kampavdeling over lenger tid eller en som for det meste har sittet i leir og oversatt dokumenter eller taklet "caser" i gaten o.l.).

Det skal dog sies at disse to i eksempelet mitt over er to særtilfeller blant alle tolkene Norge har brukt i Afghanistan. Dem skiller seg virkelig ut som særs pliktoppfyllende, modige og dem har jobbet siden dag-1, altså 2006, for Norske styrker.
    Unnskylder man seg med at "det ikke finnes noe program for slikt i Norge" så ser man heller problemet framfor løsningen. Da får man IMHO se til f..n å implementere noe slikt da.

9. Post ID# 1065192 #29
    Senior medlem
    Ble medlem
    Jan 2012
    Hvis det skulle vise seg at noen (tolker eller andre) blir truet på livet på grunn av sitt tidligere samarbeid med norske styrker så burde jo det kunne fortolkes som et akkutt grunnlag for politisk asyl.

10. Post ID# 1065324 #30
    Mange gode tanker som kommer frem i denne tråden. Å forlate tolkene og vite at de går en uviss skjebne i møte (kanskje døden), er ikke bra.

11. Post ID# 1065539 #31
    AGR416
    Guest
    - Norge etterlater afghanerne som levende blink for Taliban

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10078007

Opposisjonen krever at Norge må ta større ansvar for afghanerne som jobber for de norske styrkene i Afghanistan.

- Vi har et langt større ansvar for disse enn for noen andre i Afghanistan. Vi må gi disse menneskene beskyttelse av liv og helse, om det så betyr at det skjer i Norge. Vi har et enormt moralsk ansvar for at dette ikke ender i et blodbad, sier forsvarspolitisk talsmann Ivar Kristiansen i Høyre til VG Nett.

12. Post ID# 1065545 #32
    Global moderator
    Ble medlem
    Sep 2006
    Nå er jo et vesentlig spørsmål om vi står foran en situasjon som Vietnam eller Kambodsja i 1975, dvs. at det som er gjort i Afghanistan fra 2001 til nå er fullstendig bortkastet og at vi når vi reiser ut vil se Afghanistan tatt over av Taliban, i likhet med hvordan Khmer Rouge tok over Kambosja eller Vietcong og NVA tok over Sør-Vietnam og enten utryddet (i Kabodsja) eller sterkt undertrykket og forfulgte (i Vietnam) alle som hadde støttet USA. Vi lever jo i hvert fall i håpet om at det ikke er tilfelle.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

13. Post ID# 1065566 #33
    Er stygt redd for at det kommer til å gå dårlig med alle som har jobbet for ISAF når Afghanerene skal styre landet sitt på egenhånd..
    Dette er en irriterende signatur

14. Post ID# 1065601 #34
    Vi kunne i det minste informere om prosedyrer for opphold ved ansettelse. Det bør nok ikke gå automatikk i det, sett i lys av siste ukes 'avsløringer', men vi burde faanmeg klare å gi folk noe annet enn 'takk for nå, det går nok bra".

Noen av tolkene klarer seg nok. De fleste er ressurssterke karer med nettverk langt utover Afghanistan, men uansett hva noen oblt her hjemme sier, så er de spesielt utsatt
    I forhold til siste ukers oppstyr om at enkelte av tolkene har gitt info til Taliban, så opprører det meg egentlig ikke spesielt mye.
    Enten de nå helt bevisst med overlegg har gitt info videre, eller det har skjedd under press, så bor de der de bor og vil som sådan alltid risikere å kunne utsettes for press av fi. For andre kan det å spille på lag med 2 hester sikkert og bety en mulighet for bedre inntekter.
    Det var jo ikke uvanlig i Norbatt sin tid at lokalt personell som jobbet for Unifil nå og da fikk en tur til Khiam for å gjøre de litt mer samarbeidsvillige i forhold til GSS.
    Dvs. at bruk av lokale tolker alltid vil ha sine begrensninger.
    Egentlig overrasker det meg at ikke flere nasjoner enn Sør-Korea i intops-sammenheng (under Vietnamkrigen) på bred front har forsøkt å lære soldatene sine som deltar ute nok av den lokale lingoen til at de stort sett kunne klare seg uten lokale tolker.
    Om Taliban skulle komme til å cashe inn seier'n til slutt, er det ellers ikke meg i mot om enkelte av tolkene som Norge har brukt i A-stan skulle få asyl her.
    Hvem av disse som i så fall skulle fortjene en billett eller ikke får dere A-stanveteranene diskutere dere i mellom.
    For Libanon sin del, vet jeg godt hvem jeg ville gått god for, om det skulle bli aktuelt.

15. Post ID# 1065602 #35
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Nå er jo et vesentlig spørsmål om vi står foran en situasjon som Vietnam eller Kambodsja i 1975, dvs. at det som er gjort i Afghanistan fra 2001 til nå er fullstendig bortkastet og at vi når vi reiser ut vil se Afghanistan tatt over av Taliban, i likhet med hvordan Khmer Rouge tok over Kambosja eller Vietcong og NVA tok over Sør-Vietnam og enten utryddet (i Kabodsja) eller sterkt undertrykket og forfulgte (i Vietnam) alle som hadde støttet USA. Vi lever jo i hvert fall i håpet om at det ikke er tilfelle.
    Er jo skrevet mye om "killing fields" i Kambodsja, mens jeg ikke har sett mye til kommentarer om omskoleringsleirene i Folkerepublikken Vietnam etter Nord-Vietnams seier i 1975. Men over et tidsspenn på 30+ år ser det ut til at relasjonen mellom myndighetene i Vietnam og de som flyktet fra landet etter 1975 har blitt noe mykere. Er i alle fall ikke lenger uvanlig at tidligere flyktninger eller etterkommere av ditto reiser tilbake til Vietnam for å besøke slektninger.

16. Post ID# 1065622 #36
    Global moderator
    Ble medlem
    May 2006
    Sånn apropos kan det nevnes at japanerne i 1942 tok til fange 40000 indiske soldater som hadde slåss sammen med britene mot japanerne. Man kunne jo trodd det ventet dem en hård skjebne, men 30000 av dem byttet uniform og deltok i kampen mot britene i Burma...
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

17. Post ID# 1065677 #37
    Vi vil jo også gi et tydelig signal til omverdenen om at vi tar oss av "våre"; at vi ikke bare sparker dem ut på gata og lar dem klare seg selv.

Sånt blir lagt merke til.

18. Post ID# 1065681 #38

19. Post ID# 1065707 #39
    AGR416
    Guest
    Egentlig overrasker det meg at ikke flere nasjoner enn Sør-Korea i intops-sammenheng (under Vietnamkrigen) på bred front har forsøkt å lære soldatene sine som deltar ute nok av den lokale lingoen til at de stort sett kunne klare seg uten lokale tolker.
    Dette er vel en i overkant naiv ambisjon, eller?

Å sammenligne Sør-Korea sin innsats i Vietnam, mtp språk, og det man gjør i Afghanistan f.eks er ikke en rettferdig sammneligning. Jeg vil anta at en Sør-Koreaner har MYE lettere for å lære seg Vietnamesisk godt nok til å kunne klare seg uten tolk, enn det f.eks en nordmann uten lang skolering kan få til med persisk.

I Afghanistan har man to språk, Dari (uttales dærri) og Pashto. Dari er bondeversjonen av persisk. Pashto er et helt eget språk, og en som kun snakker persisk/dari vil ikke kunne forstå pastho.

Det er nordmenn som går språklinja på FSES, og blir utdannet som språkoperatører innen Dari, Pashto og Arabisk:

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...dari-bses.aspx

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...asto-bses.aspx

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...bisk-bses.aspx

Finnes russisk også.

Som språkoperatørene vi hadde sa, når vi dissa dem litt for tittelen og lurte på hvorfor de ikke bare brukte tittelen tolk, så var forklaringen ganske grei:

"En språkoperatør kan språket, en tolk kan alt".

Dvs, en tolk er lokal. Han skjønner nyanser i tonefall, kroppsspråk etc. En språkoperatør har en god, men begrenset forståelse av språket.

Som en lokal tolk sa om vår språkoperatør, han snakker egentlig ikke Dari, han snakker en bondedialekt.

De eneste styrkene jeg vet om, med unntak av etteretningstjenester, som har hatt et kraftig fokus på språk har vært US Army Special Forces Command (Airborne).

Der har man følgende fordeling:

1st SF Group Airborne (Pacific Region)
    3rd SF Group Airborne (Sub Saharan Africa)
    5th SF Group Airborne (Middle East and Central Asia)
    7th SF Group Airborne (Latin America and Carribean)
    10th SF Group Airbone (Europe and Northern Africa)

Der har soldatene lært seg forskjellige språk utifra hvilke regioner deres team skal operere ut ifra.

Dette er en tidkrevene prosess, og grunnet høyt op-tempo de siste 11 årene, så har denne kompetansen ikke akkurat blomstret. Alle SF gruppene har jobbet i Irak/Afghanistan, og ikke kunnet opprettholde kunnskapen om sitt AO i like stor grad.

Finnes sikkert andre spesialstyrker som har et språkfokus også, men det er ikke bare snakk om å lære seg enkle fraser. Det er mange nyanser ved andre språk vi ikke har i det norske, engelske etc. Lyder osv.

20. Post ID# 1065720 #40

Godt innlegg av AGR.

Det er klart at det å bruke egne som tolker kan bidra til at det lettere blir misforståelser, og alt vil gå tregere (og sikkert vanskeligere å få god kontakt med de lokale).

Ellers er det godt å se at det jobbes med å få til tilfredsstillende løsninger fra regjeringens side.

Side 2 av 3 FørsteFørste 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •